hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å få hesten inn fra beitet!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Å få hesten inn fra beitet!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Magette

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:16:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har vært rundt på mange staller og sett når de tar inn hestene sine. Noen henter dem, lokker dem, stenger de inn i hjørner osv.
Jeg synest at det er mye bedre at hesten kommer når en roper!? (Hesten min kommer alltid når jeg roper)

Hvordan gjør dere det? På hvilken måte? Har dere en grunn for hvorfor dere gjør det på den måten?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:43:14

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:41:04

*Jane*

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er selvfølgelig best at hesten kommer når du roper! Mange gidder bare ikke trene opp hesten sin til det!! det kan jo selvfølgelig være mange andre grunner til at de får tak i hesten på andre måter, som eks, at de ikke kjenner hesten, den er bare rett og slett rampete, den er redd ol.

Men jeg syntes folk burde bli flinkere til å lære hesten sin til å komme når man roper på den!

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:30:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Hesten min kom når jeg ropte på henne, eller plystret.

Viss hesten er vrang å få tak i når du skal hente den, bør du ta noen turer ut på beitet/innhegningen UTEN å hente den inn.. kanskje gi den litt snop, eller bare gå litt rundt!

Så bør en jo holde grima skjult når en kommer da.. :) være litt slu!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg må bare fortelle om en litt morsom historie her.. Noe av det mer uvanlige jeg har sett iallfall

Da jeg var i Spania i høst, var vi på en tur i Sierra Nevada (fjellområde). Der fikk vi øye på masse løse hester som gikk og gresset i området. Like ved var det en liten stall. Måtte selvfølgelig ned å se en tur.. Han mannen som jobbet der skulle da akuratt til å fore. Han lagde da en lyd som var veldig høy (som ikke jeg klarer å lage iallfall..). Minnet om en lyd som var blanding av en "oink"-lyd og donaldkvekking Når han lagde denne lyden kom hestene travende/galopperende ned til stallen. Det var selvfølgelig opplært at dette betød mat, men synes det var litt morsomt likevel.. Det var dette med denne merkelige lyden, og at hestene bare kom i fullfart. Kanskje en burde lære hestene sine dette? Iallfall veldig praktisk.. Det er jo ofte vanlig at en tar inn hesten til foring, så ha ha en "Nå er det foring"-lyd er kanskje ikke så dumt..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  15:41:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hesten min har aldri vært vanskelig å ta inn fra paddocken, jeg har alltid bare gått rett bort og tatt tak i grima. Hvis jeg skal ta inn en annen hest som ikke vil inn, og denne hesten står sammen med flere, så tar jeg inn de andre først, da ombestemmer den andre seg som regel. Hvis en hest som ikke vil inn står alene ute, går det an å lokke den med litt mat eller lignende. Ingen hester her på stallen lyder navnet sitt, så noen ganger smatter vi på dem i stedet.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  20:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde problemer med å få tak i hesten min da han var 5 - 6 år. En kveld jeg skulle ta ham inn, ville han ikke. Det var vinter, mørkt og jeg frøys. Dermed dro jeg hjem. Seint på kvelden, rett før leggetid dro jeg til stallen igjen. Der sto det en sulten stakkar som ikke hadde lyst til å være ute. Etter dette har han aldri vært vanskelig å få tak i. Vet ikke om han lærte noe av det, egentlig fikk han jo vilja si, og fikk være lenger ute, men jeg tror han ombestemte seg i løpet av kvelden. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  07:39:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
For å lære en uvillig hest til å komme inn, er slik som du gjorde en grei måte. (kommmer du ikke når jeg sier du skal, kan du bare være ute, uten mat!) Da lærer den at det beste er å komme. (min hest lærte det på den måten, så jeg vet at det fungerer. For sikkerhets skyld kommer hun galopperende eller travende til grinna for å ikke bli for sein. Og uansett tid på døgnet.) Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  11:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at om man krever at hesten kommer, viser man lederatferd. Om man går og henter hesten, er det hesten som er i leder posisjon. Må inrømme at av og til har jeg gått for å hente hesten min. Vi har veldig stor havn (mye skog), og om jeg er litt sein om kvelden, står hestene ofte å sover når de skal inn. Når jeg kommer så nær at jeg ser de, roper jeg. Da bråvåkner de, så kommer de når de får summet seg litt. Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  13:08:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Hoppa mi , Shannon Rose, kommer rett bort meg som regel. Vaffal i 99%av gangene .

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  20:32:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Heisann :)

Rope på dem ja :) foretrekker det! står vertfall ikke og lokker dem med mat :S det er ikke helt min greie...
shettisen kommer med en gang, for et år siden stakk fjordhoppa av, men jeg gjorde det slik at hver gang hun stakk fra meg, så sendte jeg henne rundt meg, og lot henne løpe istedet! hun fant fort ut at det var lurest å komme når jeg spurte, visst ikke måtte hun jo bare løpe et par runder alikevel ;)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  20:08:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Å trene innkalling er en grei måte å forenkle det å skulle ta inn hester fra beite og innhegning dag ut og inn uten problemer og for mye bruk av tid.

Ledertrening, også slik hestene trener det seg imellom:
Trene innkalling/lederskap kan du gjøre enten i paddocken eller i en rundpaddock.
Innkalling trenes ved å drive hesten fra deg dersom den snur seg vekk fra deg og vil gå. Når du slutter å drive den, vil den snu seg mot deg. Når du kan se begge øynene og ørene er toppet, slipp ned skuldrene og "heng" med hodet senket og kikk på hesten "gjennom panneluggen". Ser den vekk, rett deg opp. Gjør dette at den ser på deg igjen, gjenta den hengende holdningen. Ser den vekk, du retter deg opp, og den begynner å gå vekk fra deg, driv den videre inntil du gjentar prosessen.
Når hesten står og ser på deg og blir stående slik, kan du ta et skritt vekk fra hesten med samme lute, hengende holdning mens du smatter. Går hesten vekk; driv den fra deg, eller ser vekk; rett deg opp og skaff deg hestens oppmerksomhet.
Følger hesten deg, har du lært den å følge deg. Gratulerer!
Stopp opp og stå og heng med blikket ned, så kommer hesten til deg. Hesten har lært å komme til deg. Gratulerer!
Med mengdetrening og tid så fungerer dette uansett størrelse på paddock senere, selv om det lønner seg å begynne i en mindre paddock så du slipper å løpe beina av deg!

Desensitivering:
Har du en hest som gjerne unnviker deg og stikker ved synet av grima, kan du bruke tid ei helg på dette med å ufarliggjøre deg selv og grima. Ta med deg grima og tusle rundt i paddocken uten å se på hesten engang. Spark litt i bakken her og der, "undersøk" ting på bakken eller på et tre eller noe... Vær opptatt med ditt... Hesten vil ikke føle ditt nærvær som truende, og vil etterhvert bli nysjerrig på hva du driver med. Om hesten kommer, stryk den litt åndsfraværende og fortsett med ditt... Gå så ut av paddocken og ta en pause. Ut på ny tur, samme opplegg. Denne gangen kan du stryke litt mere på hesten, kanskje klø den litt før du går vekk. Går den etter, stopp opp, stå med hengende skuldre og senket blikk vendt fra hesten og se om den kommer (invitasjon). Går den ikke etter deg, ta en runde og se på alle de interessante tingene her og der. Når hesten tar kontakt med deg, sett på den grima og stryk den litt på halsen før du tar av grima og går.
Neste gang du kommer inn i paddocken vil hesten komme for å se hva du vil denne gangen. Sett på grima, stryk hesten på halsen, ta av grima og gå. Etter en stund, gå tilbake og gjør det sammme en gang til. Denne gangen setter du på leietauet og tusler en liten tur sammen med hesten før du stanser, klør hesten på halsen, tar av grima og går.

Å gjemme grima på ryggen er ingen vits. Hester er eksperter på kroppsspråk, og leser dine planer selv når du tror du kan lure dem...
Trening er enklest, greiest, og virker best!

Redigert av cowgirlchris den 15/01/2003 20:11:57
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  21:01:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Hestene mine kommer når jeg kommer for å hente dem :) Kjempe deilig!!

Forslaget til Cowgirlchris bar kjempe bra hvis du har problemer med å få hesten til å komme til deg! :)

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  21:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde litt problemer en stund. Hesten min fikk den vanen at hver dag jeg kom hjem fra jobb sto han å ventet ved grinden til jeg kom å hentet ham. Han visste at han skulle på ridetur før eller siden. Jeg jobbet ved ridesenter på den tiden, og det hendte at jeg hadde lyst på en time på soffaen, før jeg satte i gang med mer hest. Jeg fikk så dårlig samvittighet når jeg visste at han sto ved grinden å ventet, og jeg var lat og ikke gad å gå ut. Han hadde jo kjempelyst på en luftetur, det var dagens høydepunkt for ham. Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 15/01/2003 :  21:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten ejg trnete før gikk jeg og ehstntet. Om hun ikke hadde vært ute lenge nok så løp hun til andre siden av luftegården, men stod rolig når jeg kom å hentent henne.

De jeg har nå kommer alltid løpende til grinda, samme hvor lenge de har fått stått ute.

Det Cowgirl skrev... Det blir jo at hesten tar initativ til å følge deg. Jeg har lært at det alltid er DU som skal bestemme om den får følge eller ikke. Men det blir jo litt annerledes når det gjelder å hente hesten.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  21:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
CC: Men poenget er jo også at hesten skal velge deg som leder noe den da gjør hvis den velger å følge etter deg!
Det er jo umulig å tvinge hesten til å gå etter deg uten leie tau. Og man vil vel helst ikke gjøre noe med tvang? Mye morsommere om man får til ting uten å bruke tvang/makt :)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:06:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, hesten ser når du prøver å lure den! Blir den lurt en gang, vil den ikke la seg lure av det samme en gang til, garantert! Jeg er enig i det du sier Cowgirlchris. Jeg har vært på kurs og sett folk gjøre det på den måten som du beskriver. Jeg har lagt min egen utgave av det "eksempelet". Jeg vinker hesten inn med hånden hver gang jeg vil at hesten skal komme til meg. (altså, en kommando som jeg bruker til vanlig..) Når jeg skal drive hesten frem, er et smatt skritt, to trav og tre galopp. Kontant stopp fra alle gangarter er et raskt PRO! Det er en ganske bra lydighets trening (Hvertfall for min hest) Alle bør lage sine egne "oppskrifter" som passer til sin egen hest, da alle hester ikke lærer på samme måten. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.