hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skal jeg gå fortere fram?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 skal jeg gå fortere fram?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

j.i.m

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  13:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei:)

Jeg har begynt å trene opp ei kaldblodshoppe nå, for ei venninne. Hoppa er 8 år, og ikke blitt trent de siste årene. (har gått med føll 2 år.) Jeg har begynt veldig pent, med små skritteturer på maks 15-20 min annenhver dag. Har nå gjort dette i snart to uker.(ridd 5 ganger). Men nå lurer jeg på om jeg kanskje burde øke lengden evt. tempoet, for hoppe er jo like sprek når vi kommer hjem fra tur. Hun er svett som bare det, og puster fælt, men fortsatt like sprek.
Det skal også sies at hoppa veier sikkert 100 kg for mye. Er redd for å overbelaste henne også.Hadde egentlig planer om å fortsette med de korte turene et par uker til, før jeg økte treningen, men har plutselig blitt usikker om det er nødvendig?

Hva ville dere gjort?

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
nå har ikke jeg fryktelig mye peiling på akkurat dette, men når hun er såpass svett og anpusten når dere kommer tilbake fra en skrittetur, må hun jo være i relativt dårlig form? altså, det høres jo ut som om det er nok for henne. men når hun veier såpass mye er det jo bare bra å bli litt sliten det er mange hester som er like gira når de kommer hjem, selv om de er slitne.. skader uansett ikke å ta det rolig litt lenger - men du kan jo gradvis øke lengden/ begynne såvidt med litt trav innimellom. for eksempel
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  14:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke hun tar skade av å trave litt jeg.. Sånn ca 60-80 meter om gangen kanskje, en gang eller to, når du er på tur. Trenger jo ikke være hver tur heller. Hvis det blir for slitsomt for henne, så merker du det vel relativt fort når dere traver..

Edit: Hvis hun ser ut til å like det selvfølgelig! Hvis ikke tror jeg du bør vente litt til.

Redigert av - monaco_image den 02/08/2006 14:25:33 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  14:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
min var overvektig og lat da jeg fikk han, men så måtte jeg lage ett trenings program til han og da ble det trav intervaller på 2 min og skritting 2 min osv og nå 5 mnd etterpå har han faktisk blitt ganske sprek. Det tar tid å bygge opp en lat og overvektig hest, så sett deg langsiktige mål, så blir nok hesten etterhvert i form.
lykketil

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  14:45:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar:) Jeg skal bare ha henne i ca 2 måneder bare for å sette henne igang. målet er å få slanket henne endel kilo å få på henne litt muskler, så eier bare kan begynne å trene nogenlunde normalt når hun får henne tilbake. tror jeg skal prøve meg på litt lengre turer, og kanskje trave korte intervaller etterhvert. Blir bare litt usikker når hesten svetter, men alikevel er like sprek etter en tur.
Det er jo også veldig klamt og varmt på østlandet om dagen, så det har sikkert litt å si.
Hun er jo også en veldig "våken" hest. Finnes ikke lat tross sine ekstra kilo. Derfor er det ekstra vanskelig å vite når hun har "fått nok".
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 02/08/2006 :  15:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du trygt kan øke lengden på turene. Det har hun bare godt av, så lenge det ikke er full fart og masse klatring. Men noe tempo innimellom gjør ingenting.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
For fire år siden hadde mamma en kaldblods hoppe på sikkert 16 år eller noe. Hun hadde de siste årene kun gått på beitet og vært avlshoppe, så hun så jo så som så ut...
Husker ikke helt hvordan mamma trente henne opp, men mange rolige skritteturer i starten var det nok...

Her er ett før og etter bilde av Tyrhild:

Ikke veldig vakker...

Her har hun lagt på seg og fått flere muskler. "Føllmagen" er der fortsatt, men vanskelig å få bort den...

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 04/08/2006 12:16:00 Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  16:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Intervaller i trav, ri (i skritt) opp en liten bakke.
Går hesten på utegang ? Det kunne vært en idè, iallfall å ha den mye ute. Da vil den aktivere (heter det det ? :S ) seg selv og vil sannsynligvis komme i bedre form etterhvert :b

~ Ingvild ~

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  17:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
oj, det var skikkelig forskjell liselotte! hun ble jo kjempepen

lykke til med hoppa jane, så lenge du ikke setter avgårde i full galopp tviler jeg på at du kan gjøre så fryktelig mye skade uansett

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  19:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oj, det var skikkelig forskjell liselotte! hun ble jo kjempepen

lykke til med hoppa jane, så lenge du ikke setter avgårde i full galopp tviler jeg på at du kan gjøre så fryktelig mye skade uansett

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Takk Ikke at jeg skal ha "æren" for det, men mammsen

Haoli <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.