hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot for alle??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot for alle??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  22:00:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Jeg lurte på om det faktisk finnes hester som ikke kan bli barfothester?

Ei jente som hadde hesten min i fjor hadde drevet å gjort hester til barfothester før, men måtte gi opp med min...

Fjordingen min blir halt med en gang han har mistet en sko.. Høvene hans er kjempe dårlige og de blir slitt i "stykker" med en gang han ikke har sko på. Selv må jeg ha hovslager minst hver 6 uke. Dersom han mister sko må jeg ha boots på hele tiden eller tape hoven hans så han ikke kan slite de ned.. Hovslagerene får ikke skodd han vist ikke.. Synes det er ganske ekstremt siden han han ikke en gang kan gå på beite uten sko... De blir like ødelagte der...

Nå står han på en stall hvor alle går barbent, har egentlig veldig lyst til å ha fjordingen min barfot også, men dette ser jeg som umulig?? Eller...??

Bare lyst på noen meninger her..

frkelin

Skrevet - 19/09/2006 :  19:21:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
De aller fleste hester kan nok gå uten sko, men mange hesteEIERE vil ikke være villige til å ta hesten gjennom overgangen fra sko til barfot med alle hensyn som må taes. Noen stallplasser er bedre egnet for barfot-hester enn andre. Barfothester trenger bevegelse hver dag med jevn treningn og gradvis tilvenning til ethvert underlag.
Det er ikke alle hesteeiere det passer for, og det har jeg full respekt for. Mange har hest for at den skal fylle en bestemt funksjon og gjøre en bestemt jobb når hesteeier ønsker det - uten å vente på at høvene skal være i stand til det. Men, hvis man kun skal tenke på hestens behov og helse - tror jeg 99% har det bedre uten sko - når eier følger opp med alt som skal til og legger opp treningen på hestens premisser.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  10:12:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar opp igjen tråden her jeg.
Hva gjør man første tiden etter at skoene er tatt av?
Hesten min har veldig dårlig hovkvalitet. Slik det er nå (og har vært de 3 årene jeg har hatt henne) har hun ikke kunnet stått en uke uten sko. Da er hele hoven ødelagt. De slites fort men største problemet er at hoven fliser seg opp med en gang og sprekker loddrett langt opp på hoven.
jada...lyser lang vei at jeg har null greie på eller erfaring med barfot, men vil gjerne vite og lære så mye som mulig.
Har en åring som jeg håper kan få gå uten sko og da er det griet å vite litt om hva det dreier seg om.
(har ikke tenkt å begynne på egen hånd, så det er sagt)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  12:33:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hva man må gjøre den første tiden etter at skoene er av varierer veldig. Noen har så gode høver at de kan settes rett i arbeid med en gang. Mange bør bruke boots hvis de skal ries på grovt underlag med grus og stein, mens de fleste fungerer fint på gress, skogsbunn, myk sand og asfalt uten steiner på.
Det som skjer med høvene til hesten din når hun står uten sko kan se veldig dramatisk ut. Men det er vanligvis ikke så ille som det kan se ut for Loddrette sprekker kan være problematiske hvis de blir dype eller går helt opp til kronranda, men blir hoven riktig trimma så skal de i teorien vokse ned igjen. Hvis det da ikke blir sopp og bakterier inne i sprekken som spiser og holder den vedlike. Biter som faller av hovveggen er etter min mening ikke så farlig. Blir hesten sårfota av det så bør man selvsagt bruke boots eller holde seg på snilt underlag. Men hovvegg som er så dårlig at den fliser seg opp er ikke mye å samle på, så derfor er det ingen krise om noe faller av. Det skal VELDIG mye til for at en hov skal bli så skadet at den ikke er i stand til å vokse seg frisk igjen!
Når dette har skjedd, har høvene da vært ganske lange? Det er lett at de fliser seg opp og sprekker hvis hovveggen er for lang. Hvis jeg hadde hatt en hest med slike høver, ville jeg først og fremst ha skaffa meg et sett med boots. Så ville jeg få noen til å trimme høvene med en gang skoene var av, slik at de ikke sprekker så lett. Hvis hovveggene er skikkelig dårlige, så kan det hende de bør trimmes helt inn slik at hesten bærer vekta si på sålen. Hvis sålen er tynn, bør man være veldig forsiktig med å la hesten gå på underlag den ømmer på den første tiden. Synst hun det er vondt å gå selv med boots, kan det hjelpe å legge i såler. Gulvbelegg, eller sånne plastsåler de bruker når de skor ømfota hester går an å bruke.
Håper jeg ikke oppfattes som fanatisk, men jeg mener hester med dårlige høver er de som har best utbytte av å gå uten sko en periode eller for alltid. En dyktig hovslager KAN få slike høver i orden igjen med sko, men har man lyst og ork til det, så er det mest effektivt å hive skoene og trimme høvene jevnlig mens en ny og sterk hov vokser ut oppe fra kronranda

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  14:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk:) Jeg skal ærlig innrømme at jeg syns det ser litt "dramatisk" ut med når hoven sprekker langt opp.
høvene var ikke spesielt lange, ca en uke etter hovslager hadde vært å skodd henne.
juni mistet ene skoen på beitet og det tok litt tid før jeg fikk tak i noen som kunne sette den på. Hun gikk jo på gress, jeg vil påstå at høvene var fine og alikevel så fliset hoven seg og begynte å sprekke. Hun ømmet når hun gikk på gress, så da vet jeg ikke hva slags underlag som er egnet... hun kan jo ikke akkurat stå med boots døgnet rundt heller.

Det er nok jeg som er litt overhysterisk og ikke har noe tro på at hun kan bli barfothest:-/ Men til mitt 'forsvar' så kan jeg jo ingenting og når man ser hvor dårlige høver hun har så er det jo naturlig og tro de ikke er egnet for skoløse:-)

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/10/2006 :  21:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener enkelt og greit; nei. Alle hester kan ikke være barfot. Jeg syns det er naivt å tro dette.

Underlag og bruk er begrensninger som avgjør dette.

Et eksempel er min hest, han er traver, dvs han blir mye brukt og på mye hardt underlag. Er mye asfalt der jeg har hesten oppstallet, og travbanen er ofte hard og utidig på denne årstiden.

I tillegg er han avhengig av såler for å ikke bli øm i leddene sine.

Eneste måten min hest kunne gått som barfothest på var om han gikk rundt på mykt underlag og bare ble bukt begrenset. Men det blir han jo ikke, og det er ikke derfor jeg har hest..

Så jeg mener at barfot ikke den riktige løsningen for alle..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/10/2006 :  22:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tone: du sier jo det samme som vi sier lenger opp her. Endel hesteEIERE kan ikka ha hesten sin barfot, fordi de skal ha den i en bestemt bruk og kan ikke vente et par år på at høvene gradvis tilpasser seg slitasje og underlag uten sko. Det er jo helt fair.

Sigrid vil jeg bare anbefale å få tak i en dyktig barfottrimmer til å stelle hesten sin. Les alt du kommer over av informasjon. Ikke aksepter alt du hører, men lær mest mulig å sett spørsmålstegn ved alt og se om det kan fungere i praksis. Boka til Pete Ramey er lett å lese og med veldig gode forklaringer, og www.barfothest.com har mye bra forklart på norsk på nettet.

Den hesten du beskriver bør nok få hovveggen raspet ned til samme høyde som levende såle, med en god avrunding. Dette bør gjøres av en med erfaring som kan lære deg så du kan delevis ta over etter noen måneder. Om hovveggen er lenger enn sålen vil den brekkes ut fra hoven for hvert skritt. Dette er smertefullt og fører til sprekker i hovveggen og biter som faller av. Hovveggen kan ikke vokse sterk og tett helt ned til bakken om den hele tiden blir bendt ut fra hoven.
Det er bra for hesten med bevegelse så lenge den klarer å bevege seg avslappet og uten smerte eller ubehag. Om du kan leie på daglige turer på underlag uten steiner og grus er det supert. Ofte blir hesten mindre sårbeint så snart den får igang blodsirkulasjonen litt.
Etter en stund uten sko, med riktig trim vil høvene vokse ut mye sterkere og raskere. Hovveggen til hesten min vokste ekstremt sakte og med ringer/rugler og ujevnheter nedover hovkapselen. Nå vokser høvene minst dobbelt så fort, og de er helt glatte og rette fra kronranden til bakken og hun er ikke sårbeint. Det tar tid og noen ganger får du små tilbakeslag. Siden bevegelse er så viktig er det bra med boots med såler i. Det er viktig at de passer godt så vent til hesten er skikkelig trimmet før du måler nøyaktig og bestiller.

Å ha hesten uten sko ,i en periode, eller alltid, er ikke en enkel rask måte å spare penger på. Du må regne med ca de samme utgiftene i gjennomsnitt som du bruker på smed og skoing, iallefall det første året.
Hesten får bedre hovkvalitet og det er de fleste smeder enige i.
Det viktigste er at hesten ikke har vondt underveis. Bevegelse store deler av døgnet er viktig, men da uten at hesten går og spenner seg med små skritt. Høvene skal stimuleres, ikke herdes.
De første månedene må all bruk være opp til hesten. Gjør alt for å få til daglig bevegelse, men på hestens premisser. Masse utegang er veldig bra. Ifølge min definisjon er masse utegang minst 12 timer pr dag på et stort variert område uten for mye søle.
En barfothest med gode høver får en mye bedre støtdemping og kan derfor unngå slitasje og skader f.eks ved bruk på hardt underlag. Det føles også veldig trygt å sitte på en hest som har en god følelse med underlaget og bedre friksjon på de fleste underlag enn jernsko.
Det er veldig spennende å lære mer om barfothøver og dermed mer om hestehold og hestens helse og behov. Du oppdager at du slipper noen av de tingene man må ta hensyn til når hesten er skodd, men du må ta andre hensyn og lærer deg kanskje litt andre rutiner og prioriteringer.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  22:46:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg er også av den oppfatningen av at det er ikke alle hester som kan gå barfot. Som Lucky June sier, når hesten hennes ømmer på gress sier det seg selv at denne hesten ikke er egnet som barfothest.

Vi mennesker har drevet med avl i mange hundre år. Det som har blitt fokusert på er prestasjoner. Ingen har tenkt at "oi, den hesten har dårlige høver. Nei, da kan vi ikke bruke den i avl". Dårlige hovkvalitet er arvende, men hva gjør vel det så lenge hesten kan hoppe 160 cm bane?

Missforstå meg rett, jeg er for barfot, har selv en barfothest og stortrives med det. Jeg mener at om man får barfot til å funke er det det beste for både hest og rytter. Men når hesten ømmer på gress (!!) synes jeg man bør respektere det og la hesten gå med sko. Ja, kanskje den en gang om 2-3 år kanskje muligens ville kanskje ha sterke nok høver til ikke ømme (på gress hvertfall), men hva med den tiden før disse tre årene? Skal hesten gå rundt og ømme og være halt bare fordi den kanskje kan bli bedre om tre år?

Det er jo ikke bra for en hest å ømme over en lengere periode. Hesten vil da spenne seg, bli stiv og kanskje til og med gretten. Hvordan ville du reagert om du måtte gå med en stein i skoen i tre år?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/10/2006 :  23:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
frkelin: hvis jeg, som du sier, venter et par år på at høvene gradvis tilpasset slitasje og underlag uten sko, kan du da garantere for at hesten min ville fungere like godt uten sko som med aktiv i løpsbanen og bli brukt mye på hardt underlag hver dag?

Hva med såleavhengigheten, og problematikken med hesten min som får så lett ømme ledd, ville dette gå seg til om jeg bare venta et par år? Hesten min ømmer så snart den går noen få løp uten sålene.

Hvordan skulle jeg løse behovet for broddsko/broddsøm i månedene der løpsbanen krever sko som gir feste i løst og slapsete underlag dersom hesten gikk barfot. (Dette betyr jo løpsstopp for mange av oss med løpshester i månedene november til mars).

Er bare nysgjerrig på om dere som driver med barfotpleie har alternaltive løsninger til dette. Syns barfot er interessant, og ville gjerne prøvd det hadde jeg hatt anledning og drevet en annen form for hestehold enn det jeg gjør per dags dato. Men disse utfordringene jeg har ramset opp er hovedgrunnene til at skoløst er uaktuelt for mange av oss med travhester..

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  23:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kan en dyktig barfottrimmer gjøre så hesten ikke ømmer den første tiden?
Hesten min er helt avhengi av mye bevegelse (den bevegelsen hun får av å gå ute er ikke nok) pga div problemer som jeg ikke skal gå videre inn på her.
Poenget er at jeg ikke kan la henne stå i flere dager. Og om en barfottrimmer ikke kan gjøre så hun ikke ømmer den første tiden, hva da?

Jeg er ganske sikker på at beina hennes ville hatt det bedre uten sko, ikke lommeboka mi, men om hun ikke takler overgangen så ser jeg ikke hvordan det skal la seg gjøre å kaste skoene.

frkelin: takk for link:) Har uansett ikke vondt av å lære. har jo en hest til med veldig gode høver.

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  23:40:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
En barfottrimmer vil ikke klare å gjøre slik at hesten din ikke ømmer. Det eneste som da kan hjelpe er boots. Men i og med at hun ømmer på gress må hun da stå med boots på hele tiden. Hva blir poenget da egentlig?
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/10/2006 :  13:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sigrid, dersom hesten din ømmer fordi hovveggen er lenger enn sålen og den blir bendt bort fra hovveggen hele tiden - da kan en god trim hjelpe mye umiddelbart. Det er også endel andre ting en god trim kan hjelpe mot med en gang, men det er vanskelig å beskrive uten å engang ha sett høvene. Det blir bare gjetting.
Dersom sålen i tåa ble raspet og tynnet forrige gang hun fikk sko, og det er dette som gjør henne sår, så må man ta tiden til hjelp og kanskje boots i en kortere periode, et par uker. Det kommer endel an på hva smeden har gjort når han har stelt høvene hennes. Men dette blir bedre i løpet av ganske kort tid, ved riktig stell. Du må helt klart unngå at hesten går og ømmer i flere uker. Noen ganger må man vente et par dager og se an, men de fleste blir bedre når trimmingen er riktig.
Du burde også undersøke om strålen er angrepet av sopp og er øm å tråkke ned på. Uten sko vil hesten legge vekt på en større overflate enn med sko, og strålen skal bære endel av vekten. For å gjøre dette må den være frisk og du trenger kanskje å behandle undersiden av hoven med noe som motarbeider sopp og bakterier hver dag i et par uker.
På mykt underlag bør hesten kunne gå turer i løpet av et par uker. (vanligvis) Leieturer og masse utegang bør starte fra dag en. For å galloppere på hard grus går det kanskje et år eller to og det krever masse bevegelse og gradvis tilvenning og riktig stell. Det er forskjell fra hest til hest og det er bare din hest som kan gi deg alle svar. Det er utrolig gøy når teorien du har hørt begynner å stemme med terrenget.
Når du finner en barfottrimmer så spør han/hun ut om hvor hun/han har lært og hvilke teorier de følger. Jeg ville vært veldig skeptisk til strasser-trimmere. Endel smeder kan nok til å gjøre en god jobb, men ikke alle.
1.regel er vanligvis å respektere levende såle og ikke røre den på noe sted. Enhver tynning av sålen vil gjøre hesten mer sår. Hovveggen skal være på høyde med levende såle med en god avrunding så den ikke blir bendt bort fra hoven.
Om målet ditt bare er å bedre hovkvaliteten kan et par måneder med riktig stell hjelpe et stykke på vei.
Du kan også se på alternativer som www.softlife.se som en slags mellomting mellom sko og barfot. Denne skoen (jeg prøvde den en stund før jeg tok av skoene) krever at du skor ofte så hovveggen aldri rekker å vokse seg lang. Skoene kan brukes på nytt, de er veldig slitesterke, men hovveggen bør trimmes lenge før skoen er utslitt. Disse skoene sitter veldig godt på, gir ingen sømgang (bevegelse i sømmene) og smeden kan velge selv hvor han vil slå inn sømmene etter hvor hovveggen er best. Min smed syntes det vanskeligste var å få skoene av igjen :-)

Tone: hvis hesten din sliter med belastning i leddene og trenger såler som bedrer støtdemping vil den ha veldig godt av å gå uten sko. Hesten mister 70% av støtdempingen når den får på jernsko. Det er mye større belastning for leddene å skritte på asfalt med jernsko enn å trave på asfalt barfot. Min hest hadde kroniske galler som alltid var der og de var der når jeg kjøpte henne. Nå er de borte og det trodde jeg ikke var mulig. Hun fyller heller ikke i bena lenger. Nå trener jeg sikkert ikke så hardt som deg så jeg sier ikke at barfot kan kombineres med ditt treningsopplegg. Det er jo topptrente hester med trenere som klarer å legge alt tilrette og mener de får fordeler i konkurranser av å gå uten sko. Fordi barfote høver pumper blod opp fra høvene med god hovfunsjon vil hesten kunne få bedre kondis og lavere puls av å gå uten sko. Det er jo mange distanseryttere som prøver seg barfot nettopp fordi de klarer å senke pulsen bedre før veterinærkontrollene.
Det er en stor fordel med masse trening og bevegelse når hesten er uten sko, men det er en utfordring å finne balansegangen mellom slitasje og ny hovvekst. Høvene vokser fortere jo flere skritt hesten tar barfot, men en hest som trenes mye på grus vil nok trenge gode boots.
Det enkleste med konkurransehester som det kreves mye av hver dag er nok å starte med en ung hest som ikke har gått med sko før og legge alt til rette fra starten av med oppstalling, foring og hovstell. Derfor tror jeg det vil gå endel år før det blir vanlig med konkurransehester barfot. Om du leser og lærer endel nå vil det kanskje være aktuelt for din neste hest?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  17:49:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
du har ikke bilde av hvordan en riktig trimmet hov skal se ut?
Etter mitt syn er var ikke hovveggen mye lenger enn sålen.

Jeg tenker først og fremst ikke på å bedre hovkvaliteten, selv om det ikke hadde gjort noe det heller.
Men hun har hatt endel problemer med bein, halthet og andre helseproblemer som følge av beina.
Hun har blitt mye bedre nå med helt riktig skoing over lenger tid og vil jo at hun skal forbli bra. Derfor holder jeg alle muligheter åpne.

Jeg blir veldig forvirret når noen sier at alle hester kan være barfot, mens andre sier nei..
beste er kanskje å få en barfortrimmer til å komme å bare se på høvene hennes først og fremst.
Det er i allfall uaktuelt med barfot på henne dersom det kan gi oss nye problemer.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/10/2006 :  19:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt klart, få en barfottrimmer til å se på henne. Det er en begrensing på hvor mye du kan lære fra folk på nettet og vi kan ikke uttale oss om en hov vi ikke har sett.
På denne linken er det veldig mange bra bilder av trimming og forskjellige høver før og etter en periode som barfothest.
www.ironfreehoof.com
Selv om du ikke liker å lese engelsk så gå igjennom alle sidene og se på bildene.
Her finner du også linker videre til andre gode sider.
Fortell oss gjerne hvordan det går etterhvert.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/10/2006 :  22:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om du leser og lærer endel nå vil det kanskje være aktuelt for din neste hest?

Skal ikke se vekk ifra det, men det får evt. bli den dagen jeg slutter med trav..

Vintersesongen og behovet for pigger er også en tungtveiende grunn for sko. Å gå løp med boots ser jeg på som uaktuelt..

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/10/2006 :  01:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil være så frekk å si at med den treningen en traver får vil høvene aldri tåle det. En aktiv traver kan aldri gå barfot. Merk: Aktiv traver! Du kan tilrettelegge så mye du bare vil, men slitasjen på høvene er og blir for stor. Eneste måte å få en fungerende barfot traver er å begrense bruken, og da kan du like godt finne deg noe annet å gjøre på.

Og for å ha sagt det, ja jeg har studert barfot, for jeg synes det virket uhyre interessant og spennende når jeg først fikk øynene opp for det. Har også vært på kurs med Pete Ramey. Desverre var det for godt til å være sant, dette at alle hester kan fungere uten sko. Med begrenset bruk ja, men da er du altså like langt.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.