hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 99% trafikksikker.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 99% trafikksikker.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  13:22:59  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Noen tips til hvordan venne hesten til traktorer? Bor på landet og det er jo en selvfølge at det er mye traktorer rundtom,og hesten jeg rir er redd for dem. Det er dog det eneste han reagerer på i tafikken.. takknemlig for svar :)

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  14:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Har du ikke mulighet til å sette han i en luftegård der det kjører en del traktorer forbi? Da blir han forhåpentlighvis vant til den. Da ridelæreren min skulle venne på hesten sin traktorer så satte hun traktoren på rett utenfor luftegården og lot den stå der å putre i flere timer til hesten hadde roet seg ned og til slutt strakk seg for å snuse på den. Men om det er en rett metode vet jeg ikke...

Har også lært at man ikke skal rose hesten når den har taklet å gå forbi noe den er redd for, da får den en slags bekreftelse på at "så flink du var som gikk forbi den utrolige skumle tingen". Men hvis du later som ingenting så gidder ikke hesten å bry seg etterhvert.

Kjenner jeg de på forumet rett får du sikkert en rekke gode tips!:)

Klem fra Ingrid

-Ingrid-
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:38:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hadde svart det samme som Ija. Så tipset hennes funker sikkert;)

=D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:55:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Bra poeng fra Ija (seff!).

Når jeg er ute med en litt "kikkete" hest, eller møter noe som selv en rolig og avbalansert hest reagerer på, pleier jeg å gjøre det tydelig at jeg ser det "farlige", og deretter puster dypt og slapper av før jeg demonstrativt ser bort/ignorerer det...
Hvis det virkelig er noe nifst, pleier jeg å engasjere hesten - altså be den om å gjøre feks sidebevegelser, ta tøylen eller noe - sånn at den blir distrahert. Prater gjerne rolig med hesten også, og er generøs med ros og klapp uten at det har ført til problemer
Hvis du fullstendig ignorerer det "farlige" vil hesten kanskje tenke "herregud, hun ser jo ingenting, jeg får redde oss begge". Og hvis du nistirrer på det vil den kanskje tenke "herregud, hun er jo også livredd, best å komme seg unna". Hvis hesten merker at du har oppfattet faren, men avskrevet det som ufarlig vil den - ihvertfall hvis du har et tillitsforhold fra før - stole på ditt signal.
Har hatt noen unge hester, og også introdusert endel utlendinger for feks norske særegenheter som akebrett og skiløpere. Ikke alltid like lett, men når man er rolig og konsekvent går det stort sett bra.
Men det er viktig å huske å puste - når vi holder pusten spenner vi oss og det kjenner hesten lett. Når man allerede har overvunnet et og annet "monster" sammen går det heldigvis stort sett bra!
Lykke til med hest og traktor!
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  23:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det nå jeg skal droppe det med å være reddende engel med et godt tips!? "HJEEEELP!! traktor... Shit, best å løpe!!!" hmm? som om Mostly hadde sagt det sjøl!! hehe... er det noe Mostly ikke er blitt vant til i løpet av de tre mnd han har vært oppe på stall barnengen, så er det traktorer... det kjører traktrorer rett forbi ørene hans hver dag!! opp og ned veien, rett ved jordet!!!
men neida, traktorer er og blir farlige!!! Her i forje uka tror jeg det var... rei jeg og en venninne opp veien til stallen i mørkna!! (veien er bare en slags traktorvei med grøfter på hver side) selvfølgelig kom det traktor kjørende NEDover veien!! vel, vi fant ut at vi skulle fortsette oppover og ikke bry oss om traktoren... bare kuuuul`an helt liksom!!!
men nope!! jeg og Mostly holdt på å havne i bekken på vei forbi traktoren.... Jeg hadde blitt glad hadde noen kommet opp med en vidunderkur til Mostly!!

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  11:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før hadde jeg hesten min på "landet" hvor vi kunne unngå (til en viss grad) traktorer/store kjøretøyer. Da hun var 3,5 år gml. og nylig innridd flyttet vi ganske sentralt i Oslo. Her var det motorveier, trailere, t -baner. Vi har heller ikke lov til å ri på fortauet, så her er det bare å ri ut i veien. Dessverre er det mange sjåfører som hviser lite hensyn, men også noen få er veldig flinke selv om disse representerer mindretallet.

For at hun skulle bli trygg i trafikken krevde det en del forarbeid, og jeg "testet" henne før vi bega oss ut i den store verden for å si det på den måten. Dersom en hest er redd og "klikker" for en bestemt ting feks en traktor, er det kanskje veldig lett at vi som ryttere forsøker å unngå å støte på "den tingen".

Vi kan jo til en viss grad kontrollere hesten, men man må også tenke på at de har sine måter å reagere på dersom kjøretøyer kommer uventet på i høy fart osv, spesielt om de opplever dette som frykt. Vi vet jo at rovdyr oftest angriper byttet sitt bakfra. Desto viktigere er det å gjøre hesten trygg med/i trafikken!!

Tilbake til traktor/store kjøretøy problemet. De gode erfaringene jeg har fått med meg på veien er å ri på tur med en staut hest som ikke reagerer på lastebiler/busser/traktorer mm. Hester er flokkdyr og følger ofte en leder, dens avgjørelser og reaksjoner.

Utsett hesten din for de tingene den er redd for, å gi den samtidig en positiv opplevelse av den. For eksempel å ri/ leie hesten forbi en traktor uten motoren på. Deretter for å ri forbi en traktor med motoren på, og gi tegn til sjåføren om å skru den av dersom du merker at hesten din er usikker osv.. Ros hesten din for hver gang den er flink, da gir du den en positiv opplevelse samtidig.

Gjør dette MANGE ganger. Ri frem og til bake, helt til du er fornøyd, men du må også finne en balanse gang. Dvs ikke krev for mye for tidlig. Du kjenner hesten din best. Begynn i det små. Ros hesten for de små tingene som er bra. Dette funket bra for meg. Jeg merket at hesten ble så " lei" at hun ikke gadd å reagere på traktoren til slutt. Tror jeg holdt på i 10 min...og jeg synes ikke det er så lenge. Lykke til
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  11:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis du fullstendig ignorerer det "farlige" vil hesten kanskje tenke "herregud, hun ser jo ingenting, jeg får redde oss begge". Og hvis du nistirrer på det vil den kanskje tenke "herregud, hun er jo også livredd, best å komme seg unna". Hvis hesten merker at du har oppfattet faren, men avskrevet det som ufarlig vil den - ihvertfall hvis du har et tillitsforhold fra før - stole på ditt signal.

Opprinnelig postet av elx

Det der er en ting jeg aldri har klart å tenke på før..men når du sa det virket det jo himla smart...jeg har jo alltid prøvd å ignorere farlige "ting", og det har jo vært med vekslende hell .
God ide :-)

Ellers syns jeg de fleste her kommer med gode løsninger, og de baserer seg jo generellet på samme prinsipp, i forskjellig grad og utførelse:
Altså utsett hesten for "faren" i trygge omgivelser, og utsett den for det lenge nok til at det slutter å være farlig..har virket for meg ved mange andre problemstillinger også

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.