hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bra for hesten din.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 bra for hesten din.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

tempramenta

Skrevet - 25/10/2006 :  13:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heei!!! Er du glad i hesten din.
Da må du lese dette.

Når du mukker boksen til hesten din, da legger du ny flis.
Men når du legger flisa inn i boksen da støver det.
Støvet kan skadde hestens øyer og longer, fordi når du setter hesten din inn i boksen mår du er ferdig.
Da går hesten rundt i boksen, men når hesten går rundt i boksen støver det. Støvet er rundt hesten, når hesten puster inn støvet da kommer det til longene til hesten.

Husk dette!!!!!
Vis du er glad i hesten din.
at det bare på den nye flisa.
Før du legger det inn i boksen heller du litt vann over det og etter det heller du flisa i boksen og heller vann igjen.

Bruk halv bøtte eller en hel bøtte vann, ikke mer enn det.
Det gjøre jeg for hesten min, hun ble mye gladere.
Husk det.!!!!!!!!!!!

kjempe glad i søte lille Tempramenta mii<3
Redigert av - tempramenta den 14/11/2006 20:17:23

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  16:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehh...vitsen m det da?? Fliset blir jo bare bløtt da
Dessuten kan man fli en time før man skal ha hesten inn og legge sagflisen på og spre den utover selv..Da er ikke støvet noe problem lenger;)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  16:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Støver flisen mye kan en godt vanne den litt. Ikke sånn at den blir dassvåt, men kun litt fuktig. Bruk en sånn som en vanner blomstene med f.eks. En hel bøtte vann hørtes mye ut, men kommer jo ann på hvor mye spon/flis en har da;)
R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  17:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hender at jeg vanner flisa litt på sommeren.
Da er et tørt i lufta, hestene er lite inne, og da kan den støve.
Høst og vinter har jeg ikke noe problem med støv egentlig.
Støv er jo ikke spesielt sunt, hverken for hestene eller oss.

Anette Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  18:19:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
jeg vanner flisa innomellom hvis den er veldig støvete... men jeg blander alltid den nye og den gamle flisa godt sammen og da støverd et ikke så mye;)
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  21:59:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kommer vel litt ann på hvilken spon man bruker..? Problemet mitt er heller at boksa blir for våt.. kunne ikke falt meg inn å fukte den..
Tar på litt ny spon ca annen hver dag og blander den godt med resten.. Aldri støvete..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  22:08:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Bruker ikke vann jeg, for jeg blander den gamle med den nye flisen! Funker bra det
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  23:21:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ganger jeg har våta spon er skjeldent! Ved di gangene har det vært ved innlegging av ny flis, da har det lett for å støve litt gitt. Men har alltid brukt spon av god kvalitet - så har ikke vært plaget med det. Men selfølgelig, uansett så kan sponet være støvete til tider, pleid å bare drøsse ut litt vann fra vannkaret nå jeg da
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  14:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
E jo bare til å blande med den sponen som allerede er der å den e jo ikke akkurat knusktørr siden den har vært der litt.. ?! Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  14:18:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
E jo bare til å blande med den sponen som allerede er der å den e jo ikke akkurat knusktørr siden den har vært der litt.. ?! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  19:14:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Er det ikke sånn at den sponen man bruker på hesten ikke skal støve da? xP Har hørt det, men tror ikke så mye på det helt ærlig. Fukter hvis det trengs. Helt tørr spon er ikke bra for høvene heller. Det tørker høvene ut.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  22:26:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
trengs ikke her i gården. Den er så fuktig fra før av. Akkurat passe fin. Men på den nye jobben min brukes torv i stedet for. Syns det er bra.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  23:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer vel litt ann på årstiden også. Er det gjørmete og bløtt i luftegården på dagtid så er det vel fint at det er tørrest mulig om natta. Er det midt på sommeren og tørt så kan det jo være fint med litt fuktighet. Har egentlig ikke problemer med støvete flis. Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 11/11/2006 :  20:05:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Kan jo ikke helle vann over? Da blir jo flisa våt. Da kan jo hestene få ''sure høver'' under.

Jeg tar alltid å blander den nye flisa jeg tar inn med den gamle(nymøkka) flisa som ligger der jeg :) For da er ikke støvet noe problem nei :)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  01:15:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ikke så mye at flisa blir direkte våt da, bare litt fuktig;)

Blander ny og gammel spøne jeg og, men hadde en periode da jeg vannet lett spøna for å unngå støv. Som sagt: Det er ikke snakk om masse vann.

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  04:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei - hvis du altså tar ut ALT vått, så hesten din står på en "støvmadrass" hver dag, kan det være en ide å bruke en hage-kanne og sprøyte LITT vann på flisa.

Selv har jeg nå - etter bare et par uker denne gang - fått til en fin talle i boksen. (Og JA! - "talle" har vært tatt opp tidligere).

Tallen er nå ca. 15 cm dyp, og da er alle - ehh - de fleste - , "pærer" tatt ut hver dag. SAMT at jeg har "tatt hull" på tallen på de to stedene hesten tisser, ca. annenhver dag, og tatt ut det "røde" - OG illeluktende som ligger der, og så jevnet ut dekket i boksen, så "tissehullene" er blitt fylt igjen. Man må da "trampe" litt over hullene, så flisa legger seg jevnt, og "lukta" forsegles. Så legges et tynt lag med frisk flis på toppen.

Med talle har hesten en dyp og varm "madrass" i sin stall. Den holder på fuktighet og støver ikke.

Har gjennom 23 år med hest "lært" meg å lage talle. Noen ganger går det greit å få det til i løpet av ca. 2 uker, mens andre ganger har jeg måttet ta ut det meste av flisa igjen, og begynne "på nytt" - helt til tallen er lagt.

En "god" talle er som en tykk og varm madrass, som hesten koser seg med, og høvene har det aldeles utmerket., siden det ikke er knusktørt i boksen. En "dårlig" talle lukter pyyyy, er altfor fuktig, så den blir kald, kanskje fryser, og hesten har det ikke bra - den må UT! - og man må begynne på nytt.

Har sett at altfor mange er "altfor flinke" til å møkke ut, så det ikke dannes grunnlag for en talle. Da blir stallene tørre og støver, hestene hoster og høvene blir tørre og sprukne. Og når hestene ligger nede, spres den tørre flisa, så hestene blir liggende på harde gulvet - med flisa oppetter veggene, og ikke som en lunende madrass midt i boksen.

Dette med "talle" er også "gammal heste-kar-kunnskap", som dessverre er i ferd med å "dø ut" - siden "dagens hestefolk" er så veldig opptatt av "perfekt hestehold" - uten å ha hørt - eller erfart - "gamle dager". Det var ikke uten grunn at man lærte å "spare på flisa" i gamle dager, da man ikke når som helst kunne hente lass på lass med tørr flis til dyra.

Nå er det for seint - i år - med at jeg kunne ta et bilde hver dag - av stallen til hesten min, for å VISE hvordan jeg lager tallen.

Men jeg kan forsikre om at nå har min hest en stall, med en god talle, som hun koser seg i: lun, tørr og varm.

OG en siste betraktning om dette med talle: Hvis stallen har taller, så kan det spares MASSE penger på redusert kostnad i oppvarming av stallen, siden taller utvikler varme. Ja, det bør ikke være varmere enn ca. 10 - 15 grader varmt i en stall.

Noen andre som har erfaringer med talle? Tørre staller? Kalde staller? mm.?

Jeg har her fortalt om mine erfaringer - og jeg er ingen "novise" - siden jeg har erfaringer med hestestell - OG talle - siden 1970....
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.