hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvem har rett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvem har rett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  12:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har nettopp fått meg en ny hest (har henne på prøve), og har bestemt meg for å la det gå en uke før jeg skal ri henne. jeg fikk henne lørdag 4. jan, og har tenkt å ri henne i helgen (altså; en uke etter). men noen i klassen min som har hest i samme stall som meg sier at det ikke er noen vits å vente så lenge, jeg kan jo ri henne nå! en greunn til at jeg vil vente er at jeg vil ri første gangen når det er lyst, men de mener at jeg da kan dra oppover rett etter skolen. en annen grunn er at jeg vil gi henne så lenge er at hun skal roe seg ned, siden hun er ung, og ikke så mye ridd, og ganske vimsete/skvetten.

hvem har rett?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Guro
» VIP

Skrevet - 07/01/2004 :  12:55:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, gjør du noe annet med henne da!? Altså aktiviserer henne, trimmer henne etc!?
Problemet med å vente så lenge kan jo være at du ender opp med en svært energisk hest om hun bare "står" mens du ikke rir.

En annen ting er jo at dette selvfølgelig er individuelt i forhold til både deg og hesten, og det fakta at dere skal venne dere til hverandre.
Noe av saken er jo at du må nesten være trygg på deg selv før du setter deg opp på denne hesten..
Men jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar her dessverre, så du får vel bare følge egen hjerne og gjøre slik du selv helst vil

Guro
Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  13:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe galt i å vente. I mellomtiden kan du kanskje gå på leietur med henne, for å bli litt kjent før du setter deg opp? Gå til toppen av siden

Bings_berta

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  13:34:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBings_berta  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i deg! Det er nok ikke no problem for hesten ig vente! Da får den roet seg ned og bli kjent med deg og ommerådet! Det er også lurt og leie henne rudt i miljøet får og la henne se seg litt rundt! =) Mange klemmer fra Lill Tove og Frisco
"Lev Livet NÅ! Det kommer Ikke I Reprise!"
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  16:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lar henne ikke stå helt nei, jeg går turer med henne. løper litt også, selv om det ikke blir så mye p.g.a. dårlig kondis i dag har jeg tenkt å longere henne litt, og så gå en liten tur etterpå... har ikke noe hast med å ri egenlig, synes det er like koselig å arbeide på bakken. en tredje grunn til at jeg ikke skal ri før er at jeg ikke har sal til henne. fikk en sal i går, og hodelag, men salen var mindre enn en annen sal på stallen som er vid (jeg bestilte ekstra vid), og hodelaget som det sto skulle være i full passet på en som bruker cob (og da var den ikke på det strammeste hakket)... jeg har tilbud om å låne en sal til jeg har fått meg egen, men det er en sprangsal, noe jeg aldri har ridd i før, så jeg har lyst til å venne meg litt på den før jeg legger ut på tur i mørket...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  16:37:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
jeg syns du skal fortsette som du gjør. er tilhenger av å bli kjent med hesten fra bakken av før man kommer seg i salen =) Lykke til! :-) Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  16:38:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
I teorien er det veldig flott at hesten får anledning til å bli kjent med sin nye stall, hestene der og omgivelsene før man setter igang med arbeide.
Men i praksis er det - som Guro nevnte - ofte slik at hesten kan bli sprek av ikke å bli ridd. Hvis du er flink og aktiviserer og avmosjonerer henne på annet vis (leieturer var et godt forslag) så er det sikkert ikke et problem.
Skjønner godt at du heller vil ta første tur på dagtid når det er lyst og ikke fullt så mange "spøkelser" som både du og hesten kan reagere på...
Du får høre på din egen magefølelse, og pass på at vennen dine fra stallen ikke er altfor ivrige på dine vegne. Når du først rider ut er det nok best om det bare er i selskap med en annen, og rolig, hest, og at dere tar det ganske rolig (dropper galoppen selvom underlaget kanskje frister til nettopp det).
I din situasjon vil jeg si at hverken du eller stallkameratene har "rett" eller "feil" - du kunne sikkert ha ridd fra første dag, men hverken du eller hesten har vondt av å bli litt bedre kjent med hverandre før dere legger ut på tur!
Lykke til!
:)
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  17:03:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er kjempe fint at du tar deg tid til å bli kjent med henne jeg
Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  17:33:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid ventet, både når jeg har fått ny hest - og når jeg har flyttet. Skader som regel ikke å la hesten bli litt kjent med omgivelsene.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.