hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilke rettigheter har eier?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 hvilke rettigheter har eier?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  17:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en hest på fôr nå, men siden den er for krevende for meg har jeg bestemt meg for å gi den tilbake. jeg har hatt den siden august i år, altså noen mnd, men kontrakten er på et år. hvilke rettigheter har eier da, m.h.t. betaling av fôr, stallplass etc.?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Guro
» VIP

Skrevet - 18/11/2003 :  10:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis du har en kontrakt sier vel denne hva som er "oppsigelsestid" osv. for dere begge?!

Mulig jeg har misforstått hva du lurer på, men jeg oppfatter det som at du lurer på hvilke rettigheter eier har til å kreve ting av deg?!

Dette tror jeg er litt "fritt vilt" men man prøver jo i stor grad å bruke hodet og sunt bondevett. Det ultimate vil jo sikkert være om dere kan bli enig om en overgansordning, evt en oppsigelsestid slik at eier har mulighet til å finne ny stallplass osv. (vil anta det er rimelig at du betaler stallplass osv. i denne perioden)

Du kan jo også hjelpe til ved å finne noen som kan være interessert i å ha hesten videre, selvom du ikke vil.
Hadde forresten vært fint om du opplyste litt mer om hva dere er blitt enig om i kontrakt osv. da blir det litt lettere å hjelpe deg!!

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  11:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
det står ikke noe om oppsigelsestid, ikke som jeg husker. det er ikke det som er problemet, eier tar henne tilbake og alt er greit der. men jeg føler meg så ekkel, da kontrakten er på et år og hun ikke hadde regnet med å ha hest i år (kostnader for fôr o.l.).

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/11/2003 :  12:28:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så i grunnen prøver du bare å være snill (hvis jeg skjønner det riktig).
Som jeg nevnte i forrige innlegg, du kjenner ingen du stoler på da, som kan overta henne?!
Kan du ikke høre med eier, om hva hun har å si, i forhold til penger osv. Strengt tatt skal du vel ikke behøve å betale noe når hun har fått henne hjem, men det koster jo litt å ha hest, og iallfall når hun får den igjen i november/desember når vi alle har nok å bruke penger på om vi ikke skal få en ekstrautgift på 3000-4000 kr.
Hva med å si deg villig tl å betale desember stall-leia, siden du har beregnet å gjøre det.
Dette vil jo gi eier et godt inntrykk, og hun vil sikkert bli mer villig til å ta imot hesten. Antar jo at hun ikke vil at verken du eller hesten skal mistrives

Dette var bare et forslag, og jeg leser til eksamen så jeg er litt stressa for tiden, så er det helt på vidda må du bare si ifra

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2003 :  16:35:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gjør dette for å være snill (ikke for å høres skrytende ut). eieren er en veldig trivelig dame, og jeg liker henne kjempegodt, derfor vil jeg ikke at det skal bli ubehagelig for henne å ha hesten. betale desemberleie hørtes ikke så dumt ut, skal prate med henne når jeg ringer neste gang. det er ikke noen jeg vet om her som kan overta hesten, hun er veldig nervøs og stresset av seg og i gale hender kan hun bli ødelagt (jeg er gale hender, derfor vil jeg ikke ha henne lenger).

lykke til med eksamen da guro

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  22:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Juridisk sett er det eier( den som er registrert som eier) som er økonomisk ansvarlig for hesten. Dvs. at om hesten skulle skade seg om du har den på helfor, er også eier pliktig til å betale for dette.

En skulle da tro at dersom du synes hesten blir for vanskelig for deg skulle det ikke vært noe problem å oppheve kontrakten nettopp fordi eier er økonomisk ansvarlig dersom stalleie ol. ikke blir betalt. For å si det på en annen måte.. Dersom jeg hadde satt hesten min bort på helfor til noen hadde jeg satt stor pris på om vedkommende snarest mulig hadde gitt meg beskjed om at hun/han syntes hesten var for vanskelig. Noe annet ville for meg vært uansvarlig...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  22:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har spurt henne hele tiden om råd, og med en gang jeg fant ut at det ble for vanskelig ringte jeg til henne og sa at nå var det nok. nå har vi kommet til enighet, jeg betaler fôret for noen mnd (ca 2000kr +-). egentlig var det ikke noe problem, jeg bare følte meg så fæl når jeg plutselig dumpet hesten oppi fanget hennes, og hun som ikke har fast jobb og to barn (les: ikke verdens største pengebok).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/12/2003 :  10:21:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns det høres ut som dere gjør hverandre en tjeneste slik du løser det nå Kristy :-)
Du får holde kontakten vet du, kan jo hende hesten blir bedre om damen har tid til å ta seg skikkelig av henne (vil jo anta at hun takler henne siden det er hennes hest )

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 02/12/2003 :  22:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bra dere har kommet til enighet. Du sier at hun har to barn og ingen fast jobb. Du burde ikke ha dårlig samvittighet for dette. Har man til syvende og sist skaffet seg hest, bør man i minste fall sørge for å ha økonomi til det også....Eller så burde man kanskje tenke på å kvitte seg med hesten for gått, selge den for eksempel.. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  22:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det var jo nettopp det hun skulle. jeg skulle kanskje kjøpe hesten etter å ha hatt den på fôr et år. og dette med økonomien hennes, hun har eid hesten i 9 år, og det er bare i det siste hun har hatt "problemer" (hun prioriterte hesten før, denne høsten har hun prioritert andre ting). nå har vi iallefall kommet til enighet, da gjenstår det bare å få hesten nedover........

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  00:08:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Synes det er hyggelig å lese at dere har greid å løse dette på en så allright måte for begge parter.
En fin og voksen avgjørelse av deg Kristy, både å levere tilbake en hest du ikke takler og å stille opp økonomisk når du forsto at eier kom til å slite.
Men jeg er enig i at det økonomiske strengt tatt ikke er ditt ansvar siden det ikke sto noe om det i kontrakten, og at du ved å bidra til utgifter rett og slett er veldig grei og forståelsesfull!
Hvis det var jeg som var hesteeier ville jeg satt enormt stor pris på måten du har taklet dette!
Håper alt løser seg for hesten, eieren og deg!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.