hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "På tøylen"på tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 "På tøylen"på tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 04/12/2003 :  23:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan rir du hesten din på tur/langs vei?
Lar du hesten gå på lange tøyler?
Rir du hesten på tøylen/bittet, med krummet nakke?
Skadelig for hesten når den ikke går på bittet på tur?- over tid?-dårlig muskelbygging?

Kort og godt si litt om hvordan du rir hesten din når det ikke er så stor muligheter for å ri på bane,men ridningen foregår mye langs vei og på tur!!!

Guro
» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  10:23:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For meg spørs det alt hva meningen med turen min er.
Er det å jogge ut etter harde treninger etc så prøver jeg å jobbe litt løsgjørende på tur, litt tempovekslinger og herunder også litt endring i form etc.

Om vi bare skal slappe av av og kose oss foregår turen på lange tøyler og i rolig tempo.

Men skal tur i all hovedsak være treningen din så er det ikke dumt å be om en viss form og fasong når du er ute. Det som er positivt på tur er at hesten gjerne har litt mer naturlig framdrift enn det mange har på banen.
På skogogsbilveier etc er det ingenting i veien for å ri sjenkelvikninger, fordelsvendinger, versader og travers. Alle disse øvelsene er løsgjørende, og sunne for hesten :-)

Ellers er jo klatring et kjent fenomen for å skaffe seg litt muskler (noe jeg har brukt mye). Da vil hesten jobbe mer naturlig med ryggen (tror jeg da..dette er bare en følelse jeg har så noen får si ifra om jeg driver missvisende info nå..).

Nå ble muligens dette litt rotete, men håper du fikk noen ideer :-) Det finnes jo faktisk folk som har ridd fram Grand Prix hester langs veien etc (omtrent iallfall ).
Tror bare det er veldig viktig å være konsekvent når turene også skal være "baneridning". Kort og leng steg, ri samlet galopp, ikke la hesten slippe "lettere" fordi "dere er jo bare ute i skogen"

Ellers foreslår jeg at du ser på spoff sitt svar i debatten Ri på tøylen? . Der svarer hun veldig bra på hvorfor det er sundt å ri hesten i form

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 05/12/2003 10:24:03 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 05/12/2003 :  12:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir på en måte aldri på tur bare for å ri på tur, dvs hesten må jobbe litt på tur også. Men kanskje ikke så mye som på banen.
Jobber han på tøylen, finner kanskje et jordet vi får ri litt på og jobber litt i volter der. Skritter/traver litt på slakke tøyler, for så å ta de opp og jobbe litt til. Alltid variasjon i hva jeg gjør når (nå i disse mørketidene så har det lett for å bli til å ri mye samme veier pga gatelys, og elgen har begynt å trekke ut på jorder (ble jaget av elgku med kalver for 3 uker siden, så de holder vi oss unna))
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  17:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann! rir ikke med slakke tøyler, men arbeider hele tida med forholdninger for å roe henne, hun synes det er sååå artig å få gå på tur Vi rir på tur for å bygge opp kondisen og for å få litt aveksling.

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:36:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Rir ikke med slakke tøyler på tur, rir med kontakt til bittet.
=D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  20:20:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Veldig bra og utfyllende svar fra Guro!
Jeg varierer også på tøylelengde og arbeidsform for hesten fra tur til tur og iløpet av turen.
I perioder har jeg bla hatt unghester og rekovalesenter - altså hester som ikke kan jobbes så voldsomt mye på banen men allikevel trenger litt trening/løsgjøring/stimuli - og da har jeg brukt turen som en aktiv del av treningsopplegget/oppridningen.
Synes det er viktig at hesten kan gå både på lange og korte tøyler (gjerne i alle gangarter), og gjøre enkle øvelser som feks holdt og sjenkelvikninger. Dette også av sikkerhetsmessige grunner - for å være trygg i trafikk og generelt MÅ hesten kunne stoppe og stå stille.
Det er også kjempeviktig at ikke hesten venner seg til å gå på lange tøyler i skritt, og at det alltid betyr trav/galopp når du tar opp tøylen. Det kan skape farlige situasjoner!
Jeg bruker også tur til å trene hesten til å lyde vekt og stemmesignaler, stimulernde og morsom trening for hesten og meg!
God tur!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  01:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes absolutt man kan ri litt fokusert også på tur. Jeg pleier uansett ikke å gi hesten helt slakke tøyler på tur, fordi man da får veldig mye tøyle å hale inn hvis noe skjer. På den annen side skal man være forsiktig med å ri for lenge i samlet skritt av gangen. Det er krevende for hesten å gå i samlet skritt, og det er gode muligheter for å ødelegge hestens fremdrift og takt.

I trav og galopp synes jeg man absolutt skal holde formen uansett. Det er ikke bedre for hesten å bære på skjelettet på tur enn på banen. Men jeg krever ikke nødvendigvis annet enn at den går i rolig og pent, og bærer seg nogenlunde riktig. Den må gjerne gå litt lang i formen, og i et tempo den trives med.

Ellers kan det være fint å trene litt sideførende øvelser, samt overganger. Særlig hvis man ikke har noen bane å ri på. Det kommer litt an på grunnen til at man rir tur. Hvis tur = fri, så ville jeg nok la hesten gå mest mulig i fred. Men hvis tur må erstatte baneridning, så synes jeg man kan jobbe så mye som omgivelsene tillater.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  06:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg rir ned på tøylen stort sett på hele turen,med unntak når jeg tar skrittepauser.Nå rir jeg mest på tur for å trene,og da blir det slik.

Varierer litt på tempo og holdning.Rir intervaller med mere samling og frem,samt lengre hals og jogge-tempo.Det samme i galopp.I alle bakker leder jeg hesten ned og frem på tøylen,samtidig som jeg bruker mye bein for å få den til å jobbe bakfra.

Galopperer ALDRI opp en bakke som treningsoppgave,kun i skritt og trav.Om jeg galopperer opp bakker,er det for gøy eller for å strekke ut litt. Det er mye mer krevende å skritte eller trave opp på tøylen.

Du kan trene inn mye på tur; sjenkelvikninger,div.vendinger på fram/bakpart,serpentiner,div.sideflyttninger,overganger,rette linjer,galoppbytter,økninger,holdt,rygging osv.

Har hesten en stiv dag i halspartiet,velger jeg nok å starte på banen den dagen for å myke opp.Bøyde spor gjør underverker av og til,men mye kan gjøres på tur også som du sikkert skjønner..
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  17:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Nå som ridebanen vår er nedsnødd og frossen, prøver jeg å jobbe litt med hestene våre på tur noen ganger i uken, men til vanlig rir jeg på lange tøyler og lar hesten strekke på seg, og jobber hesten på banen. Viss jeg skal jobbe hesten på tur, bruker jeg lang tid på å skritte og trave (eventuelt galoppere eller klatre også) sånn at hesten er god og varm i kroppen. Så "plukker" jeg opp tøylene gradvis til jeg har god kontakt. Da pleier våre hester å søke seg ned til bittet ganske kjapt. Noen ganger rir jeg små sjenkelvikninger fra en grøftekant til en annen.

En liten tur med skritt og trav på lange tøyler er kjempefin oppvarming før du begynner på banen. Det gjør hesten varm og både den og rytteren slapper av før treningen begynner...
Gå til toppen av siden

Christie

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  20:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristie  Svar med kopi av melding
Jeg rir oftest på tur for å slappe av, glemme stress og hard trening for både min og hestens skyld. Jeg rir alltid på helt lange tøyler i naturen (i skritt). I trav og gallop er det oftest lurt å ha bedre kontroll, dette varierer jo på hvor rolig og lydig hesten er. Hesten jeg rir er ganske het når hun skal løpe på tur, så da tar jeg opp tøylene.

Når man rir inne i skogen med masse stener og bratte små oppoverbakker, er det dumt å ri med korte tøyler. Da finner ikke hesten ut hvor den skal sette bena. La hesten gå med lang hals så den kan lukte og se hvor den skal tråkke.

Man kan godt trene litt på tur også, så lenge omgivelsene tillater det. Ikke øv på sjenkelvikninger i trafikken :P men den hardeste treninga synes jeg man skal ta på banen, hvis man har tilgang til det.

Som Astrid H sier, det er fint å ri på tur før/etter trening. Da får hesten lov til å skritte skikkelig inn/ut, og roe seg ned.

Jaja, det var min mening :)

Redigert av - Christie den 14/12/2003 20:14:35 Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir foreløpig Mostly på lange tøyler på tur, i og med at han ikke har nok muskler i nakken enda til å gå på tøylen så lenge!! Men vi kommer til å ha han på tøylene på tur slik at han samler seg og vi da ikke sitter rett på skjelettet hans og da kanskje? sliter på ryggen!!!
Nyttårskoz fra oss

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.