hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fyllingar, kva kjem det av?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Fyllingar, kva kjem det av?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  21:11:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Har hatt litt problem i det siste med at Regina fyller i bakbeina. For 4 veker sidan blei Regina skodd, det var også siste skoinga før utstillinga (som var tre veker seinare). Eg trente jamnt, for å få ho i kondis etter sommarbeite. Eg overdreiv ikkje treninga, og synes eg har vore ganske slapp i treninga somme tider med ho.

Etter ei veke etter skoing, byrja problema. Ho hovna litt opp, og eg trudde det var pga treninga, så eg slakka endå meir av på treninga. Eg reid nesten kvar dag, trente på bøying og skritt, av og til litt trav. Ho viste ingen teikn til haltheit eller at ho hadde vondt.

Siste veka før utstillinga lurte eg på å melde ho av, for ho blei veldig hoven. Me spylte kvar dag, og dette demte litt på hevelsen. Ho viste fortsatt ingen teikn til "store" smerter, og halta ikkje. Siste veka trente eg ho ein eller to dagar før ustillinga, meir ville eg ikkje. Ho gjekk med støttebandasje heile tida når ho stod inne om natta, den veka.

Utstillinga kom, og Regina gjekk med støttebandasje heile tida då ho ikkje var i ringen, eller ute av boksa. Ho var litt hoven, heilt til eg hadde tatt rideprøva. Då blei ho så vond at ho spente når eg skulle ha på støttebandasjar. Neste dag var ho nesten ikkje hoven, og stod på boks nesten heile dagen, var ute og gjekk litt. (fekk bemerkningane: moderat fylling i kodane, bakbeina).

Nokre dagar etter utstillinga drog me av bakskoa, då var dei kjempe slitte på innsidene, og nesten ikkje slitte på ytterkantane. Ho har gått ei veke no uten baksko, men der er ingen teikn til forbedringar.

Kva i alle dager skal eg gjere? Kan eg rett og slett ikkje bruke ho til riding, og berre settje ho rett i avlen? Ho er berre 4 år, det skal vel ikkje vere sånn då? Er skikkeleg fortvilt, for eg har fulgt denne merra sidan ho var fødd her på garden, og ho ser ut til å bli ein kjempe hest, men det er desse problema

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  21:55:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva dette er men kan tenke meg det kan være overbelastning på en eller annen måte..Eller en reaksjon på kraftfor av noe slag.

Hvis du har mulighet ville jeg har prøvd å ha henne mest mulig ute slik at hun kan bevege seg fritt. Mange hester som fyller hjelper det med at de går ute.

Hjelper ikke dette vil jeg anbefale Back on Track bandasje underlag de er helt utrolige!

Kan jo være at den er så hoven pga liten hov frihet, dvs at hesten ble skodd litt for trangt og hovveggene ikke fikk jobbet slik de skulle. Kan føre til hemmet blodsirkulasjon og hevelser..

Dette er bare noen tanker som jeg håper kan hjelpe deg

Lene

www.stall-hestevold.dk

Redigert av - Lene23 den 05/09/2006 21:57:05 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  02:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du ikke få en veterinær til å sjekke da? De kan bedøve og bøye opp for å finne ut hva ledd det sitter i, og hjelpe deg å finnne ut hvortfor hun fyller. Belastningssakder kan sitte helt andre steder, men allikevel gi utslag i bakbeina. Forbytter, eller om hun var trangskodd kan også spille inn. Det tryggeste er uansett å få sjekket henne grundig av veterinær!

Er det ufarlige fyllninger, noe enkelte hester får av arbeid, dårlig blodsirkulasjon o.l.- er det beste å gi mye bevegelse, mye ute i luftegård, kjøle bein etter harde økter, og evt. stallbandager om natta.
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  08:03:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Fjordingen jeg hadde før kunne begynne om hun fikk mye havre. Ikke nødvendigvis ren havre, men om hun f.eks. fikk Champion komplett. Det løste seg ved at vi fôret henne på Baileys eller Champion gull. Mange fôrendringer/allergier slår ut med fyllinger i beina. Ellers så brukte jeg bandageplater med magneter i om nettene i enkelte perioder, effektivt Back on track-plater skal jo også være veldig bra. Men det er nok lurt å få en vetrinær til å sjekke etter overbelastninger, betennelser, og lignende, i.o.m. at hun er såpass ung.

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  08:20:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ho blir fora med Champion Komplett, og har det sidan ho var to år gammal. Ho har fått like mykje fòr (1/2 liter morgen og 1/2 kveld) heile sommaren (og våren). Men kansje eg burde bytte, for å sjå om det kan hjelpe?

Ang det med veterinær så veit eg nesten ikkje om det er vits. Har ikkje heilt "trua" på veterinærane her i bygda (unnskyld viss eg seier noko som andre Ørstingar absolutt ikkje er einige i, men her er tilfeller der eg ikkje har trua på dyrlegane her til å "fikse" hesten min).
Einaste måtte vore å kjørt heilt til Ålesund, men det tek jo si tid det også.

Hehe, lo godt når du sa "bedøve" Regina, hehe. Regina har frykteleg sprøyteskrekk, så om det går, veit eg ikkje.. hehe. Berre det å få vaksinert ho er eit stort styr.

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/09/2006 :  09:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å gi deg noe konkret svar da jeg ikke har kjent/sett fyllningene osv.(Dessuten er jeg ingen veterinær.)

Dette kan være så mangt,men da hesten er tatt fra sommerfri på beite og satt i gang igjen i trening kan det skyldes overgangen.
At den heller ikke halter tyder på det samme.
(Ved overbelastning/leddbetennelse vil hesten gå ureint og fylle rundt koden i det beinet som er rammet-noe den ikke gjør pdd.)

Ved igangsetting vil produksjonen av bla.leddvæske øke og blodsirkulasjon.
Og om hesten er vant med å gå ute hele døgnet på sommerbeite for så og kanskje bli tatt inn over natten og på boks,kan slike fyllninger komme i en overgangsperiode.

Kombinasjonen av og bli trent igjen,men stå rolig på boks over natten kan gi både litt galler og "stallfyllninger".
At det synes på bakbeina er ofte litt "sekundært",for primært er symtomene i alle beina men synes best bak for det er lengst fra hjertet og gir derfor en dårligere blodgjennomstrømning enn på forbeina som er veldig nært hestens hjertepumpe.

Dette er i de fleste tilfeller ufarlig og vil bli borte/sterkt redusert etter 2-3 måneder.
Det er ikke et ukjent fenomen og bla. unghester som igangsettes ser man det relativt ofte på.
"Stallfyllninger" er ofte mer "uskyldig" enn galler,da sistnevnte i noen tilfeller kan være en indikasjon på enten for hard eller ujevn treningsmengde i forhold til hestens vekt,fysikk og styrke.
Når hesten har "stallfyllninger" er det vanskelig å se om den også har galler,fordi hele området er hovent og "tømmerstokk".

Jeg ville for sikkerhest skyld kontaktet en veterinær.
At du bruker litt støttebandasjer ved ridning for å avbelaste kodene skader ikke,men jeg tror ikke det er nødvendig på bakbeina inne på boksen.
For da har hesten 70% av sin vekt på forbeina...
Av hensyn til hesten (hvis det er store hevelser),ville jeg heller da satt på kun varmebandasjer over natten på bakbeina for å provosere frem en bedre blodsirkulasjon slik at den slipper bli så hoven.
Og Back on Track bandasjeunderlag er ingen dum ide da de gir en varmeenergi som påvirker ledd og muskler slik at de blir mer elastiske og sørger for økt blod/leddvæskesirkulasjon.
(Opp mot hva som skjer ved ridning eller når hesten går ute).

Lykke til,håper du får et mer konkret svar/diagnose av veterinær om det ikke skulle bli borte etter en stund.

(PS.Jeg tror ikke kraftforet har noe med dette å gjøre siden det er så liten mengde og hesten har stått på det samme hele tiden.)

Redigert av - xxxx den 06/09/2006 09:40:53 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  10:53:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Regina har stått på boks om natta i heile sommar, då den andre merra har virka så sliten etter ein lang dag ute av å passe på folen og Regina (veldig overbeskyttande til tider).

Beina er ikkje "tømmerstokkar", men ein ser ein hevelse på utsida (begge bakbein), rett over koda.

Som du sei, det kan vere treninga. Men eg har prøvd så godt eg kan å gå forsiktig fram, for å ikkje overbelaste eller overdrive. Eg har trent det ein kan normalt trene ein 4åring.

Kan det vere at ho berre "er sånn"? Veit at nokre hestar fyller ein god del når dei står f.eks. inne. men burde ikkje hevelsen gå ned etter f.eks. ei treningsøkt (veit om hestar som blir bra når ein byrjar å ri dei).
Det er godt mogeleg det berre er fyllingar pga at ho har stått inne om natta, eller ikkje blitt ridd ein dag. Den dagen ho var verst, før utstillinga, hadde eg ikkje tid til å ride ho. Ho stod ute til halv 11 om kvelden, som normalt. Dagen etterpå var ho hoven.

Får berre ringje dyrlegen, og håpe dei kan hjelpe, sjølv om eg har lite tru på det. Hadde tenkt å ringje skoaren i går, men lite kjekt å be han om å kome å sko ho igjen, pga feilskoing. eller i det heile å sko ho når ho er hoven..

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/09/2006 :  12:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da hesten bare er 4 år kan det som nevnt ha noe med veksten/igangsetting/leddvæske å gjøre.
Ikke uvanlig da med litt fyllninger i bakbeina i en periode.
Som jeg skrev først er også fyllningene sekundære.
Det er egentlig litt i alle bein,men synes på bakbeina pga. plasseringen i forhold til hjertet.

Gi det litt tid.
Om dette skyldes vekst/igangsetting (som er vanlig mot høsten og når de er 3-4 år),vil du se at baknærne har en tett "konsistens",der de under normale omstendigheter er litt hule.
Hesten bør da fritas for trening/belastning i 1-2 måneder,kun lett mosjon hvor den beveger seg fritt.
En veterinær ser/kjenner dette kjapt og kan da bekrefte/avkrefte dette.

Redigert av - xxxx den 06/09/2006 12:58:50 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  14:05:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Så då skal me berre gi det litt tid, og ikkje ride ho?
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/09/2006 :  14:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev ville jeg først fått en veterinær til å sjekke bak-knærne mtp. vekst/belastning.
Er det aktivt der vil nok han/hun råde deg til at hesten får en friperiode fra trening.

Redigert av - xxxx den 06/09/2006 14:22:23 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  14:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
ok, får ringe eine dyrlegen og høyre meininga til han/ho.....
Takk for svar..

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  22:43:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Nå vet man jo ikke hva som er grunnen til at hun fyller, men jeg har pleid å smøre blue-lotion og arnika på hester som fyller. Og jeg har tøyd dem ut. Har du kjent etter om hun er noe varmere i de områdene hvor hun fyller? Da kan det hjelpe å kjøle ned og samtidig få igang blodsirkulasjon. Men før du tar tak i problemet, bør du finne årsaken.
Hva med å prøve alternativ behandling da? Du kan prøve både equi-terapi og homeopati. Sånne terapauter er veldig flinke på både sener, muskler og ledd, samt å finne gode behandlingsmetoder for hver enkelt individ. Selv om det svir av noen hundrelapper, anbefales det.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  09:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har gitt deg råd om dette før ann lajla, og må dessverre seie at eg synest det er rart at du ikkje har bedt om hjelp frå fagfolk før i denne situasjonen. Eg hadde vore like fortvila som deg, det er ikkje kjekt når hesten vert slik. Men uansett kan ein fagperson gjere meir enn vi "vanlige", meiner eg. Du må ikkje risikere at hesten vert verre berre fordi du venta med å skaffe hjelp, det ville vere veldig trasig å kome i den situasjonen.
Viss skoa til Regina var så ujamt slitt som du seier, så ring ein skoar og få han til å kome å sjå på hovane. Det kan rett og slett vere ei feil belastning over tid som har gjort at ho fyller og har vondt.
Eg ville i alle fall ikkje tatt sjansen på at dette går over av seg sjølv uten å ha snakka med fagfolk først. Sjølvsagt, det er slett ikkje dei kan gjere noko, men det veit du no ikkje før dei har sett hesten.
Det eg ville gjort: kjøle ned føtene kvar dag med spyleslangen, og setje på stallbandasjer om natta. Men dette er berre eit generelt råd, det er vanskelig å vite i slike situasjonar kva ein skal gjere for å gjere det best for hesten. Slike råd kan dyrlege/smed best kome med.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  01:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - det du beskrev om ujevn slitasje på skoene - kan tyde på at hun trenger litt ekstra hensyn når/hvis hun skal skos igjen.

Tenk deg at du skal gå med et par tresko som er lave på innsiden og høye på utsiden - du ville garantert få vondt i beina, og få hevelser og plager av å gå med vonde sko.

Ville prøvd skolaus en stund, og se hvordan hun sliter høvene.

Var dette bakbeina? Da ville jeg sjekket om hun er kuhasa eller hjulbeint bak, for det påvirker hvordan høvene slites OG hvordan skoingen påvirker beinstillingen. Men kan ikke "rette opp" en feil beinstilling med sko. Hva sa dommerne om bakbeina på utstillingen?

Hvis skoene blir slitt på innsiden tyder på at hesten er en liten smule kuhasa, mens slitasje på utsiden tyder på det motsatte.

For å si det sånn: Det er de færreste hester som har "perfekte" bein, og en hovslager må kunne "se" beina og høvene til hesten i en sammenheng, for å få den riktig skodd.

Som fysioterapeut kan jeg gi et eksempel: De aller fleste mennesker har en bitte liten forskjell i benlengde, noen har en større forskjell, kanskje 1 cm eller mer. Når man da skal bygge opp under det korte beinet, så legger man aldri på HELE forskjellen i ekstra såler med en gang. DA får man garantert vondt i bein og rygg. Oppbyggingen av "feilstillingen" må gjøres gradvis og over tid, så muskler, skjelett og ikke minst personen selv, blir vant til endringene.

Sånn er det med hestebein også.
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  21:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Mandag kjem dyrlegen, så me får høyre kva ho har å seie om saka.
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/09/2006 :  22:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.