hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Din 5 år gamle ridehest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Din 5 år gamle ridehest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  20:11:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei:D Bare av ren nysgjerrighet lurer jeg på, Hvor langt er du med din 5 åring og hva slags videre mål har du?
Som 4 åringer er de ganske forskjellige bl.a min var ganske sent modnet, men nå har det kommet seg.

Her er noen bilder av sussebassen min tatt i påsken:

Vil gjerne kunne ri ham på minst MB nivå når han er klar for det.
Det er ikke jeg som rir på bildene, fordi jeg tar bildene;) Alt for pirkete
Nå står han hos berider. Henter han om 3 uker, savnet han noe forferdelig. Skal stå der i 3 mnd tilsammen
Han fikk ikke den riktige opplæringen da han var i slutten av 3 åra. Så vi må ta det litt om igjen for at alt skal sitte bra nok.
Utrolig lærevilig og positiv hest, alltid!

For de som lurer: Etter Donnerwerther x Erlkoenig.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  20:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk min 5 åring i slutten av mars (da var hun 4). Da hadde hun vært startet 110 på noen stevner, startet LC, men gikk noen øvelser opp til middels, og var sparsomt ridd.
Etter hun kom til Norge har hun vokst ganske mye, så jeg har tatt det veldig med ro med henne, og har mye tid til å bli kjent med henne og få henne slik som jeg vil ha henne! Hun er på ferie nå, men vi har hatt kjempe bra fremgang, og det blir spennende å se til høsten. Hun var en drøm å ri før jeg satte henne på beitet, så det ser lovende ut:)

Har mål om å starte 100 i løpet av september (mest for min del, siden jeg er litt pyse enda!), og hoppe 110 på trening mot jul. Over jul fortsetter vi mot 110 på stevner og 120 på trening, og 120/130 til neste jul igjen osv osv.
Siden jeg ikke er noe dressurrytter, vet jeg ikke hva jeg har som mål der. Men jeg har lyst til å starte noen LC og LB klasser i år, og kanskje LA til neste år. Lengere gidder jeg ikke satse:) Vi får vel terpe litt på middelsøvelser på trening, men det holder lenge.

Her er noen bilder:

Hege Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:58:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ei venninne har en 5 åring, og den går de fleste øvelser til LA stabilt nå, det som er verst er bakdelsvendinger, enkeltbytter og rygging. Hun vil gjerne starte en 5 årsklasse før sesongen er slutt, hvis det går i orden. Hun har startet noen LC og LB, med greie resultater.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 21/07/2006 :  00:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Når jeg fikk min 5 åring, (da var han 4 1/2), hadde han problemer med å gå på tøylen, fatte galopp, å var fryktelig stiv når jeg red både på høyre side, og venstre...
Så vi er nok litt 'etter' dere andre med 5 åringer :P

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 21/07/2006 :  09:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Ballydyret og meg er desverre ikke hvor vil hadde håpet, og burde være.

Hun har vært skadet, så vi har selvfølgelig en god unnskyldning der.

I dressur har vi ridd nokken LB, og jeg regner nå med vi kanskje får startet en liten LA i løpet av året.

Sprangnivået spøker det mere med, da det liksom ikke er helt optimalt å lære å hoppe i en 20*40 hall. Hun kan vel gå en 1.00m bane utenfor hjemme, men det står troll bak hvert hjørne i ukjennet omgivelser, så vi skal visst ta det rolig, så ikke hun blir skremt.

Dumt, men sånn er det. Like greitt å ta den tiden som trengs, istedenfor å stresse med å nå en hel masse, og bruke opp hesten før den er 8 år.

Hilsen Birgitte og Ballydyret
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  05:24:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fikk hesten min som femåring jeg,å da var han "litt innridd" og kjørt inn:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 23/07/2006 :  01:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 6åring, men hun gikk godkjent LA i fjor :) Men er vell forskjellig fra hest til hest ettersom hvor fort dem modnes.
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  09:25:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke fått startet noe særlig selv
Men da han var 4 så fikk vi en
3.plass i Lc3 (64,3%) inkl feilridning
2.plass i sprang 60 cm
(bare for tilvenningens skyld)

Hestene som vant over oss i dressuren var en hest som til vanlig går middel og PSG og en hest som har helt fantastiske bevegelser og kunne gått MB hvis eierens interesse hadde vært der for det.
Synes det var utrolig gøy å vinne over så mange hester som var SÅ mye eldre! De fleste var 12 år gamle hester som har langt mer erfaring!

I sprangen ble jeg slått av en ponnirytter. Noe som ikke var helt uventet..

Vi har også deltatt på kvalitetsbedømmelse i drøbak (4 års test)
Noe som gikk ganske bra og ganske dårlig;)
Hadde ikke hatt ham lenge, og varmet han opp for mye før han skulle inn. Og alt stresset rundt gjorde at han bare ble helt apatisk og psykisk sliten. Med andre ord, han var ikke klar for det enda.

Hege J: Veldig pen hest!

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  14:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridehus ikke misunelig...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 23/07/2006 :  15:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hege J og hestefreek; Nydelige hester begge to!
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  16:13:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Takk
Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  20:38:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også en femåring
han er dansk varmblod e. blue hors hertug og heter hieronimus. jeg kjøpte han som treåring og har selv ridd han inn og startet i fjor fireårscup der han fikk fjerdeplass i finalen i askim, noe jeg synes er meget godt gjort med tanke på at han er født sent og derfor lå litt etter i utviklingen enn de fleste som var med i cupen.

han har utvilket seg mye på den tiden jeg har hatt han, og nå er han stabil i formen og har ganske god balanse sammenlignet med i fjor. ennå tar jeg det med ro med både dressuren og sprangen og forsøker å trene så variert som mulig, men i høst skal han seks uker i trening hos berider, og jeg tror det er et fint tidspunkt for han å dra dit for å lære litt mer øvelser enn han allerede kan og få litt mer dressurrettet trening gleder meg til å se hvordan det går!!!

ellers er det tre femåringer på stallen inkludert min, og disse er på helt ulike trinn i utdanningen. den ene gikk med føll som fireåring og ble ridd inn på vårparten. hun kommer forøvrig til å bli en knall dressurhest etterhvert, hun har litt mindre steg enn min egen og derfor litt lettere for å balansere seg og viser tydelig at hun har gode anlegg for de høyere øvelsene. den andre mer spranghestmodell, men hun har heller ikke kommet så godt i gang med treningen pga skade. men hun er en stor og modig hest som viser god teknikk på løshopping. pr dags dato er alle tre på beite, min for tre uker og de to andre for 2-3 mnd
Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  18:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Å så langt dokke har komt! Eg har ein 5 år gammale fjording hoppa...Hu begynne å gå på tøylen men går sje stabilt! Me e på lc nivå å 40 cm klassa i sprang. Men hu har aldri våre påtilridning, det e bare eg så har ridd na...Så eg e kjenpe stolt!
ta en kikk på min vip...!
Redigert av - aspøylisa den 13/08/2006 18:49:31 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.