hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Svettedekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Svettedekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  17:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblodstraver med mye pels som jeg nå er begynt å trene i skogen. Hun er litt ute av form og blir velig svett, og har derfor bestemt meg for å kjøpe et svettedekken til henne, helst fra hooks. Noen som vet om jeg burde kjøpe i ull, eller fleecestoff eller noe sånt? Har ikke erfaring med sånne dekken Håper på svar!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  17:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er mange forskjellige svettedekken å velge mellom, hva som passer hesten din best må du egentlig vurdere selv.men jeg anbefaler deg å kjøpe i ull. ull varmer selv om det er vått, og da slipper du å være der og vente på at hesten skal bli tørr. problemet med ull er at det tørker veldig sent, derfor er det en fordel å ha et tørkerom. vi bruker salrommet, det er varmt og godt fleece tørker fort, men det varmer ikke noe etter det er blitt vått, så det må du passe på å ta av etter en stund...

jeg bruker et nettingdekken og et par ullpledd over (et som dekker kroppen og et som dekker halsen). de fester jeg med en strikk gjort. gjorten og dekkenet får du kjøpt i hööks, og et par gamle ullpledd er vel ikke så vanskelig å finne på kvisten/roterommet er det det da? det som er så dumt (synes jeg da) er at det er ingen svettedekken som dekker halsen, det er jo der hestene blir mest svett (untatt hesten jeg hadde på fôr før da, hun svetter mest i ansiktet)... jaja, med "metoden" vår så slipper du at hesten blir forkjølet fordi den ikke hadde skjærf

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  18:51:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Bruker litt forskjellige svettedekken på våre hester, men det viktigeste er at det puster. På fjordingen bruker vi et bomullsdekken med "huller" i, men det er ikke et sånt som de litt gammeldagse, uformelige "helsetrøye"-svettedekkenene. Tror det er kjøpt fra Hooks, og het noe med waffle. Brukte et fleecedekken en stund, men det ble så fuktig og ekkelt. Ull er ganske godt, men jeg synest de ofte blir litt "tunge". En ulempe med ulldekken er at de er ofte dyre, og er vanskeligere å vaske enn dekken i andre materialer.

Viss hesten din har veldig lang vinterpels og bruker lang tid på å tørke etter trening, kan det være en idê å barbere henne. Vi har barbert fjordingen og kaldblodsen dekkenklipp, mens araberen og connemaraen's pels blir holdt litt nede med dekken. Vi har valgt å klippe og holde nede pels med dekken fordi alle hestene er i ganske hard trening, og blir sinnsykt svette med lang pels...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  21:01:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har selv et tynt fleecedekken og et tykt ulldekken. Med fleecedekkenet tørker hesten raskest, men det er ikke særlig solid og revner fort hvis hesten får rulle seg og herje omkring. Bruker det av og til mens hesten står bundet og jeg møkker og somler omkring i stallen. Ulldekkenet overlever en runde i luftegården med rulling og skubbing mot gjerdet, men egner seg ikke hvis underlaget hesten ruller seg i er veldig vått, eller det regner mye. Blir vel ikke ødelagt, men ganske så ufyselig... Hvis det ikke er kald vind eller sprengkulde foretrekker jeg å la hesten tørke uten dekken, selv om han er gjennomsvett. Har ingen steder å henge dekken så de tørker raskt, så det er best slik. Og hesten ser ikke ut til å fryse. Så selv om jeg har varmblods hadde jeg fint klart meg uten alle dekkena jeg trodde jeg MÅTTE ha....
Er ingen fanatiker som synst all dekkenbruk er tull, men sannsynligvis vil hesten din klare seg utmerket uten svettedekken Men hvis du fortrekker et dekken å ta på han etter trening, ville jeg valgt et solid ulldekken!
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  07:58:05  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Nå om høsten/vinteren bruker vi et svettedekken fra Hööks, det er laget som transport/svettedekken og er veldig godt. Det tar opp svetten og holder hesten tørr under, og så har vi et fleecedekken over pga teppet er gansket tynt. Så tar vi av fleeceteppet og det andre når hesten er tørr, og så får han på seg fleecedekkenet etterpå igjen. Utrolig nok holder det seg tørt, da det andre "tar vare på" svetten til hesten...

Om sommeren bruker vi gjerne dette teppet etter et løp, og dersom det er etter trening om sommeren og hesten er spylt og det er varmt, så hender det vi slenger over et "helsetrøyedekken", og slipper ut.. ;-)

"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  15:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ingen fanatiker som synst all dekkenbruk er tull, men sannsynligvis vil hesten din klare seg utmerket uten svettedekken Men hvis du fortrekker et dekken å ta på han etter trening, ville jeg valgt et solid ulldekken!

Opprinnelig postet av Dagros

Heisann! Joda, hun klarer seg sikkert uten dekken, men synes det er litt dumt at når hun blir kjempevåt at hun står og fryser og blir kjempekald Da bruker jeg heller litt penger på et dekken

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/11/2003 :  14:50:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har brae gode erfaringer med fleece dekken. Det frakter fukten ut, og tørker opp på innsiden, slik at hesten forblir tørr. Føler at ull i mye større grad "kapsler" fukten inne, og dermed tar det lenger tid å tørke det og det blir tyngre for hesten å gå med.

Selvom man ikke skal menneskeliggjøre hesten så tror jeg her at det kan være greit å trekke erfaringen videre til egne klær, når jeg vet jeg skal svette bruker jeg å kle på meg fleece, ikke ull. Ull bruker jeg til å holde varmen, men ikke til å transportere fukt.
(på meg selv)

Tenker litt likedan med hesten også. Det må være bedre å ha på et fleecedekken som blir tørt inni enn et ulldekken som "varmer selvom det er vått". (Men dette er jo bare min mening)

Forøvrig syns jeg ikke man skal slippe ut hesten med bare ulldekken, (iallfall ikke i Trøndelag), jeg syns man da er avhengig av å vite at det ikke blir noe nedbør i løpet av dagen, eller at hesten kan finne på å rulle seg i noe som er fuktig, dette er med hensyn til vekten og funksjonen av dekkenet.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  21:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler fleece dekken... Det har jeg på hesten min... Hun blir fort tørr, Og fuktigheta legger seg på utsiden av dekkenet og fordamper. Det tørker også fort...

Ellers så har jeg hørt at sånn håndkle dekken er bra. Men har ikke testet det selv så det vet jeg ingen ting om...

Det som er fint med ull er at det varmer selv om det er vått, men i gjengjeld tørker det svært sakte...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  18:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lillings: Hva heter det dekkenet du har?

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2003 :  03:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Blir denne hesten svett nesten daglig,bør du vurdere en barbering synes nå jeg.Hesten blir jo ikke vasket,så dette vil klø fælt etterhvert.Om du velger å ikke gjøre det,vil jeg anbefale deg BUCAS SHAMROCk.

Et lite tips når det gjelder svett hest UTEN dekken....Den taper kolossalt mye av kroppsvarmen,og det tar tid før hesten klarer å "stabilisere" seg igjen,og selv om det kanskje ikke alltid synes godt på hesten, er dette langt fra bra!! Du kan jo prøve det samme med deg selv....

Er det virkelig så "pes" for noen å slenge på et teppe..........? Det tar høyst 2 minutter....
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  04:16:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hoppla hopp!

Nattskift. Veldig trøtt. Derfor: sikkert ikke lurt å skrive noen innlegg. Men jeg prøver likevel

Når svetten tørker er det ingen sak å børste vekk støvet som blir igjen. Det forsvinner også ganske fort av seg selv hvis hesten får rulle seg, så at hårete hester som svetter mye og ikke blir vasket plages med mer kløe enn andre hester er jeg ikke overbevist om. Kanskje hvis pelsen er supertykk? Med vanlig "storhestvinterpels" ser det hvertfall ikke ut til å være et problem.

Det går ikke an å sammenligne svett hest og svett menneske som tørker ute i friluft uten klær, for det er (forhåpentligvis)ingen av oss som har en like funksjonell og tykk pels som en hest Hesten min har ikke sensasjonelt bra vinterpels, men bare etter noen minutter er han tørr innerst og har det tilsynelatende bra selv om utetemperaturen er i ull-longs og topplue-området for meg. Jeg synst ikke det er noen kjempejobb å ta på et dekken, men så lenge hesten ser ut til å ha det like bra uten så ser jeg ikke så mye vits i det. Men har hesten lett for å bli for tynn er det som kjent lurt å kle på den for å spare energi!

Jo da, jeg bruker dekken innimellom. Det gjør samvittigheten min bedre, men om velværet til hesten blir bedre det er det vel bare han som kan svare på...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2003 :  04:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Godt å "se" flere som må jobbe natterstid.....he,he.

Anyway,fatter poenget ditt Dagros,mht.til å sammenligne dyr/menneske,MEN dette har det nokså nylig stått en artikkel om. Hesten taper masse varme og for å "gjenskape" det må kroppen jobbe på høygir..(kort fortalt)Er også klar over at en shettis ikke har samme type pels som en fullblods,men reint praktisk tenkte nå jeg da.....
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/11/2003 :  12:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Anyway,fatter poenget ditt Dagros,mht.til å sammenligne dyr/menneske,MEN dette har det nokså nylig stått en artikkel om. Hesten taper masse varme og for å "gjenskape" det må kroppen jobbe på høygir..(kort fortalt)Er også klar over at en shettis ikke har samme type pels som en fullblods,men reint praktisk tenkte nå jeg da.....

Opprinnelig postet av chess

Jeg tror dette også har litt med inneklima (evt. uteklima) å gjøre, samt hva hesten er vant til. Hester som går på utegang, og er vant til det, tørker fort fordi det er god sirkulasjon i luften ute. Siden de kan bevege seg, holder de også varmen. Det er slik hesten er skapt til å holde varmen. Men dette krever selvsagt at pelsen har fått utvikle seg i takt med klimaet ute.

Om det fungerer for hester som har stått inne og hatt på dekken, er vel mer usikkert da de hverken er vant til å bli satt ut våte, eller har den naturlige pelsen som styrer varmereguleringen. Dessuten: Hvis hesten blir satt inn i en boks, som man ofte gjør om kvelden etter man har trent, så er luften stillestående, og ofte støvete (i forhold til luften ute i frisk luft). Dessuten står hesten ganske bom stille i boksen. Her kan man jo sammenlikne med mennesker: Hvis man beveger seg, holder man varmen, og dermed tørker man også fortere. Hvis man står stille, begynner man å fryse, og dermed tørker man saktere.

Oppsummeringen av dette må jo egentlig være at det beste er å ta av salen, legge på egnet teppe hvis hesten ikke har god nok utepels, og leie hesten til den er tørr.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  20:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var et billig dekken fra hooks... Tror jeg ga 245 for det... Men er kjempeglad i det dekkenet
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 30/11/2003 :  20:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg legger på et fleecedekken på min svette hest. Trekker ut fuktigheten raskt og tørker også fort. Hvis jeg er der mens svetten trekkes ut, tar jeg av dekkenet etterpå og "rister av" fukten som ligger utenpå og henger opp dekkenet til tørk. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  12:38:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann Spike,

Håper du har funnet noe passende...
Men hvis du fortsatt leter har jeg etpar dekken jeg kan anbefale på det varmeste (og tørreste).
Bucas Power Cooler - hvor du kan velge mellom lav, halvhøy og høy hals - er supert for å tørke svett hest. Har høyhalseren til min ubarberte hest som både svetter og ettersvetter kraftig, og etter at jeg kjøpte dette dekkenet har jeg spart inn enormt mye tid. Legger det på mens jeg pusser utstyr, blander for etc, og så er hesten klar for pussing og "vanlig" dekken. Med Shamrock trekkes fuktigheten ut og ligger som perler utenpå dekkenet. Og pga varmen fra hesten så fordamper det og du har tørr hest og tørt dekken! Kjempefornøyd!
Thermatex - registrert varemerke i UK du finner forhandlerliste på nettet - er et tykkere vattert dekken du kan bestille i all verdens farger og størrelser. NB det er stort i str og strekker seg noe! Det har samme prinsipp med å transportere bort fukt og tørker fort. Er ganske tykt og fint som isolasjon under andre dekken, men med våt hest er det mest effektivt på egen hånd.
Disse to har fullstendig tatt over for fleece og ull hos meg. Vil helst ikke klippe hvis jeg kan slippe, og når hesten går mye ute og bare blir skikkelig svett ifm trening 1-2 ganger i uken foretrekker jeg å bruke litt penger på "spesial dekken".
Har svært delte erfaringer med fleece. Noen dekken er fine, men ofte blir de kalde og klamme. Og ull er bra men kan bli litt for varmt for en svett hest, pluss at det bruker en evighet på å tørke.
Håper uansett at du finner/har funnet noe som passer for hesten og lommeboken, og at det går bra med treningen!

elx

Redigert av - elx den 01/12/2003 12:45:39 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.