hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det blir for dyrt!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Det blir for dyrt!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

krapylet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  09:56:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrapylet  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg synes ikke at folk kan ta mer enn 550kr for en forrytter til å ri på tur 1 gang i uka, vi gjør faktisk en stor jobb for hesteeieren, de fleste møkker og noen gjør klar foret o.s.v.. dette er jo en jobb, egentlig hesteeieren skal gjøre, men som vi gjør for dem...
De fleste får jo ri hesten, det er det jo greit å betale for, men vi gjør jo alt stellet m hesten også + å betale.
og de som rir på tur m hesten og betaler rundt 1000kr i måneden for å ri to ganger i uka, hvis det hadde hvert bane trening så hadde jo denne prisen hvert grei, men her snakker vi om å ri på tur, og at hesten på en måte skal få fri fra banen og jobbing, såhvorfor må vi da betale så MYE pluss at vi steller, møkker og gjør eventuelle andre stalljobber.
Vi burde jo egentlig få ri gratis, etter spm vi gjør alt dette her!

Her pm dagen snakket jeg med en dame som lurte på om jeg ville bli forrytter, hun skulle ha 700-750 kr i måneden for at jeg skulle ri hesten hennes 1 gang i uka(kunne velge mellom bane og tur), og her var d snakk om en hest på over 20 år, og d er jo begrenset på hva du kan gjøre med den!

En pris på 600kr i måneden for å ri 2 ganger i uka på tur(som faktisk noen har!!!!) og den prisen er helt grei å betale, men å betale 1200kr i måneden for å ri to ganger i uka på tur, det gjør hvertfall IKKE jeg!

(vet det kan være dyrt å hest noen steder, men da burde hvertfall forrytter få ri på banen og trene der mot en pris som er oppe i 1000kr!)

*****Ine*******

Sokka

Skrevet - 06/09/2003 :  14:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei Ine!

Nå er det nå spørs hvilken pris man vil betale for å ha hesten på halför. Jeg betalte 250-300 kr i mnd for å ri en Islandshest. Betalte egentlig for 1-2 dager i uka, men eiern gikk på skole og trengte noen som hadde tid. Jeg stillte ALLTID opp når hun ringte, jeg gjorde ALT hun ville jeg skulle gjøre og jeg var hjelpsom og selvstendig. Dermed stolte hun på meg, "overlot" ansvaret til meg og lot meg ri nesten hver dag for noen ussle 250 kr!!!

Noen eiere trenger hjelp og betaler gjerne for at du passer hesten, mens andre gidder bare ikke noen dager å dra til stallen, derfor er det jo ekstra fint hvis noen kan kan betale! Det kalles "utnytting" av de unge asspiranter eler selvsagt også erfarene ryttere som sårt ønsker å ri en hest mer enn en dag i uka. Tror det er viktig å komme til en enighet, diskutere litt med eier og se litt rundt hvor mye andre folk skal ha for å "sette" bort sine hester!

~Sandra~
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  12:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er som det er nevnt her før, veldig mange som mest ønsker seg å slippe å ri tur, og derfor vil at noen andre skal gjøre dette...
Skikkelig synd.

Nå vet jo ikke jeg hva det koster å ha hest der du holder på, men generellt så syns jeg at å betale det hesten koster 1 dag er passe, og da gjerne uten skoing og dyrlege osv.
Dvs. koster hesten ca 3000 kr i månden så koster den ca 100 kr dagen, og da er det jo sånn passe å betale 100 kr gangen, altså 400 kr i månden for 1 gang i uka.

Guro

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  17:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei!

jeg har hatt forrytter på min fullblod, og hun har da ridd enten på tur eller å trent han litt, jeg tar 100 kr gangen, og hun rir da bare 1 gan i uken, så da betaler hun 400i måneden, men nå har jeg ikke noe forrytter mere, men er på utsikt etter ny forrytter så hvis noen er intresserte, helst noen med erfaring og helst noen som vil ri tur, men hvis du har erfaring kan du godt ri sprang og dressur, han går LA dressur og hopper 1.30m bane, sikklig morro klomp, med mottor i!!
send mail, så kan vi pratez og så stikk innom vippen min for å se bilder av han, har ny vip, heter '' prospect's gold''

klemc Prospect's Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

*Kathrine*

» VIP

Skrevet - 11/09/2003 :  21:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Egentlig hadde vel jeg latt forrytteren "min" ri gratis på tur, men, det er dyrt å ha hest, prisene rundt der jeg bor er vel mellom 2.500(da er d spilt)-5.000kr i måneden.
De dyreste stallene har som regel mest å tilby, som f.k.s ridehus, vaskespilt, boks o.s.v
Jeg har tatt ca.500kr i måneden for en gang i uka, men da blir det som regel 6-7 ganger i måneden , hvis f.k.s jg ikke kan komme til hesten en dag, eller skal bort... som regel så stiller forryttern "min" opp med en gang, hun blir bare glad for å ri extra=)
Men er helt enig i at det kan bli ganske dyrt å være forrytter...
Sånn som 1.200kr i måneden for to ganger i uka å ri på tur, det synes jeg nesten er bortkasta penger, altså ikke misforstå meg, men det blir litt i meste laget for en tur i det fri, der de fleste heseeiere mener hesten skal ha "fri" og ikke jobbe... og så skla forrytteren betale 1.200kr for d?!!
Min forrytter betaler 1000kr i måneden, men hun rir 2-3 ganger i uka, og trener da dressur på banen, hun får også starte stevner(men må da betale selv...)

Det er jo også forskejllig hav folk kan betale, noen kan betale 700kr i måneden for en gang i uka, andre ikke....

Kathrine

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/09/2003 :  23:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Benytter meg ikke av forryttere lenger, men de jeg har hatt har ikke betalt noe da jeg synes det ikke er noe poeng.Selvfølgelig er det et skritt videre for "rideskole-rytteren" og ha en hest "alene" noen dager i uka, men jeg synes ikke dermed at det er riktig å ta betalt av den grunn.Som oftest vil hesteeieren gjerne ha litt fri de dagene, og så har du de som dessverre kalkulerer forrytter inn i hesteholdet sitt for ellers har hun/han egentlig ikke råd til å ha egen hest!Om forrytteren får lov å starte hesten din,betaler den selvsagt for klassene osv.men der går også grensa synes nå jeg.Vet også om de som betaler for å ri noen ganger i uka, men som ofte blir sittende og pusse utstyr, vaske/male boks osv.HELT PATETISK,spør du meg!Mine erfaringer med å la de ri gratis er positive, da gjør de ofte litt ekstra og gjør seg flid med ting og du beholder de gjerne lenger også for de vet hvor "godt" de har det..
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  12:13:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Vel for å si det sånn, før jeg hadde forryttere på hesten min, betalte de ikke noe, den første grunnen for det, var at jeg stod på en stall der det ikke kostet så mye, og rytterer red bare 1 gang i uken, og det var bare stortsett på tur.

Men nå har jeg flyttet hesten min, og der koster det en del mere, og da trenger jeg litt mere intekter, så å ha en forrytter da som rir fra 1-2 ganger i uken, og betaler ca 100,. for hver gang, hvis forrytteren da rir 2 ganger i uken og betaler da 800,- i måneden, syns dere det er får mye?

Vil fortsatt nevne at jeg er på jakt etter ny forrytter, stikk innom vippen min så for dere mere infermasjon om hesten min :) har ny VIPP'' prospect's gold''

Klemz prospect's gold &

Pia
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  10:45:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jeg er vel egentlig ikke interessert i å ta penger for å få noen til å stelle å ri hestene mine!! For som krapylet sier, så gjør jo forrytteren en jobb for eieren.. så hvorfor kreve betaling da??
Selv har jeg ei fjordhoppe som går LB/LA sprang og LB dressur... Og hun jobber seg oppover i dressuren.. Dessuten er det jo en drøss rideveier å ri på, ikke bare den kjedelige ridebanen ;)
Men om jeg hadde tatt meg betalt for denne spreke hoppa, hvor mye hadde du betalt per gang, jeg mener, hva er det vanligst å betale?

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  13:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Hmm, er jo veldig varierende mht pris rundt om i landet. Noen steder er det stor etterspørsel etter hester man kan ri, andre steder er det nesten mangel på förryttere.
En lettdøl jeg red før, red jeg 1 gang i uka og da møkka jeg, henta høy, red han kun på tur, betalte for noen forsekker her og der + at jeg da betalte 50 kr i uka, altså 200 i mnd.
Jeg ville nok tatt ca 1000 kr i mnd selv for å ri hesten min 1-2 ganger i uka. Da hadde det vært muligheter for å starte, ri på tur + på bane og muligheter for å ri for instruksjon. Hesten min går Middels A i dressur og går iallefall 1.10 i sprang så man kunne kanskje lært litt av han også?:) Uansett, så betaler man for det man får. Noen er jo overprisa og 1000 kr i mnd for en hest som ikke kan mye, bare kan ri på tur med osv synes jeg er ganske drøyt. Men spørs jo hva personen er ute etter også..:)
For en turhest synes jeg prisen burde være rundt 500 i mnd, men også dette kommer ann på etterspørselen. Dette ble et VELDIG rotete innlegg men konklusjonen er at förrytteren IKKE skal betale hesteholdet for eieren!!

Gå til toppen av siden

*Kathrine*

» VIP

Skrevet - 16/09/2003 :  08:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er helt enig med de fleste av dere=)
Selv, hvis jeg skulle hatt en forrytter som bare red tur, tror jeg ikke at jeg hadde tatt noe, ikke mye hvertfall.
Men nå, betaler forryttern 1000kr i måneden for 2-innimellom 3 ganger i uka, og det synes jeg er en grei pris, ettersom hun får trene hoppa mi i Dressur(det er da dette hun ønsker mest) og ri på tur hvis hun heller vil det en dag, hun får også starte,men da på egen regning.
Men forrytteren min gjør ikke så mange jobber, som i andre staller, på stallen hoppa mi står nå, møkker de i ukedagene, og ddet er da hun rir, så hun slipper og møkke og fore, så igrunnen rir og steller hun hoppa mi, ikke no mer, kanskje pusse saltøy innimellom, men det gjør jeg som regel selv=)
Men når isisen kommer, skal jeg ha en turrytter på ham, person vil da bare betale 500kr i måneden for to ganger i uka å tur.

Ï oslo er det jo som rege lett å finne forrytter og, for det praktisk talt vrimler av forryttere, men det ekke alltid lett å finne den "perfekte" forryttern blant 12 åringer...

Kathrine
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2003 :  22:53:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hehe, nei det er ikke enkelt og finne en perfekt eller alltid like god forrytter, jeg trenger jo forrytter nå og jeg har fått MANGE mailer eller telefoner av interesse, men halvparten av de er jo en 10 år gamle og har kanskje ridd i 1-2-3 år, det er alt forlite, ihvertfall når jeg skriver i annonsen at forrytteren burde være over 16år og med erfaringer!!!
For hesten min er jo svær fullblods og han kan ha sine morro nykker, så det sier seg selv at da burde man ha litt erfaring ihvertfall!
men,men jeg vet om mange jeg på en 12 - 13 års alderen som rir drit bra, som har ridd i nesten hele sitt liv, men det er ikke enkelt å finne av de heller, hadde en forrytter i dag som prøvde hesten min, det gikk kjempe bra, men skal la noen flere for prøve han føre jeg bestemmer meg:)

Klemz Prospect Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  09:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt fôrrytter tidligere. For en stung siden hadde jeg to (en drektig)hester og hadde ikke bestandig mulighet til å ta med begge ut. Da tok jeg 1500,- av fôrrytter, men da hadde ho hoppa som sin egen og rei 4-5 dager i uka. Alt ettersom ho hadde tid. syns ikke det var upris egentlig. Hadde ho hatt ho på helfôr hadde det jo blitt mye dyrere og mer annsvar. Må få med at stalleia der vi stod var på 3500,-

--AC..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/09/2003 :  12:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror både spoff og jeg har nevnt dette flere ganger før.
Det er mange hesteeiere som sier at det er vanskelig å finne en bra forrytter, men det er mange av oss forryttere som syns det er vanskelig å finne en bra hesteeier også.

Jeg er sånn passe erfaren, er 21 år, og føler meg forholdsvis ansvarsfull. Men det er ikke det samme som at folk syns jeg skal ri hesten på lik linje med de. Som Prospect leter veldig mange etter en voksen og ansvarsfull person som _vil_ri_på_tur, og vel, alle av oss vil ikke det!!
Ikke misforstå, jeg tar gjerne min del av turridninga, men så lenge man skal dele på hesten som så mange hesteeiere bruker som grunn for å ta betalt, da skal også fôrrytter ha rett til å foreta seg de samme tingene med hesten som eieren. Hvis ikke er det etter min mening galt.

Står fremdeles for det jeg sa lenger opp her. Man kan vel betale ca sin del av de faste utgiftene, dvs 1 dag i uka = 4/30 av det hesten koster hver måned. Mer eller mindre...og resten får man vel bli enig om (sånn med hensyn til skoing osv.)

Guro - som fremmer en fôrrytters tanker blant alle dere hesteeiere:-)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  07:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Når jeg hadde forrytter delte vi likt på utgifter til stalleie og for. Jeg betalte hovslager, dyrlege etc. Vi delte også hesten likt. Begge tok sin del med dressur, sprang og tur. Vi var flinke med å skrive beskjeder/ treningsdagbok, og greide derfor å legge opp uken riktig. Vi delte også på kurs og treninger.

Har også hatt ekstra rytter på en annen hest. Da var jeg ute etter en turrytter, og fikk meg derfor hestepasser. Hun var ganske "grønn", og følgelig ikke en person jeg vil la ri hesten på banen. Imidlertid fikk hun ri på banen for instruksjon flere ganger pr mnd.

Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  21:54:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hei! eg hadde ein hest på haltfor å då rei eg na 3-4 ganger i ugå.... eg betalte bare 500 i månen + att eg va me på sko(6-8 uger) d va 250.... d va jo masse me 550 får ein gang!!!!!! halllo!

der ponnien stå, va d bane å tur muligheter... valgte sjøl.. fekk håppa når eg va på sprangtrening å når di så eide na va der. DETTE e ein grei pris suns eg! hallo dåkk der åppe på østlande nå må dåkk roa ner prisklassene;) hehe

klemz

bananå!
(anna)
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  14:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Forrytter eller stellehjelp?

Hvis man kaller det for fòrrytter så mener jeg at fòrrytteren skal betale det det koster i stalleie m fòr pr dag. Det er jo det en fòrrytter er!
Men er det en stallhjelp så skal han/hun IKKE betale, da er personen der bare til hjelp.

Så kall det det dere vil, men en stallhjelp skal enten jobbe gratis mot ridning eller få betalt.
En fòrrytter betaler for å ha hesten på fòr X antall dager i uka.

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.