hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kapsun og bitt ved longering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kapsun og bitt ved longering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  09:08:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Leser siste utgave av Ridehesten (nr 12/2003). I to artikler ("Kurs med Paul Fielder på Freste Gård" og "Der fagfolk møtes") ser jeg eller leser jeg litt om bruk av kapsun. F.eks. i førstnevnte artikkel sier Paul: "You want to control the head, not the mounth". God poeng.. I den andre artiklen ser en avbildet en hest som tydligvis går med både kapsun og bitt (kapsunens funksjon benyttes ikke på bildet, men en ser at hesten bærer dette utstyret) i det de i artiklen kaller "dobbeltlonge" (en form for lang tøyle dressur, med gjordt med ringer og ellers innspenning).

Jeg er veldig enig i Pauls utsagn, men samtidig ønsker en jo å longere med noe form for innspenning, og da blir jo bruk av bitt et poeng.

Er det noen der ute som kombinerer bitt og kapsun? Tenkte selv litt på en variant med å feste bittet på kapsunen via en sånn hingstebittreim kanskje. Men etter å ha studert kapsunene som selges her i landet (Hööks sin og Eldonor sin, som ser ut til å være den som går igjen ellers) så synes jeg egentlig spenna på siden er så stor at dette lett kan bli veldig klumpete. Mulig en kan få tak i bedre egnede kapsuner for å kombinere bitt på denne måten, men det var ikke noe jeg kom over. Hvordan synes dere man eventuelt skal gjøre dette? Eller er det bare tull å kombinere kapsun og bitt i det hele tatt? Pleier å tre longeringstauet gjennom indre bittring, over nakken og festet i ytre bittring nå. Det gir klart trykk mer på nakken en eventuelt dragning i bittet (pleier forsåvidt ikke dra så mye i longeringstauet, da hesten gjerne løper rundt på egen hånd), men det vil jo være der og likevel gi små og unødvendige "rykninger" i hestens munn. Og som Paul sier "You want to control the head, not the mounth".

dressurblogg.no

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  20:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei Spoff,

skjønner poenget ditt. Bruker stort sett kapsun ved longering, men med min nye hest ville jeg gjerne bruke strikk og da...
Har heldigvis en "ikke-altfor-klumpete" kapsun, så jeg gjorde akkurat som du tenker - festet bittet til et nakkestykke og la på først, så på med strikken, og deretter kapsunen.
Det var kanskje ikke kjempelegant, men bittet og kapsunen var uavhengige av hverandre, og hesten gikk i super (ikke innsnurpet) form med uforstyrret munn, (nesten?) helt uavhengig av hva jeg gjorde med linen.
Ganske fornøyd med løsningen - det viktigste er jo at det fungerer og det virker jo helt logisk at å feste longelinen i bittringene virker forstyrrende.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  23:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd slik som elx gjorde, og funnet at det fungerer greit.
Det går jo ann å tenke litt ved valg av kapsun

Per tiden longerer jeg med hodelag når jeg gjør det, og jeg syns nå ikke det er noe mer "elegant" heller jeg da, når jeg har festet innspenningstøyler og line etc.
Hvorfor ikke prøve å finne en slank kapsun, og også en slank nakkerem, slik at alt kan festes uten å komme i konflikt, det må jo på mange måter være den opptimale løsningen.
Nettopp fordi man da (slik jeg ser det) vil ha to separate deler og innspenning er det eneste som virker på bittet (så og si).
Om du har en kapsun som du kan feste bitt i så vil jo linen likevel til en viss grad virke inn på bittet, iom at de er festet i "samme saken"..tror jeg da iallfall

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  00:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ja,jeg bruker kapsun og bitt ved longering, og synes dette fungerer MYE bedre enn å feste longeringslina direkte til bittet.

Min forrige hest ble litt seig og død i munnen før jeg brukte kapsun.Det ble litt hal og dra når hesten skled ut på volta osv.,og da ble også hodet dratt ut av stillingen,(holdningen).Det blir automatisk til at du drar mer i bittet da selvfølgelig,både i tide og utide,og over langen blir hesten tøffere og mer "immunisert" på bittets virkning.

Bruker nå kapsunen og bittet ca.1 gang i uka for å opprettholde forståelsen av bittet,(hesten er 3,5 år og innridd).Spenner tøylene fast i innspenningsgjorden på sidene,og slår hesten seg av da, å går i mot,finner hun ut av hvor hun skal gå av seg selv da ikke jeg har noen direkte innvirkning på bittet.Det går av seg selv da..

Går hun opp,blir det ubehagelig,senker hun hodet gir det helt etter.Det eneste jeg gjør er å ta et tak i longetauet,(som er festet på kapsunen) om hun sklir ut av sporet o.lign.Munnen rører jeg da overhodet ikke,og jeg synes dette fungerer veldig bra!Hun er myk og gir fort etter,når jeg stopper henne og går bort og sjekker om hun ligger på når jeg tar og drar i tøylen til siden feks.

Til syvende og sist,handler jo dette om å vike unna for press,og når vi ikke sitter på ryggen til hesten og har et tøylegrep,er kapsunen vårt eneste hjelpemiddel fra bakken når det gjelder kontroll av hodet.Bittets virkning "ordner" hesten selv om det er justert riktig og innspeningstøylene er festet til gjorden i riktig lengde.Kapsunen setter jeg over hodelaget,og den sitter ganske tight så det ikke sklir .Jeg bruker bare ett tau,som jeg fester på den ringen som er "innvendig" på hånden jeg longerer.(da er det lettere å bøye hesten litt inn)

Det blir kanskje litt "klumpete" med begge deler på,men det tror jeg ikke hesten merker ,så lenge det er tilpasset riktig.Good luck!!
Gå til toppen av siden

zolo

Skrevet - 21/12/2003 :  20:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei spoff. Jeg bruke begge deler når jeg longerer. Dvs når jeg har innspening. Det jeg passer på er at bittet ikke ligger i klem under kapsune. Dette har jeg lært på kurs. Kapsun bruker man for å få kontroll over hesten ved å låse kjeven. Jeg synes ikke min kapsun klemmer eller ligger galt på noen som helst måte, men det kommer jo veldig an på prisklassen. Det er jo for at ikke alt skal skje i munnen på hesten. Liker ikke å ha tauet over nakken på hesten. Synes det blir for mye press på utvendig side, foretrekker heller en delta hvis ikke kapsun.

Mvh zolo.
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:13:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
har ikke vert borti kapsun bitt jeg! lerte masse her!;)
hehe(bra med bildene til spoff) fatta litt mere da:D

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.