hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det rett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er det rett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  18:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var innom dyrenett og der fant jeg en debatt om ei som skriv at hesten hennes løp ut og hva hun skulle gjøre.. Så var d ei som svarte at

"Hei. Du må ikke rose hesten din om den løper ut sånn som det. Den skjønner ikke at den får ros for å ha stoppet, men at den har begynt å løpe. Gi den heller en smekk med pisken for å vise at du er sjefen! Du skal ALDRI rose hesten etter noe sånt. Selvom den stopper. Det blir feil".

Er det sånn? Har selv travere som blir stressa på veien og springer, men når de stopper klapper jeg de eller sier "flink hest". Hvis jeg smekker de blir de jo bare å ta til å springe igjen... Kan d ikke hende at hesten tenker feks " Hvorfor slo hun meg når jeg stoppa? Mente hun at jeg skulle springe?". Synes det blir feil å slå dem... Men er det det man skal gjøre? Håper på svar.

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  18:26:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, å gi hesten et smekk med pisken i det tilfelle ville (iallefall på en normal hest) bare gjøre vondt verre... Pisken er kun til korreksjon og som en ekstra hjelper, og skal egentlig aldri brukes til å gi hesten et skikkelig smekk....

Men samtidig har den fra dyrenett rett.. vil ikke hesten tenke ros fordi den stakk? eller iallefall kanskje ikke skjønne at den fikk ros fordi den stoppet?

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  18:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten tenker ikke så veldig langt tilbake. når du roser den for å ha stoppet er den ikke i stand til å tenke så langt tilbake at den tror den blir roset for å ha løpt. hvis du roser den når den stopper er det også en fordel å la den bli stående en stund, da skjønner den at den gjorde rett (ikke så lenge at den stivner).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/11/2003 :  19:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det voiktigste er at man greier å gjøre noe slik at det blir ubehagelig for hesten når den gjør det som er galt, og behagelig når den stopper. Det er selvfølgelig en annen for for ros enn å klappe hesten, men jeg tror at det er mer effektivt. For eksempel kan man slappe godt av på ryggen til hesten, samt å slippe litt ut på tøylen, og i tillegg rose den litt. Poenget er at hesten skal oppleve ubehag når den gjør det som er galt, for eksempel trekk i tøylene og motstand i setet, eller kanskje til å med et nøkk i tøylen, og så merke at det blir behagelig når den stopper.

Graden av ubehag må selvfølgelig avpasses etter hestens forståelse av det man ber om. Hvis hesten ikke har lært å trave rolig på tur, nytter det ikke å forsøke å "straffe" den til å lære det ved å røske i et pessoabitt eller en pelhamstang. Men hvis man er sikker på at hesten forstår hva vi ber om, så kan det være greit å sette den kraftig på plass. Dessverre er det i mange situasjoner ganske vanskelig å vite akkurat dette.
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  19:28:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Viss en hest løper ut fordi den er redd, skal den aldri, aldri straffes. Men det er som dere sier veldig vanskelig å rose den etterpå, for får den da ros for å ha løpt ut eller for å ha stoppet? Ingen av våre hester pleier å løpe ut, men en av de skvetter mye og "spretter" 2 meter til sides. Blir ofte irritert på henne, men sier et par beroligende ord i steden for å kakke til henne. Viss hesten bukker e.l på "pur fanskap", så mener jeg det er greit å si bestemt "nei", og drive den fremover.

Pisken skal kun brukest til korreksjoner, og ikke til straff. Uansett hva hesten gjør, så straff den ikke ved å banke den med pisken!!!! Det finnes alltid en annen løsning. Selv om det der og da virker håpløst...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  21:07:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
En hest får vel rosen for å ha stoppet når den får ros etter å ha stoppet. Iallfall om man jamfører med prinsipper for klikkertrening, altså man klikker på _ønsket_ oppførsel, i det ønsket oppførsel oppstår. Her er det da å stoppe framfor å løpe som oppstår, og det er oppførselen man belønner (slik jeg ser det.)

Ellers litt enig med Eligj, kjenner man hesten godt nok til å vite at den løper ut av andre grunner enn redsel eller ubehag så er det lov å fortelle at "sånt gjør vi ikke med meg på ryggen", løper den av redsel, eller ubehag så er det greiest å finne ut hva som er ubehagelig/farlig og jobbe derfra.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2003 :  03:30:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Om man er SIKKER på at hesten stikker med vilje,er den beste straffen faktisk å tvinge hesten til å løpe enda fortere og lengere.Da tar det ikke lang tid før hesten setter på håndbrekket...De forbinder da dette med anstrengelse,og det er jo ubehagelig i en hests øyne,derfor frister ikke slik neste gang.Pisk som straff i denne sammenheng er helt feil!

Tenk "naturlig", og finn riktig timing.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  12:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
smarte ord chess ;)
det var noen ord en av trenerene mine en gang sa, men hadde helt glemt det jeg :)
Er sinnsykt effektivt. Og enda mer hvis ponnien din er litt lat fra før av he he. Gamle hetsen min tok den der iløpet av en uke.

Som sikkert de fleste vet og har hørt før, å være bestemt med hesten er viktig. Har ridd en del forskjellige hester. Og en av dem kastet seg rundt og stakk på tur. Da forholdene ikke alltid passet til å gasse på bånn pinne, måtte jeg bare bråstoppe og snu ri bestemt frem igjen.. etter et par turer skjønte hoppa at jeg ikke ga meg og at hun like godt kunne gjøre som jeg ba henne om.

Og slik tror jeg det er med de fleste hestene der ute. De prøver seg, og funker det ikke så gir de opp.

Og en ting til, huks at om hesten stikker (uansett grunn), MÅ du ri frem før du kan slippe tøylen, hesten er nødt til å reises opp forann, ellers er sannsynligheten stor for at hesten slår kolbøtte. Dette skjedde med meg, tenkte bare at dyret skulle få løpe siden han uansett hang så, det endte med hele dyret oppå meg og et elegant kråke fra hestens side.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/11/2003 :  13:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisan!
Om man er SIKKER på at hesten stikker med vilje,er den beste straffen faktisk å tvinge hesten til å løpe enda fortere og lengere.Da tar det ikke lang tid før hesten setter på håndbrekket...De forbinder da dette med anstrengelse,og det er jo ubehagelig i en hests øyne,derfor frister ikke slik neste gang.Pisk som straff i denne sammenheng er helt feil!
Opprinnelig postet av chess

Kan godt tenke meg at dette kan fungere, men det krever at man har et sted man kan gjøre dette på en sikker måte. Det er det nok mange som ikke har. Det krever også at hesten stikker på et slikt sikkert sted, og ikke langs en grusvei hvor man kan treffe på gående og syklister..
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  14:26:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisan!

Om man er SIKKER på at hesten stikker med vilje,er den beste straffen faktisk å tvinge hesten til å løpe enda fortere og lengere.Da tar det ikke lang tid før hesten setter på håndbrekket...De forbinder da dette med anstrengelse,og det er jo ubehagelig i en hests øyne,derfor frister ikke slik neste gang.

Opprinnelig postet av chess

Dette virker sikkert, men har prøvd d på hoppa mi (traver) og hu setter ikke på brekket! løperogløper.... fortere og fortere... stopper jo seff etter ei stund men da er hun nesten sprengt, og neste gangen tror hun at hun skulle springe sånn.... så d virka ikke for meg... men sikkert for andre

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  19:24:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har hørt det er effektivt med den metoden chess beskriver på mange hester. Virka ikke på tullhesten min heller. Da jeg fikk han skulle han bare løpe og løpe, fikk han ikke lov trippa han i vei og syntes livet var forferdelig. En dag bestemte jeg meg for at hesten skulle løpe til han var sliten, og så presse han ende litt til. Joda, han ble sliten og bremsa ned frivillig. Men etter ti sekunder var han like sprek igjen og la i vei, igjen og igjen. Det endte med at jeg var utslitt og hesten gjerne kunne tatt en tur til Men hvis hesten er latere og rytteren mer utholdende så funker det sikkert!

Det å straffe hesten når den stopper tror jeg ikke er noen god idè. Når den får ros eller straff oppfatter den det som en reaksjon på det den gjør der og da, og ikke det den holdt på med for noen sekunder siden. Det er lett å bli sint og frustrert når hesten har tatt deg med på en halsbrekkende ferd, men det hjelper bare så lite.... Når den endelig slakker av på tempoet, husk å belønne den med å gi litt ettergift slik at den forstår at presset forsvinner bare den slakker av på farten.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/11/2003 :  21:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan vel tenkes at den metoden fungerer dårlig med løpshester. Løpshester er jo vant til å kjøre seg ganske hardt både på trening og i løp, så de oppfatter det kanskje ikke som noe spesielt hvis man driver dem litt ekstra hardt når de stikker. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/11/2003 :  05:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Om det ikke funker der og da og bruke denne metoden,hjelper det å engasjere hesten på en annen måte,som feks.å sette den i arbeid som å jobbe den i liten volte,flyttninger,tempovekslinger osv.Og at hesten settes i sving til rett tid er uhyre viktig.Går det 5 sek.etter "hendelsen"før du foretar deg noe,er det for sent!

Heite hester kan "koke over" om du maser de enda fortere frem, men det viktigste er å få hesten til å måtte arbeide både fysisk og psykisk,så mulighetene er mange om du klarer å få gjort det til rett tid....
Gå til toppen av siden

mina
» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  16:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Å slå hesten da den endelig stopper er jo helt bak mål!
Hva tror ikke hesten da? Jo den ble jo straffet for at den stoppet, kanskje jeg skulle ha løpt lenger??... Nest gang så gjør den nok det...
Ser oså problemet med å rose den, men om man stopper og roser hesten da den har roet seg ned er jo et alternativ.
Om man er sikker på grunnen så kan man straffe hesten er det noen som mener, men kan man egentlig i et 100-del av et sekund være 100% sikker på hva som forårsaket at hesten løp ut og derav handle korrekt i nehver situasjon? Tror ikke det...grunnene til at hesten "tar av" er utrolig mange...jo den kan være redd...den kan være ridd for lite eller feilridd, og ikke minst den akn rett og slett være feilforet i form av alt for mye kraftfor i forholdt til treningsmengde, skal man straffe hesten for de feil vi gjør?
Jeg vil ikke det...
Husk at hesten reagerer på de (små) tegnene vi gir dem, og at i 90% av tilfellene det hender noe så er det rytterens feil, det gjelder både på sprangbanen, dressurbanen og på tur....
Neste gang hesten tar av som en rakett så er det ikke bedre å tenke over om man selv har gjort en feil i stedet for å vurdere å straffe hesten?
Har man f.eks. satt hesten i en alt for fristende situasjon ved at man har ridd en stressa hes i et for raskt tempo i nedoverbakke ol. eller vært nervøs selv..osv..

Om jeg rir en hest som tar av så hverken roser eller straffer jeg hesten nettopp på grunn av jeg aldri kan være 100% sikker på hva som var grunnen til at den tok av, jeg stopper den så fort som mulig, roer den ned, og gir den deretter en oppgave som jeg vet at den mestrer for å gi den noe annet å tenke på, da den har utført denne oppgaven så får den ros, ikke før..

mina

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  21:12:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror Chess har rett, om man finner på noe som er engasjerende, og ikke nødvendigvis hestens mål så har man fortere hesten på sin side.
Men tror det er viktig å huske at man da _skal_ vite om hesten løper for "gøy" eller fordi noe er farlig. Å straffe fordi noe er farlig blir litt feil.
Da vil jo ikke hesten stole mer på deg, og heller finne flere farlige ting.
Noe av det viktigste generellt føler jeg er å ikke vike unna, altså er hesten redd så vis at det ikke er noe å være redd for, er hesten bøllete så vil jo en rolig og trygg holdning vise at du ikke blir skremt og at den ikke for overta...

Har selv prøvd å slite ut traver på denne måten, og enda han ikke var i god form var det en oppgave som gikk _langt_ utover min egen kondis etc.
Da tror jeg det er bedre å sette en traver til eksempelvis å gå på volter, gå sjenkelvikninger (forutsatt at den kan det..) osv. Alts som betyr jobb og slit!!

Nå håper jeg at jeg ikke har skrevet noe dumt her, men bare forståelige saker..sitter og leser til eksamen og håper alle tilgir meg om det har sneket seg inn dumheter, som kan komme av ivrig fysikklesing

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  19:51:59  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
metoden til chess bruker jeg ofte med traverene på stallen der jeg driver. jeg "tvinger" dem til å løpe fort og lenge, siden dette er hester i veldig god form tar det ikke lang tid før de vil senke farten. grunnen til det er at de første gangene jeg jør dette på en hest må de løpe lenge de forbinder det at jeg "tvinger" dem til å løpe som noe de ikke liker. de fleste trenger jeg ikke å deive på mer enn i et par steg før de skjønner hva jeg mener...

dette ble litt rotete, men jeg tror dere kansje skjønner hva jeg mener

travhest er best Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.