hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alt om tungdøl:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Alt om tungdøl:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  22:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg har en døl som heter Bottolfs Svarten. Hehe, han er svart =) Han er født i 1996. Født på Geithus hos Tor Erik Sandnæs. Mora heter Bottolfsblesa og faren Vaesvarten.
Bottis (som jeg kaller han) har sterk personlighet, og kan være litt egenrådig. Hihi, men han er god som et lam!! En hest man fort blir sjarmert av og glad i.
På tur er han helt RÅ! Det er helt vilt hvordan han kommer seg frem på de merkligste steder! Han graver i bakken for å sjekke om det er trygt. Buser over trær som har veltet over veien. Hehe. Dødskul. Har løshoppa 80 cm. 60/70 cm med rytter. Han klarer det meste hvis han bare vil =)

Er det noen som har lest om tungdølen i siste nummer av Hestesport? Den går LA dressur! Helt RÅTT!!!
Ahh!

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  09:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei TrOuLtEy!

Det er kjempefint at så mange svarer meg! Takk til deg også! Dølen er en kjempehest! Jeg liker sprang og dressur, spesielt sprang, men det er ikke noe jeg har tenkt å satse på. Jeg hopper mest for at hesten skal få en forandring i hverdagen og for at vi har det gøy sammen. 60, 70 cm med rytter er ikke værst for en stor hest som dølen! Jeg må lese siste nummer av hestesport:) Har bladet;)

Hilsen Marianne:)
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  15:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!
Nå har jeg fått Kaizer! Han hadde ikke noe lyst til å gå på hengeren da vi hentet han på Fauske. Han som kjørte han til Fauske fra Ler, kom mye tidligere enn planlagt så gutten måtte stå hos en bonde som har drevet med travhester. Etter over 2 timer med slit for å få han på måtte vi ringe dyrlegen for å få hjelp. Han var kjempeflink og fikk Kaizer til å gå på flere ganger før vi took igjen baklemmen. Da han kom på var alt bare bra og han koste seg med høy hele veien hjem. tungdøler er sterke og sta!;) I går var jeg ute en tur med han, og det gikk bare bra:) Han vant ikke over meg en eneste gang, og ikke prøvde han seg på noe tull heller:) Gikk så fint atte:) Blir spennende å se hvordan treningen går. Jeg skal legge ut bilder av han så snart jeg får tatt noe, så da blir det liggende bilder på vipen min! Jeg vil veldig gjerne høre fra andre med døl, har fått mange svar allerede, men vil fortsatt ha flere:)

Marianne
Gå til toppen av siden

Hårek

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  22:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg bor på vestlandet med min Maiblessa. For tiden driver vi å vasker bakbein, for under hovskjegget var det raspe i store mengder. Hele pipa. Etter sigende skal dette komme på sølete beite,(det har det vært) men koden er helt fin. Kun på pipa. Har smørt inn med honning og det virker bra.og skorpene løsner. Et tips til deg som har døl, kjenn godt etter i hovskjegget, det er vanskelig å se og kjenne om de ikke er klipt. Jeg ble helt skremt. Heldigvis ser det ikke ut til å smitte for kaldblodsen er helt fin, han har hovskjegg han og.
Et tips til om gnaging på treverk, vent til sommervarmen kommer og kjøp deg en boks god gammel tjære, smør på, hesten spytter det ut. Æsj. Har du tips om hvordan jeg får lagt bilder ut på VIP`en min. Må de være digitale?

Godt Nyttår
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 31/12/2003 :  14:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen Hårek!

Får prøve tjære da, men den hesten min spiser jo alt! Hehe. Vel, takk for tipset! Jeg sjekker under hovskjegget hans, og han har ikke noe enda iallefall. Men jeg tror noen hesten har lettere for å få mugg enn andre, det virker iallefall sånn. Men det er klart at dølen som har så mye hovskjegg må sjekkes ofte for sånt i tilfelle det slår ut. Bildene du skal legge inn på VIP må være bilder du har på PC. Enten du bruker en scanner for å få dem inn eller du overfører bilder fra et digitalkamera(det gjør jeg) Typen min tar bilder og har utstyr for å få dem inn på PCen. Han fikser på dem først slik at de ikke blir så alt for store, og så legger han dem inn på PCen min. JEg henter dem derfra og legger dem inn på VIP. Har du bilde av dølen din?? Vil gjerne se når du får på VIP, eller mail går jo an. Er fint å ha kontakt med andre med samme hesterase.

Godt nytt år!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  16:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hårek!
Hva er raspe? Bottis, dølen min har noe greier på begge bakbeina. Smeden min sa det var mugg, men jeg har mine tvil... Høres ut som det su sier...

Prince Barclay xx

Skrevet - 04/01/2004 :  12:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg eide ei dølahoppe (les: tungdøl=) fra jeg var 11 til jeg var 17. Jeg I sommer måtte hun dessverre slaktes, pga en plutselig beinskade.
Jofrid var ei mørkebrun veldig stor og kraftig dølahoppe født 91. Hun kom fra Lillehammer til Vestlandet når hun var 5 år. Jeg har stelt henne siden da.
Hun var utrolig spesiell....Jeg red mye dressur med henne, men vi fikk aldri startet fordi det fantes ingen stevner i distriktet! Jeg hadde ihvertfall en oppvisning med henne på et Dølahest arrangement som gikk kjempefint=) Ellers så rei jeg mye på tur, oppi fjellene og skogen, hu ble en skikkelig muskelbunt til tider...hehe...Litt tung var hun jo, så sprang var ikke helt det rette. Men bade elsket hun.....stupebrettet mitt...he he..

Det er noen bilder av henne på vipen min....!
Gå til toppen av siden

Hårek

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  23:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hei Troutley.

Du spurte om raspe. Jeg har ei bok der står det at mugg på pipa kalles raspe. I kodeleddet kalles det mugg.
Når dølen blir utstillt har jeg ofte set anmerkninger som "noe mugg/raspe". Det som Maiblesa har er grå, tykke skorper som er veldig harde. Hadde ei venninde fra dressurmiljøet her og hun mente det var våteksem. Så nå skal jeg ta prøver av elendigheta og sende til analyse. Hesten er ikke halt eller ser ut som det plager henne, men hver kveld legger jeg på omslag for å bløte opp skorpene.
Uansett skorper eller ikke så er dølen en trivelig hest. Gleder meg til å få vogn på ho. Så kan vi ragge rundt, hele gjengen.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  13:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Åkej, da så. Ja, han har tjukke skorper på begge bakbeina. Fikk de bort tidligeere, men nå er de tilbake. Da klipper jeg hovskjegget, og smører på Hipposan for å myke opp skorpene. Det funker. Hver dag skraper jeg bort det som jeg får skrapa bort uten at han får vondt.

Ellers har vi begynt å trene med drag. Har fått arbeidssele til han nå. Så har vi lunnedrag. Først var han livredd for det, når vi kom med den ut på beitet. Etterhvert kom han nærmere , for han er jo veldig nysgjerrig på den =) Han har velta med et tømmerlass før vi kjøpte han, og har ikke kjørt på mange år. Men nå har vi muligheten. Vi har jobba med han i noen dager nå, og i overigår fikk vi han til å stå inni draga, uten å være redd. Vi løfta opp draga, og han stod like rolig fordet =)=). Det går fremover.

Men er det noen som har noen tips på hva vi kan gjøre for at han skal bli 100% trygg? Det er jo det som er målet!
Heldigvis for oss er han så lærevillig og snill. Det overgår redselen hans =)

mamo

» VIP

Skrevet - 26/01/2004 :  11:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hårek: Du snakket om Raspe tidligere. Kaizer har nå fått ett eller annet i hovskjegget. Det er hvitt, som skorper, eller hva jeg skal kalle det. Når jeg løfter på hovskjegget så er det hvitt flass langs "leggen" hans, men ingenting der det vanligvis oppstår mugg. Den andre hesten min pleier å ha mugg om sommeren, men det ser ikke ut som dette. Da er det andre farger på det enn bare hvitt, slik som dette er. Og det er ikke sår, bare store kluper som stikke ut fra foten hans, gjempt under hovskjegget. Han har på begge framføttene, men fant ikke noe bake. Hva skal jeg gjøre med dette? Han reagerer ikke når jeg tar på det, så det er ikke vondt iallefall. Buster(som får mugg hver sommer) blir dritsur når jeg skal vaske og smøre på salve på mugget hans. Det er tydeligvis vondt for ham, men Kaizer bryr seg altså ikke. Jeg skal jo kjøpe han, og jeg tenkte på å ta en veterinærundersøkelse på han i prøvetiden, så kan han se på det.

Håper du eller andre kan hjelpe meg!

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 26/01/2004 :  13:48:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Mugg trenger da ikke gjøre vondt når man steller det!? ...eller??
Har aldri vært borti at moterat angrep gjør vondt jeg i hvertfall, men, men...
Jeg synes i hvertfall at det kan høres ut som en "mugg-variant", men det kan jo være parasitter av noe slag også kanskje...

TIPS: (hvis det er Raspe eller mugg det er snakk om da.. )
Hold stedet så tørt som mulig (men det vissted du allerede tenker jeg! )
Honning, middel mot jurbetennelse hos ku, Hibitane, zinksalve og Kamillesalve skal ha god effekt mot sånne type plager.

Det er i hvertfall helt ufarlig å prøve, men hvis du likevel skal ha dyrlege så koster det ingenting å spørre i hvertfall (men medisinen kan jo bli dyr....... he he)

Håper dette hjalp noe

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 28/01/2004 :  13:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lille- My: Buster fikk vondt når jeg skulle behandle han mot mugg. Det irriterte han veldig at jeg skulle vaske området og smørre inn med muggsalve som jeg hadde fått hos dyrlegen. Jeg vet at det bør holdes tørt, men det er da ikke så enkelt når det er vinter, og han baser i snøen. Han kan ikke stå inne hele dagen heller, for det blir ikke noe bedre. Han har så sinnsykt mye hovskjegg, at det er vanskelig å komme ordentlig til. Jeg tror jeg har salve igjen fra behandlingen av Buster i fjord, så jeg skal se om jeg kan bruke det. Men en venninne av meg mente at jeg burde få en dyrlege til å se på det, så jeg gjør nok det, for sikkerhets skyld=) Vi har kyr på gården også, så det kan hende vi har noen av de middlene du nevnte. Jeg skal se hva jeg får til, så kan jeg fortelle om resultatet=)

Tusen takk for svar:)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  13:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg mente ikke du skulle holde ham inne altså men holde stedet så tørt som mulig
Jeg vet noen bruker føner for å tørke hovskjegg om kvelden så det i hvertfall er tørt om natta (tror ikke jeg skal prøve det på schnuppa mi... )
Det er nok lurt å spørre dyrlegen ja, litt vanskelig å stille diagnose over internett liksom... så hvis man vil være helt sikker ; så finn en dyrlege er mitt motto (noen ganger må man faktisk finne flere også )

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 28/01/2004 :  15:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, han skal få være ute. Nå står han riktignok i en paddock med sand om vinteren, så det blir jo ikke så vått og gjørmete som det kan bli og ofte blir på jorder som hesten tråkker opp. Det som er dumt er at det har vært mye snø og isvær for tiden, slik at beitet blir istete med regn oppå. Det blir mye vann, og da blir det fuktig på beitet. Vi måtte til og med lage en renne over fjøsen pga vannet. Det var miniflom jo. Kjipt. Men uansett, når været er bedre enn det dety har vært i det siste så egner det seg fint å ha han i en paddock. Jeg skal få en dyrlege til å se på det. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite;) Hadde du døl eller?

Klems
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 28/01/2004 :  15:08:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føner da, lol!!!

HEHE=D
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.