hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot for alle??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot for alle??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

frkelin

Skrevet - 09/10/2006 :  08:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travhesten Norne i Norge går aktivt og vellykket uten sko. Men han bruker boots under noe av treningen, ikke under løp. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  10:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Norne er vel unntaket som bekrefter regelen. Det kan også hende at han hadde vært mer stabil i prestasjonene om han hadde gått med sko, det vet man ikke.
Jeg tror at 99% at aktive travere går best med sko.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  11:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre var det for godt til å være sant, dette at alle hester kan fungere uten sko. Med begrenset bruk ja, men da er du altså like langt.

Definer begrenset bruk, eller meinte du begrenset bruk innen travsporten?

Ej vil nemli vere so frekk å påpeike det at det ikkje berre er travarar som blir mykje og aktivt brukt-forskjellig brukt ja, men ikkje nødvendigvis mindre aktivt.
Og ein ser at hestar kan vere svært så høgtytande som barfot innen fleire ulike grener.

Ej blir litt snurt når folk kjem å seier det at "barfot ja, det kan vel funke for dei som ikkje brukar hestane sine.."
Slik ej fikk høre det med ein hestekar for litt siden.

Det e lov å tenke sej litt om til tider.
Redigert av - CarpeNox den 09/10/2006 11:13:18 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  11:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Aktive travere blir trent hardere enn gjennomsnittelige brukshester (sprang/dressur/tur). De er også avhengige av regelmessig trening, og kan ikke få fri nå og da fordi de er sårbente eller det er glatt føre. Det funker sikkert for ridehester, men ikke for løpshester. Om en hest kan gå løp med et slikt opplegg? Det tror jeg nok ganske sikkert. Men den hadde nesten garantert vært bedre med regelmessig hard trening.
Så lenge det er slik med barfot at det er periodesvis hvor hestene ikke kan trenes slik man vil, så er det best egnet for de som ikke har hest som sportshest.

Tone_

Skrevet - 09/10/2006 :  17:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at jeg er helt enig md Irene A og Irriducibili...

At Norne kan fungere som barfottraver er jo fint for han, men han har kanskje høver som tåler det og er et sjeldent unntak..

Og så klart er det andre grener der også hestene blir trent hardt, men jeg tør påstå at trening av travhest er den grenen som sliter mest på høvene.

Det er ikke ulogisk at en traver løper 1-2 mil opptil 5-6 dager i uka på relativt hard grus. Vil påstå at det er få andre grener som sliter på høvene i like stor grad..

Barfot er nok ikke "bare for dem som ikke bruker hesten sin" som du sier CarpeNox, men en må huske på at trav er en gren som gir begrensede valgmuligheter når det gjelder treningsunderlag. Alle treningsbaner og travbaner i landet er hard grus, og hestene skal gå fort og de skal løpe lenge..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 09/10/2006 :  19:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester brukes 1-2 mil for dagen, i alle fall 5 dager i uken...og de går barfot. Nå trener ikke jeg trav, men kjører maraton, bl.a. Og sårbeint er et ukjent begrep på mine...
Det jeg imidlertid ser på endel travhester, er at de sliter ujevnt bak pga løpsmønsteret, og at de derfor trenger ofte korrigering bak.

Nina :-)
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  21:23:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spranghestar som trenes aktivt skal og tole ein god del da..:-)
Men ej var ikkje ute etter noken debatt om hvilke hestar som etter sigende blir trent mest/best/verst osv men om det var meint at hestar som vart aktivt brukt generellt ikkje kunne brukes barfot.

Ej meiner det at når det dukkar opp fleire og fleire høgtytande barfothestar so skal ein ikkje vere for påståelig med kva som går ann og kva som ikkje går ann.
Har ein først ein såpass god hest at ein kan våge seg å sikte mot toppen so er det ikkje lenger på eit så lavt nivå at ein tørr å sjangse på at det berre kanskje går..

Norne er heller ikkje unik i det å gå løp som barfothest-kanskje kjem det av særdeles god hovkvalitet naturlig hos hesten og kanske ville hesten ha ytt meir med sko-kanskje ikkje. Poenget er vel det at han fungerer og DET er ikkje noko å kimse av.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  00:05:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begrenset bruk hos trahester ja.

Og jeg regner heller ikke med boots. Boots er et veldig dårlig alternativ hos travhestene, Norne er en hest som ikke trenes likt med andre travere, blir veldig mye alternativ trening. Og ja, hvor godt fungerer han egentlig? I løpsbanen er jeg nok ikke alt for imponert desverre. Han er mye strøket, disket for galopp, og galopperer i løpene. Ingen travere som klarer å hevde seg går barfot. Jeg har ikke prøvd selv, men vet om og kjenner mange som har måttet gi opp. Vet noen her om godt fungerende travhester? Kjenner dere travhester om jevnlig vinner løp og går barfot? For dem han nemlig jeg til gode å få høre om.

Det er i hovedsak pga mengde trening og underlag at det ikke vil gå. Men vet noen om andre travhester som går barfot, og går løp?

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  00:27:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil være så frekk å si at med den treningen en traver får vil høvene aldri tåle det. En aktiv traver kan aldri gå barfot. Merk: Aktiv traver! Du kan tilrettelegge så mye du bare vil, men slitasjen på høvene er og blir for stor. Eneste måte å få en fungerende barfot traver er å begrense bruken, og da kan du like godt finne deg noe annet å gjøre på.
Opprinnelig postet av Irriducibili

Bare av nysgjerrighet må jeg spørre: Hva med en aktiv spranghest, som blir trent hardt hver dag? Blir det tilsvarende en aktiv traver...? Traverne blir nok mer trent, det er jeg klar over, men er også sprang (merk: ikke hobbyridning) for stor bruk av hesten til at den kan fungere som barfot?
Har nemlig selv mine tvil om at en aktiv hest kan gå barfot pga slitasjen på høvene blir for stor. Jeg ønsker heller ikke begrense bruker på min hest, og føler derfor barfot er litt uaktuelt. Hesten kan ikke stå en periode pga sårbeinthet, glatt føre osv når den er konk.-hest

Har aldri hørt om en aktiv konk.-hest, verken ridning eller trav, som fungerer utmerket barfot! Norne er som flere har sagt et unntak. Unntak finnes, men drar en på et sprangstevne skal en lete godt om en finner en barfothest. Det går ikke ann å ri sprang med boots foressten, og de som driver med konk. ønsker ikke begrense bruken av sin hest.

Så, NEI, jeg tror ikke barfot er for alle!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  01:44:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du spør meg, vet ikke. Er skeptisk til det iallefall. Spranghester går oftere på mykere underlag, og ikke like lang distanse som en traver. Egentlig tror jeg ikke man kan få en aktiv konkurranse hest på noe nivå til å fungere godt nok uten sko. Jeg har aldri hørt om det i så fall. Finnes noen sider på nett der de viser fungerende barfot hester i konkurranser, men fungerer de bra nok hele tiden? Hvor bra gjør de det egentlig i konkurranser? Ville de gjort det bedre med sko? Et hav av spørsmål her, som ikke blir besvart, derfor er jeg også veldig skeptisk til at aktive konkurranse hester skal kunne hevde seg barfot. Uansett gren egentlig. Kanskje en gang i fremtiden vil vi få nok kunnskap til at det kan begynne å fungere. Men stiller meg fortsatt tvilende med tanke på hvordan områdene til hesten har utviklet seg, samt bruken av hestene.

Travhester vil jeg si aldri. De er ganske ekstreme hva det gjelder trening og underlag.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 10/10/2006 :  20:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygvebarfot: Det er forskjell på å kritisere og å se begrensningene av en ting. Jeg mener at barfot er flott, men ikke for enhver pris og til enhver anledning. Nå svarer jeg for meg selv, og jeg har hvertfall sagt at jeg syns barfot virker veldig interessant, og kunne gjerne prøvd det, men det får bli den dagen jeg slutter med travhest.

Godt mulig at mange konkurransehester kan yte vel så bra som barfot, men noen "ekstremsporter" innen hestesport kan en tenke seg til, logisk, at barfot vil by på utfordringer innen.

Trav er en av disse grenene. Dette vil jeg påstå ut ifra logisk tenkning og de problemstillingene jeg tidligere har nevnt; såleavhengighet - behovet for pigger på vinterstid - for ikke å glemme -hovømhet - og - balansering. Alle disse problemstillingene er kjempevanlige i travet og kan korrigeres med skoing.

Og at barfot er så og si uprøvd i travmiljøet, stemmer nok ikke. En i mitt distrikt som driver aktivt med travere som er/var barfotentusiat og kurset i barfottrimming, og forsøkte dette på alle hestene sine. Han forsøkte lenge, før han fant ut at måtte gi seg, og skodde så og si samtlige.

Tone_

Skrevet - 10/10/2006 :  23:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
trygvebarfot:

Kopi av melding:
Jeg synes det er litt finurlig at du og mange andre som ikke har nok kunnskap om barfothest kan være istand til å se begrensningene?

Eller vi kan snu på det; det er merkelig at du og mange andre barfotentusiaster som ikke har kunnskap nok om trav og dets enorme belastning samt slitasje på hestebein kan se utfordringene barfothester kan få og at det faktisk er noen negative sider med det også..?

Kopi av melding:
nå er jeg ikke sikker på hva du mener med "såleavhengighet", men jeg er sikker på at en barfothest har bedre sålekvalitet en de fleste hester som går med sko

Med såleavhengighet tenker jeg på hester som er avhengige av å gå med plastsåler med slikon under for å fungere i travløp for å holde seg hel og fungere i lengden og forebygge ømme ledd saom følge av mye stor fart på hardt underlag.

Kopi av melding:
når det gjelder "behovet for pigger på vintertid" så forstår jeg at du ikke har sett en barfothest i aksjon på vinterstid, hvorfor går så mange skodde hester i veigrøften på glatt føre? Mine hester går barfot og uten boots selv på stålis uten at de har noen store problemer.

Men dine hester går mest sannsynlig ikke travløp på kjempeløse vinterbaner der å få et godt grep og finne feste er et must om en skal ha sjanse til å holde følge med feltet..

Irene A

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med Tone. Det med travhester er veldig spesielt, og jeg tror man må ha trent aktive travere for å forstå hvor annerledes det er, og hvor mye som kreves av disse hestene.
Jeg syns det blir litt for ekstremt å påstå at man ikke har satt seg godt nok inn i barfot hvis man mener at det mest sannsynlig ikke fungerer på aktive travere. Selvom det står i flere bøker at dette er det beste for hesten uansett gren, behøver det ikke være slik i prakis
Tror nok heller det er mesteparten av barfot-folkene som ikke vet nok om travsporten.
Er også helt enig i de siste kommentarene til Tone. Blant annet at de fleste vinterbaner krever brodder.

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  23:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trygvebarfot: Som du kan se i mitt første innlegg har jeg satt meg inn i barfot, vært på kurs, og har erfaring fra barfot hest selv(dog ikke traver). Etter å ha sett x-antall mislykkede forsøk på å gjør traver barfot, og null vellykkede forsøk, synes jeg det sier sitt.

Og vi snakker barfot her, gjør ikke du? Hest uten sko er ikke samme som barfot, derfor er ikke dette noe tema her heller. For at barfot skal være godt nok for meg, betyr det at hesten skal fungere på alt underlag uten boots. Det er det få barfot hester i dag som gjør. Felles for mange barfot hester er også at de faktisk er i lett bruk. Er en avhengig av boots har man ikke en velfungerende barfot hest etter min mening.

Når det gjelder at travere ikke fungerer 100% hele tiden, vi snakker fortsatt om høver her. Det er ikke pga sko at en traver ikke fungerer optimalt hele tiden. Vi må ikke ha avbrekk i treningen pga sårbeinthet eller andre problemer tilhørende høvene. Selvfølgelig forekommer det, men det er ikke det som er grunnen for flesteparten. Men poenget her var avbrekk pga høver, skodde vs. barfot. Da vil det forekomme mindre avbrekk med en skodd hest enn med en barfot hest. Og det er nettopp slike avbrekk vi ikke kan ha.

Trav er kanskje tradisjonelt synes du. Men jeg vil påstå at det er ingen hestesport i verden som utvikler seg mer enn travsport. Nettopp fordi vi kan ha stort utbytte av nye metoder, undersøkes og prøves det meste nye som kommer. Barfot like så, det var stort for noen år siden, men ble forkastet enkelt og greit fordi det ikke går.

Hvor er egentlig alle de høyt-ytende konkurranse hestene som går barfot? Barfot har vært på agendaen så pass lenge nå, at vi burde begynne å få et og annet individ som kan konkurrere jevnlig.
Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 12/10/2006 :  19:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke sett en AKTIV travhest som fungerer optimalt uten sko... Veldig generelt vil jeg påstå at de fleste ridehester blir lettest sårbeint fremme; dette fordi de bærer ca.60 % av kroppsvekten sin + rytteren's på fremparten. Travhester blir lettest sårbeint bak (spesielt varmblodshestene), fordi de "frir seg ut" med bakbeina, og sliter dermed mye (for mye?) på innvendig side av bakhøvene. Når det er sagt, (og dette sier jeg ikke for å provosere) så mener jeg også at travsporten er den mest ekstreme bruken av hest vi har - jeg tror aldri at hesten fra naturens side var ment å trave så fort over så lange distanser...så kanskje travhestene trenger den ekstra beskyttelsen på høvene sine!?
Selv om mine hester er barfot, og jeg selv trimmer for andre, så er jeg ikke fanatisk imot sko; jeg vil heller se en pent og riktig skodd hest enn en sårbeint og dårlig trimmet barfothest. Og det er ikke til å stikke under en stol at det dessverre finnes dårlige utøvere for begge "leire"..

Nina
PS! På vip'en min (Nina F.), skal det ligge noen bilder fra diverse kjørekonkurranser - vet ikke om det tilfredsstiller deres krav til "aktiv" hest...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.