hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Røverkjøp...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 Røverkjøp...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

solanju

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  23:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
For snart tre år siden kjøpte jeg Bajas, min store kjærlighet. Vil gjerne dele den erfaringen, da jeg tror den kan være nyttig!
Jeg så en annonse på text-tv om en 5 år gammel kaldblodsvallak som skulle selges, fordi eieren ikke ville ha den tilbake fra der den sto på for. Annonsen var kjempesøt, så jeg bare MÅTTE ringe. Forrytteren fortalte at de hadde hatt han et halvt år, og at de hadde ridd han endel. Han sa også at dette var deres første hest, og at man måtte være litt "cowboy" for å hanskes med han. han hadde 5 barn, som stelte og rei litt på hesten. de ville selge han fordi de syns han var for stor for barna, og hadde skaffet to ponnier i stedet. jeg spurte og grov om denne hesten, og forrytteren svarte velvilig på alt jeg spurte om. Vi avtalte at jeg skulle komme å se på han to dager seinere.
Hesten sto 6 timers kjøring fra der jeg bor, sånn at vi tok med henger og penger "for sikkerhets skyld" DIGER Tabbe!
vel framme, falt jeg selvsagt pladask for utseendet hans. Han er meget spesiell, med hvitt ansikt og to blå øyne. Forrytteren kunne fortelle at han ikke kunne settes bort på prøve, og at det også var vanskelig å få prøve han der, fordi han hadde bare sko bak (og det var superglatt). Det var vel da jeg skulle ha satt meg pent tilbake igjen i bilen, og kjørt hjem..
Ergo kunne jeg bare bedømme det jeg kunne teste fra bakken. Jeg så jo at han var snill med unger. de klatra rundt på han, løfta bein og klappa hesten alle sammen, og han sto som et fjell. han var heller ikke skvetten for brå bevegelser eller høye lyder. Jaja tenkte jeg, resten er barnemat, vi tar`n! STOR TABBE!
Jeg fikk ikke til å leie han til hengeren eller laste han på, sånn at det var det han fyren som gjorde. hesten gikk rett på hengeren uten noe tull. Han fikk betaling og jeg fikk papirer. all vidre kontakt måtte evt skje gjennom den egentlige eieren, så jeg fikk nr hans. det burde kanskje ringt ei bjelle når jeg ikke engang klarte å leie han på henger`n??
Vel hjemme, etter seks eksemplariske timer på henger, med dertil mage stopp og hvilepauser, gikk han fint av henger og inn i sin nye stall. jeg var overbevist om at dette skulle gå seg til.
Jeg gjorde vel ca så mange feil som jeg kunne klare på en og samme hest. jeg fikk det jeg betalte for, men ikke en femtiøring mer enn det.
Jeg trodde jeg kjøpte en litt ivrig avdanka traver som trengte en fast hånd, som var ok med vet, hovslager, å ri og å kjøre. En hest som var sunn og frisk og ikke hadde noen uvaner.
jeg kjøpte en hest som var grei med hovslager når han blei kjent med han, som var grei med vet når han blei kjent med meg, men som generelt ikke var noe særlig grei med noenting! hadde jeg forsøkt å bare leie han en tur der nede, ville jeg vel fort ha funnet ut hva jeg hadde med å gjøre. Denne hesten hadde ikke noe ønske om å være sammen med mennesker i det hele tatt. Han ville ha mat, vann og en varm stall.. og det var det!
Hesten står fortsatt her hos meg, og jeg er fortsatt like betatt av han. Nå elsker han de menneskene han kjenner. han har friske tenner, gode høver og har ikke lenger vondt i hele kroppen. han er i ferd med å bli en håndterbar hest mth ridning, og er en fantastisk hest å bakkearbeide på alle måter bortsett fra i arbeidssele.. der mangler vi litt enda. MEN jeg har ikke hatt en hyggelig avslappende ridetur på tre år, og det kan godt bli tre år til jeg får det! Så til alle dere som tenker på å kjøpe hest. PLEASE vær litt smartere enn meg da! Prøv hesten, få noen til å sjekke at den er frisk, håndter den selv og kjenn at du fikser det. Og for all del: Ha hesten på prøve først! Det er 30 dagers angrefrist på alle salgsvarer i Norges land. Benytt dere av den loven! Særlig hvis dere som meg elsker tanken på å redde en hest som ikke har det så godt. Det er nemlig ikke akkurat så romantisk å bli steilet over, sparket, bitt, klemt, kastet av, truet, eller generelt sett føle at å være sammen med hesten sin er en kamp på liv og død! på en annen side, hvis du er "up for it" er det ingenting som er mer givende enn å se at lyset kommer tilbake i øynene på en hest som tilsynelatende hadde gitt opp troen på at håp fantes!
Det er ikke, har ikke vært og kommer nok aldri til å bli en hest som min Bajas! www.solanju.piczo.com

www.solanju.piczo.com

Guro
» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  10:26:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi..

Har liksom ikke så mye mer å si..Jeg håper at du og Bajas faktisk får dratt på noen avslappende turer etterhvert, da vil kanskje minner om mange tunge stunder blekne.
At du klarer å se positivt, men likevel realistisk på det er utrolig bra for alle oss andre, som bør lese historien mange, mange ganger før vi drar for å kjøpe hest..

Takk for at du deler historien med oss samme om det ikke var helt det røverkjøpet du hadde tenkt deg..

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  12:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Først må jeg si at han er virkelig NYDELIG, så jeg forstår godt du falt pladask.
Jeg blir på sikler'n og får nappelyst når jeg ser bilder av sukkerklumpen din. ;-)

Røverkjøp er oftest katta i sekken, og det glemmer mange.
De kjøper hest for en sleik og ingenting, og tror de har gjort en kjempehandel.
Men så har de kanskje fått noe helt annet for pengene sine enn de trodde de skulle få.
Enda verre blir det når pappa kjøper billighest fra travbanen til sin lille prinsesse som er såååå flink med hest og har ridd i to år på rideskole.
Pappa ha'kke peiling, datter ha'kke peiling, og snart går det over stokk og stein med hest og jente.
Jenta som trodde hun kunne det som trengtes oppdager at hun ikke fikser noenting med hesten, og blir etterhvert redd den. Veterinæren sjekker hesten her og der men finner ikke noe galt.. Noen selger videre med begrunnelsen "kjemien stemte ikke", eller hesten slaktes rett og slett. Så er det på'n igjen med nytt røverkjøp..

Jeg tror folk er flinkere til å sjekke bruktbil enn de er til å sjekke hest før de kjøper.
Det er et godt råd å lese din historie før man kaster seg rundt og kjøper hest til røverpris.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  01:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Line!
Ja hadde han enda ikke vært så vakker... hehe.. Gjett om jeg har tenkt det mange ganger a! Jeg har ei venninne jeg pleier å ringe til, når alt har gått på tverke med oss i en periode. Pleier å begynne samtalen med"Nå skal jeg slakte den dr...hesten! Og denne gangen mener jeg det!" Men jeg gjør jo ikke det... Har vurdert å selge MANGE ganger, men det er jo ikke forsvarlig å selge en sånn hest. dessuten ser han på meg med de nydelige blå.. og hvem kan selge da??
Jeg VIL få til å ri på tur med denne hesten, så derfor skal vi nok det, om et år, fem, ti eller mer!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  09:08:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Neste gang du er sur, så kan du bare bytte ut slakt med "gi bort til Line".. ;-)
Må bare få unna noe hest her først så det blir plass. Hehe..

Line.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  12:41:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dere får byttelåne en stund da vet dere ;-)
Så får Line oppdra Bajas litt (sammen med Roxette) også får du Solanju kost deg på tur med en annen hest en liten stund :-)

*full av gode ideer på alle andres vegne*

Guro
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  13:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Ja kanskje det du... klar for nesten hva som helst jeg.. spørsmålet er om Bajas er det.. Han HATER å flytte. Tilogmed fra beite til beite.. De som har lest om han på hjemmesida skjønner nok hvorfor..
www.solanju.piczo.com

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.