hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan få han over hinderet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvordan få han over hinderet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  20:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:)

nå har vi endelig kommet over stadiet "kjedelig å være på banen" og har nå begynt å prøve oss på laaave hinder..
Hesten min kommer i fin gallopp mot hinderet, og virker temmelig tent på at nå skal han over, og akkurat i det vi har tenkt til å satse, bråstopper han, ser ned, sparker ned bommen foran seg, og gallopperer fornøyd videre.
Jeg begynte selvsagt å løs hoppe med han, og han hadde samme problemet da også, men etterhvert hoppet han.. men ikke nå med meg på ryggen.. Sitsen min skal da være riktig også og merker at han samler seg også under meg, men alikevel stopper opp..andre ryttere har prøvd han også, med samme resultat.. Han har visst hoppet opp mot 60 cm for en 6 år tilbake, og det vi prøver oss på nå er kanskje ikke høyere en str på to bommer i kryss på bøtter....

Noen tips for å få gulingen min over hinderet?
vi har ikke noen planer om å være med på konkuranser eller noe, kun hoppe for moro skyld:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:29:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kanskje han synes det er for lavt?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:35:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Trening, trening, trening...

Siste steget før hindret kan du kanskje klemme litt ekstra på han, evt. gi han et lite spark, og rose MASSE om han hopper. Ikke gi noe ros eller respons når han sparker ned bommen (men det er helt sikkert et utrolig nydelig syn )

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 13/08/2006 :  20:41:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kanskje han synes det er for lavt?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Enig her.
Det er mange hester som ikke gidder hoppe fordi det er for lavt..

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  20:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja kan være at det er for lavt ja..hmm men er liksom litt usikker på hvor høyt jeg bør ha det, for er jo lenge siden han har hoppa nå og derfor ville jeg begynne i det små (30cm).
hehe ja er nydelig da han gjør det. Er sånn typisk bråstopp, ørene rett ut til hver side sånn " hva er detta fornoe nå da??" også dytter han forsiktig til det så bommen faller av.. deretter undersøker han om det kanskje er noe i bøttene som holder bommen oppe... Har blitt strengere med han nå slik at han ikke lengre skal dytte på bøttene, men lettere sagt enn gjort for han er HARD i munnen om han ønsker, selv om han aldri er det ellers...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  21:00:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg begynte å hoppe med min kaldblodstraver for noen år siden. han hadde ikke hoppet så mye, så jeg begynte veeeldig lavt. bittesmå kryss og rekker, på ca. 30 cm. han ble veldig sur og lei, og bare travet gidda-laust over. så jeg prøvde å sette opp til 60. og da skal jeg si at pipa fikk en annen låt! han hoppet som en gud, og synes at det var veldig moro.

så lenge du hopper lite, og ikke så veldig ofte tror jeg ikke det gjør noe å hoppe 50-60 cm, hvis hesten synes at det er gøyere.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/08/2006 :  21:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Minner meg om Vilja første gangene vi skulle prøve å hoppe. Trava rett inn i hinderet, til og med når det var 40-50 cm høyt.

Og jeg starta det hele fra bakken, leide over hinderet i skritt og trav. Når du løper forran og viser på en måte hesten at den skal hoppe over. Hopp selv med spenst og glede!
Når hesten var "uheldig" og hoppe ordntlig over, så roste jeg masse!

Eller kan det ta litt tid før hesten finner ut at den skal hoppe, og ikke dasse over, men husk at du må rose mye når den gjør det riktig.

Vilja er altid sånn at hun må hilse på hinderet før hun skal hoppe.

Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 13/08/2006 :  21:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt dårlig med konstruktive svar her kansje?

Det er mye bedre at hinderne er for lave enn for høye. Er hinderene for høye kan fort hest og rytter bli usikkre og uhell skje.

Når man skal ælære en hest og hoppe, er det viktig å gjøre det enkelt for både hest og rytter. Sammtidig må man være bestemt. Lettest er det å begynne i trav.
Man legger tre bommer på bakken først. Til en Norsk Fjordhest vil jeg annbefale en meter mellom bommene. Så skritter man en gang over. Så traver man over (hvor rytteren står i 2 punkt sits, gjerne med ett lite tak i mana). Dette gjør man til hesten er helt trygg og byr godt over bommene. Kan godt hende hesten trenger litt streng overtalelse til å begynne med, men ikke la hesten gå på utsiden.
Så legger man de to bakerste opp til ett lite kryss ca 40 cm er bra. Den siste bommen kan man legge som travbom ca 2 m forran hinderet. Hvis hesten har lyst til å gå på utsiden kan det være lurt å legge en bom på hver side av hinderet som innfangere. Disse kan gjerne være litt høyere enn hinderet (sånn at det letteste er å hoppe over). Dette traver man over på samme måte som når man travet bommene. Pass på at blikket er opp og frem. (hvis du ser ned på hinderet skjer det noe med vektbalansen din som gjør det enklere for hesten å stoppe) Få hesten til å gå over dette uansett. Hvis den mister bydning, så få den over uansett, bydningen kommer. Når hesten traver villigt over dette, så kan det settes opp til en liten rekk. Når hesten gjør dette lett kan man begynne å galoppere inn mot hinderet. Men først når hesten travhopper villig. Når man skal galoppere inn så flytter du travbommen litt lengre vekk fra hinderet. Ca 2,5 meter før. Dette varierer fra størrelse på hesten...

Håper dette kan hjelpe deg ett lite steg videre..

mvh Klara
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  21:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
ked: tusen takk for fint og utfyllende svar. nå fikk jeg i hvertfall litt å jobbe utifra:)
da vet jeg hva som blir stående på programmet i morgen:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  12:58:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Lykke til:-)
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.