hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det blir for dyrt!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Det blir for dyrt!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  23:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er dyrt å holde hest, så slutt å klag på at dere må betale for å disponere en hest noen dager i uka!

Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 08/10/2003 :  12:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nettopp fordi det er dyrt å holde hest, kan det være en mulighet for å ha råd til å ha hesten, å dele den med noen andre. Også pga av at man rett og slett ikke har tid til å stelle hesten selv hver dag. Dvs at forrytteren disponerer hesten de dagene han/hun har hesten.

Jeg har selv vært forrytter og har hest og forrytter nå. Jeg tar (og betalte selv) 1/7 del av stalleie for en dag i uka pr mnd. Forrytteren må betale det å ha en hest. Prisen forrytter må betale her kommer jo an på hvor dyrt det er i stalleie da.

Min forrytter gjør hva hun vil med hesten den dagen.Hun kan gjøre det samme som om det var hennes hest. Hun kan også låne hesten gratis til stevner ol. utenom disse dagene. Hun slipper å gjøre mer arbeid en å fli boksen, noe som er en selvfølge som skal gjøres hver dag. jeg er jo ikke der den dagen derfor må hun gjøre det. Rydding og stell av utstyr tar jeg meg av. Hun betaler for å kose seg med hesten denne dagen.

Da jeg selv var forrytter syntes jeg dette var en glimrende mulighet til å holde på med hest, da jeg ikke hadde tid og penger til å ha en egen hest.
Gå til toppen av siden

krapylet

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  16:09:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrapylet  Svar med kopi av melding
hei!
Jeg er gald mange av dere ehsteeiere forstår at 1.200kr i måneden for å ri på tur 2 ganger i uka, det er alt for mye å forlange!
Da tror jeg hvertfall ikke det er lett og finne en forrytter med lang erfaring o.s.v...
Jeg betaler 500kr i måneden for hesten jeg rir, en gang i uka.
Selvførligelig hadde jeg håpet å ri den litt i helgene el. lignende hvis eiern skal bort o.s.v, men som sagt, det er dyrt å ha hest, men jeg betaler jo 500kr i måneden når jeg rir en dag i uka, og stalleia er 2.700kr tror jeg, da synes jeg egentlig 500kr er litt mye...??!! Eller er jeg helt på jorde når jeg sier det?!

Islandsvallaken jeg red fram til mai i år, betalte jeg kun 500kr i måneden for å ri 2 ganger i uka, og det skal jeg si, det er IKKE ofte du kan få ri en hest to ganger i uka i Oslo for 500kr i måneden!!!
Nå har hesten flytta, og eieren skulle ha 600kr i måneden for to ganger i uka, og det er jo en bra pris!
Synes noen burde tenke litt på hva de tar betalt!

Mvh Ine
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  21:11:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun som rir som forrytter for meg (på shetlandsponnien) rir pr i dag gratis og 1 gang i uken. Da han blir i bedre form (oppbygging etter sommerbeite) så blir det to ganger i uken. Om dette blir fast så må hun nok betale. Da blir summen hva det koster for meg å ha hesten den dagen. Har ikke renget på det, men det blir ikke store summen da hesten spiser for overkant av 500 i mnd.

Har selv vært forrytter og da hadde jeg en hest en gang i uken. Gjorde hva jeg ville og betalte 500. Av og til noen helger/andre dager innimellom.
Ellers fikk jeg tilbud om å ha en annen 2 ganger i uken til 1500 i mnd. Det var...ehm dyrt, ja! Dette var i Oslo begge deler.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  12:37:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har nå hatt egen hest i 13 år, og det er blitt endel forryttere opp gjennom åra, men jeg har aldri opplevd at noen nekter å betale, alle tar det som en selvfølge at de må betale for å disponere hesten fritt de dagene man har den. Stalleien min er på ca 3500kr/mnd, ekskl. alle ekstra utgifter som skoing osv. Jeg tar 100kr dagen (noe som er mindre enn det det faktisk koster per dag), og da gjør forrytteren akkurat som hun vil, om det er tur, dressur, sprang, kjøring, kurs eller stevne. Med andre ord; Det blir som å ha egen hest. Og som student blir det perioder med lite tid til hest, så da får forytter ha hesten ekstra, men selvsagt uten å betale, iom at hun da gjør meg en stooor tjenste.

Og for de som ikke gidder å betale for å gjøre alt drittarbeidet som hører med til hestehold, er det jo bare å ri på rideskole
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/10/2003 :  13:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man har en hest 2 dager i uken må man betale 2/7 deler av utgiftene,så enkelt er det.Det er mye jobb med hest enten om man eier eller "leier" og dette må gjøres alle dager.Har mwan hesten 2 dager i uken må man gjøre jobben 2 dager i uken.Så slutt å klag!
Hva man velger å gjøre med hesten de 2 dagene man har den,er opp til forrytteren.Ønsker man å ri på bane gjør man det,men velger man å ri på tur så er det forrytterens ønske og skal ikke innvirke på "leieprisen"
Hvis derimot hesteeieren ikke lar forrytteren bruke hesten til det man vil og kun vil ha hjelp til stell og turridning,foreslår jeg å skaffe en hestepasser.
Og hvis man pålegger forrytteren å ri på bane for å forbedre/holde ved like hesten,foreslår jeg å skaffe en berider.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  14:27:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er tildels enig i hva Oslojente sier. Iallfall med tanke på prisen for forrytter og ansvar. Men har en en hest to dager i uka så vil jeg ikke påstå at det er rettferdig om en forrytter veldig å ri på tur begge dagene, uke etter uke. Har hesten anledning til å gå på tur, og det er forsvarlig så bør den gå på tur. For meg mener jeg 2 dager tur i uka (kommer ann på konkurransegren rytter og hest satser mot), som tildels fridag og avveksling. Men da går hesten på tur ca 2/7 av uka, og forrytter skal da ri på tur to ganger i en periode av 7 ganger. Desverre er det alt for mange hesteeiere som vil ha forryttere kun til turridning eller til tur en dag og bane en dag om du går for 2 dager i uka. Det synes jeg er feil, med mindre dette er noe forrytter velger selv.

Men jeg er litt uenig i at en må skaffe seg berider om en ønsker å utvikle hesten. Dvs.. Det kommer jo ann på hestens nivå. Men det finnes veldig mange uerfarne hester som ikke trenger en topp rytter for å komme videre. Og det finnes mange ryttere som sikkert kan gjøre en god jobb med å ri hesten, selv om vedkommende ikke er noen berider. Jeg ser ikke noe i veien med å la folk utvikle hesten eller holde den ved like ved å ri den da. Men da er dette snakk om en tjeneste, og bør være gratis. Desverre ser jeg alt for mange annonser på hester som skal settes bort på for som er 4-5 år gamle. Da er det en hest som krever endel av ryttern, og hesten har antagelig lite å gi til rytter bortsett fra "ungehesterfaring" (som forsåvidt er en kostbar erfaring det også, men som jeg ikke synes man skal betale for så lenge man ikke velger å kjøpe sin egen unghest). Da synes jeg du kan se på ridningen som en tjeneste for deg, og tilby gratis ridning. Trenger du en som er bedre til å ri enn den du får ved å tilby gratis ridning bør du vurdere berider. Mulig det er dette Oslojente kaller hestepasser, men i hestepasserbegrepet legger jeg endel arbeid utover det å ri hesten og ha ansvaret for de dagene du har hesten.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/10/2003 :  14:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff

Selvfølgelig kan en hest/hesteeier få stort utbytte av at en forrytter rir på bane.Men det jeg prøvde å få frem er at man som hesteeier ikke kan pålegge en forrytter å ri på bane for å forbedre hesten.Eller bestemme at de bare får ri på tur.Er man forrytter har man hesten til disposisjon de dagene man har den,og det må man betale for.
Men en annen ting er jo at en hest ikke bare bør gå på bane 7 dager i uken,så man må jo samordne ridningen,og kanskje bytte på å ri på bane/tur.
Gå til toppen av siden

krapylet

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  17:13:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrapylet  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg tror jeg skjønner ganske godt hva dere mener..
Og skjønner jo selvsagt godt at det er dyrt å ha hest!
Men de fleste tror jeg er enig i at 1200kr er for mye i måneden for å ri på tur to ganger i uka?!
Hvis forrytter og hesteeier begge gjerne vil ri på banen, så burde man lage en ordning hvor man bytter på å ri på tur!
Jeg selv rir masse på tur og synes det er veldig gøy, rir en dag i uka for 500kr i måneden, synes det er grei pris, da jeg får bruke hesten på bane og tur, og får ri litt extra innimellom(sånn som denne uka red jeg 3 dager extra...)
Men vet om mange erfarne ryttere, som kanskje har hatt hest før, og ikke lengre har tid/penger e.c.t til å ha egen hest nå, som gjerne vil ha en forhest å trene på banen med innen sprang og dressur...
Men veldig mange hesteeiere som bare ønsker en "turforrytter", og erfarne ryttere vil jo som regel ikke bare ri på tur, men bane og... men man burde jo komme fram til en løsning!
som jeg sa,en løsning hvor man bytter på å ri på tur!

men koster stalleia 4-800kr i måneden, skjønnerjeg at en kan ta 600kr i måneden for en gang i uka, men ikke 600kr når stalleia er 2.700!!!

****************************Ine****************************
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  17:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ei på stallen min har en wlsh ponni som hun har vokst fra. hun vil ikke selge han, og er ikke for tung for han, bare for lang. hun har fåt fôr rytter på han nå, hun skal betale 1000kr for å ri han 5-6 dager i uka, og betale for å sko han. syns dere dette er for mye? stall leia her er 1500kr og det inkluderer flis og grovfôr...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

krapylet

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  20:46:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrapylet  Svar med kopi av melding
heizann!
Nå har jg regna på det, og pr. i dag betaler jeg 500kr i måneden for å ri en dag i uka, altså 125kr pr. gang, men, det kosetr 97 kr pr.dag å opstalle hesten der den står nå etter mine utreginger.
Altså betaler jeg 28kr for mye pr.gang, og det hadde blitt 100kr billierge i måneden, er det noe dere hadde sagt fra til hesteeier???????

For jeg lurer litt på om jeg skal si det og spørre om å få det billigere.hva synes dere?

Mvh Ine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  19:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

heizann!
Nå har jg regna på det, og pr. i dag betaler jeg 500kr i måneden for å ri en dag i uka, altså 125kr pr. gang, men, det kosetr 97 kr pr.dag å opstalle hesten der den står nå etter mine utreginger.
Altså betaler jeg 28kr for mye pr.gang, og det hadde blitt 100kr billierge i måneden, er det noe dere hadde sagt fra til hesteeier???????
......Mvh Ine

Den hundrelappen der kan bidra bl.a. til hovslager og markkur og vaksiner, eller kanskje hesten skal ha noe speslielt fór som ikke er inkludert i stalleia? Ikke glem at hest koster mere enn bare stallplass... :-)

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

krapylet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  21:16:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrapylet  Svar med kopi av melding
heihei=)
ja, jeg tenkte på det etterpå, tror ikke forhesten min skal ha noe extra for..
men eventuelle vetrinærutgifter og skoing koster jo noe det og=)

Ine
Gå til toppen av siden

kedine

» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  15:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei ja:
jeg har bare hatt forrytter siden sommeren hun betaler50 kr pr gang.
ho har hesten min fast 1 gang i uken.
vi er 2 hester på stallen der har vi egen ridebane, og trnningsløype får vi låne av naboen.
ho gjør det ho vil når ho har hesten.ri i bane på tur i løypen,sprang, dressur.
så jeg synes ikke det er dyrt, men det kommer helt an på hva man får gjøre m hesten, og hvor mye arb det er i tillegg.
Er enig i d at når det er snakk om 1000 kr og mer blir det dyrt å være forrytter.
vi skal være glad for den hjelpen vi får
Gå til toppen av siden

kedine

» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  15:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei ja:
jeg har bare hatt forrytter siden sommeren hun betaler50 kr pr gang.
ho har hesten min fast 1 gang i uken.
vi er 2 hester på stallen der har vi egen ridebane, og trnningsløype får vi låne av naboen.
ho gjør det ho vil når ho har hesten.ri i bane på tur i løypen,sprang, dressur.
så jeg synes ikke det er dyrt, men det kommer helt an på hva man får gjøre m hesten, og hvor mye arb det er i tillegg.
Er enig i d at når det er snakk om 1000 kr og mer blir det dyrt å være forrytter.
vi skal være glad for den hjelpen vi får
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.