hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det rett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er det rett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  18:01:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heia!

Nå er jeg så heldig at min hest sjelden tar ut, men det hender jo selvfølgelig av og til.
Det jeg pleier å gjøre er å slakke på tøylene og la den løpe til den stopper (det er en nordlandshest, så den løper aldri lenge), hvis det er mulighet for det da, og når den stopper, så holder jeg den igjen en stund, og så klapper jeg den.

Eller så pleier jeg å slippe den ene tøylen, og dra det jeg kan i den andre, helt til hesten snur seg rundt, og stopper, da slakker jeg på tøylen og enten klapper den, eller ignorerer det og forsetter uten å gjøre noe mer ut av det. Jeg vant likevel, det er det som teller!

Men det er feil å smekke til en hest etter at den har stoppet.
Den som ikke vet det burde jammen meg se til å ta seg et NH kurs eller noe lignende.
Da kjefter du på hesten når den oppfører seg slik den skal, og det er jo ikke rett.

Nå teller jo dette selvfølgelig på ferdig innridde hester/ponnier, ikke unghester. Da skal du ikke bruke pisk i det hele tatt, iallefall ikke til å smekke til hesten med den.

*Klemz*
Gå til toppen av siden

tussi_t85

Skrevet - 18/12/2003 :  14:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg syns du har helt rett med at det er dumt å piske en hest etter at den har løpt ut. Skal man smekke til den må man ta den når det stikker. Og ikke overros den når den stopper lenge etterpå. Hører den derimot på deg, idet du legger til pisken og drar i tøylene og lar vær å løpe avgårde noe særlig, kan den få et par vennlige år...
Spørs jo litt hvorfor den løper da. Er det for å gjøre faenskap, fortjener den skjenn, da skjønner den også hvorfor du kjefter. Men straff aldri en redd hest!
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  23:54:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En må forvente at hesten går i riktig gangart, det må være en selvfølge.
Hvis hesten går opp i trav når når den har fått beskjed om å skritte er det naturlig å ta den ned i skritt. Samme om den begynner å trippe for tripping er trav. Man må bare fortsette å jobbe den ned igjen i riktig gangart eller tempo til den går som den skal. Og så skal den få fri, det er belønningen. Hesten skjønner etter hvert at det ikke gagner seg å stresse. Verken ros eller ris passer inn her. At hesten hører etter skal være en selvfølge, så lenge den frstår hva den blir bedt om.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  13:56:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Ja, selvfølgelig skal du arbeide hesten ned i riktig tempo hvis hesten går over i trav fra skritt, eller til gallop fra trav, hvis du ikke har bedt den om det. Men når en hest stikker med deg og du ikke har kontroll over den, så er det litt vanskelig å jobbe den ned i riktig tempo. Og hvis jeg da har mulighet for det, og bare la hesten løpe, holder den kanskje litt igjen på begge tøylene, da gjør jeg det. Og heller roser den når den endelig har forstått at den skal stoppe.
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
jeg suns du skal rose hetsen når den stopper jeg..... kansje rygge den et par steg først!
syns ikke det er smart å smekke hesten når den løper...... det er jo kansje fordi hetsne er redd å da suns jeg ikke den trenger å bli slåt tmen heller ikke rost før den har stoppet helt opp:D
snx

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  17:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
litt interrisert, hvordan får man en hest som har stukket inn på volte? en hest som har stukekt er jo nærmest ustoppelig... har den løpt ut kan jeg se for meg at volter går, men sjenkelvikninger?
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.