hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - plutselig koko på tur..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 plutselig koko på tur..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christie

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  20:25:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristie  Svar med kopi av melding
Jeg og ponnien jeg rir pleier å ri på et "ridepor", dette har aldri vært noe problem før. Vi har ikke hatt behov for å ri med andre, for det ligger unna trafikken og i kjent område. Men nå for tiden har hesten begynt å skvette veldig, og klarer ikke å være rolig. En gang da jeg skulle få henne til å stå rolig, steilet hun og sparket bakut (bare sånn smått) før hun endelig hørte. Jeg synes IKKE dette er noe skummelt eller noe slikt, jeg er ikke redd, men det er jo ikke særlig å sitte på en gæærn hest når man prøver å hygge seg.. Jeg har 100% kontroll over henne, og hun er egentlig en engelhest, men likevel. Noen ganger løper hun også ut. Ofte lager hun "elgelyder" ved å blåse kraftig ut av nesa :P så blir hun utrolig stressa og vil aller helst trave.. Det er ALLTID på tilbakeveien det skjer. Men det virker ikke som om hun lengter hjem til maten, det er mer som om hun prøver å flykte fra noe? og det er alltid på et spesielt område det skjer.. av og til andre steder og. noen som har noen tips, hvordan jeg kan roe henne ned? Vil jo gjerne at hun skal kose seg når vi er ute i naturen da..

Guro
» VIP

Skrevet - 14/12/2003 :  22:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du får prøve å finne ut hvorfor det er hovedsakelig på dette stedet hun "friker" i første omgang.
Har hun blitt skremt der!? Er det noen andre enn deg som rir henne!? Spør de, kan hende de "alltid" gjør en spesiell ting der, og hun forventer da at det skal skje, dermed blir det "rabalder" når det ikke blir slik hun var sikker på at det skulle bli. Eller kanskje hun er blitt skremt når en av dem har sittet på.

Ellers hjelper det vanligvis å bare ta det rolig, ting bruker å gå over bare vi sier nok ganger at "slik er det ikke" eller "her er det ikke noe farlig" gjerne både med stemme og kroppsspråk.
Kan jo hende hun bare har "fått det for seg" at det er noe farlig der..

Guro
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  17:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Guro kan hende hun har hatt en negativ erfaring som gjør det.

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Christie

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  20:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristie  Svar med kopi av melding
Det er bare jeg som rir henne.
Skal prøve å finne ut hva det er som evt. plager henne..

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  21:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Prøv å komme deg i "forkant" av problemet, iallfall en liten stund, så kan det hende hun glemmer at det var så farlig der.
Du kan feks begynne å engasjere henne litt før du kommer dit, om det er plass kan du ri sjenkelvikninger eller noe annet som du syns er passende for at hun skal konsentrere seg.
Dermed kan det hende hun ikke tenker over hvor hun er...og etterhvert vil hun da muligens slappe av...

Vet at dette bare var et halvgodt svar!! Men håper det kan være litt til hjelp iallfall!!

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  11:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Uvisst å sette fingeren på hva dette kan skyldes,da jeg ikke har sett dette,men du kan jo sjekke synet til hesten kanskje?

En del hester begynner plutselig slik om synet forandrer seg.Ellers ville jeg satt hesten i arbeid på dette bestemte stedet,og forlangt at hesten har full konsentrasjon på deg og det du ber den om.Dette løser seg sikkert fort da.

Blir du "litt satt ut", på dette stedet når den begynner å "tulle",skjønner hesten dette kjapt,og kan benytte seg av det, derfor ville jeg prøvd det motsatte på en måte...behold fatningen,og ikke sitt og "vent på noe",finn på øvelser som hesten må bruke både psyken og det fysiske.

Ikke ri bare rett frem,ri sideflyttninger,stopp/rygg osv.og vær rolig og konsekvent,Lykke til!!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/12/2003 :  23:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier du har 100 % kontroll. Jeg synes ikke det høres sånn ut når hesten steiler, slår bakover og løper ut. Hvis du må forbi trafikerte områder eller steder hvor det ferdes gående eller syklister, er mitt beste tips å holde deg på ridebanen en stund, eller i nærheten hvor du ikke kan risikere å skade deg eller andre, trene litt vanlig grunntrening, og så forsøke igjen.

Hvis du er så heldig at du kan ri ifred både til og i dette ridesporet, så er det vel bare å trene videre på det du gjør, gitt at hesten er frisk, selvfølgelig. Mange gode tips her i debatten. Men det er ikke noe poeng i å oppsøke trøbbel. Hvis hesten stikker i galopp, så bør man heller ikke galoppere før man vet at man har kontroll. Jeg ser poenget i å trene på det som er vanskelig, men hvis man trener på å galoppere på en slik hest, og hesten stikker en gang, så har man jo tapt den treningsrunden.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å anskaffe en vest. Hvis du skulle falle av, så kan den spare deg for mye skade.

Jeg har ingen supertips til deg, men ønsker deg lykke til! Med tilstrekkelig med tålmodighet, kan man greie å få orden på det meste :)
Gå til toppen av siden

Christie

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  20:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristie  Svar med kopi av melding
hehe, okei, kanskje ikke 100% kontroll da ;) overdrev kanskje litt :) Når det gjelder det med at hun løper ut; det er mer sånn at hun blir skremt, løper litt, men lar seg stoppe. Hun prøver ikke å ta over kontrollen. Og jeg galloperer sjelden på sporet, har ikke gjort det nå som hun har blitt så nervøs. Skal rett og slett bare skritte på turene nå i nærmeste fremtid, og se om hun roer seg litt da. Hun blir sikkert litt heit av travingen også ;)

Skal prøve alle tipsene deres, tusen takk for dem :)
Hilsen oss2 :)

Gå til toppen av siden

Christie

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  17:53:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristie  Svar med kopi av melding
i dag red jeg på tur med henne :) det gikk kjempebra! :D jeg øvde på sjenkelvikninger, stopp, rygg, osv. Også snakket jeg rolig til henne hele tiden (når jeg begynnte klarte jeg ikke å stoppe, det var så koselig ;D) Hun skvatt litt av og til, men nå er jo hun araberblanding da ;) Men denne gangen gikk hun fint hele tiden, prøvde å få trave litt der vi vanligvis pleier å trave, men hun godtok at det fortsatte i skritt. På dette stedet hun pleier å frike ut, ba jeg henne om å gjøre sjenkelvikninger, tada! rene engelhesten. Ble litt stressa, men fortsatte i skritt :) så takk for tips og sånn, det går riktig vei nå :)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  19:00:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Et lite tips; Hvis det f.eks. ligger et kadaver og råtner et sted vil hesten lukte dette på lang avstand. Det kan være nok til at hesten reagerer. Blåsingen i nesa er et sterkt tegn på at hesten er på vakt mot fare. Den drar inn lukter den reagerer på eller kommer til et sted den har kjent lukten av noe før som den har blitt skremt av. Det er faktisk nok at en hare har hoppet et steg inne i en busk og hesten har sett bevegelsen. Senere kan hesten da alltid bli svært på vakt og forberedt på flukt når den kommer til samme sted...
Hester har ett instinkt som er mye sterkere enn alle de andre, og det er fluktinstinktet. Den tenker ikke når dette instinktet tar over...
Sikkerhetsvest er et godt tips til ALLE som rir!
Ha en trygg Julefeiring!

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/12/2003 :  00:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Christie..

Godt å høre at det var fremskritt da...apropos at du "hele tiden snakket med hesten...",det ville jeg IKKE ha gjort,da hesten fort hører om du er usikker i stemmen osv.Bare ri,og lat som ingenting!Lykke til videre.
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville snakket med hesten... Man må prøve å koble ut hvor man er og hvor hesten pleier å bli tøvete, da blir du ikke usikker i stemmen... Chess: det er ikke å bare ri og late som ingenting siden hesten da tror du ikke har oppdaget "faren", dermed vil den prøve å redde dere begge... Vis at du har oppdaget det som er farlig, men ri videre og vis hesten at det ikke er farlig, slapp av og snakk beroligende til hesten!!! Det fungerer på mennesker og... vi er ganske like, med unntak av sanser og slikt!! Nyttårskoz fra Eileen & Mostly Glasgow
Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow
Redigert av - pia_88 den 30/12/2003 20:44:00 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  00:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Helt feil pia88!!

Det er IKKE hesten som skal fortelle deg eller "redde dere ut av farer."Det er DU som rytter som skal være HESTENS stødige og sikre leder,og lede den sikkert og bestemt videre slik en lederhest ville ha gjort.Du må for all del ikke sitte å vente på reaksjoner hos hesten,og så la det stå til!

Hele poenget er å være forutseende,og være sikker og bestemt,ellers er det HESTEN som har kontrollen,og ikke rytteren..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  01:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Pia88... Egentlig svarer du det samme som meg..koble ut og glem hvor du er å ri videre osv.....lite å henge seg opp i syns jeg...
Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  17:42:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heeei!!!

Hvis hesten står å blåser i neseborene som en elg er hun livredd..
Det har jeg ihvertfall blitt fortalt, for en dag jeg var ute å ridde på forhoppa mi, kom det en annen mann kjørendes med vogn.. Den hesten var "gal" så han sprang som bare det..
Hun er ikke så veldig glad i vogner, så hun stilte seg opp, pustet igjennom neseborene...
Først så rikket hun seg ikke, og så prøvde hun å springe ut med meg, noe som hun ikke fikk til.. Hun fikk STORE bevegelser, og plutselig steglet hun og hoppet bakut en gang (bare smått)..

Jeg spurte ei om dette, og hun svare da at det var fordi hesten var livredd..
Vet ikke om dette hjelper deg på vei, menmen!

Lykke til! :)
~Marianne & Dutchess~
Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  17:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er kadaver?

~Marianne & Dutchess~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.