hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alt om tungdøl:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Alt om tungdøl:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Hårek

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  23:34:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hei Mamo.

Jeg jobba med å få vekk muggen i over 1 måned. Så var det en luring som nevnte noe som heter Optima (du får det på felleskjøpet beregna på hund) og en jursalve som heter Streptolin. Så vaska jeg beina til hesten i Lactacyd og spraya på Optima om kvelden, masserte det inn. Om morningen før jeg slapp hesten ut smurte jeg med Streptolin. Om kvelden 2 dagen kunne jeg skrape vekk all muggen. Helt utrolig. Streptolin er bakteriedrepende og mykgjørende og holder fuktighet borte. Jeg måtte og barbere beina for det var så mye.
Med mugg er det viktig å få ned PH verdien. I den optimaen er det eddik, den er sur, (lav ph) det liker ikke mugg.
Kaldblodsen min har sånt hvitt du snakka om, det er bare å børste vekk eller behandle med optima.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 29/01/2004 :  09:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hårek.

Det hørtes jo veldig effektivt ut. I går så jeg på det. Jeg kjente godt etter og det er ikke sår. Det er "klumper" med noe som ligner talg eller noe. Jeg brukte en mankam og fikk god tak i hovskjegget hans. Da fikk jeg greid bort det meste, bortsett fra de små flassflaka, de må jeg ta med noen annet. Det virker som jeg bare kan børste det bort, men det er kanskje lurt å behandle det slik at han ikke får der igjen. Skal se om jeg finner de produktene du snakket om. Jeg kjenner til det med å behandle mugg i flere uker, for ikke å se måneder. Irriterende når det faktisk finnes noe som tar det bort med en gang. Skal prøve det du snakket om på mugget som Buster får om sommeren. Han har hatt mugg en gang om sommeren i to år nå tror jeg. Det er jo så ekkelt og irriterende for han.

Tusen takk for tipset=)
Gå til toppen av siden

Regine

Skrevet - 03/02/2004 :  13:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]
Jeg hadde en tungdøl som het Odin på for nå i sommer. Vanskeligere og staere hest skal man lete lenge etter! Utroli fin, men ikke noe ridehest han veffal..
*LINN*

Hei Linn!!
Odin, hvor gammel var han, farge/utseende? Vet du hvor han holder til??
Mvh Regine
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  11:21:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Mamo: Nei da, jeg har ikke døl selv, men faren til en eks-kjæreste av med drev med døl (han som har/hadde hingsten Bronson, hvis du har hørt om den?), og jeg hang jo med jeg!! Fine hester, lette å ha med å gjøre er nå min erfaring, men det kommer vel sikkert an på håndtering ellers også det da vil jeg tro... ;o)
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Pila-Mor

Skrevet - 07/02/2004 :  15:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en tungdølvalakk, Rosita Svarten på helfòr, i tillegg til ei kaldblodshoppe. Svarten er fire år gammel, snill som dagen er lang. Skikkelig kosegutt. Rir litt dressur, og han går faktisk ganske så bra.

Synes det er flott at folk får opp øynene for denne hesterasen, de er gode trekkhester, men mange av de er også meget gode ridehester!! Tar sikte på å få utdannet Svarten innen dressur, etterhvert også sprang. Han snubler og køner litt på tur innimellom, men heldigvis har vet. ikke funnet noe galt med ham!! Lykke til med hestene deres!!
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 08/02/2004 :  12:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Pila-Mor!

Jeg synes også det er fint at så mange får seg denne rasen, døl generelt altså=) Tungdølen er jo en tung og kraftig hest, som man gjerne må være bestemt med. Kaizer er en ordentlig kosegutt, og kjempe snill, men jeg må være bestemt med han for han vet å utnytte vekta si! Kaizer kan jo ikke noe særlig annet enn å ha en rytter på ryggen. Han går på sjenkel, men jeg må bruke tøylene en del. Han kan voltige, men det har jeg ikke fått prøvd meg sp mye på. Er så sinnsykt glatt her i vinter, og vi har ikke noe innendørs ridehall=( Men vi jobber med den saken, så kanskje har vi det her om noen år=D Jeg skal prøve Kaizer i dressur og sprang, men det blir bare som variasjon i dagliglivet, og for å ha det litt gøy=) Kommer nok til å bruke han mest tur, voltige, og kjøring. Har jo en fjording også. Han er innmari glad i å hoppe. Han gir alt han kan for å komme over hindrene! Det er morro å se på=) Kaizer liker også å hoppe, så jeg må jo prøve med han for å se om han synes det er en grei avveksling fra tur=) Lykke til du også!
Gå til toppen av siden

Hårek

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  23:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Hvis dere sjekker vip en min har jeg endelig fått lagt inn bilde av tungdølen min (måtte sende bilde på mail til ei venninde, så la ho det inn for meg) Det er hesten til høyre som er Maiblessa. Etter hvert kommer bilde av tungdølen Svarten, den jeg måtte selge fordi han var så vanskelig.
God fornøyelse
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 17/02/2004 :  15:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hårek!

Maiblissa var rett og slett nydelig!! Hårek også selvsagt:) Døl er en nydelig rase:)

Venter på flere bilder!:D

Gå til toppen av siden

dølarose

» VIP

Skrevet - 25/02/2004 :  16:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg heter Natalie......
en annen Natalie enn den som har skrevet tidligere....

jeg har veldig lyst å få dølahest...... hva er foskjell på tongdøl og lettdøl.....
kooz...... hvor bor du,.,.,???????
natalie
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/02/2004 :  13:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er den stolte eier av en svart dølavallak på 9 år. Gromgutten heter Leopold, og er etter Engtind og Lea. Han er en super kjørehest, og trives nok best foran roadcarten og sluffa. Men han er en fin ridehest også, en kløpper i terrenget. Han kan ikke så mye, men fatter fint galopp. Sliter fremdeles litt med høyregaloppen, men det kommer seg. I disse dager har jeg og søstra mi eid ham i et år:-)

Til dølarose: Korrekt betegnelse er dølahest og kaldblodstraver, ikke tungdøl og lettdøl. Opprinnelig var dette en og samme rase, nemlig dølahesten eller gudbrandsdalshesten. Men for godt over hundre år siden begynte man å krysse med edlere raser (blant annet fullblodshester) for å få en lettere og raskere skysshest. Dermed hadde kaldblodstraveren sett dagens lys, og det er nok herfra vi har begrepet lett og tung døl. Dette er altså misvisende, selv om mange bruker disse begrepene den dag i dag. Det finnes ingen raser som offisielt heter tungdøl og lettdøl. Du kan kun få registert hesten i stambøkene som dølahest eller kaldblodstraver.

Hilsen Merete og DØLAHESTEN Leopold. :-)

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/02/2004 :  13:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er den stolte eier av en svart dølavallak på 9 år. Gromgutten heter Leopold, og er etter Engtind og Lea. Han er en super kjørehest, og trives nok best foran roadcarten og sluffa. Men han er en fin ridehest også, en kløpper i terrenget. Han kan ikke så mye, men fatter fint galopp. Sliter fremdeles litt med høyregaloppen, men det kommer seg. I disse dager har jeg og søstra mi eid ham i et år:-)

Til dølarose: Korrekt betegnelse er dølahest og kaldblodstraver, ikke tungdøl og lettdøl. Opprinnelig var dette en og samme rase, nemlig dølahesten eller gudbrandsdalshesten. Men for godt over hundre år siden begynte man å krysse med edlere raser (blant annet fullblodshester) for å få en lettere og raskere skysshest. Dermed hadde kaldblodstraveren sett dagens lys, og det er nok herfra vi har begrepet lett og tung døl. Dette er altså misvisende, selv om mange bruker disse begrepene den dag i dag. Det finnes ingen raser som offisielt heter tungdøl og lettdøl. Du kan kun få registert hesten i stambøkene som dølahest eller kaldblodstraver.

Hilsen Merete og DØLAHESTEN Leopold. :-)

Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 29/02/2004 :  00:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk kia79, du hadde nok en bedre4 forklaring på det enn med. Selv kaller vi Kaizer for tungdøl, for han er en stor og ja TUNG dølehest. Du må få deg vip og legge inn bilde av hesten din så vi får se:)

Klems
Gå til toppen av siden

sivjune

» VIP

Skrevet - 09/03/2004 :  11:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
På ridesenteret der jeg har fjordingen min oppstallet står det en tungdøl... Han heter Pluto.

Jeg har startet han en del på sprangstevner, for min hest er ikke klar enda. Han går lett 80 klasser, vi har ikke komt feilfritt gjennom, men det er noe som har med at vi ikke kjenner hverandre såå godt. Han har komt over hinder på over 1 meter, og kunne muligens gått meter baner med trening...

han er også supersnill på boksen, men har en tendens til å stikke ut når han blir ridd hvis han ikke vil mer, eller vil bort til de andre hestene. Han har hopt over grinda til ridebanen for å komme til andre hester en gang..... Og sprunget inn i stallen med rytter.. Gal hest! Men med rett riding, og en sterk og bestemt rytter er han en genial hest, med sterk personlighet!

Gled deg til å ha døl!!!! :) De er kule!
Gå til toppen av siden

rfarbu

» VIP

Skrevet - 20/03/2004 :  14:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! jeg har en tungdølshoppe på syv år som heter Ne-Lita, om du vil kan du se bilder av henne på vip'en min!
mvh Ragnhild
Gå til toppen av siden

keldysh

Skrevet - 11/04/2004 :  22:55:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Så kjekt med ei forumside for dølahesten da!
Jeg har selv en dølavallak(kalte han for lett-døl tidligere, men ser at det er veldig fy fy så jeg skal slutte med det:) Han er 16 år gammel og jeg har hatt han i 9 år. Skulle egentlig kjøpe meg sprang ponni for et par år siden, men jeg hadde ikke hjerte til å selge Balder gutten. Og det er jeg veldig glad for. Jeg har ridd veldig mange forskjellige typer hester, et par av de i 100.000 kroner klassen, men ingen kan måle seg med døla gampen synes jeg. Blir nesten feil å kalle han en gamp for han går lb dressur og hopper metern bane. Dessuten har han ALDRI vært syk(utenom mugg da). Dølahesten passer meg veldig godt da jeg liker hester med gode bein,fart,kondisjon og en god psyke. Alt dette fant jeg i min kjære Balder:)
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.