hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å få hesten inn fra beitet!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Å få hesten inn fra beitet!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  23:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hesten min ble litt vanskelig på slutten. da la jeg litt gulrøtter eller no i matkrybba, så hver gang han kom inn ble han rost. han forbandt det meg noe godt å komme inn, og det hjalp. etter en stund med flink hest, slutta jeg å legge opp i mat for hindre at han ble bortskjemt.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  23:36:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hesten min kommer alltid når jeg roper på ham.

Før hadde jeg ansvaret for å ta inn en hest. Den var umulig å få inn. Jeg måtte ta ett longeringstau å binde det til den ene enden av et gjerde, og la resten ligge på bakken. jeg måtte jage den inn i hjørnet, for å da dra tauet opp, så den ikke kunne stikke igjen.
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  14:45:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hesten "min" kommer når jeg går bort til innheininga den, slipper å rope eller lokke den, ganske greit det ja:)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  15:02:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Når hestene skal ut og inn åpner jeg bare stalldøra/porten også går de av seg selv. De vet hvor de skal og de gleder seg til å komme dit. Jeg bruker å rope på de hvis de ikke står ved porten om kvelden. Da kommer de gjerne tuslende.

Når jeg skal ri tar jeg med meg grima og henter dem. Hvis de står innmari langt unna tar jeg gjerne med meg litt høy slik at de kommer ned. Å rope på de når jeg skal ut og ri er ikke noe vits. De trives best på jordet allikevel. *hihi* Men de er lette og greie å fange, med mindre de bestemmer seg for å leike litt med deg. Holder med at den ene starter da, så er det i gang.
Når de er i tulle-humør og løper spinnville rundt, går jeg rolig etter dem til de har gitt seg. Også er det bare å ta på grima og leie ned.

Jeg ønsker ikke at hestene mine skal komme når jeg roper, og dette gjør de heller ikke, med mindre det er kveldsmat-tid.
Grunnen er rett og slett at hestene mine går like ved en barneskole, og hver eneste dag står det unger ved gjerdet og lokker på dem. Nå er de så drittlei ungene at de har sluttet å komme når noen kaller på dem. Men de kjenner navnene sine, og titter gjerne opp når jeg roper dette. Så de KAN det jo på en måte, men har lært seg at å komme ved roping er det samme som klissete barnehender. *hihi*

Når man krever at en hest kommer til deg viser man lederatferd ja, men hvis hesten kommer til deg uten at du har gitt den "innbydelsen" -da er det hesten som bestemmer. Hestene mine kommer ikke til meg. De kommer et lite stykke, stopper opp, og venter på at jeg skal gå til dem. Dette også når jeg har med mat inn (lunsjforing). En hest som har lært at det er OK å bare komme bort til deg hele tiden kan kjapt komme busende når du ikke ønsker det.... Synes det da er bedre å ha en imøtekommende, men avventende hest.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/03/2003 :  15:44:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine kommer når jeg plystrer

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  10:15:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Inemor:
Kopi av melding:
En hest som har lært at det er OK å bare komme bort til deg hele tiden kan kjapt komme busende når du ikke ønsker det....

Hvis du har en hest som ikke respekterer deg, vil den "klenge deg ned" etter eget ønske. Den respekterer ikke din "boble" eller det området rundt deg du ikke vil ha hesten inn i. Dette vil den lære kjapt hvis du korrigerer den. Flytt den vekk straks den kommer innenfor det området du ikke vil ha den i. Få den til å rygge vekk eller flytte seg fra deg inntil den kommer på "akseptable" avstand.
Ros den når den holder denne avstanden og gå bort til den med en avslappet holdning og klø den litt.
Hvis du jobber med dette og er konsekvent, vil hesten aldri klenge deg ned. Den kommer opp til deg og stanser på den avstanden du har lært den er grensa for hvor nært den får komme.
Gå til toppen av siden

Ragnhild=o)

Skrevet - 18/03/2003 :  23:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min kan være litt vanskeli å fange når han står sammen med andre.
Noe som kan være lurt å prøve er å snu seg vekk og ikke gi hesten noeoppmerksomhet før den oppsøker det selv!
Det pleier å funke med min hest!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/03/2003 :  23:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding

Noe annet som er lurt (gjelder ikke bare de som har hester det er vanskelig å "fange") er å ta inn hesten av og til kun for å fòre den, for så og sette den ut igjen etterpå. I blant bør du også gå ut til hesten og bare kose litt, sette på grima, ta grima av igjen, og gå igjen.

Husk også å aldri gå rett mot hesten mens du ser på den, da det på heste-kroppsspråket virker truende. De fleste hester er vant til at vi gjør det på den måten, men ikke alle, og de fleste hester vil oppfatte det som truende selv om de blir stående rolig eller kommer deg i møte. Gå sikk-sakk med lut nakke hvis hesten ikke kommer til deg.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 19/03/2003 :  09:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Det er en fin metode Cowgirlchris bruker.
Jeg har selv brukt disse metodene. Den ene ponnien jeg rir kan være litt sær med å komme inn hvis det er mye høy ute i luftegården. Da har jeg brukt metoden med å drive han fra meg i det øyeblikket han løper vekk fra meg. Etter en eller to runder kommer han etter meg som en lydig Golden Retriver. Men som regel kommer han alltid luntene bort til meg og er egentelig ganske fornøyd med å bli hentet.

Hun andre jeg har er det litt værre med. Hun er sky og litt "villhest". Her har jeg brukt den andre metoden mye, gått å puslet rundt i luftegårede og hilst på de andre hesten. Da har hun blitt litt nysgjerrig og kommer gjerne bort til meg. Da kan jeg klø henne litt på nakken og så går jeg videre igjen uten å ta henne inn. bare brukt mye tid ute uten å virke truende på henne. Når jeg skal ha henne inn er det viktig at jeg bruker god tid og er helt rolig hele tide. Og jeg må aldri sikte på hennes hodet - da løper hun vekk. Går jeg rolig mot henne og kommer litt på skrått bakfra og sikter på hennes skulder står hun helt stille og lar seg lett ta tak i. Er hun i godlynne kommer hun gjerne rett bort til meg også når jeg roper på henne. Dette her er en meget spesiell lite hest med mye særheter. Har aldri sett på makan til hest.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2003 :  10:08:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Høres ut som hun er en ekte HEST slik de er fra naturens side....
Du er heldig, for en slik hest lærer en masse hest av!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 19/03/2003 :  10:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine kommer når jeg roper! Jeg har vel ikke trent dem opp til å komme til meg, men de vet at de får kos og stell av meg i stallen så det kan kanskje ha innvirkning på dem:-)
Koselig er det iallefall!:-)
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 19/03/2003 :  11:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris

Hun er en virkelig hest ja. Jeg er utrolig heldig som har henne.
Hvis jeg ikke gjør ting riktig med en gang får jeg konsekvenser tilbake umidelbart - så her er det like mye hun som lærer opp meg, som jeg lærer opp henne. Jeg må være meg bevist på alle mine handlinger ovenfor henne - en liten utfordring, men så får jeg så enormt mye igjen for det også. Etter å ha holdt på med hester i 15-20 år har jeg endelig funnet den hesten jeg har drømt om hele tiden...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/03/2003 :  14:37:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner meg igjen her ja, med "ekte" hester. Det er veldig utfordrende-og lærerikt. Gøy er det også!

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 19/03/2003 :  15:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Etter mange år med flotte halvblodser og fullblods har jeg snudd helt om. Har nå denne Welsh Cob'en som trives best ute uansett vær og årstider. Hun hadde nok nesten hatt det best som villhest på høylandet i Wales...få løpe fritt med sine artsfrender...

Hun er robust og "lett" i hodet. Veldig gøy å ha med en slik hest å gjøre. Dulling liker hun ikke, hun vil bli behandlet som en hest.

Hun har definitiv endret mitt syn på hester og hestehold. Ser at naturlig hestehold på hestens premisser (så langt dette lar seg gjøre) er det beste for både menneske og hest.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 19/03/2003 :  15:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Min hest kommer når jeg roper på henne...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.