hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt livsyn/ din tro...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Ditt livsyn/ din tro...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  01:13:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette med at det er mange som har levd et veldig godt liv som ikke kommer til himmelen og motsatt... synes mange er ganske vanskelig å forstå, inkludert meg..heldigvis er det ikke opp til oss mennesker å avgjøre hvem som kommer til himmelen...
Opprinnelig postet av Tone_

Det er nettopp slik jeg tenker og; jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om alt som står i Bibelen og alt som forkynnes i kirken, men det er ikke jeg eller mine medmennesker som skal avgjøre hva som skjer med meg etter døden. Jeg tror på en rettferdig Gud, så hvis det finnes et liv etter døden, stoler jeg på at han gir meg det livet han mener jeg fortjener.

Bibelen forteller jo dessuten på ulike vis om himmel og helvete, og hvordan man ender opp der. Jeg syns beskrivelsen i Johannes Åpenbaring høres logisk og rettferdig ut; der man er dø ("sover") til Jesus kommer igjen, og der helvete er et "intet"; man dør og blir borte. De som bekjenner sin tro havner i paradis, som er en jord uten ondskap. (dere som kanskje har mer greie på dette enn meg får rette på meg hvis jeg tar feil, men syns å huske at det lød noe i den duren).

Når det er sagt så syns jeg filosofien i budhismen er ganske fin; hva du gjør i dette liv avgjør hva som skjer med deg i det neste liv, og Nirvana er målet (den evige hvile, der man aldri mer våkner; døden slik som mange tenker på den; et intet). I buddhismen er mennesket nr. 2 på "rangen" (bare overgått av budhistiske munker, som jo og er mennesker, men som lever et annet liv. Munk er det siste stadiet før Nirvana, så om man lever et bra liv som munk når man Nirvana). Hunden er nederst på rangstigen, så den som er hund i dette liv, har ikke levde et bra liv i sitt forrige liv, men man skal ikke straffe hundene av den grunn, for det kan faktisk være en slektning eller nær venn av deg. Budhismen virker på en måte helt søkt, men tanken om at man skal være snill mot alle, og at det lønner seg på "veien" liker jeg. Og søken mot den evige hvile liker jeg og; syns et evig liv virker slitsomt, jeg. Man sier "mett av dage" om de gamle som dør, og det tror jeg så gjerne. Hva skal man da med enda et liv, som ikke bare varer i 80-90år, men evig...

Ble fryktelig filosofisk her jeg satt:p
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/09/2006 :  07:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskjellen mellom kristendommen og buddhismen ligger vel akkurat her...

Buddhismen sier: "du får, på grunn av...."

Mens kristendommen sier: "du får, til tross for..."

Jeg må av denne grunn si at kristendommen passer best for meg, fordi jeg ikke har, og aldri vil kunne leve et perfekt liv.. jeg synder gang på gang..

Men kan alikevel slippe å tenke på om dette betyr fortapelse eller "nedrykk" i karma for meg, siden jeg allerede har valgt å ta imot en som har levd et perfekt liv før meg slik at jeg skulle få slippe det...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  00:39:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen religiøs person, men med all dritten på denne jord, begynner jeg å lure på om det er dette som er helvete.

Jeg tror litt på skjebne jeg. At det alltid er en mening med ting som skjer.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/09/2006 :  11:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde man ikke hatt alle disse formene for religion og livssyn, så hadde man heller ikke hatt så mye krig og elendighet i verden.

Og etter min mening så er statskirken en instans som absolutt IKKE burde utestenge enkelte grupper i samfunnet. Bibelen tolker de som det passer seg, ut i fra hvilken situasjon som skal tolkes.

Nå har jeg aldri vært kristen selv, men folk får nå tro på det de ønsker, jeg tror det er viktig å ha noe å tro på. Men at man kommer til himmelen? Næææææ, det tror jeg neppe...
Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 10/09/2006 :  00:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote
...Når det er sagt så syns jeg filosofien i budhismen er ganske fin; hva du gjør i dette liv avgjør hva som skjer med deg i det neste liv...
Opprinnelig postet av batta

[/quote]

jeg liker kristendommen bedre. jeg hadde ikke orket å gå å tenke på at alt jeg gjør avgjør hvordan mitt neste liv vil bli, for jeg vil aldri bli perfekt, jeg vil alltid synde. så jeg ville ikke fått d perfekte livet.
men i kristendommen trenger du bare å tro i hjertet og bekjenne med munnen at du tror på Jesus, Guds sønn som døde og stod opp for våre synder, for å komme til himmelen og få d godt. for jeg tror himmelen er et sted uten noe vondt, og der ønsker jeg å være.

også har jeg sett tidligere at folk har skrevet at de tror livet på jorden er helvete fordi d er så mye vondt her. men d tror ikke jeg, for visst man tenker seg om skjer d mye godt også, vi smiler og ler sammen, gir hverandre en klem osv. dette er gode ting, og d eksisterer ikke gode ting i helvete. derfor tror jeg at d finnes en himmel som er bare god, og et helvete som er bare vondt. og jorden ligger et sted i mellom der.

og når jeg tenker litt på d, tror jeg egentlig livet på jorden er en vente tid før d evige liv. jeg hørte en gang noen som sa at: <<vi er ingenting før vi blir født, og blir ingenting etter vi dør, så er livet egentlig bare en pause fra døden?>> (eller noe sånt) d er veldig bra sagt syns jeg.

dette er hvertfall min mening.

Redigert av - min_nordlandshest_lucas den 10/09/2006 00:24:35 Gå til toppen av siden

killekill

» VIP

Skrevet - 11/09/2006 :  21:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
det som betyr noe i mit liv er mine venner, familien min og det jegtror på.. mi tro rettogslett.. jeg tror på det kristne liv og liker meg i kirka.. føler meg hjemme der... er alltid gla når jeg er der med vennenne mine.. men ikke alltfor gøy på boksenm,øter.. men ungdomsmøter er det gøyeste jeg vet men kirka... junior,frikveld,krik,og refill er bare best!!!! jeg elsker det bare.. mange kaller meg overkristen men det får di bare gjøre jeg tar meg ikke nær av det for jeg vil leve sånn som jeg er. og da får de ta meg for den jeg er..!!! men de vennenne jeg har.. liker også å gå i kirka avogtil..<3<3

**kleem**

^^,
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  22:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, for dere som mener at i kristendommen kan man gjøre som man vil, bør lese disse versene:

Kopi av melding:
Dere er jordens salt. Men hvis saltet mister sin saltkraft, hvordan skal det da kunne bli salt igjen? Da er det ikke godt for noe annet enn å kastes ut og bli tråkket ned av menneskene. Dere er verdens lys. En by som ligger på et fjell kan ikke skjules. Man tenner ikke en lampe og setter den under et kar, men i en lampeholder. Da gir den lys til alle som er i huset
Matt 5.13-16
Hvis vi kristne gjør som alle andre i verden, hvordan kan vi da være lys eller salt? Hvordan kan vi da framstå som et levende vitne fra den hellige Gud?

Kopi av melding:
Ingen kan tjene to herrer. For enten vil han hate den ene og elske den andre, eller så vil han holde seg til den ene og frakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og mammon
Matt 6.24

Enten må vi tjene Gud, eller så må vi tjene verden. Det står også at vi får lønn for det vi gjør når vi kommer til himmelen, les også om en lunken kristen. Gud straffer oss også for våre synder. Les Åpenbaringen 3.19:
Kopi av melding:
Alle dem Jeg elsker, dem refser og tukter Jeg. Vær nidkjære og omvend deg!

Tenk deg at du skulle gifte deg med din kjæreste, og hun/han ville være helt perfekt hele tiden, vaske opp, rydde, passe ungene, komme med frokost på senga o.l. Villle du da ha giftet deg med h*n hvis h*n fikk være utro 20min for året? 10 min? 20 sek? Jeg tipper svaret er nei, ivertfall for meg. Jeg er ikke spesielt sjalu av meg, men jeg hadde ikke tålt at kjæresten/mannen min hadde vært utro et lite sekund en gang. Slik er det med Gud også. Du kan ikke tjene Gud 23 t og 59 sek av en dag og tjene djevelen det siste minuttet. Da får Gud for lite. Selvsagt kan du be om tilggivelse, men det er ikke poenget.

Kopi av melding:
Og nå, dere barn! Bli i Ham, slik at vi kan ha frimodighet når Han åpenbares, og ikke bli til skamme overfor Ham ved Hans komme. Når dere vet at Han er rettferdig, så forstår dere også at hver den som gjør rettferdighet, er født av Ham.
Johannes` første brev 2.28-29

Kopi av melding:
Og hver den som har dette håpet til Ham, renser seg selv, liksom Han er ren.
Johannes` første brev 3.3 (det i mellom får dere lese selv)

Kopi av melding:
Hver den som gjør synd, gjør også lovbrudd, og synd er lovløshet. Og dere vet at Han ble åpenbart for å ta bort syndene våre, og i Ham er det ikke synd. Hver den som blir i Ham, synder ikke. Hver den som synder, har verken sett Ham eller kjent Ham. Dere barn! La ingen føre dere vill! Den som gjør rettferdighet, er rettferdig, liksom Han er rettferdig

Jeg føler at hvis når du bli i Et med Faderen, får du mer og mer lyst til å bli mer lik Ham, du blir jo selvsagt fristet, Gud lar djevelen friste oss for å teste vår tro (les Jobs bok), og du får tilgivelse for dine synder, men Bibelen advarer sterkt mot synd i disse versene. Les også dette verset:

Kopi av melding:
Hvis noen sier "Jeg elsker Gud", og hater sin bror, da er han en løgner. For den som ikke elsker sin bror, som han har sett, hvordan kan han da elske Gud, som han ikke har sett?
Johannes`første brev 4.20

Selvsagt er vi alle syndere, men vi kommer nærmere Gud des mindre vi har uoppgjort med Ham. Mulig jeg sporet litt av her, og snakket mest om synd, ikke tilgivelse. Men hvordan kan du opprinnelig elske Gud ved å synde og likegyldig trekke på skuldrene og si: Gud tilgir meg sikkert?

Dette ble langt, men jeg håper du tok deg tid til å lese alt dette, og for all del; korriger meg hvis jeg tar feil!

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  15:19:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er kristen. Kanskje hva man kan kalle liberal på en konservativ måte... av typen som går med WWJD? -armbånd, men ikke liker å slå folk i hode med Bibelen til daglig.
Opprinnelig postet av Ellbell

Å slå folk i hodet med Bibelen gjør du ikke til hverdags, bare til fest?
(Spøk!)

Selv er jeg ateist og tror verken på skjebnen eller at alt har en mening. Det betyr jo ikke at jeg ikke tror på noe som helst. Jeg har en livsfilosofi, og jeg tror på menneskene - noen ganger er det kanskje vanskeligere enn å tro på en gud...
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  11:02:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å slå folk i hodet med Bibelen gjør du ikke til hverdags, bare til fest?
(Spøk!)

Tja...Hvert skuddår i hvertfall

Jeg er veldig på nett med MP & Nehemyah Mulan her! Masse bra bibelvers!

Noen nevnte også buddhisme kontra kristendom - veldig bra sagt!

Har den siste tiden snakket med et overraskende antall mennesker som mener at bibelen motsier seg selv i at "Gud vet alt" så hvorfor forhindrer han ikke vonde ting da?
Jeg tror det funker på denne måten;

Gid har en god plan og en fremtid for alle, men det er vi som velger hvilke stier vi vil trå og hvilke dører vi vil åpne. Tror Gud alltid er der å leder deg om du spør om det og er åpen for å gå litt andre veier enn det du selv ønsker. Gud har alltid et smart lite sauetråkk som leder gjennom skogen og inn på riktig vei igjen. Men det er vi som velger å gjøre ting - ergo blir det ikke det samme å tro at Gud er allmektig og skjebnen.

"For jeg vet de tanker jeg tenker om deg sier Herren, det er fredstanker og ikke tanker til ulykke, jeg vil gi dere fremtid og håp - Jeremia 29,11"

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.