hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruker du hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Bruker du hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  19:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at d er mange som rir som ikke bruker hjelm, noe jeg synes er kjempedumt! Skjer mange fæle ulykker og det er vell neppe så veldig deilig å finne en rytter med hull i hodet etter et fall.... Verken for den som faller av eller den som finner den... Men nå har jeg lest i ganske mange hesteblader og ser ofte bilder av ryttere som rir dressur uten hjelm, eller på tur. Synes dette er veldig dumt, selv den roligste hesten kan jo skvette eller falle! Dessuten er de jo veldige dårlige forbilder for yngre ryttere! Noen som er enige?

-sPikE-

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  19:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker vanligvis hjelm. bare med unntak når jeg rir barbak, og det foregår vanligvis i skritt, og bare et kort stykke (opp fra trøa). ellers bruker jeg alltid hjelm. det synes jeg burde være en selvfølge, uansett hvor rolig hest du rir. i høyere dressurklasser skal man ha hatt, dette er vel fordi hesten skal være så "kuet" at den ikke skvetter for noen ting. i western rir man også med hatt, for å slippe å bli helt kokt i hodet (etterlevning fra den gamle vesten). nå er det vel påbudt i westernklasser... islendinger blir vel også ridd uten hjelm, dette vet jeg ikke grunnen til. ganske dumt egentlig...

jeg synes iallefall alle skulle ridd med hjelm, uansett gren...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  19:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tidligere debatt om samme tema: "Hjelm".

Bruker selvfølgelig alltid hjelm når jeg rir. Hender også jeg bruker hjelm ved longering av unge, spreke og/eller ukjente hester også. Longerer ikke så mye for tida, men hvis det skjer..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  20:55:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Bruker alltid hjelm; både når jeg rir på tur / bane, når jeg kjører med hest eller når jeg trener voltige. De som rir uten hjelm og faller av, og ikke blir skadet, de har hatt flaks! Personer som blir sett opp til (rideinstruktører osv) bør absolutt ri med hjelm, de er forbilder for mange, både yngre og eldre. Vi hadde dette oppe på styremøtet i ride / kjøreklubben, og skal sette opp "Hjelm påbudt"- skilt på klubbens felles ride- og kjørebane. Bruk hodet - ri med hjelm!!! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bruker selvsagt hjelm, selv om jeg etter min mening har verdens snilleste hest Det er jo foresten de snilleste og tryggeste hestene som er "farligst" iom at man aldri forventer at disse skal finne på noe, på en mer skvetten hest er man jo hale tiden forberedt på hva som kan skje!! Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  22:42:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Bruker også alltid hjelm når jeg rir og det er hjelm påbud på stedet også!!

Har sett masse bilder på VIPene her av folk som rir uten hjelm og de kan også bli forbilder for mange!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  09:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Cowboyhatten er nok ikke en etterlevning fra fortida fordi cowboyene ikke ville bli kokt av hjelmen, i og med at hjelmen ikke eksisterte i *cowboytiden*

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/11/2003 :  11:03:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bruker _alltid_ hjelm. Men er nok ikke så flink som spoff til å ha den på når jeg gjør andre ting med hest.

Men hjelm er mer eller mindre en selvfølge i mitt liv på hesteryggen.
Samt at hesten jeg driver med nå står på et ridesenter og da mener jeg det er høyst uaktuelt å ri uten hjelm i og med at det er masse barn der og man har vel et visst ansvar når man ferdes blant disse.

Dessuten finnes det etterhvert så mange hjelmer med bra lufting osv. at "klamt", ekkelt, svett osv. bør være utgått som argument for at det er ekkelt å bruke hjelm :-)
Har selv en sånn "sykkelhjelm" aktig hjelm, og den er lett og godt å ha på hodet, og kommer nok aldri til å skiftes ut med andre typer hjelm :-)

Guro

Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  12:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Bruker ALLTID hjelm når jeg rir, av og til når jeg longerer.

Jeg er ei av de som ikke har hjelm på meg på noen bilder på vip`en min. Dette for at det skulle bli tatt bilder av oss av en fotograf. Tenkte faktisk ikke på hjelm da, for bildene skulle bli fine. Mulig det var dumt, men dette var ett unntak, og jeg rir alltid med hjelm ellers.

-Ingrid-
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  12:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Cowboyhatten er nok ikke en etterlevning fra fortida fordi cowboyene ikke ville bli kokt av hjelmen, i og med at hjelmen ikke eksisterte i *cowboytiden*

ok da, tenkte ikke på det. men den er for å stenge ut strålene fra solen

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  15:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Seff. bruker jeg hjelm.... Tenkter aldri på å ikke ta på meg hjelmen.....=)
*** =) Trine =) *** Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  18:19:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Bruker alltid hjelm når jeg rir- uansett!
Jeg hadde følt meg utrygg uten.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Redigert av - colombus den 22/11/2003 17:38:07 Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  21:34:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg bruker ALLTID hjelm når jeg rir, men ikke alltid når jeg skal ri inn fra trøa. d er noe som mangler hvis den ikke er på hodet, jeg føler meg nesten naken om ikke andre bruker så gjør jeg det!

klemmer fra oss

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  18:52:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ALLTID hjelm uanz hvor jeg skal... Så om jeg bare skal skritte en runde rundt i ridehuset!! Har falt av mange ganger og slått meg, så nå vet jeg at det er lurest, ja... Men jeg vet om mange som ikke gidder å gå den "laange" veien til skapet sitt for å hente den, så de bare dropper den!! Sånt syns jeg er bare helt teit asså... Blir så sint jeg... I våra stall er det PÅBUDT å ri med hjelm uanz...! Det er "straffbart" å ri uten for å si det sånn... Det syns jeg er litt bra! Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  15:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ja, bruker ALLTID hjelm når jeg rider. Føler meg helt naken uten...

Men da jeg var yngre var jeg - i en periode - altfor "kul" til å bruke hjelm Pinlig å måtte innrømme det, men man blir faktisk veldig påvirket når man ser alle sine forbilder ride rundt uten. Nesten alle de flinkeste hadde kun på seg hjelm der det var på budt - på konkurransebanen - de varmet ofte opp, tilogmed over hinder, uten!
Jeg red på banen og tur uten, og husket bare avogtil på hjelm når jeg skulle hoppe. Også på unghester og hester jeg aldri hadde ridd før!
Ettersom jeg ble eldre og hadde gått på trynet - skikkelig! - noen ganger fant jeg ut at det var ren idioti å gamble med min egen helse på den måten. Og heldigvis for det!
Under sprangtrening i ridehus en vinterdag mister hesten min fotfestet fullstendig (frost i bakken, løs ridehusflis over) og vi tryner i svingen. Stigbøylen min løsner og suser gjennom luften - treffer meg i hodet. Jeg var både svimmel, mørbanket og uggen, men det gikk over etter noen uker. Men hjelmen? Den kunne jeg dele i to med hendene etterpå...
Skremmende å tenke på at det kunne vært mitt hode! Og har ikke tenkt å ta en lignende sjanse igjen - ihvertfall ikke nå som jeg har blitt smart nok til å forstå at hodet er noe man bør beskytte
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  14:28:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
BRUK JELM! jeg suns det er idiotisk uten selv om du rir barbak så kan du vell ha hjeml?????? d e nesten større sansynlighet at du detter av da!
å ri uten hjelm ser ut som att du tror du r flink å kul..... alså ego.....
men men koz dere da
=)=)=)=)=)=)==)=)==)=)==)=)=)=)

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.