hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å rygge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære hesten å rygge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Katrine_Sandore

Skrevet - 12/08/2006 :  04:45:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Hvordan lære hesten å rygge?
Jeg har egentlig aldri tenkt noe over om hesten min kan rygge eller ikke. Har ikke hatt behov for det på noen måte før.
Men her om dagen hadde han ny rytter, og hun spurte om han kunne rygge.
Hun prøvde rett etterpå, å fant ut at nei, det skjønte han ingenting av.
Han bare sto der, rørte ikke ett bein.

Så, hvordan skal jeg lære han å skjønne hvordan han rygger?

Jeg Liker Smileys, Jeg

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  06:35:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg begynte fra bakken i hvert fall.å lærte hesten å vike for pisken,så når jeg tok pisken til det ene forbeinet så flyttet den det o.s.v.man må være veldig korekt på at det blir gjort på en ordentlig måte,for at det skal bli et ordentlig "rygg"altså at det foregår rett bakover,å med energi.å at man tar hesten frem igjen før man roser..nå rygger han rundt kjegler og div,flinke hesten min:D
så når man setter seg opp,så er det viktig å ikke bare bli sittende å rykke i munnen.men gi beskjed med hele kroppen at man vil at hesten skal rygge.kort forkl...sikkert andre her som kan gi en mer utdypende forklaring:P

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  07:32:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Det er mange måter å lære hesten å rygge, men jeg vil anbefale å begynne fra bakken.

Noen tips:

* Ha grime og leietau og rist (først) lett i tauet og hvis hesten ikke reagere jo mer bevegelse legger du i tauet. ( funker beste med taugrime)

* Legg først trykk på hårene på nesen, hvis det ikke skjer noe legger man trykk på huden og til slutt trykk på skjelette( hvis den ikke viker av de føt´rste tegnene.

* Stå med ryggen til hesten (ha en pisk i hånda) først gå bakover for å se om hesten også rygger hvis ikke begynner du å vifte med pisken foran beina og dersom det ikke funker dunker du borti beina med pisken helt til den flytter beina bakover..

Men Husk altid å gå sakte frem, ikke bli skuffet dersom den bare tar et steg om gangen...Tig tar tid...

Har selv brukt tips nr 2 og nå rygger hesten min bare jeg legger trykk utfor fjeset.
Det er plenti av metoder fo å lære de å rygge så det er bare å finne den måten du og hesten din trives best med.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:44:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Under ridning: Begynn med å få inn holdtene. Gode holdt, og hesten skal ikke gå fremover før du ber om det. Prøv å rygge etter hvert, legg sjenklene en anelse bakover, og vær motholdende i tøylen. IKKE DRA. Så fort hesten begynner å tenke bakover, skal du slippe, og rose masse.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:30:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
åh:) Nå fikk jeg mange gode tips=)
Takk

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 12/08/2006 :  15:16:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
jeg og, tusen takk
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  17:39:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg synes NH metoden og riste med leietauet er genial :-)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  20:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det synes ikke jeg.
Mange hester rykker fort hodet opp og blir litt redde.
Men det er kansje med folk som gjør det feil?
Jeg liker hvertfall ikke rykking, napping og risting.
Men det er bare meg. ;)

Redigert av - Wichtoria den 12/08/2006 20:58:11 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  22:43:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke kan metode 1 og den ble trent inn av en NH trener. ikke hoderedd overhodet.. bra metode synes jeg. Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 12/08/2006 :  23:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er like viktig at en hest kan rygge som det er at en bil kan rygges.
Ville nok gått for bakketrening først, gjerne tømmekjøring med en hjelper til å begynne med. Pisk er faktisk et ganske nyttig og nødvendig hjelpemiddel i ryggetrening, men den må bare brukes for å forsterke stemme og andre innvirkninger.
Når hesten FORSTÅR at den skal gå bakover ved bestemte kommandoer, muntlige og ved innvirkninger, kan en rytter sette seg opp, samtidig som tømmekjøringen fortsetter, inntil det er rytteren som gir signalene alene.

Et ok kommandoord for rygging er "BAAAAAK", eller noe lignende.

En rygging skal ikke være mer enn 4 - 5 skritt, og jeg passer alltid på å ta et par 5-sekunders-stopper og et par rygginger når jeg trener på banen.

Ja, tenk deg at du rir i skogen, og at det plutselig ligger et tre eller en annen hindring over veien. Da må du jo kunne rygge noen skritt for å få snudd, vil jeg tro.

Lykke til med ryggetreningen.
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:34:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg lerte Dagmøy og rygge frå bakke,noko ho gjer med glans. ingunn(ei eg fekk ridetime av)bad meg rygge dagmøy fra salen.då sko eg lena meg så vidt fram over,for og skyve hesten bak.ta skjenklene litt bak og ta litt inn på tøylen,og når ho tok eit skrit bak tok eg vekk presse fra tøylen,og satte meg opp i gjenn.dagmøy fatta det med ein gong og gjor det ganske bra.men når du bøye det fram og til bake er det lov til og overdrive litt i begynnelsen,men etter ei stund ska det så vitt ses at du gjer det.
Dagmøy kan rygge med at eg peike mot brystet eller er så vidt borti.eller at eg beveger hånden min som eg sveiver et tau på bakken.:)
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:36:43  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dagmøy kan rygge med at eg peike mot brystet eller er så vidt borti.eller at eg beveger hånden min som eg sveiver et tau på bakken.:)

Opprinnelig postet av Lene&Dagmøy

frå bakken alså
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:53:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
min hest rygger den=P Ridetreneren sa at man skal tenke seg at man sitter på en hale, og den skal man på en måte rulle seg bakover på..... men hvordan lære hesten dette veit jeg ikke hvordan man får til...

Er jo ikke naturlig for en hest å rygge men kjekt å kunne det..

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  19:06:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Løkki ryggar lett, tar såvidt i tøylane legg sjenklane litt bak og seier "gå bak". Same i køyring, tar i såvidt i taumane og seier "gå bak". Veldig greit at dei kan kommando. Huskar ikkje heilt korleis eg lærte ho det, men om eg skal flytte ho i boksen e.l så legg eg handa på bringa hennar og seier gå bak. Er nok slik ho har lært kommandoen, halvvegs ubevisst frå mi side. Men veldig greit når det skal lærast frå salen/vogna.
Rotete innlegg, kjempetrøtt.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  19:11:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Har brukt NH metoder, og hestene rygger da bare man peker på brystet.
Kan hesten vike for trykk er det inget problem :p
De rygger da også godt under rytter også, pleier lære de å rygge for setet og ikke tøyle, men nå er det jo viktig med ryggedelen i western :p Spranghestene på stallen har bare blitt rygget som straff, og liker det absolutt ikke, synd.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  19:12:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
forresten er rygging ganske viktig mener jeg, der er også en fin måte å styrke bakparten på.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.