hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Min mening om opdragelse!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Min mening om opdragelse!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  13:02:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Jeg synes det har vetr masse snakk om hvordan man skal bli kvitt problemene til hesten. Derfor skal jeg si min mening om hvordan man bør gå frem dersom du havne ropp med en problemhest!
Først bør du prøve og finne ut hva problemene skyldes, og om det har noe med tidligere eiere og gjøre. Du bør også finne ut om hesten har hatt noen slike problemer tidligere.
Måten du bør behandle hesten på er ganske enkel, dersom hesten for eksempel steiler, skal du holde fast i enden av tauet og la den gjøre det, uten og vise den noen interesse. Dereter skal du fortsette som om ingenting har skjedd. Etterhvert vil hesten forhåpentligvis forstå at det ikke hjelper og bli vill og gal for og få opmerksomhet eller hva det no er den vil.

Julie
www.me-you.moo.no

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  14:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
O'boy....
Jeg deler ikke din mening om hvordan man skal løse problem med steiling...
Jeg tillater kort sagt ikke hester å steile når jeg håndterer dem! Det korrigerer jeg vekk... Å forholde seg passiv kan ende med en hov i hodet...

Men er helt enig med deg i dette:
"Først bør du prøve og finne ut hva problemene skyldes, og om det har noe med tidligere eiere og gjøre. Du bør også finne ut om hesten har hatt noen slike problemer tidligere."
Alt man får av kunnskap om hesten er en fordel.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Fint at vi er enig om noe, men mne, jeg godtar din mening. selvsagt skal du stoppe hestenvist den steiler mot deg eller noe slikt, og nå var dette med steiling bare et eksempel da... men jeg godtar og er delvis enig med deg.
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  10:20:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Uønsked adferd: -for meg er i hovedtrekk dette adferd som kan skade meg, hesten eller omgivelsene forøvrig, som steiling, hesten snur rompa til meg/sparker, sparker etter biler, sparker etter ting/personer vi går forbi sparking i boksveggen o.l.
Dette korrigerer jeg i den grad det er mulig! Jeg vil IKKE at jeg skal bli skadet, hesten skal bli skadet eller noen andre for den saks skyld...
Jeg hadde ikke turt å la f.eks. steiling bare finne sted for så å late som ingen ting mens jeg sto i andre enden av leietauet av min hest.
Det er mitt ansvar å oppdra hesten min sånn at den er trygg å være i nærheten av.
Jeg har faktisk en hest som er veldig lett både foran og bak og i tillegg så har hun MASSER av egen vilje... så vi har hatt noen runder (både foran og bak ) men jeg synes vi har kommet godt ut av det, hun har sluttet å snu rompa til i en hver ukjent situasjon og har ikke så lett for å gå opp på to når hun ikke vil mer eller ikke skjønner hva jeg mener... HELDIGVIS

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  10:24:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det ble borte noe i innlegget mitt....

Det skulle også stå at:
MEN; jeg er enig i:
Kopi av melding:
Først bør du prøve og finne ut hva problemene skyldes, og om det har noe med tidligere eiere og gjøre. Du bør også finne ut om hesten har hatt noen slike problemer tidligere.

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  15:37:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Jeg tror dere har misforstått litt... Kanskje det med steiling var et litt dårlig eksempel, selvsagt vist hesten snur seg mot deg eller den kan skade seg selv deg eller andre skal du stoppe den, men så lenge det er noenlunde kontrolert så kan du gjøre det!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  15:40:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
juliej91: Ærlig talt, en hest bør ikke steile uansett!!! Den kan komme til å skade deg, selv om du innbiller deg at du har full kontroll... lar du hesten gjøre som den vil får du et STORT problem den dagen du innser at den trenger litt disiplin...
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  15:50:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Okey, eg skal gjøre det litt enklere for dere, det med steiling var bare det første eg kom på...
La oss si at hesten bare løper avsted når du longerer den da! Bare fyker rundt deg, på god avstand selfølgelig! Da kan du gjøre slik... Longer hesten i skritt lenge, dersom den begynner og tulle bare står du midt i ringen og venter til den finner ut at den ikke gidder mer, kanskje legger lit press på lina, uten og gjøre noe stort utav det, sli står du bare rolig og venter på at den skal bli ferdig, så fortsetter du, som om ingenting har skjedd, dette kan ta tid, og husk at du ikke bør holde på mer en 20 min. med longering! Når den går helt fint i skritt ber du den om og øke.. Da blir det nok sammew greia om igen, så fortsetter du slik oppover, da vil heten også ha mer tilit til deg!

Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:06:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Julie er 12 år og har laget seg en oppfatning om hva hest er og hvordan man skal håndtere dem riktig. Jeg tror ikke vi med 20-30 års erfaring med hest "på baken" kan lære henne så mye. Ikke så lenge hun er 100% overbevist om at hun har rett og vi tar feil.

Det er klart jeg kjenner jo at jeg blir litt provosert, litt matt, og litt lattermild.
Her har jeg i mange år holdt på med hest og oppigjennom hatt endel hester med tildels store adferdsproblemer jeg faktisk har greid å hjelpe hestene med å løse. Men nå får jeg altså høre fra denne meget unge damen at jeg har gjort alt (nesten ihvertfall) feil, siden jeg har handlet utfra den overbevisning at jeg skal være respektert leder og ha lov til å korrigere hestene når jeg mener det trengs. He-he (sukk). Jeg skulle heller ha latt dem holde på til de ble lei av å steile, true, vimse, tråkke meg ned og neglisjere meg.... Akkurat det med å neglisjere trusler syns jeg nesten var artigste forslaget ditt, Julie! He-he... ;-) Hvor stor andel hester tror du truer utfra redsel, egentlig? Jeg kan ihvertfall berolige deg med at det er meget få hester som er så redde at de truer. Vanligvis er det ren og skjær frekkhet... Ofte som resultat av at unge småpiker trekker seg når de truer dem, og for øvrig diller og duller og "kozenuzzer" til hesten får fnatt.. Tror vel jeg kan føle meg sikker på at de fleste med noe år bak seg med hest har truffet på noen slike hester... Med eiere som er dypt og inderlig forskrekket over at "kozehezzzten" plutselig er blitt så sur og lei... Veterinærer tjener godt på sånne, da hestens helse er det eneste mulige utgangspunkt for adferdsendring i sånne eieres øyne. Men noen må jo betale for de fine bilene veterinærene trenger også... ;-) I siste instans blir sånne hester slaktet eller solgt fordi eieren er blitt redd den/redd hester totalt sett, og kutter ut hest til fordel for gutter... Ikke store tapet for hestene, antagelig...

På mine snart 40 leveår har jeg møtt EN-1 hest som var engstelig av natur og trengte ekstra rolig og tålmodig håndtering. Og han truet kun på den måten at han stilte seg med baken til i boksen og kikket vaktsomt på oss. Hvor mange hester jeg har møtt totalt kan jeg dessverre ikke tallfeste. Litt for mange til det...

Mvh Line, "gamlemor"...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 12/01/2004 :  16:30:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg har et sånt festlig bilde av meg selv hengende etter Labrina i longelinen, fordi jeg skulle overse henne når hun begynte å tulle. HA-HA!
Blir litt vanskelig å "overse" flere hundre kilo livsglede i vill fart rundt på ridebanen...

Nei, jeg hadde jammen ikke kommet langt med hest hvis jeg skulle fulgt Julies råd.
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  17:20:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke at dere ikke har rett, jeg mener at jeg har delvis rett, men jeg er også ganske enig i det dere sier! jge hra lest gjennom det dere forteller, og dere har et poeng, men jeg tror også dere har delvis misforstått det jeg har skrevet, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal forklare det nermere, men dere har et poeng!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.