hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hest med tre sko, og ingen hovslager!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 hest med tre sko, og ingen hovslager!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

absinthe

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  19:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
walkover ble skodd for snart en måned siden, og etter ei snau uke, datt den ene skoen av! ringte hovslageren, som sa han skulle komme.. javel., han dukker aldri opp.. vi har ringt og ringt i to uker( det er ikke hovslagere her jeg bor nesten, dessverre!! så derfor er det utrolig trist når den ene hovslageren som er i området ikke kommer!) men han har ikke tatt tlf, eller så har han sagt at han har vært her, men ikke fikk svar når han ringte(og ingen av meg eller venninna har fått noen ubesvarte anrop fra han)
fikk tak i han for tre dager siden, da var jeg så rasende at jeg la inn beskjed på svareren hans om at hvis han ikke skjerpet seg grundig og ringte meg fort tilbake, så sparket jeg han!
da ringte han fort opp gitt.. og sa at han ikek kunne komme, for han skulle reise vekk, men en kamerat av han som er hovslager, skulle komme lørdagen.
ok... jeg ventet hele lørdagen, ingen dukker opp! han ringer meg etter flere timer der jeg har ringt intenst, og sier at han trodde kameraten kom dagen før! ???!!? hallo?
så sier han at han skal ringe kameraten og deretter meg igjen, og siden har jeg ikke hørt fra han! synes det her er ALTFOR dårlig, og useriøst, så nå må jeg bønnfalle han jeg brukte der jeg bodde før, om å komme helt ut hit og fikse dette...
er det vanlig at hovslagere kan gjøre sånt!? jeg lurer bare! j eg kommer rett og slett ikke til å bruke han mer, om jeg klarer å få han gamle til å komme heretter, men hvis ikke er jeg jo pent nødt.. sukk.
og er redd for walkover og, for han har gått i over to uker med en sko mindre!! og den andre sitter helt stuck på, så den får jeg ikke av!! :(
kan det skje noe alvorlig galt når han belaster det slik?? jeg er skikkelig redd for at beina skal bli helt på tur her nå...

www.serox1983.piczo.com

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
vi hadde en smed som var sånn!
kjipt og sitte flere timer i stallen og vente og vente!
og ingen smed dukker opp før flere dager senere med eneste unnskylding at sorry kom noe i veien!

grrr

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  20:26:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
ja, det er så frustrerende!!! og ikke gidder de ta seg sammen heller! får jo ikke akkurat noe godt rykte på seg heller... men nå ringer jeg og venninna om kapp, for å gi klar beskjed om at hvis han ikke kommer i løpet av et par dager nå, så bruker vi han ikke lengre. makan til respektløst!
www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:33:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
når vi prøvde og ringe kom vi bare til telefon svareren som sa: Nå har du kommet til den hellige ånd vennligst legg igjen en beskjed etter pipe tonen.

når smeden endelig kom spurte vi grunne til telefon svareren, og da sa han: jo fordi alle har hørt om den hellige ånd men ingen har sett han.

stemte ganske bra eller?

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  22:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville kuttet ut den hovslageren tvert!! Å sørge for at de mister kunder er den eneste måten man kan bruke for å kanskje få dem til å ta seg sammen! Hvis man bare fortsetter å bruke dem, så kan de jo fortsatt holde på som de vil. Utrolig useriøst av smeden! Men det er klart, det er jo ofte langt mellom gode hovslagere, så det er jo ikke alle som har mulighet til å bytte heller..

Hvis det er flere i området der du bor som bruker samme hovslager, men ikke er fornøyd, så kunne du jo kanskje snakket med dem, og kanskje kunne dere ha fått til en ordning der en hovslager kommer og skor flere samtidig? Blir jo ofte lettere å få dem til å komme "langveis fra" da..

Når det gjelder den ene skoen han har på, så hadde nok det beste vært om du greide å få den av, ja.. Du har ikke noen som kanskje kan hjelpe deg med det? Vet ikke hvor mye skade det kan gjøre, men har fått fortalt av veterinær at selv hvis hesten mister brodder på vintersko, bør man få skrudd inn nye så fort som mulig, for å unngå "skjevbelastning". Men vil tro at dersom hesten går på mykt underlag, så merkes det jo ikke så godt, kanskje?

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:43:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kjente meg utrolig mye igjen i det du skriver om sånne useriøse hovslagere som aldri kommer, ikke holder avtaler osv, gjett om jeg har opplevd masse som det du forteller, altfor ofte
Tror dessverre det er vanlig at hovslagere er sånn:( Her i alle fall, er det alt for få av dem, de har nesten monopol på markedet og som hesteeier kan man ikke velge og vrake, men må finne oss i all slags useriøsitet, mangel på respekt osv... Veldig synd, hadde det vært flere hovslagere, hadde de måttet behandle kundene bedre for å beholde dem, nå kan de bare drite i dem kort sagt.
Bare for å forteller en av mange slike "ingen hovslager"-historie:
Hesten min ble skodd før sommeren. Bakskoene satt av etter et par uker. Jaja, tenkte jeg, hun kan stå uten bak (siden begge var falt av) pga hun skulle stå på beite et par uker mens jeg var på ferie. Greit nok det, hadde henne uten baksko disse ukene og begynte å ri litt smått da jeg kom hjem fra ferie. Hun virket ikke sårbeint eller noe, så jeg red små turer på mykt underlag og på banen. Syns det var geit, ville ikke ha på sko med en gang, siden det var litt "ferie-modus" mtp beite og lite trening. Ville også la høvene vokse litt uten sko...
Men så var tiden inne for å få sko på igjen, det nærmet seg stevner og vi beg. å trene hardere. Da var hovslageren vekkreist:( Måtte vente et par uker til han kom hjem... Så trente da litt fortvilet en hest uten sko på beina (i tillegg til veldig nedslitte og litt løse framsko).
Da han endelig kom hjem fra ferie, dette var en uke før stevnehelgen, sendte jeg han en melding (noe han har sagt han foretrekker fremfor ringing), der jeg forklarte at hun var sårbeint og trengte sko før stevnet,.. Ingen svar... Ventet noen dager, så ringte jeg og spurte. Jada, han lovte å komme på fredag. Han skulle ringe for nærmere kl.slett. Fredagen går, hører ingenting fra han. Om kvelden ringer jeg igjen og spør hva som skjer med avtalen. Neida, han rakk ikke komme alikevel. Skulle komme neste dag (altså lørdag, dagen før stevnet...). Satset virkelig på at han kom. Lørdagen hører jeg fremdeles ingenting fra han, og IGJEN må jeg ringe og mase (noe jeg virkelig hater, hater å mase på folk, men var nødt) Rakk ikke komme lørdag heller! Skulle komme FØR stevnet søndags morgen. Ehm, men det gikk ikke. Ville ikke rukket det før stevnet + at det er lite gunstig å sko hesten (som hadde gått uten i uker) for så å ri stevne. Skoene bør liksom gå seg til, har alltid lært at en ikke skal ri rett etter skoing.
Så det ente med at jeg måtte ri stevnet uten sko (noe som faktisk gikk greit). Da hadde jeg altså ringt og mast en hel uke, og mang en avtale var brutt.
Og historien ender ikke her. Neste avtale var at jeg skulle ringe han etter stevnet så skulle han komme sønd kveld. Men da jeg ringte var han opptatt og han skulle rin ge meg senere om kvelden. Hører ingenting. I 10 tiden ringer jeg og igjen spør om han har tenkt og komme. Neida, ble ikke tid., Dessuten skulle han reise vekk 1-2 dager, men looovet jeg var først på ventelista da han kom hjem. Hører ingenting, torsdag ringer jeg. Da blir avtalen fredag. En dag før stevnet (stevnet neste helg, etter det førstnevnte)...
Og tro det eller ei, denne gangen dukket han opp og nå har endelig hesten min sko på beina! Men det krevde 2 uker med masing, en haug med avtaler som er brutt, og en veldig stresset meg som er avhengig av å få hovslageren til å komme med tanke på stevnene... Skjønner jo at de er travle og sånn, det verste er at de aldri kan ringe og si fra. Bare lar en gå der og vente... Så mye surr og vimsing liksom... Å holde avtaler er noe de aller fleste hovslagere burde lære seg.

Ble så oppgitt at det var rett før jeg gikk og utdanna meg til hovslager selv;) Spes. når en konkurerer er en avhengig av sko, kan ikke starte med 3 sko liksom.. Et evig styr å få hovslageren til å komme, det er hovedgrunne til at jeg tenker på å "bli barfot". Ikke bare er det stress og ringe og mase, sitte å vente på en hovslager som ikke kommer osv, men det er jo lite bra for hestens bein å stadig gå med løse sko, uten på en eller to osv.

Huff, dette ble et langt innlegg. Kan vel konkludere med at de fleste av oss er temmelig frustrerte over hovslagere. Hadde en skikkelig ordentlig en som alltid kom og hodt avtaler, men hun har dessverre sluttet nå.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  05:57:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Husker godt hvordan det var å sitte der med hest som hadde for lange høver, hadde løs sko, eller hadde mista en sko, og hovslageren aldri hadde tid til å komme.... Men jeg hadde valget mellom å vente tålmodig(nja...) eller å ikke ha noen hovslager i det hele tatt. Det skulle vært slik at de måtte konkurrere om kundene istedet for å vite at de får mer enn nok oppdrag selv om de ikke holder avtaler.
For å forsvare dem litt: Det er vanskelig å planlegge hvor mange hester man skal rekke på en uke. Kanskje må de sko hester som ikke har lært å stå i ro, eller hester med hovproblemer som krever mer jobb enn planlagt. Og så dukker det alltid opp forspørsler om å komme og slå på løse sko i hytt og pine. Så vil naturlignok hovslagere ha litt ferie innimellom slik som alle oss andre, og kan ha behov for fridager pga sykdom, bryllup, begravelser, tannlege osv.... Det er like frustrerende å stå der med en hest som MÅ ha hovslager uansett, og i mange tilfeller kunne de gjerne stramma seg opp litt og holdt avtaler. Men de kan ha gyldige grunner for å ikke kunne komme også

Litt utenfor tema, men Svalgårds Cheri:
Hvordan fungerte det uten sko på sprangstevne? Var hesten like ivrig og "hoppe-glad" som vanlig, eller synst hun det er ekkelt uten sko og vegrer seg litt? Hvordan var fotfestet hvis dere starta på grasbane? Er bare nysgjerrig, siden mange er veldig skeptisk på å la hester hoppe uten å være skodd

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/08/2006 :  10:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før jeg gikk over til barfot hadde jeg mange av de samme erfaringene som er nevnt her, med ett unntak!
En smed hadde med avtalebok ved hver skoing og før han dro laget vi avtale om når neste skoing skulle være - 5-6 uker frem i tid. Dermed ble hesten skodd jevnlig og han kunne enklere samle flere hester i samme området på samme tid så han slapp å kjøre så langt å få avtaler i siste liten. Han kom alltid på tiden og hesten gikk aldri for lenge mellom hver skoing. Flere smeder burde lære å gjøre det på den måten. Smeden må jo også ha en ansvar for at hans kunder får skiftet sko med passe mellomrom og altfor mange (både smeder og eiere) venter for lenge mellom hver skoing. Det beste for hesten er minst hver 6 uke, men hvis du ringer etter 6 uker og bruker 2- 3 uker på å få tak i smed har hesten gått altfor lenge uten hovstell. Det er håpløst.
Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  11:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
huff, skjønner det ikke bare er jeg som sliter med disse hovslagerene nei!! det er jo rett og slett for dårlig :( iallefall når en skal på stevner, og de ikke gidder lette på ræva! herrejemini!! :x
Jeg hørte med noen andre og, som visstnok bruker han jeg har brukt her jeg bor nå, så jeg skal prøve å samkjøre litt med de, så kommer han!! :) og han kommer faktisk til avtalt tid, har aldri opplevd at han ikke har kommet når han har sagt han skal!! gode gamle Jens heia sier jeg bare ;)

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  13:34:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det beste for hesten er minst hver 6 uke, men hvis du ringer etter 6 uker og bruker 2- 3 uker på å få tak i smed har hesten gått altfor lenge uten hovstell. Det er håpløst.

Opprinnelig postet av frkelin

Det kommer ann på fra hest til hest. 8 uker mellom skoing er da ingen krise det om det passer den og den hesten.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  15:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
samme skjer med meg støtt og stadig. hovslageren sier han skal komme, men kommer ikke. svarer ikke på sms, og får ikke svar på telefon heller. så ufattelig irriterende når jeg har en hest med utrolig dårlige hover. hun kan ikke brukes i hele tatt uten sko...så har stått på beitet i to uker nå!!! blir så irritert.

det er ikke mange hovslagere i rundt her, så det er ikke bare å bytte heller. og når han først er her, er han utrolig flink!!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/08/2006 :  18:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
June: Har du prøvd Trygve Lundevold?

Holder til på sørlandet. Brukte han endel da jeg bodde i Lyngdal.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  19:17:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
om hesten ikke blir skodd i løpet av 3 månder, så kan man ringe dyrevernet har jeg hørt.

absinthe

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  19:49:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
June: Har du prøvd Trygve Lundevold?

Holder til på sørlandet. Brukte han endel da jeg bodde i Lyngdal.

Opprinnelig postet av Tone_

nei? det har jeg ikke! har ikke hørt om han engang må prøve å få tak i han da kanskje :)

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  01:18:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husker godt hvordan det var å sitte der med hest som hadde for lange høver, hadde løs sko, eller hadde mista en sko, og hovslageren aldri hadde tid til å komme.... Men jeg hadde valget mellom å vente tålmodig(nja...) eller å ikke ha noen hovslager i det hele tatt. Det skulle vært slik at de måtte konkurrere om kundene istedet for å vite at de får mer enn nok oppdrag selv om de ikke holder avtaler.
For å forsvare dem litt: Det er vanskelig å planlegge hvor mange hester man skal rekke på en uke. Kanskje må de sko hester som ikke har lært å stå i ro, eller hester med hovproblemer som krever mer jobb enn planlagt. Og så dukker det alltid opp forspørsler om å komme og slå på løse sko i hytt og pine. Så vil naturlignok hovslagere ha litt ferie innimellom slik som alle oss andre, og kan ha behov for fridager pga sykdom, bryllup, begravelser, tannlege osv.... Det er like frustrerende å stå der med en hest som MÅ ha hovslager uansett, og i mange tilfeller kunne de gjerne stramma seg opp litt og holdt avtaler. Men de kan ha gyldige grunner for å ikke kunne komme også

Litt utenfor tema, men Svalgårds Cheri:
Hvordan fungerte det uten sko på sprangstevne? Var hesten like ivrig og "hoppe-glad" som vanlig, eller synst hun det er ekkelt uten sko og vegrer seg litt? Hvordan var fotfestet hvis dere starta på grasbane? Er bare nysgjerrig, siden mange er veldig skeptisk på å la hester hoppe uten å være skodd

Opprinnelig postet av Asbjørg

Er enig i det du skriver om at det ikke er så lett og beregne tiden osv når en skor, hester er tross alt dyr og uventa ting kan oppstå. Derfor er det ikke så lett å beregne og finregne at "jeg tar 1,5 time der, kjører 10 min neste stall, 1, 5 time der osv". MEN det jeg syns de kan gjøre om de ikke får tid alikevel, er å gi beskjed... Det er helt forståelig om hovslageren ikke kan komme kvelden som avtalt pga en vrang hest eller sykdom, men en liten melding/telefon til kunden som står og venter burde vært mulig;)

Til spm ang sprangstevne uten sko: Det fungerte utrolig nok bra uten sko på stevnet (jeg var ganske skeptisk selv og var redd hun ville verge seg pga sårbeinthet, eller ikke få riktig frasprak o.l) Men hun gikk kjempebra i alle klassene, (til 110 cm) , gikk overaskende bra=) Var like hoppeglad som vanlig:) Merket ingen forskjell egentlig på hesten, men slapper litt bedre av selv når jeg vet hesten er skodd. Er litt redd for at hun skal ha vondt i beina og sånn når hun ikke er skodd...
Var på grusunderlag dette stevnet var, så fotfestet var ok det...
Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  00:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heldigvis ikke opplevd dette selv med at hovslageren ikke kommer. Han som skor min hest er kjempegrei, og kommer til avtalt tid. Han har til og med kommet samme dag som jeg ringte for å sette på en sko som hadde falt av!
Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.