hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare Den Ene Galoppen ! ;'(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bare Den Ene Galoppen ! ;'(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

siril_k

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  16:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har samme problemet med hoppa mi, ho fatta bare venstre galopp. Hun har gått på tur hele livet sitt og når hun 13 år gammel skulle lære seg dressur ble problemet tydelig. Ho skifta fint galopp over hinder, men utrulig hvor små volter man kan gå i kontra av ren latskap. Men med god hjelp fra ridelæreren min og equiterapeut har hun blitt betydelig bedre.
Har hatt equi terapeut til henne to ganger. Første gangen var hun skeiv i hofta, ved neste behandling hadde det flyttet seg til ei låsning i nakken. Nå kan hun fatte høyre galopp om hun er veldig stilt til venstre. Hun skifter også til høyre galopp med et lite bukk. Nå har det vært sommerferie og jeg er veldig spent på hvordan galoppen går når vi skal fortsette treninga til høsten.
Det er bare å jobbe videre, få hesten til å skjønne at det faktisk er to galopper, tror ikke min visste d......
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:09:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå kan hun fatte høyre galopp om hun er veldig stilt til venstre.
Opprinnelig postet av siril_k

fatter hun høyregalopp om hun er stilt til venstre? jeg stiller alltid hesten min til den siden vi skal fatte, f.eks før venstregalopp stiller jeg ham til venstre. er ikke det lettere for dem? trodde det var det "normale" ihvertfall...

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 06/08/2006 :  21:54:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå kan hun fatte høyre galopp om hun er veldig stilt til venstre.
Opprinnelig postet av siril_k

fatter hun høyregalopp om hun er stilt til venstre? jeg stiller alltid hesten min til den siden vi skal fatte, f.eks før venstregalopp stiller jeg ham til venstre. er ikke det lettere for dem? trodde det var det "normale" ihvertfall...

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Det tror jeg kommer an på hvor i kroppen hesten er stiv. Er hesten for eksempel stiv i det som på galoppsiden blir indre skulder/bog, kan det være slik at hesten får mer "plass" til den stive skudra/bogen om den får gå litt vrangstilt i fatningen. Ergo lettere å fatte.
Og når hesten først får gallopert litt, er det ofte slik at slike spenninger slipper litt, for galopp er utrolig løsgjørende i seg selv.

Jeg tror det er viktig at en ikke henger seg opp i hva som er riktig i følge "læreboka" når en jobber med stive/støle hester, men heller tar tak i det individet man har, og prøver å jobbe bevisst ut ifra muligheter og begrensninger. En dyktig equiterapeut/akupunktør/kiropraktor etc er ofte til god hjelp for å få satt fingeren på hva som er de FYSISKE betingelsene for den aktuelle hesten, og så blir det lettere å legge opp "programmet" for hesten, ut i fra det.
Og så trenger man som oftest en dytkig instruktør, da, som "ser" hest og rytter godt, og som kan gi de virkelig gode rådene, ikke bare ramse opp "læreboka" og gjøre både hest og rytter ulykkelige..
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  23:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
*takker lukas fordi han ikke er stiv*

hehe, neida, er veldig enig med deg LisaFi. begynte bare å lure om det var meg som gjorde det "feil".. selv om jeg jo vet det egentlig er sånn. altså.. - ja til å ikke følge boka alltid

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  00:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er alltid enklere for å hester å galoppere på den hånden som er stivest (dette gjelder også trav). Hvorfor? Fordi den sterkeste siden vil da være utvendig, og hesten vil klare å bøye seg rundt sjenkel. Sett at hesten er stivest på høyre og du galopperer venstre hånd. Prøver du å bøye hesten vil du som oftest miste bakparten fordi hesten ikke er sterk nok.

Ri mye på den svake siden, bøy og tøy! Rir du på den sterkeste siden på pass på å still hesten ut av volten. Tenk deg at du rir på venstre hånd når du egentlig rir på høyre f. eks. Led ned og bøy med utvendig hjelpere og vis vei/led med innvendig, hvis ikke går du bare rett frem. Utrolig styrkende, og jeg har merket forskjell etter bare dager!
Gå til toppen av siden

NadiaPus
» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  14:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNadiaPus  Svar med kopi av melding
Hm.. jeg og en venninde prøvde å hoppe en åttetalls bane med ho i går,og da gikk ho en ''hel'' kortside i høyre galopp for første gang ! ;D Men hva har turridning med galoppen å gjøre??

PS: Tuuusen takk for all hjelp <3 :D Skal prøve alt ! hehe,det måå gå =)

It's Not How You Read It,I'ts How You Ride It ;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.