hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kjøpe hest usett?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 kjøpe hest usett?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  20:56:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver og skal kjøpe meg hest, og det dukker jo opp interessante emner, 150 mil unna. Jeg skal "bare" ha en hobbyhest i lav prisklasse, ikke noe konkurranseemne.
Det jeg lurer på er om det er noen som har noen som helst erfaringer med å kjøpe hest usett, positive og negative? Jeg stiller meg selv veldig skeptisk til å ikke se hesten live/prøve den først, men å bruke 2000 kr på flyreise bare for å se her og der blir fort dyrt når man skal kjøpe en rimelig hest.

Noen som har noen tips om evnt hvordan man kan gjøre det hvis man føler drømmehesten er i Troms og man f.eks bor i Molde?

Reaper

Skrevet - 10/08/2006 :  21:03:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
prøvetid? Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  21:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja har tenkt tanken, har dog erfart at det er mange som ikke går med på det. Noen ganger tenker jeg at det virker veldig useriøst, men så hører jeg om de som setter hesten ut på prøve og får igjen vrak av hester. .

Jeg kan jo høre om de går med på det :) Er det i såfall normalt at kjøper betaler transport tilbake igjen også hvis hesten leveres tilbake?
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  22:12:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Om jeg husker rett så fins det allrede et veldig likt emne, med erfaringer av usett kjøp av hest, du kan jo prøve å søke ..

En mulighet er jo å betale halvparten når hesten kommer opp til deg, så betaler eieren resten av halvparten. Reiser den tilbake - blir det fordelt likt igjen. En mulighet dersom der er litt problemer om hvem som skal betale transp. Men om eier betaler transp. opp til deg så vil jeg tro det blir rettferdig ved at du betaler transp. tilbake/eller du betaler for å få hesten tilsendt og eier for å tranportere tilbake ..

Lykke til, håper du får kjøpt denne hesten på et eller annet vis da

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  00:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir jo fort litt dyrt med hest på prøve hvis man bor f.eks i Troms et sted og skal få sendt en hest opp fra Østlandet (4-6000 t/R hvis man ikke beholder hesten)

Ville ALDRI kjøpt ridehest usett. Kjenner du ingen i de aktuelle områdene som kan hjelpe deg og formidle et inntrykk slik at du evt kan vurdere å ta turen for å se/prøve dersom en aktuell kandidat dukker opp?

NB: Både Norwegian & SAS har rimeligere reiser til rundt tusen lappen.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  01:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
-Ikke kjøp hesten uten og se den- heter en debatt som også ligger på denne siden. Der er det flere erfaringer. Klipper ut hva jeg skrev der:

Jeg kjøpte også hesten usett og uprøvd. Da overskriften på annonsen var PROBLEMHEST SELGES og etter samtale med eier, så skjønte jeg jo at det nyttet ikke for meg å tro at jeg kunne sette meg oppå denne hesten og så tro at alt skulle bli bra første gangen! Og siden avstanden fra meg til hesten var ca 9 timer kjøring såg jeg heller dermed ingen vits i å reise opp for å bare se den. Dermed valgte jeg å stole på eier, hva hun fortalte og utfra bilder, og kjøpte den usett. Og har aldri angret på det. Tok laaaang tid før hesten begynte å fungere med rytter (verdens snilleste og roligeste ellers) men nå er det ganske bra. Men dette var en spesiell situasjon. Skulle jeg kjøpt en dyr hest, eller konkurransehest, så ville jeg selvsagt både sett den og prøvd den flere ganger.

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  02:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
En venninne av meg kjøpte hest, usett, bare sett bilde.
Hesten skulle være veldig bra, men.. Når hun kom, så var hun avmagret, og FULL i mugg.
Var halt, og helt jævlig å ri på tur når den tid kom. Bukket og steilet og nektet noen ting! Heh! Men nå, så er hun nesten perfekt! Hopper 120 og starter Lb, og er blitt myyye bedre på tur! Så, det er ikke alltid det går gale;)

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  09:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei venninde som er hestekyndig som bor 2 mil unna hesten, hu har sagt seg villig til å ta turen og se/prøve han for meg. Dette er en hest i veldig lav prisklasse (under 10 000).

Det som skurrer i hodet mitt nå er hoppa jeg har på prøve nå, stakkars klompen som strøyk så det holdt på bøyeprøven (1,5 - 2 alle tåledd, 2/3 knær. I tillegg utgangshalt v 1 grad etter noen runder i trav, samt ekstremt øm under bøying ved fremkne). Hu har en så flott personlighet og jeg er så i tankeboksen om dette er en hest jeg skal tørre å ta sjansen på til tross for dette. Hører jo lykkelige historier om at det faktisk går bra med riktig trening.

Dette er en hest som ikke er brukt til annet enn noen få turer i sitt liv, bare 6 år og relativt ubrukt kort sagt. Jeg regner med at jeg får henne gratis /evnt til slaktpris hvis jeg ønsker å beholde henne. Er det noen som har gjort dette før, skaffet seg en totalt halt hest men fått den til å fungere greit etterhvert?
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  10:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi ble kjøpt usett.
Jeg var bare 10 år den gangen og foreldrene mine gadd ikke reise noen plass. Men vi hadde rett til åreturnere henne om det gikk helt skeivt.
Men jeg fikk jo verdens peneste fjording, så jeg var bare heldig. :)
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  14:48:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vi kjøpe hest usett fra danmark. Vi fikk film og fikk sjekket den med veterinær også hentet hun som drev stallen før ponnisen bort hit til stallen. Kjempe fornøyd vi. :)
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  15:02:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
utstyrselges: Det er vel aldri noe man råder folk til å gjøre.. men om veterinær mener det er hensiktsmessig å prøve, så hadde nok jeg gjort det.. Jeg er ikke en konkurranse rytter, og kan dermed ha hest med begrensninger, og være akkurat like fornøyd, så lenge den har den personligheten jeg "vil ha" og vi trives sammen.. Men det kommer jo an på hva du ønsker med hesten. Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  20:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo "bare" en hobby hest som mest skal bli brukt til tur og litt lett baneridning. Men det er jo klart at den bør jo være noenlunde frisk lell.

Selger ønsker å bruke sin egen veterinær , jeg mener jeg har krav på å velge en uavhengig veteirnær. erfaringsmessig vet jeg jo at standard på sånne sjekker varierer veldig, så da føler jeg at jeg bør bruke de jeg vet 100 % kanjobben sin, ikke noen jeg aldri har hørt om før?
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 12/08/2006 :  00:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
utstyrselges:Hvis du bestemmer deg for å beholde denne hesten ville jeg absolutt forhørt meg med flere veterinærer!
Og ja, da ville jeg brukt noen jeg kjenner til som kan jobben sin.
evt la begge sjekke den, greit med synspunkt fra flere som kan jobben sin!
mindre sannsynlighet for at du taper mye i ettertid hvis du sjekker ordentlig nå!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  01:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,keg tok sjansen på en "sånn" en. (En slakteferdig en)
Husker du Charlie Char? Den kjøpte jeg.
Hvor mange ganger den hadde brutt ned skal gudene vite...stakkars j*vel.

Han ble...brukbar.Krevde mye jobb,var alltid OBS...men det gikk bra,helt til ei annen ei hadde ham i 2,TO uker og red den i hjel for meg.

Hør litt med Dr Dyregod,prognoser,evt kostnader på behandlinger den slags.
Så lenge man har tid nok og tålmodighet nok og vet hva man gjør,så er det utrolig hva som kan fungere.

Det er jo rart med det når man blir litt sånn..."forelsket" da...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  02:44:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ble kanskje begge situasjonene blandet litt her og :) Hun jeg har på prøve som er veldig bøyehalt har jeg hatt min egen veterinær til å sjekke. Hu har veldig lang erfaring og er vel den de fleste i trheim foretrekker å bruke fordi hu er så dyktig (og ikke minst flink med hestene). Så jeg har ingen problem med å stole på resultatet her.

Det som bekymrer meg er hvordan en hest som kanskje er ridd 10 ganger i sitt liv, aldri gått løp osv, er så halt, hvordan vil det da bli når hu settes i gang? Jeg har forstått at mye av hesters problemer med bena faktisk bunner i tannproblemer, så det er noe av det første jeg skal sjekke hvis det blir aktuellt.

Ja husker Charlie veldig godt, en sånn vakker hest. Har faktisk et par bilder av han liggende
Jeg syns det er litt godt å høre at det ikke er totalt dødfødt selv om prognosen kanskje ikke gir de beste utsikter der og da. Noen ganger må man vel kanskje tenke med hjertet og ikke hodet. Hvordan går det med charlie nå? Tror du sa det en gang tidligere, men jeg husker ikke

I forhold til den hesten som er utenfor Oslo som kan være interessant, (den som da blir å kjøpe usett) så har jeg fått ei venninde i Oslo til å sjekke den ut. Det var her jeg mente at jeg selv bør få velge veterinær siden jeg ikke kommer til å se undersøkelsen selv. Selger ønsker å bruke veterinæren de alltid har brukt, men jeg har aldri hørt om han og ingen jeg kjenner i oslo har hørt om han heller.
Så jeg mener at det er best å bruke en uavhengig veterinær som ikke kjenner hesten fra før, og en som jeg i tillegg kjenner til fra før som jeg faktisk vet kan jobben sin.

Eller?
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  02:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurre, hva feilte Charlie da du kjøpte han, og hvordan fikk du han noenlunde igjen? Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.