hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare Den Ene Galoppen ! ;'(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bare Den Ene Galoppen ! ;'(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

NadiaPus
» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  18:23:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNadiaPus  Svar med kopi av melding
Hei=) Jeg har ett problem med hesten min,og det er at ho bare går den ene galoppen,ho er ganske stiv også,vil myke henne opp.. Men ho kan nesten ikkeno dressur.. :/ Hva skal jeg gjøre??
Vil satse på sprang med ho,hvis alt går etter planen,men trenger litt hjelp i begynnelsen..

Håper noen vill hjelpe:P

It's Not How You Read It,I'ts How You Ride It ;)

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  18:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Longering kanskje?
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  19:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hun så ille ville jeg holdt meg til å ri volter, serpentiner, 8-tall osv. til hun er bedre. Er hun veldig stiv hjelper det med slike øvelser. Ville også trent mye overganger for å styrke henne. Kanskje det er best å vente med galoppen til hun har blitt bedre. Ri iallefall ikke mye galopp nå, jeg ville heller trent overganger i galopppen også.

Ellers kan du ri mye på tur. Har du steder du kan klatre pleier det hjelpe mye. Hestene får brukt seg på en vledig fin måte når de er ute i skogen, det blir mer naturlig for dem, og mange vil derfor arbeide på en skikkelig måte med hele kroppen.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  20:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers kan du ri mye på tur. Har du steder du kan klatre pleier det hjelpe mye. Hestene får brukt seg på en vledig fin måte når de er ute i skogen, det blir mer naturlig for dem, og mange vil derfor arbeide på en skikkelig måte med hele kroppen.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Akkurat det stusset jeg litt på.. For vi rir jo våre hester hele tiden på tur, men de bruker venstre galoppen på tur, ergo de er veldig stiv på høyresiden..

Bustetrollet

Skrevet - 05/08/2006 :  20:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita fatter ikke høyregalopp når jeg er hjemme. Men når vi kommer på ordntlig ridebane fatter hun begge delene. Mystisk.

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  20:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Nei sant.. Samme her.. Eller, Hellegutt er så stiv at han ikke fatter høyregalopp med rytter, men uten rytter, i bane, ja DA skal han galoppere begge galoppene
Jivi skjerper seg med en gang hun kommer inn på banen, men hun kaan fatte galopp på tur da:P om vi rir på en volte

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  21:50:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
barokk,barokk,barokk:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  22:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat det stusset jeg litt på.. For vi rir jo våre hester hele tiden på tur, men de bruker venstre galoppen på tur, ergo de er veldig stiv på høyresiden..

Nå skrev ikke jeg at du skulle jobbe med galoppen på tur. Men å ri i skogen, klatre, ri opp og nedover, vil styrke hesten godt. Samtidig som at den får trent på koordinering og balanse. Det er hele hesten som skal styrkes, ikke bare den svake siden. Når hesten jobber ute i det fri, merker jeg iallefall at det faller seg mer naturlig for dem å bruke hele kroppen skikkelig. På bane er det oftere at de belaster feil, og ikke får styrket begge sider like godt. Derfor anbefaler jeg mye ridning i skog og mark, for å få en jevn hest. Selv om det ikke vil virke indirekte på problemet med at hesten kun fatter en galopp, vil det hjelpe ved at man som sagt vil få en jevnere hest.

Jeg tror ikke at problemet kan løses ved å kun jobbe med ene sida, jeg tror at man skal jobbe med hele hesten. Man må få hesten lik, og da kan man ikke 'glemme' den sterke siden. Som jeg skrev i første innlegget ville jeg først og fremst konsentrert meg om å få en fin og løsgjort hest. Alle former for volter og serpentiner er løs- og mykgjørende, og de har vært veldig fine for meg når jeg sliter med stive hester.

Men for all del, jeg er ikke dressurtante eller noe Ridning er ikke min sterkeste side, finnes sikkert andre og bedre alternativer også. Selv om jeg tror at veien å gå vil være å få en jevn hest. Å jobbe hesten generelt fremfor å fokusere på et bestemt problem har hjulpet meg og mine hester mange ganger iallefall.
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 05/08/2006 :  22:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er absolutt enig med sigyn,brautaogrubin: BAROKKRIDNING! Jobb fra bakken i skritt i volter. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  22:46:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
få deg en flink og forståelsesfull instruktør. men pass på at du ikke rir for en som "alle sier er flink", men som du eeegentlig ikke liker likevel, selv om du kanskje ikke vet hvorfor.
på slutten av hver time skal du kunne kjenne for deg selv at "dette var morsomt", ellers mister du interessen!
(hilsen en som har verdens beste ridelærer, og pga det synes dressur er gøy)

ellers er jeg enig med Irriducibili, terreng og bakker er bra. og ri masse, masse, masse overganger. prøv å få minst 100 hver gang du rir.
når hun blir flinkere kan du prøve å legge ut én bom på en volte, og så ri over den i galopp, og prøve å "treffe" hver gang, helt til hun får en stabil rytme. vanlige galoppbommer er også bra.

lykke til, fortell hvordan det går

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de bruker venstre galoppen på tur, ergo de er veldig stiv på høyresiden..

Feil. En hest velger galoppen på den siden den er stiv. Jeg har lest en veldig logisk forklaring på dette, som fikk meg totalt til å skifte mening fra 'det gamle' (Destrier, hjelp! Det var du som skrev det en gang i tiden.). Det er noe jeg kjenner veldig godt på hesten min, hun er stivere på den siden hun galopperer. Ei venninne av meg har også samme erfaring. Hun har hele tiden trent veldig mye på høyre side, siden hesten kun fatter venstre galopp. Han ble sterkere og sterkere på høyre side, men fatter likevel aldri høyre galopp.

Tilbake til saken: Jeg ville først fått hesten sjekket av equiterapaut, og deretter fått gode veiledere.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
barokk,barokk,barokk:P

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Kanskje en idè å utdype den litt om det er løsningen?
For jeg regner ikke med at du/ dere mener at hesten fatter begge galloppene ved å lytte til barokk( musikk)?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  01:05:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
de bruker venstre galoppen på tur, ergo de er veldig stiv på høyresiden..

Feil. En hest velger galoppen på den siden den er stiv. Jeg har lest en veldig logisk forklaring på dette, som fikk meg totalt til å skifte mening fra 'det gamle' (Destrier, hjelp! Det var du som skrev det en gang i tiden.). Det er noe jeg kjenner veldig godt på hesten min, hun er stivere på den siden hun galopperer. Ei venninne av meg har også samme erfaring. Hun har hele tiden trent veldig mye på høyre side, siden hesten kun fatter venstre galopp. Han ble sterkere og sterkere på høyre side, men fatter likevel aldri høyre galopp.

Tilbake til saken: Jeg ville først fått hesten sjekket av equiterapaut, og deretter fått gode veiledere.

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

Men han fatter jo heller aldri høyre i bane?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  01:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvem?

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  01:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan barokk? Dette er akkuratt det samme som når folk sier at du bør trene NH med hesten din om den er vanskelig. Men HVA??

Barokk er jo en hel verden. Det vil jo være det samme som å si at du må trene dressur med hesten din for å få til galoppen. Men hva innenfor dressur skal du trene på? Hva innenfor barokk skal du trene på? Hvilke øvelser, hvordan skal du utføre øvelsen? Barokk i seg selv er ikke svar på poblemet, men måten denne typen ridning utføres på, og øvelsene (som forøvring er de samme som i dressur), kan nok hjelpe. Her må man jo selvsagt utdype.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  01:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hvem?

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

oj, det glemte jeg å skrive..
Hesten jeg rir..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.