hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot for alle??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot for alle??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tone_

Skrevet - 12/10/2006 :  21:39:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Travhester blir lettest sårbeint bak (spesielt varmblodshestene), fordi de "frir seg ut" med bakbeina, og sliter dermed mye (for mye?) på innvendig side av bakhøvene. Når det er sagt, (og dette sier jeg ikke for å provosere) så mener jeg også at travsporten er den mest ekstreme bruken av hest vi har - jeg tror aldri at hesten fra naturens side var ment å trave så fort over så lange distanser...så kanskje travhestene trenger den ekstra beskyttelsen på høvene sine!?

Opprinnelig postet av Nina F.

Åhh, jeg er så enig! Og jeg driver med travhest selv. Jeg blir ikke provosert i det hele tatt, det er jo bare slik det er!

Jeg har sagt det før selv også, trav er ekstrem-hestesport og å trave så fort er unaturlig for hesten. Disse hestene trenger derfor som du sier ekstra beskyttelse..

Syns det virker som du har et fornuftig og realistisk syn på barfothold, ønsker det der det er mulig, men ser også begrensningene i de tilfellene hvor det ikke går..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg begynte å skriver litt her på nettet fordi jeg ville dele min kompetanse med de som var interessert, men det er nok "eksperter" her inne så jeg har forstått at min kompetanse er ganske så overflødig her.

Jeg er så absolutt interessert i å lytte til hva du har å si ,Trygvebarfot, så vær så snill å ikke slutt å skrive her.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  23:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff av meg da. Det er forskjell på eksperter. At du er flink på barfot betyr ikke at du kan nok om travhester til å vite hvordan de belastes. Om du har begrenset erfaring med travhest, da må du faktisk kunne stole på at det vi andre her sier stemmer. For vi driver nemlig med trav til daglig, og har gjort det i mange år. Av samme enkle grunn vil jeg ikke gå inn på hvorvidt dressur eller spranghester vil klare seg barfot, fordi jeg ikke har nok kunnskaper om deres trening og hestehold til å kunne vite om de vil fungere barfot. Du skal vite hva du snakker om, enkelt og greit.

Kopi av melding:
Svært uheldig har det også vært med alle "travfolk" som har prøv dette og håpet på en snarvei til suksess, men det er som regel de som ikke har tid til å ta seg av en skodd hest som prøver snarveier.

Det var da voldsomt til stigmatisering. Tydeligvis er alle travfolk ute etter å tjene mest mulig penger, og de gjør aldri noe dersom det ikke fører til mer suksess og mer penger. At noen kan gjøre noe utfra et ønske om hestens beste er fullstendig latterlig. Og selvfølgelig at disse personene ikke sette seg skikkelig inn i dette emnet heller, og det er derfor de mislykkes, fordi de ikke vet nok. At det kanskje ikke er mulig med aktiv barfot traver streifer ikke din tankegang et sekund, det er bare alle andre som gjør feil. Og jeg har sagt det før. Vi snakker ikke om 'skoløse' hester her, for å dra av skoa er ikke ensbetydende med barfot. Det må du vel snart skjønne.

Kopi av melding:
"at hesten fra naturens side var ment å trave så fort over så lange distanser"

Dersom du leser Ninas innlegg en gang til, vil du se at hun skriver dette:
Kopi av melding:
jeg tror aldri at hesten fra naturens side var ment å trave så fort over så lange distanser

Altså at de IKKE var ment å trave fort over lengre distanser. Derfor kaller vi et en 'ekstrem sport', fordi det er en mye større belastning for hestene enn annen ride og kjøresport. Forøvrig, travløp kan være så lange som 3500m, og ende lengre. Vanligvis går de over 1600m og 2100m.

Noen hester jeg har hatt: Curly Sue, Kolnes Lill, Torpa Egon, M'L's Masai, Jera Elding, Rustik, Mjølner Hugin, Lumjor, Follow Me Gar, Faggio Holz, Furio Gianfi, Metal Firecracker, Leader du Biwetz, Reward Ås.

Så kan du gå inn på DNT sine sider å sjekke de norske. Enkelte av hestene er utelandske, men du kan gjøre søk på dem også.

Jeg håper alle her kan fortsette å skrive innlegg selv om de blir møtt med kritikk. Og at de kan innse sine begrensninger på enkelte områder.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/10/2006 :  11:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygvebarfot...:

Bare til informasjon så har den ene av oss du diskuterer med nå og kaller for "travfolk" og "traveksperter" (i hermetegn, fordi du mener det ironisk?) jobbet for flere dyktige travtrenere, blant annet Trond Smedhammer i USA. Undertegnede er samboer med en som har skodd travhester i over 20 år og er faktisk ikke helt grønn når det gjelder skoing og hovstell av travhester.

Kopi av melding:
Jeg begynte å skriver litt her på nettet fordi jeg ville dele min kompetanse med de som var interessert, men det er nok "eksperter" her inne så jeg har forstått at min kompetanse er ganske så overflødig her.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Å hjelpe meg.... *riste på hodet*

Trodde du at du var den eneste her inne som satt inne med kompetanse om høver og hovpleie, og at alle vi andre bare skulle jatte med og være enig i alt du sier? Er ikke det en litt overlegen holdning?

Jeg synes det er litt dumt at du ikke har forståelse for at noen av oss er kritiske til barfot og trav. Hvis du trekker deg fordi noen her er sier deg litt imot er det synd. For at du sitter med mye kunnskaper om barfot er jeg sikker på.

Du sier ikke noe om du har noen erfaring med trav/og barfot og trav foresten? Har du det? Grunnen til at hvertfall jeg har gått ut fra at du ikke driver med trav er at det virker som du ikke ser alle utfordringene travhesthøver kan komme overfor.

oleo

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  13:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

mvh trygvebarfot

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Ikke tenk tanken engang på å slutte å dele din kompetanse
Jeg har hatt stooor glede og utbytte av dine innlegg....

Orker ikke begi meg ut i denne dedatten om trav - barfot. Men selv om noen av dere er veldig dyktige og har drevet med travhest i 20 år så er ikke det ensbetydende med at dere er dyktige på hov...og kanskje spesielt ikke bafothov. Noen referer til at de er samboer med en smed og har jobbet her og der. Dersom alle skulle referer til slikt og at det skal være grunnlag for hvor troverdig man skal være så blir det mange eksperter her.

Min kompetanse begrenser seg her...men og jeg synes det er viktig at en vet hva en snakker om og ikke sitter med konklusjoner som grunner i spekulasjoner og antagelser... En nevnte her at de fleste barfothester ikke klarte seg uten boots. Etter min oppfattning i et barfotmiljø så er det snarere motsatt.... Så da lurer jeg på hvor dette stammer fra?

Var det ikke en barfot travhest som vant et løp for et år siden??
Jeg vet at det i England blir fler og fler galopphester som går løp barfot..og da snakker vi fullblodshester som ikke er kjent for å ha hovkvalitet av sterkeste og beste sort.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 18/10/2006 13:37:06 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  17:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Det er også viktig at man har en barfottrimmer til og hjelpe seg og ikke en skoer, de beskjærer ikke på samme måte! Og hesten kommer aldri til og kunne fungere barfot viss det er en smed som utfører beskjæringen.
Men jeg tror hesten din kommer til og fungere fint, viss du bare er villig til og la det ta litt tid og så lenge du har tro på at det er det beste for hesten din:)

Opprinnelig postet av Eldo

sorry , men det er det dummeste jeg har hørt, at en barfothest som er beskjært av en "vanlig" smed ikke skal kunne fungere...har sett mange eksempler på at det går helt strålende...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  18:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bær over med min uvitenhet...
Men vil en vanlig smed kunne skjære høvene på en åring/unghest riktig?
Burde det være en barfottrimmer som tar seg av høvene helt fra begynnelsen? hvis ikke, når kommer skillet?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 18/10/2006 :  20:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygve skriver:
Kopi av melding:
Dersom du Nina F mener "at hesten fra naturens side var ment å trave så fort over så lange distanser" kan du ikke ha mye kjenskap til hester i vill tilstand og må jeg spørre:
Hvor lang distanse er det lengste travløpet?

Jo, Trygve..jeg har sikkert minst like mye kjennskap til hester i vill tilstand som du har..
Jeg vet at villhester beveger seg nærmere 40 km for dagen, men størsteparten av denne distansen beveger de seg i skritt, på leting etter mat...og om de blir skremt, så "fyker" de avgårde noen hundre meter, hovedsaklig i gallopp. Det er faktisk ikke ofte at villhester traver milevis i strekk - hovedsaklig skjer det når det er mennesker involvert, f.eks. når man bruker helikopter for å jage dem over store avstander - da blir de stresset...
Men det er ikke hovedsaken her; hvis du har studert villhester som traver, så skjer det i et noenlunde moderat tempo, og bakbeina er på linje med sporet til frembeina - dette er IKKE tilfellet med travhester; de har et mye større tempo, og for å unngå at de slår seg med bakbeina, frir de seg ut bak, slik at bakbeina går utenfor sporet til frembeina. Bakbeina blir da "skrådd" utover, noe som sliter mye på innsiden av bakhøvene. Unntaket er det som blir kalt for "linjetravere" - disse frir seg ikke ut bak, men har til gjengjeld et kortere og hurtigere trav enn majoriteten.
Jeg vet også (selv om jeg ikke driver med trav) at de fleste travløp ikke er lengre enn 1600-2100 meter, og at dette ikke er noen stor distanse i sammenligning med hva villhester løper...men de fleste travhester blir også trent hurtig utenom løpene, og i løpet av en uke, vil jeg tro at det blir ganske mange km med dette (for hesten) unaturlige løpesettet.

Jeg håper at dette var godt nok svar til deg - og ingen vil glede seg mer enn meg den dagen du beviser at høytytende travhester fungerer like godt uten sko som villhestene.
Jeg kan forresten tilføye at mine egne hester tilbakelegger MINIMUM 2 mil hver dag i trening, UTEN sko, på all slags underlag, og i ALLE gangarter...men de løper ikke som travhester...

Nina

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 18/10/2006 :  23:41:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hva med hester med for lang tå og dermed strekk i lamellranden, da? Dette ser vel ofte ut som en hest som har vært forfangen når man skal verke en hov, da det vil komme "blod" eller misfarging i lamellranda etterhvert som man fikser på hoven. Etter hva jeg ser og har fått forklart, så er for lang tå et utbredt problem for mange hester, spesielt travhester.

Jeg registrerer at det anbefales her å holde draktene lave for å unngå at hovsenebenet får øve press i retning sålen, fordi irritajsonen der kan gi hovsenebensbetennelse. Vel og bra, men dette vil vel i praksis si at hesten går med noe lang tå? Som igjen altså kan gi strekk i lamellrand, med irritasjon og muligheter som infetksjoner type hovbyll etc? Eller klarer man å holde BÅDE lav hel og kort tå?

Og i travhestenes tilfelle spesielt, så er vel overrullings sted og tidspunkt meget viktig i forhold til om hesten frir seg eller ikke. Er de linjetravere, som det høres ut til i ditt tilfelle, Trygvebarfot, er det vel desto viktigere at hesten IKKE har for lang tå, (lav hæl), hvis den skal unngå for sen overrulling, og dermed skalpe seg etc?

Når det gjelds hovpleie på unghester, vil det vel være vanlig i de fleste "leire", enten man driver med trav, kjøring, ridehest- u name it, å holde unghestene "skofri" så lenge som mulig, nettopp for å kunne pleie høvene mest mulig riktig, og la dem utvide seg etc...
Vi skor i alle fall ikke før vær/føre forlanger det, og er vi heldige med "snøvinter" kontra "isvinter" de første vintrene, får hestene oftest ikke sko på før de er godt igang med trening utpå vinteren som toåringer.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  01:20:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygvebarfot: Grunnen til at jeg har hatt mange hester er fordi jeg har drevet med dette i 14 år, da blir det endel hester opp gjennom årene. Jeg har også jobbet på trenerstaller der du har alt fra 5 til 8 passhester. Det blir endel hester det også.

Har du sjekket noen av hestene jeg har trent, du var så interessert. Hva fant du ut? Hva var grunnen til at du ville vite hva hester vi hadde?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  02:12:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har blitt beskjært hele tiden, altså jevnlig, av en smed.
Men om jeg skal ha henne barfot, når må jeg da gå over til å bruke barfottrimmer? Når går grensa mellom å være skoløs unghest og å være barfothest?
Så det ble nevt før at en smed ikke klarer å skjære en barfothest riktig...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  02:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå ble jeg jo ulidelig nysgjerrig her... Hva ER din kompetanse da? (-:
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  09:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med hester med for lang tå og dermed strekk i lamellranden, da? Dette ser vel ofte ut som en hest som har vært forfangen når man skal verke en hov, da det vil komme "blod" eller misfarging i lamellranda etterhvert som man fikser på hoven. Etter hva jeg ser og har fått forklart, så er for lang tå et utbredt problem for mange hester, spesielt travhester.

Jeg registrerer at det anbefales her å holde draktene lave for å unngå at hovsenebenet får øve press i retning sålen, fordi irritajsonen der kan gi hovsenebensbetennelse. Vel og bra, men dette vil vel i praksis si at hesten går med noe lang tå? Som igjen altså kan gi strekk i lamellrand, med irritasjon og muligheter som infetksjoner type hovbyll etc? Eller klarer man å holde BÅDE lav hel og kort tå?

Opprinnelig postet av LisaFi

Det trenger ikke nødvendigvis ha en sammenheng med lang tå ved forfangenhet men kanskje mer høy hel og lang tå i sammen... Det er fult mulig å trimme lav hel og kort tå på samme hov. Dersom en følger linjen ved de øverste cm ved kronranden så vil man få en indikasjon på hvor mye sleng hoven bærer lenger ned. Det gjelder da å få vekk slengen og det overflødige, det gjelder også tå.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/10/2006 :  13:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker nesten som om enkelte her inne er ute etter å "ta" hverandre... Hvorfor det? Er det noen som føler seg truet?

Jeg trodde dette var et forum for å diskutere, selv om man ikke nødvendigvis er enige kan man selv komme nærmer sannheten ved å høre på andre. Må poenget med en diskusjon alltid være å "vinne" over de andre? Hvis folk ikke vil høre på det du "vet" er riktig så versågod. Mer høytidelig trenger man ikke å ta det.

Uansett tror jeg mange her sitter inne med mye kunnskaper, men en viss dose ydmykhet er ikke så dumt. I alle fall ikke når man holder på med hester. Uansett hvor mange barfothester man har skjært eller hvor mange travhester man har trent (og hvor mye de har vunnet), er det bare hesten selv som vet hvordan det føles å være barfot, ha sko, eller løpe 2 mil daglig. Ingen av oss har noen gang hatt høver, og vi kommer heller ikke til å få det.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/10/2006 :  23:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg blir kvass er at det virker som om trygvebarfot undervurderer kunnskapene til andre her inne. Å bli kalt for "ekspert" i hermetegn gjør meg irritert.

Jeg blir ganske oppgitt av fanatikere som ikke klarer å innrømme at det finnes begrensninger og utfordringer, og faktisk kan diskutere og se både fordeler og ulemper med ting de brenner for.

Jeg er faktisk veldig overrasket over at trygvebarfot selv driver med trav, det hadde jeg faktisk aldri trodd i og med fornektelsen og fremmedgjørelsen av alle utfordringene jeg ramset opp som barfot-trav kan by på.

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.