hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det blir for dyrt!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Det blir for dyrt!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  15:36:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har fått vond rygg og sliter med å få trent hestene mine. Derfor solgte jeg den ene som er tre år og under innridning. Den andre er to år og trenes fra bakken. Den tredje er tolv år og rimelig grei, så til henne har jeg ei jente som kommer så ofte hun kan og rir. Jenta er 13 år og hjelper meg med å møkke for de to hestene jeg har igjen, gjør istand utstyr og strigler hester. Hun rir ofte 2-3 timer hver gang, alt etter hvor god tid hun har. Jeg er jo med henne det meste av tiden, men hun begynner nå å bli så flink til å ri at jeg kan reise på butikken etc. uten å være redd for at det skal skje noe i mellomtiden. Hun betaler ikke noe, og jeg har lært henne å ri helt fra grunnen av. Hun er med andre ord stalljente/hestepasser.

Hvis jeg skal sette bort en hest på fór vil jeg kreve betalt utfra antall dager i uka hesten er satt bort. 2 dager vil si 2/7 av månedsutgiftene, alt medregnet. Skoing hver 6.uke koster 800.- sko inkludert hver gang. Det blir litt over 500.- i måneden. Dette må fórrytter være med å betale.

Man betaler for å disponere en annens hest slik man vil, og må derfor betale sin andel av utgiftene. Har man ikke råd til det, får man heller la være å ta hest på fór. Så greit er det. Og er man fórrytter hos meg, så skal man ta stallen den dagen, sørge for at utstyret er i orden, stelle hesten skikkelig osv. Kort sagt gjøre det samme som JEG gjør hver dag... Gidder man altså ikke det, så finnes det rideskoler der man kan leie på timesbasis, bare sette seg opp og ri hesten...
Er man hestepasser/stalljente hos meg, så får man ikke bare ri, men må gjøre det samme som jeg må gjøre til daglig, nemlig ta stallen og pusse hest og fóre og sjekke utstyret. Om det ikke passer å ri den dagen, så fins det masse annet å gjøre i stallen allikevel.

Om man er fórrytter eller stalljente så må man bli med på høylemping, fliskjøring, gjerdereparasjoner osv. når det trengs. Sånn er det jo når man har hest... Folk som er late kan dra på rideskolen, for her hos meg vil de få kjeft om de ikke stiller opp... Jeg er vanligvis kjempeblid mot alle, men frekke og late tenåringer kan pakke seg vekk. Jeg trenger nemlig ikke omgås folk som irriterer meg... ;)
Men jeg er heldig nok til å ha egen stall, og er fri til å velge om noen skal få ri eller ei. Kostnadene er lave, men arbeidsoppgavene desto fler. Dermed stilles det litt andre krav på min stall enn på en stor leiestall med alt inkludert i leia og en månedspris på 4.000.-

Ville du vært fórrytter hos meg?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  18:30:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok, nå er det mulig jeg blir oppgitt uten grunn her.
Men, jeg må bare understreke at de gangene jeg har uttalt at ting muligens er litt dyrt i forhold til å være forrytter så kommer det av detaljstyring fra eier, samt at folk leter stadigvekk etter forryttere som bare skal ri på tur osv.

Jeg har da ingen verdens ting i mot å ri på tur, heller ikke å betale for å ha hest. _Men_ jeg har i mot å betale for så å bli diktert til å ri på tur. Og jeg tror det er der det kommer opp et lite skjær i sjøen mellom eiere og forryttere. Når eiere ønsker flinke forryttere som bare skal på tur osv. Og forryttere ønsker hest på vanlig måte bare ikke 7 dager i uka...

Personlig har jeg vært heldig med "mine" hesteeiere, det har vært snille folk som har latt meg disponere hesten utfra de forutsetninger den har. De har vært villig til å bytte dager innimellom slik at jeg har hatt muligheter for timer osv. Eneste styringen der har vært å ta hensyn til treningsdagbok, altså gjør det som passer best utfra denne!!
Så stor takk til dem:-)

Ellers stiller jeg meg bak det Oslojente har sagt om når man har bruk for forrytter og når man har bruk for noe annet :-)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  19:18:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har ikke lest hele debatten i detalj, men må si jeg stiller meg bak Guro i det hun sier. Muligens fordi jeg ikke er hesteeier selv.

Forrytter deler hesten med hesteeier. Det gjelder kjedelig arbeid så vel som godene. Og selvfølgelig utgiftene..

Vet ikke om det er jeg som legger spesielt merke til det, eller om det er tilfelle, men jeg føler at det er veldig mange hesteeiere i Oslo-området som setter hestene sine bort på for til kun turridning eller forholdsvis mye turridning i forhold til baneridning. I tillegg trenger de erfarne ryttere! Jeg er rett og slett sjokkert over hva de tror de kan få.. En person med litt erfaring vil stortsett aldri velge å betale mange hundre kroner for å ri hesten deres på tur og att på til ta seg av mer av "drittarbeidet". Det ville iallfall ikke jeg gjort Mulig det er slik andre steder enn i Oslo-området også, men føler kanskje det er så lett å få turrytter at mange velger den løsningen.

Jeg vil vel også si at jeg stortsett har hatt greie avtaler. Men i "bytteperioder" har jeg jo vært litt på utkikk, og ringt på flere hester som har hørtes ok ut. Det har ofte endt med at jeg ikke en gang har dratt og prøvd dem, rett og slett fordi ordningen virker for uinteressant. Og de ønsker erfarne forryttere

Det beste er nok å komme i kontakt med de rette via kjente. Nå har jeg en kremavtale som jeg har fått fikset via kjente. Men det krever at du kjenner, og tørr og spørr, + endel flaks. Tror du også med litt ekstra innsats og ved og være fleksibel på reisevei og dager kan klare å lete deg opp til gode avtaler likevel. Men du må ikke hoppe på det første du kommer over. Skal du dele ansvaret med hesteeier (tenker da særlig på ridebiten som er mest interessant) må du nok anta at dere deler utgifter og annet ansvar også likt. Men det skulle bare mangle om du får en god avtale igjen for det. Men turridning en dag i uka for 550kr/mnd (som nevnt i første innlegg) synes jeg overhode ingenting er verdt. Nå er det de som har hest for å ri på tur, og har da en egnet turhest. Ønsker du å ha en slik hest på for er det jo en grei avtale. Men å ri en sprang- eller dressurhest som ofte ikke er egnet 100% for turridning og betale "andelen" rett og slett fordi eier ser det som en ypperlig anledning til å få betalt for å få en jobb gjort skulle jeg ønske flere holdt seg unna.. Jeg mener at enten har ikke eier råd til å ha hest (eier bør isåfall kvitte seg med hesten), eller så er eier interessert i å dele godene og derfor dele utgifter og ansvar likt. Trenger en en som kan ri tur for en kan en skaffe seg en som rir gratis.

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  17:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Til nå har jeg latt forrytterene mine ri gratis, men det kan jeg ikke lenger. Før bodde jeg på småbruk og hadde mindre utgifter enn jeg har nå. En annen ting jeg har merket er at mine fôrryttere ikke alltif har vært særlig pålitelige fordi de ikke taper penger på å ikke møte opp eller gjøre det de skal. Med en liten betaling føler de mer at de må få valuta for pengene. Jeg regner med at jeg bruker ca 3000 kr på hesten min i mnd inkl. mat og skoning. Dyrlege og utstyr kommer i tillegg.

Min mening er at hestepasser er en som møkker og gjør stallarbeid og får litt ridning i "betaling". Ridningen blir da detaljstyrt, og mulighetene er begrenset. Det er og hestepasserene som pusser utstyr o.l

Fôrrytter er en som kommer å rir hesten på den måten den ønsker innenfor visse rammer (som vi som eiere selvsagt må få komme med uten at vi styrer alt). F.eks at hesten ikke skal gallopperes på jorder av ulike årsaker. De betaler også fordi de "sliter på" hesten. En vanlig sum pr. gang i mine kretser er mellom 50-100 kr gangen. Dette mener jeg er langt fra urimelig. Møkking, blanding av fôr og generelt stell er en del av det å ri, selv for en fôrrytter. For meg er det totalt uaktuelt å ha en fôrrytter som bare vil ri og dra hjem igjen. Å ha hest koster penger, og ikke minst masse arbeid.

Hesten kvaliteter/muligheter bør avspeiles i summen. En hest som er 20 år og drektig bør koste mindre å ri enn en hest i konkurranseform. Å ta stallutgifter, fôrutgifter og skoningsutgifter og dele på antall dager i mnd og gange med antall dager fôrrytteren rir er etter min mening maksimum av hva man kan kreve (f.eks 3000/30=100 kr dagen * antall dager pr mnd).

Slik jeg kommer til å gjøre det nå er å gi en fastpris. f.eks 1 gang i uka = 350-400 kr mnd og alle gangene utenom den dagen i uka de pleier å ta er gratis. dvs hvis jeg f.eks blir syk eller skal bort. Da gjør fôrrytteren meg en tjeneste ved å ta isteden for meg og det krever jeg ikke penger for. I praksis vil dette bety minst 2-3 ganger i mnd med gratis ridning i mitt tilfelle

Sist men ikke minst: En god fôrrytter er gull verdt! La ikke pengene stoppe en god fôrrytter fra å bli din fôrrytter!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  15:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg betaler 1000kr måneden for å ha en ponni fast 2-4 ganger i uka + når eieren ikke kan. Jeg kan ri på tur eller bane, jeg trener fast sprangriding med han en gang i uka og har tilgang på ridehus. Jeg syns det er helt greit det :)
Syns d blir for gale å sett pris per dag, men per måned er en pris på mellom 500-2000kr for halvfor(3-4dager/halve uken, derav navne..) greit, d spørs på fasiliteter og hestens bruksområder.

Ang steller/forrytter: Jeg har selv vert steller og kjenner mange som er det og de tar hesten et par ganger i uka når eieren ikke kan komme + noen ganger i helger og sånt. Dda får de beskjed om å ri på tur, evnt bane og hva slags tur. De betaler selvsagt ingenting fordi de hjelper til. Noen steller har mer firhet med hva de kan gjøre med hesten for eieren bare sier til de at de må sørge for at hesten blir ridd. (bare hvis han/hun stoler på stelleren og vet hun/han kan ri hesten såklart) Sånn sett er det ganske liten forsjell mellom forrytter og steller; forrytteren jør jo også stallarbeid. Forskjellen er vel det at forrytter kan gjøre som hun vil med hesten, som om det var hans/hennes egen. Det kommer derfor mer ansvar med ha hest på hel/halvfor siden beslutninger på tas selv.

Redigert av - Eva V den 21/11/2003 16:03:03 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  16:05:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
[quote]Jeg betaler 1000kr måneden for å ha en ponni fast 2-4 ganger i uka + når eieren ikke kan. Jeg kan ri på tur eller bane, jeg trener fast sprangriding med han en gang i uka og har tilgang på ridehus. Jeg syns det er helt greit det :)
Syns d blir for gale å sett pris per dag, men per måned er en pris på mellom 500-2000kr for halvfor(3-4dager/halve uken, derav navne..) greit, d spørs på fasiliteter og hestens bruksområder.

Ang steller/forrytter: Jeg har selv vert steller og kjenner mange som er det, og de tar hesten et par ganger i uka når eieren ikke kan komme + noen ganger i helger og sånt. Da får de beskjed om å ri på tur, evnt bane, og hva slags tur. De betaler selvsagt ingenting fordi de hjelper til. Noen stellere har mer frihet med hva de kan gjøre med hesten, for eieren bare sier til de at de må sørge for at hesten blir ridd (bare hvis han/hun stoler på stelleren og vet at hun/han kan ri hesten såklart) Sånn sett er det ganske liten forskjell mellom forrytter og steller; forrytteren gjør jo også stallarbeid. Forskjellen er vel det at forrytter kan gjøre som hun vil med hesten, som om det var hans/hennes egen. Det kommer derfor mer ansvar med ha hest på hel/halvfor siden beslutninger på tas selv.

Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Skrevet - 24/11/2003 :  10:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey hey...

Jeg har Forrytter og er helt avhening av henne. Hun betaler 800kr annenhver månde, som dekker skoinga. Hun kan bruke hesten til akkurat hva hun vil. Om hun vil ri på bane, hoppe, ri dressur, eller ta en tur. Hun selv foretrekker å ri på tur, da dette er det hun liker. Hun kan starte på stevner så mye hun vil, og hun må gjerne være med på distanseritt, hvis ikke jeg skal starte. Hun rir altfra to til tre ganger i uken. Syntes det virker som en helt grei avtale jeg. Selv om hun faktisk gjør det stallarbeid som følger med hesten. Møkker og setter frem for. Men jeg det gjør jeg og! Vet det er jeg som eier hesten, men jeg har valgt det og betaler 2500 i måeden for det. Så vil man ri og ha følelsen å ha hest, så ser jeg ikke noe galt i å betale for det. Du måtte ha betalt mer om du haddde kjøpt din egen! Men en selvfølge er at heste eieren er grei, og ikke kjefter og klager. Alt er jo greit, så lenge ikke hesten blir skadet. Tar ikke ting så tungt jeg. Er kjempe fornøyd med for rytteren min.

En annen ting: Heste eiere med for ryttere! Skriv en kontrakt med for rytteren din om at , hvis hun detter av hesten, og knekker nakken, så står ikke du ansvarlig. Dette er svært viktig, da hesteeier kan risikere og måtte betale eventuelle erstatninger. Få ihvertfall for rytteren til å skrive under at hun rir på eget ansvar!
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  12:12:13  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
når jeg hadde hest hadde jeg ei jente som ridde han 1-2 ganger i uka. hun ridde gratis og fikk velge om hun ville ri på tur eller bane. siden hun møkket og gjorde det som skulle gjøres med hesten syns jeg det var greit at hun ikke betalte noe.
jeg er av den typen som syns at hvis man hjelper til skal man ikke måtte betale for å få ri.
hun som ridde hesten jeg hadde var innmari flink til å hjelpe til. stilte opp når jeg skulle avgårde, møkka og gjorde det som skulle gjøres og det hun fikk beskjed om. og da syns jeg det bare er rett og rimelig at hun skal få ri uten å betale for det.

hadde jeg vært på en stall og blitt spurt om å bli forrytter hadde svaret vært nei. det er fordi jeg ikke gidder å betale for å hjelpe til med hesten og ri den på tur. det fins nok av hestefolk som setter stor pris på at en jente/gutt kommer en dag eller fler i stallen og rir og hjelper til. å de vil ikke ta betalt for de setter bare pris på at de ivrige rytterne kommer for å hjelpe.

syns det har blitt utrolig mye av det med forryttere at de må betale for å få ri. kan det ikke bare være som før hvor man hadde hestepassere som ridde og hjalp til?

jaja. dette er ikke ment som å være negativt for dere som har/ eller er forryttere, det er kun det jeg mener om det å være forrytter.

- stine -
Gå til toppen av siden

Dagny & Elle Canalaris=)

» VIP

Skrevet - 06/12/2003 :  13:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen hvor jeg har hest, er det mange som har forryttere.
Det er tross alt 36 hester på stallen og det er privatstall.
Før var det sånn at noen hadde forryttere oxo trengte de andre og da tok de prisen billigere sånn at da ville de heller ha den hesten for den var billigere, skjønner dere hva jeg mener??
Nå kan ingen ta billigere enn 500-, i mnd for en dag. Jeg syns dette er en veldig grei ordning!
Og ikke syns jeg d er for dyrt, tenk at d koster for stalleia for eieren og de får ri hesten så lenge de vil, og d er lixom dems hest den dagen, når jeg var forrytter selv husker jeg at jg var veldig dtolt over å ha en egen hest en gang i uka, og jeg kan jo tenke meg at 500-, for den dagen i mnd ikke er så innmari mye når du får oppleve nærkontakt med hesten "en hel dag"!
Håper dere skjønner hva jg mener!=)=)
Kozy meg=)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.