hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sleiping på stallen....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sleiping på stallen....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  00:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har en skikkelig "slemming" på stallen. Den er regelrett motbydelig mot sin eier av og til - og jenta begynner å bli redd. Hun er erfaren nok, og er å betrakte som voksen.
- den stikker på tur (langs sterkt trafikkert vei), også når den leies. Det dumme er at den stikker på cirka samme sted hver gang, uheldigvis så er dette på vei hjem fra ridebanen.
- den drar avgårde hvis hun tømmekjører
- den drar avgårde i lonsje
- den drar avgårde inne i stallen, og forsvinner inn i boksen
- under trening går den virkelig imot (blir "betong" i kjeften, tripper i det ene øyeblikket - flyr i det andre)
- virkelig en energibombe som får utladninger ganske så ofte
- ikke styrbar når han er i det rette hjørnet
- flyr som en gal under hoppning

Pr i dag får den knapt nok kraftfor (bare såpass at den skal "få" noe likt med resten av stallen). Den greier seg bra, er mer enn rund nok. Halvblodshest, vallak på 12-13 år - tidligere spranghest. Hun har sluttet å hoppe med den for å konsentrere seg om dressuren, men det hjelper jo lite - så fort hun prøver blir han drittsekk. Og vi har fortsatt det faktum at hun må ut på veien for å komme til bane. Den er beinhard i psyken! Har ridd litt for instruksjon, både eier, hest og instruktør ble frustrert over viljen som bor i ham. De har prøvd å lokke, lirke, lure, rå makt, mild makt m.m. Mot de fleste andre er hesten veldig grei....

Hva gjør man med en sånn hest og eier da???? Noen gode anbefalinger til trenere (event. noen som vil ta hesten en periode, for så å "kurse" eieren i etterkant). Total mangel på respekt. Han har bare blitt værre og værre utover høsten, det startet når hun begynte å ri for instruksjon. Når hun fikk litt overtaket på banen, da tok han virkelig makten alle andre steder + at han er i ferd med å overta på bane. Hesten er egentlig snill. Mistenker at han har vondt i frambeina (bl.a.), men det er jo ingen unnskyldning for å stikke avgårde slik. Vill galopp på is og asfalt gjør ikke saken bedre.

Ai, ai - et langt hodebry.... noen frivillige?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 04/12/2003 00:46:23

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  10:36:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hesten har rangen. Uten tvil! Og gode gud, hadde det vært min hest... Sannsynligvis har hun vært for snill med han og sett gjennom fingrene på ting og tang, det er som oftest da du får slike hester...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  10:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
For snill ja! Han har sluppet unna med mye tull. Helt ærlig så er dette en "gammel" hest som "kan". Vil ikke være noe galt i å gi ham to tette når han blir for ille. Men han kan få "vondt" forstår du...:) Kyss meg et visst sted - han er som en betongkloss!!! Han kan gå gjennom krigen uten å få så mye som en skramme. Skikkelig bulldoser...

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  12:41:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
NHS er fint da Vixi, dette har vi jo snakket om at hadde vært gøy å prøve... Få tak i en/ei som er god (ikke meg!!!! ).
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  13:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig med deg vixi, noen hester kunne du omtrentlig plantet en kule mellom øya på og den ville sett dumt på deg og lurt på hva du prøvde på... Slike hester liker jeg veldig godt, hester skal ha egen vilje og egne meninger, men frekk må de ikke være... De lærer iallefall fort nok;)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  13:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror hun selv er mest innstilt på å sette ham bort en periode. Har nok vurdert tilridning hos en berider, men det er jo ingen billig løsning akkurat... 5-6000 pr mnd fort ++. Mulig hun prøver å sette ham ut på fôr til noen som tør og vil prøve. Om det er løsningen er en helt annen sak. Han er jo snill mot andre så...

Jeg liker IKKE slike hester, betongklosser - helt uten følelse i kroppen. Vil ha en reaksjon når jeg ber om det, ikke et tamt blikk som sier "HÆ"

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  15:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Enig med deg Vixi, det kan jo bli farlig både for hest og eier etterhvert hvis hesten er så respektløs mot jenta...
"Tøffinger" er en ting - "drittsekker" er noe annet!

- Olrun -
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  17:36:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Forholdsvis skummel for omgivelsene også... jeg vil ikke være med dem på tur, regner med at damene mine vil forsøke å stikke etter. Kamikaze-sport driver jeg ikke med. Selv om f.eks. "Lille-My" synes det ettersom jeg beveger meg oppe i høyden.... .

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  09:57:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg bare sier det jeg Vixi; kjøp deg mindre hester så skal jeg høre på deg
- Olrun -
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  11:17:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mindre??? Skal da ikke sitte på bakken heller.

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  15:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
...jeg får garantert ikke tærne nedi bakken når jeg begynner å ri Lille-My, så laaaaang i beina er jeg ikke
- Olrun -
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  20:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ai! Men tenk om du sparker henne i knærne - virkelig spenner bein for henne og slikt. Friskere luft oppe i høyden... blir nesten på fjellet jeg i forhold til deg!

Ah-ha.. har målt hester i dag. Henholdsvis 166 (m broddsko), 162 (uten sko) og 143 (uten sko).

Sleipfisken skal på dressurtrening i helgen, med annen rytter. Vært å trent i dag, blir morsomt å høre hvordan turen hjem har gått.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  22:53:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan jo bli spennende å se hvordan det går med annen rytter da!!
Høres ut som denne hesten virkelig har taket på eieren sin (dessverre)
Men en ting jeg lurer på er om hesten er sjekket for vondt i frambein etc. iom at du (Vixi) nevner at det kan hende den har vondt noe sted...

Jeg er for all del enig i at det ikke skal være grunn for å bli "sjef", men om han er en sånn hest som ikke ynker seg så er det jo ikke særlig positivt om hun setter han ut på fôr og de kjører han svært hardt for å få taket på han, og han ender opp med dårlige ben.

En annen ting er at Oslojente hadde en forslag til "virkelig nødsituasjon" forsøket på å få hesten til "å bryte sammen" (høres ille ut, men forslaget var ikke _så_ ille), nå orker ikke jeg lete etter den debatten, men om ingen har funnet den før i morra så kan jeg gjøre en innsats .
Etter det hun skrev der er ikke dette forslaget noe mer enn et engangsforsøk, og ikke noe man gjør med mindre man er 100% sikker på konsekvens og hva man driver med når man takler hester.
Debatten ligger under samme kategori som denne, og handlet også om en hest uten respekt.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  00:13:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har lett etter tråden, men finner ikke noe.

Ja, han har nok muligens vondt i frambeina, er i hvertfall den tanken vi har tenkt. Han har nok vært hardt brukt tidligere, så det er vel naturlig at det begynner å merkes.

Han er en tosk på mange måter. Finner stadig ting å være redd o.s.v. Men selvsagt bare på tur hjemover. Det blir bare en drakamp når han stikker, og han vinner. Munnen hans er like følsom som en sekk sement. Stangbitt hjelper jo som sagt, men det er ingen holdbar løsning i lengden. Spes. fordi tidligere eiere sikkert har ridd ham med ufølsom hånd og skarpt bitt.

Er glad det ikke er min hest. Tror ikke han hadde overlevd... .

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2003 :  02:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Sjekk først helsetilstanden til hesten,før den evt.blir sendt bort til trening.

Vil anbefale en miljøforandring for hesten.(gitt at den er frisk)
Denne hesten må trolig psyken knekkes ned på.Her ser man antageligvis et perfekt eksempel på hvordan en hest kan bli når den får "fri oppdragelse"...

Send den bort for trening,så sant den er frisk.Det er også MEGET viktig at eier/rytter er aktivt med på treningsopplegget.Ellers er det " ett steg fram,men to tilbake" når eier begynner igjen.

Den nærmeste jeg vil anbefale til å fixe dette "spetakkelet" av en hest,er nok Per W.Vogel.(og det er pga.at her er det nesten mer problem som må tas fra bakken)Ikke noe poeng å la en berider sette seg opp,det løser ingen problem som dette.Her må man gå i dybden..

Tror også at et poeng med denne hesten ville vært å slippe den ut med en hest eller evt.flere,som er sterkere og høyere enn denne i rang, og som "sier i fra".Da er nok noe av psyken allerede svekket.Derfor vil jeg generellt anbefale en slags miljø-forandring.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  12:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
I grunnen ganske enig med deg Chess.

Han har nok sannsynligvis et "helseproblem" i tilegg til et klart problem med respekt. Respekten er dog det største problemet i og med at han fungerer greit med de fleste andre. Han har tidligere vært på trening med andre ryttere, og ikke fungert. Han reagerer negativt ved å måtte jobbe. Virket som om han da hadde vondt. Men så ble det også gjort på helt feil måte (banke gjennom med pisk og sporer). Han blir stressa og redd. Han er egentlig ganske følsom av "natur", men ridd ihjel i munnen (hvis man kan kalle det noe sånn).

En annen ting er at man må nok jobbe like mye med jenta som med hesten. Hun er mest innstilt på å sende ham vekk noen måneder, og få tilbake en "fin" hest. Vi vet jo at verden ikke er så enkelt... hun må jo selvsagt være en del av hele prosessen - eller sluttfasen i hvertfall.

Han har ikke respekt og tillitt, og vice versa.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.