hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt livsyn/ din tro...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Ditt livsyn/ din tro...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tone_

Skrevet - 22/08/2006 :  18:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er kristen

Tror at Gud har skapt oss og at Jesus døde for oss..

Men går ikke så mye i kirka, stortsett bare på julaften.. lever et liberalt liv jeg også..ikke alle jeg som vet at jeg er kristen heller.. Men det er jeg altså!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  18:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er kristen

Tror at Gud har skapt oss og at Jesus døde for oss..

Men går ikke så mye i kirka, stortsett bare på julaften.. lever et liberalt liv jeg også..ikke alle jeg som vet at jeg er kristen heller.. Men det er jeg altså!

Opprinnelig postet av Tone_

ja er litt sånn eg og..er kristen og kommer nok alltid til å vere det, men eg tror liksom ikkje ordrett på alt det som er skreve, som fks at jrda var skapt på 7 dager. men at gud var grunnen til at the big bang skjedde...ja er litt sånn..tror at gud står bak det meste vitenskaplige som skjer så ja sånn er det...er kristen, men tenker ikkje mye på det, det er bare det eg trur på:P
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  00:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ateist. Tror jeg.
-Madeira- Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  21:15:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Eg trur de er litt merr, hellom himmel og gjord enn me vett om...!
ta en kikk på min vip...! Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  00:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en "lett" kristen oppvekst bak meg (gikk på søndagsskole og kristne fritidsaktiviteter, og havnet senere i det kristne ungdomsmiljøet her jeg bor). Regnet meg selv som kristen inntil for 4-5 år siden. En tid med mange forandringer og ganske viktige hendelser i mitt liv førte da til at jeg begynte å ta litt avstand fra kirkens syn på endel essensielle ting her i verden. Begynte å tenke over mitt eget syn på livet vs kirkas syn på livet.

Tror at det finnes en gud (en kraft) som har en "finger med i spillet". Jeg tror at de mange forskjellige religionene bare er ulike tolkninger av denne kraften, og at det finnes noe sant i dem alle. Det jeg "er" nå, har vel ikke noe navn, tror jeg (og hvorfor skulle det være nødvendig å sette navn på det i det hele tatt?); mener at hva man gjør er viktigere enn hva man "er". Dette er jo også essensen i de fleste religionene; ens handlinger avgjør hva som venter en etter døden. Når det finnes så mange ulike religioner å forholde seg til, kan man jo ikke være sikker på hvilken av dem man skal følge, og hvilken gud man skal forholde seg til. Derfor har jeg kommet fram til at det beste må være å handle av empati, og ha et åpent sinn. Så får gud selv avgjøre hva jeg fortjener den dagen jeg skal videre til et annet sted.
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  18:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vel de fleste fått med seg at jeg er kristen, men så kan jeg forklare litt nærmere hva jeg egentlig tror på:

- treenigheten, Jesus er Guds sønn, og at den Hellige Ånd virkelig finnes, selv i dag
- demoner og engler (åndeverdenen) og at folk virkelig kan bli besatt og få klarsynthet o.l. av evnt. demoner (nå er jeg ikke så erfareen med demoner (takk og lov!), men jeg har opplevd div. ting)
- Bibelen er Guds ord
- Helbredelse (har opplevd det selv)
- en himmel og et helvete etter døden (når det skjer er en annen sak!)
- At Jesus en dag vil komme igjen for å hente levende og døde

Men, jeg går allikevel ikke så ofte i kirken, er heller på ungdomsmøter e.l. Har min egen personlige grunn til nettopp dette

Spiritisme tar jeg sterk avstand fra, da jeg mener at man kontaker demoner (dette er mitt eget personlige syn, det er ikke ment for å provosere)

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/08/2006 :  21:26:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er jo også essensen i de fleste religionene; ens handlinger avgjør hva som venter en etter døden.

Opprinnelig postet av batta

Det er nettopp her kristendommen (protestantismen) skiller seg fra de fleste religionene; denne essensen har jo ikke kristendommen... Himmelen krever nemlig ikke annet enn at en skal ta imot..

Det som avgjør om du er en kristen eller ikke er ikke kvaliteten på det livet du har levd, Gud måler ikke våre gode handlinger opp mot hverandre. Det som er avgjørende er kun om en har valgt å tro på og ta imot han..

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  22:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dette er jo også essensen i de fleste religionene; ens handlinger avgjør hva som venter en etter døden.

Opprinnelig postet av batta

Det er nettopp her kristendommen (protestantismen) skiller seg fra de fleste religionene; denne essensen har jo ikke kristendommen... Himmelen krever nemlig ikke annet enn at en skal ta imot..

Det som avgjør om du er en kristen eller ikke er ikke kvaliteten på det livet du har levd, Gud måler ikke våre gode handlinger opp mot hverandre. Det som er avgjørende er kun om en har valgt å tro på og ta imot han..

Opprinnelig postet av Tone_

Det er likevel en "handling" man må utføre; man må tro. Uten troen kommer man ikke til himmelen, og der "krasjer" det litt i hodet mitt når det kommer til kristendommen. Man kan (i utgangspunktet) være en drittsekk og likevel komme til himmelen, mens på den annen side kan man være kjempesnill og ikke slippe inn. Akkurat det faktum gjør at det for meg er vanskelig å tro på kristendommen, da gud i mine øyne virker egoistisk hvis det eneste som avgjør om man kommer inn i himmelen eller ikke er om man tror på ham selv. Bare man tror, så har det ikke noe for seg å være snill mot andre, eller?

Sier ikke dette for å provosere, men fordi jeg oppriktig undres over akkurat dette ved kristendommen. Hvis noen har en forklaring/teori, så kom gjerne med den.
Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2006 :  23:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må vel si at jeg er kristen!
Som komfirmant var det lik gyldig hva jeg valgte. Tenkte bare på å få det overstått.. Men så oppdaget jeg tensing, en linje man kan velge under konfirmasjonstiden. Da oppdaget jeg en en ny side ved meg selv.. Musikk er tingen. Har gått på tensing i snart 3 år.. Konfirmasjonstiden min ble helt super, har et helt annet syn på kristendom. Jeg tror ikke på alt i biblen i grunn, veldig lite, men biblen er liksom bare forteller fra fortiden. Det er nok ikke jug heller?! For min del er kristendom noe fint.. Fellesskap og trygghet.. Dette ble kanskje rart,, men for meg er kristendom bare positivt,, selv om mye er litt rart!

www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  00:23:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Er vel ikke så kristen av meg akkurat nei.. (døpt,konfirmert, og det er vel omtrent eneste gangene jeg har satt mine føtter i en kirke, bortsett fra andres dåp, bryllup, begravelser. Men aldri frivillig på søndager..) Føler meg, hmm.. "uavhengig" om man kan si det på den måten, tar ikke slikt så særlig tungt..

Men jeg har skikkelig sansen for unaturlige og paranormale ting!!

Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 30/08/2006 :  20:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er kristen:D

og går frivillig i kirke (nesten) hver søndag.
og tror ikke noe på dette med 'the big bang' , nei Gud er skaperen av alt, og jeg tror jeg kommer til himmelen når jeg dør.
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  11:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
batta skrev:
Kopi av melding:

Det er likevel en "handling" man må utføre; man må tro. Uten troen kommer man ikke til himmelen, og der "krasjer" det litt i hodet mitt når det kommer til kristendommen. Man kan (i utgangspunktet) være en drittsekk og likevel komme til himmelen, mens på den annen side kan man være kjempesnill og ikke slippe inn. Akkurat det faktum gjør at det for meg er vanskelig å tro på kristendommen, da gud i mine øyne virker egoistisk hvis det eneste som avgjør om man kommer inn i himmelen eller ikke er om man tror på ham selv. Bare man tror, så har det ikke noe for seg å være snill mot andre, eller?

Sier ikke dette for å provosere, men fordi jeg oppriktig undres over akkurat dette ved kristendommen. Hvis noen har en forklaring/teori, så kom gjerne med den.

Vi har en forklaring på det ja Mange kristne er bare redd for å høres ut som fanatiske tullinger...
Poenget er jo å tro, MEN den store forskjellen på kristendommen og andre religioner er at Gud døde for deg - jepp, akkurat deg, og han hadde gjort det om det bare var lille deg i hele verden som kom til å tro på det...Dte er liksom kluet...Jesus døde for deg. Ser du ? nå høres jeg ut som en predikant, men det er altså den stor helheten.

Okey, så la oss si at du nå tror at Jesus døde for deg. Det er den ultimate ting å gjøre for noen andre sant? Og det fører til at man har lyst til å følge "reglene" i Bibelen.

Ergo, oftest går folk feil vei - de troe at for å være7bli en god kristen må man lese 5 kapittler i Bibelen hver dag, gå i kirken på Søndager, bed bordvers før man spiser og ikke tenke stygge tanker...det er liksom skallet på bananen det. Man må begynne med hjertet. Et personlig forhold til Gud kommer først, så faller det andre bare på plass av seg selv...

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  13:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg er 7 dags adventist, så jeg vil vel si at jeg er kristen.. jeg tror på gud og følger de retnings linjer vi skal følge i det daglige liv.. og så godt som det lar seg gjøre så har vi lørdag som fridag (vi har sabbat på lørdag i stedet for på søndag) det skal sies at vi sjelden eller aldri er i kirken, men så er kirken 3 timer unna.. så det er ikke bare og reise dit..

jeg synes det er utrolig viktig at folk får tro det de vil.. at man kan ha den friheten i sinnet til og velge selv hva man tror...

Mange tror ikke på gud fordi det er så mye fælt her i verden.. men hvis noen har sett filmen Bruce almighty så synes jeg de skal tenke litt på det... for gud skal ikke løse alt for oss.. mennesker er så selvstendige og det er så mange som rett og slett lar ondskapen styre seg.. og da blir det jo krig og sult...

folk kan ikke sitte på rumpa og be til gud om at han skal fikse alt..

gud har vel neppe sagt at man skal det heller.. men leve etter de bud som han har gitt oss for og skape harmoni og fred i livene våre..

jeg er ikke så flink til og få frem det jeg mener egentlig.. men dette var et forsøk..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 31/08/2006 :  16:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spiritisme tar jeg sterk avstand fra, da jeg mener at man kontaker demoner (dette er mitt eget personlige syn, det er ikke ment for å provosere)

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

da vet du ikke mye om spiritisme.... mange tar kontakt med åndeverdenen men enda fler lar være.... jeg har aldri gjort det, og jeg kjenner ei som har vært spirimismetiker i 20 år og hun har enda ikke kontaktet åndene! demoner bli aldri kontaktet!! i spiritismen tror man hverken på djeveln eller helvete... sinte ånder kansje ja, derfor skal man helst ikke kontakte åndeverdenen med mindre den tar kontakt med deg! jeg tror helvete og djevelen ble "diktet" opp for å skape frykt!, frykt er jo den enkleste vegen til makt! veldig effektivt!
Men som sagt så har jeg stor respekt for andres religioner, men det er så mange som ikke vet helt hva spiritismen er for noe, mange tror man kontaker de "døde" men det gjør man alltså ikke! spiritismen handler om å utvikle seg spirituelt! bli et mer opplyst og åpent menneske...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/08/2006 :  21:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tja...tro er jo en slags "handling", men alikevel en handling som ikke byr på større utfordringer enn kjærlighet og en stor porsjon ydmykhet.. "Hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ha, fra de døde, skal du bli frelst" står det i bibelen.. Dette er vårt "bevis" på at kun det å tro er godt nok for Gud...

Dette med at det er mange som har levd et veldig godt liv som ikke kommer til himmelen og motsatt... synes mange er ganske vanskelig å forstå, inkludert meg..heldigvis er det ikke opp til oss mennesker å avgjøre hvem som kommer til himmelen...

Men slik jeg ser det bygger hele kristendommen på en helt vannvittig form for tilgivelse.. det er håp for alle å komme til himmelen, uansett hvor mye gale en har gjort. Bare tenk på kjeltringen/morderen som hang på korset ved siden av Jesus, som fikk bli med til himmelen fordi han omvendte seg og bekjente at han trodde på Jesus rett før han døde...

Kristendommen sier at hvis du bare vil velge å følge Jesus blir alle dine synder glemt...sletta...ganske rart å tenke på egentlig...

"Dersom noen er i Kristus er han en ny skapning, det gamle er borte, se alt er nytt!"

Høres vel ut som en prest jeg også nå er jeg redd for...

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.