hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dumt å kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 dumt å kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

boba

Skrevet - 28/11/2003 :  15:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er litt erfaren rytter på 21 år, holdt på med hester i mange år.men er jo ikke særlig god til å ri(kan grunnleggende innen dressu),rir på ridekurs en gang i uka)
Har du havnet oppi den situasjonen at du drømmer om en hest men når du faktisk kjøper den ,finner du ut at det faktisk er for MYE hest?man blir rett og slett lei?jeg er redd for å havne oppi slik situasjon.

saken er slik at jeg har spart penger lenge og gledet meg til å kjøpe hest. når jeg endelig fikk tilbud om å kjøpe en drømmehest,ble jeg plutselig kjempe usikker og sa nei.!!!!!er det bare nerver for å velge feil eller er jeg ikke klar til å bli hesteeier?er det best for meg å prøve med hest på for først?

har dere tips om hva jeg burde gjør?noen som har opplevd lignenes?
tusen takk for hjelp vs du gidder?

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Det å ha egen hest er helt fantastisk! Men et kjempeansvar både på det økonomiske og praktiske planet.
Dersom du bare har ridd på kurs/i rideskole etc tror jeg at det er en veldig god ide å ha hest på halv- eller helfor før du tar det store skrittet og kjøper hest. Da får du en oversikt over hva som "forlanges" av en hesteeier, både på det praktiske planet (smed, veterinær, ansvar ved skader, utstyr, foring, treningsopplegg etc) og du får en viss ide om hvilke utgifter som er involvert.
En annen bonus ved å gjøre det på denne måten er å få bedre rede på akkurat hva slags hest du selv vil ha. Det er ikke sikkert at den hesten du har drømt om (en bestemt rase etc) egentlig er det du vil ha størst glede av. Som forrytter kan du være mer kritisk til hesten og hvor stor glede du har av å ride den - og det er selvsagt mye lettere å slutte som forrytter enn å selge hest...
Det er fantastisk å ha egen hest, alt ansvaret til tross, men man kan ha minst like stor glede av en hest som tilhører en annen.
Håper du finner en løsning, enten det er med egen hest eller hest på for.
Lykke til!
:)
elx

Redigert av - elx den 03/12/2003 22:31:52 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  16:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er selv 21 og har ikke noen som helst økonomisk mulighet for å realisere hest akkurat nå.
Men skulle nok ønske jeg kunne :-)
Om du ikke har masse erfaring med akkurat det å eie hest så foreslår jeg at du gjør som elx sier, skaff deg en hest på hel- eller halvfôr, da skjønner du fortere hvor mye arbeid det er!!

Vanligvis begynner man jo å vite hva man vil når man er 21, og dermed er vel sjansen for at du plutselig går lei mindre. Samtidig tror jeg at man kan ta visse forholdsregler, først og fremst, ikke hest deg over hodet (altså ikke kjøp en hest som er langt mer krevende enn noe du har holdt på med før). Ikke ha alt for store mål i starten, ta deg tid til å lære å bli hesteeier osv. (hvordan reagerer heste på ting, hvordan takler du hestens reaksjoner osv.)

Husk også at du i motsetning til mange "småunger" som får hest er i stand til å stille deg alle disse spørsmålene du har stilt oss her, du har tatt med risiko for interessetap osv i beregningen.
Og klart man blir skremt om noen står der med drømmehesten og sier at den kan bli din... Mange har nok havnet i den situasjonen du beskriver, men da er det jo også fullt mulig å skaffe seg en hestepasser/forrrytter. Slik at man selv ikke behøver å være i stallen 7 dager i uka!!
Det er mange muligheter. Men når man har sin egen hest tror jeg det også hjelper, da ser man framganger med en gang, og man sitter ikke å rir tusen forskjellige hester som alle andre også rir.
Tenk på alle treninger du kan delta på, alle stevner, langturer osv.

Lykke til

Guro (som også ønsker seg hest, men dessverre ikke har råd..)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/11/2003 :  03:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hva med å ta en hest på helfor først,med feks.2 mnd.oppsigelsestid? Da har du muligheten til å få "testet" deg selv,og hesten vil nok ikke lide noen nød om den i verste fall må tilbake til eier. Så lenge ting er skikkelig avklart på forhånd, bør ikke dette være noe problem.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  04:43:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Før jeg kjøpte meg hest igjen for et par år siden var jeg også i tvil om det kom til å bli for mye hest. Jeg hadde en på halvfôr, og syntes til tider det også var mer enn nok. Likevel kjøpte jeg Men det ble annerledes når jeg fikk min egen, heldigvis! Mye arbeid, jepp, 2-4 timer daglig. Så det blir ikke så mye tid til andre ting når man i tillegg er i full jobb. Jeg savner av og til det å ha god tid til å besøke venner, reise, trene annet enn ridning, fjellturer osv. Heldigvis har jeg ei veninne som mer enn gjerne tar seg godt av han de gangene jeg ikke har anledning selv. Og stalleierne ordner med fôringa så jeg slipper unna med bare et stallbesøk daglig.

Har du muligheten til å ha en hest på fôr, så prøv gjerne det først! Mye enklere hvis du skulle finne ut at det blir for mye jobb da
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.