hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva liker hesten best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hva liker hesten best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  18:56:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann. jeg synes det hadde vært litt interresant å vite hva hestene deres liker best av ridning og kjøring (hva slags ridning)?

mvh lille meg

maco

» VIP

Skrevet - 02/01/2004 :  02:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ridning, for hun er ikke innkjørt :P Men hun har sikkert likt å bli kjørt, tror jeg ;) Vanskelig å si :-/

~Marianne & Dutchess~
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2004 :  02:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Egentlig ikke mulig å svare på,da hester stort sett gjør det de blir bedt om ,og som regel gjør de sitt ytterste uansett om du rir eller kjører.Så hvordan tolke da hva hesten liker best...?????

Noen er jo også avlet frem for en av delene,så dette blir vel litt "feil" å skulle tolke.I tilegg "leser" ikke alle hesteeiere hesten sin,og prate kan de jo ikke, så dette blir bare spekulering for det meste tror jeg.

En annen viktig faktor er jo hva hesten PASSER til.Min hest er avlet for Reining,og bør derfor beherske den grenen best,og rir jeg da plutselig feks.Pleasure,eller en annen gren som ligger langt unna, vil den kanskje få problemer og virke kranglete,eller som om den ikke liker det..Det betyr ikke da at den ikke LIKER den grenen,men derimot at den ikke er "skapt"/passer fysisk for det,og det er noe helt annet.

Har løshoppet hesten så vidt, for å få litt avveksling,samt få den litt opp fra forparten.Dette ligger nokså langt unna hva hesten egentlig er avlet for,men det viste seg at hun hadde god teknikk og brukte hodet.Jeg sier ikke dermed at hesten likte det,men heller at det "lå litt for henne og at hun tydeligvis har ett visst anlegg og teknikk for det.(sikkert for at Reinere har en kraftig bakpart som er naturlig "innunder,det er en grunn for alt..)

Derfor tror jeg det blir litt vansklig og litt feil å si at hesten liker ...osv.I utgangspunktet er de født late;spiser og sover,i tilegg er de ikke rovdyr men fluktdyr, og ikke ment for å ris på.Men de gjør det de blir bedt om,( som tidligere nevnt) og da er det ikke lett å vite EGENTLIG hva den LIKER, og ikke...

Dette innlegget er ikke for å være vansklig,men dette tema kan bli interessant når det "dreies" litt videre..

Redigert av - xxxx den 02/01/2004 02:49:29 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  15:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
du har helt rett chess, og jeg er fullt klar over at hestens bygning er en faktor. men det er mange hester som liker å gjøre det og det bedre en andre ting, selv om de ikke er bygd for det.

ta de to fjordingene på stallen min f.eks: hoppa er veldig tungt bygd og ligger veldig frempå. altså, hun er ikke bygd for ridning, men kjøring er hun kjempebra til. og hun elsker å kjøre. med en gang hun får ne å dra så løfter hun hodet, legger seg skikkelig på klaven og drar som bare juling. steget er mye friskere og hun stryker seg faktisk mindre siden hun løfter føttene mer energisk. dette er hun bygd til, og dette liker hun. mens vallaken er litt lettere og ikke så mye frempå. han er en typisk hobbyhest, litt "for lett" for kjøring, men samtidig for kort hals for rdining. han gjør alt han blir bedd om (som han forstår), og det han ikke forstår prøver han å fjøre likevel. men det er en ting han lker spesielt, og det er å hoppe. han hopper uansett hva det er, han hopper over steiner og bekker på tur, og kommer han i en umulig posisjoen så prøver han likevel han hoppet så rart en gang at han bikk bommen opp der ballene skulle vært, og det smalt! men likevel så mistet han ikke gleden over det...

men på en annen side: i høst hadde jeg ei dølehoppe på fôr, og hun vet jeg ærlig talt ikke hva likte best. men hun hatet å hoppe! hun var rett og slett redd for det... det gikk i hundreoghelvete mot hinderet, og i siste liten så mistet hun motet og hoppet unna... bakkearbeis virket det som hun syntes var ok, etter en stund så roet hun seg og gikk sånn noenlunde, men siden hun var så usikker på meg så gledet hun seg ikke over noe...

det er dette jeg mener. man må slevfølgelig ta det de er bygd til som en faktor, og de fleste hester "liker" å gjøre det de er bygd til, for det klarer de uten store problemer (som oftest). men så finner du mange som digger å gjøre det de ikke er bygd til, de synes det også er gøy....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.