hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg erfaren nok?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Er jeg erfaren nok?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  17:27:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syns tolvåring godt kan ha hest på halvfor jeg.
Jeg har en venninna som har hatt flere forskjellige hester på halvfor siden hun var sånn ca elleve og jeg syns hun er mye flinkere enn meg (hun er 3-4år yngre). Hestene hun har ridd har vert alt fra 140-170cm i mkh men alle har vært snille og greie å ri og hun har klart seg med glans. De forsjellige eierene til alle tre hestene hun hadde på for når jeg kjente henne va kjempefornøyde med henne og syns hun var helt fantastisk. At hun bare var 12år var ikke noe problem. Må jo nevnes at hun er veldig moden for alderen, da, trodde hun var på min alder når jeg først møtte henne men ble veldig overrasket av å finne ut at hun var en del år yngre.
Eksempler som ikke er en venninne er det også mye og ta av. Det som er viktig er at forhesten må stå i en stall med voksne mennesker i som kan passe litt på.
Kjenner mange unger under 12år som har egen ponni og jeg, og renger med at mange andre også gjør det. Det trenger ikke å bety at de er bortkjemte drittunger, mange av disse ungene er kjempeflinke med ponniene og har ingen problemer med å håndtere de. Selv om jeg har ridd atktivt siden jeg var 9(er 17år) fins det mange under i 12-13års alderen som er flinkere til å ri enn meg...

Redigert av - Eva V den 24/11/2003 17:31:23 Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  13:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg synes ikke alderen din er noe stort problem, men jeg synes at ordet erfaring burde dekke mer enn bare ridning og børsting.
Jeg synes at det å være erfaren med hest først og frems har med kunnskapene man har om hestehold å gjøre...ikke nødvendigvis bare hvor gale og ville hester man har stelt, det hjelper ikke å klare å leie og børste en gal hest dersom ulykken er ute og en hest fks har kuttet seg i beinet og blodet spruter og man ikke vet hvordan man skal håndtere det, eller fks hvis hesten viser tegn til kolikk-hva gjør man da...
så det å være erfaren gjelder også kunnskaper om riktig hestestell og hestehold synes jeg, fremfor å kunne sitte på en vilter hest(det krever jo erfaring det og selvfølgelig).
Når jeg ser etter hestepassere/forryttere til hestene mine, er jeg opptatt av hva de KAN om hesten slik at jeg vet at dersom det skjer noe, så vet de hva de skal gjøre og hvordan de skal håndtere situasjonen.
Jeg synes da det er bra å begynne med en hest på halvfor, slik at man lærer mer og mer, uten å ha det totale og eneansvaret for hesten. Du vet og kan sikkert masse omm hester generellt, og da er det ikke noe problem for deg å ha en snill hest/ponni på halvfor synes jeg!
Du er gammel nok til det, alle må jo begynne et sted, og man kan være flink med hester og kunne masse selv om man ikke er så gammel i alder...så dersom det kun er snakk om halvfor kan ikke jeg se at det skal være noe problem for deg, dersom du føler at kunnskapene dine om hestestell/hold er gode!
Stå på du!

Mvh Cammi
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  16:12:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann Hestefreek,

For først og fremst å svare på spørsmålet ditt - om du kan skrive at du er en erfaren rytter.
Jeg reagerer på annonser hvor man omtaler seg som en "erfaren" rytter, og allikevel er ung. 5-6 år med ridning er mye, men det er jo så enormt mye å lære. Ting tar tid...
Det er med hester som med det meste annet, at desto mer du lærer desto mer forstår du hvor lite du kan ;)
Jeg foreslår at du rett og slett skriver at du er "erfaren for alderen", og forklarer at du har lært mye på den tiden du har ridd, men at du også forstår at det er mye å lære. Sørg for at du får med info om at du er vant til å håndtere forskjellige typer (også vanskelige) hester, og at du er lærevillig...
Ingen vil vel ha en forrytter (uansett alder) som tror at de kan og vet alt - det er mye mer risikabelt enn en ung jente som er glad i hester, pålitelig og innstilt på å lære!
Erfaring er jo, som mange har nevnt før, noe man får over tid. Og finner du riktig hest og hesteeier går det sikkert bra.
Synes det er veldig positivt at du faktisk setter spørsmål ved hvordan du kan fremlegge deg selv i en sånn annonse istedenfor bare å "skryte" av at du takler alt!
Lykke til på jakten etter hest å ha på halvfor!
:)
elx
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  17:48:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Tusen takk for flotte svar. Alle har sin mening. (kremt)
Men alikevel det har vært til stor hjelp.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

*heidi*

Skrevet - 01/12/2003 :  19:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg syns du er erfaren nok til å ha hest på fôr.
det høres ut som du har er faring med stell og ridning, og du viser hesten hvem som er kjefen

lykke til med hest på fôr da!

klemzy heidi
Gå til toppen av siden

sommere`n
» VIP

Skrevet - 10/12/2003 :  18:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!Eg synst at du kan ha hest på halvfor,viss hesten er snill og grei.Eg er sjølv 12 år å eg har hatt ponni på halvfor.Ein 12 åring som kan ein del er bedre enn ein 18 åring som ikkje kan så mykje!!(Det er min meining)

Kosy....

Redigert av - sommere`n den 12/12/2003 18:47:53 Gå til toppen av siden

victor
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  20:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har den mener at hun er flink nok se dere runt i stalene det kryr av for ryttere på runt 10 og oppover. desuten så er det noen som kan hjelpe deg hvis det er noe du lurer på jeg mener at hun kan prøve, men det kan nok lønne seg å starte med en snill hest

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  21:28:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå er denne debatten ganske gammel, men jeg velger å svare likevel.
Wolfgang Amadeus Mozart komponerte sitt første musikkstykke når han var 4 år gammel. Dette er i dag -verdenskjent-, og så er han, selv hundrede av år etter hans død. Men, nok om det.

Poenget mitt er at man ikke "pang" blir voksen når man blir 18. Jeg kjenner faktisk til 12-13-åringer som oppfører seg mer voksent, og er mer ansvarsbevisste (og fysisk sterke), enn mange 18-åringer. Det finnes faktisk mange i de senere tenårene som oppfører seg som om de heller hører hjemme i pre-tenårene. Og dette vet vi alle, ikke sant?

Det finnes også 12-13-åringer som oppfører seg ansvarsbevisst, som vet hva det innebærer å behandle et sprell levende dyr, som kan tenke logisk og trekke slutninger - og som er erfarne nok til å ta seg av en hest - noen dager i uken, under oppsyn. Det er ikke snakk om at jenten vil kjøpe en hest, eller ha en på helfor, det er snakk om noen dager i uken.
Da jeg var 12 år gammel, hadde jeg stelt en fjordingshoppe i 2 år allerede. - Og jeg red henne inn som 12-13-åring - denne hesten fungerer visstnok utmerket i dag. Merkelig hva?

Det er feil å si at man blir erfaren med en gang man har passert en viss alder, for da har man all styrken osv. man trenger. Om en 12-åring har ridd siden personen var 3 år, da har den tilbragt 9 år med hester, selv om de 2-3 årene nok ikke formet noen form for erfaring - er den personen likevel erfaren, så lenge den vet hvordan man behandler enkle sår, sykdommer, forer osv. En 18-åring som har ridd i 1 år, er ikke erfaren. Selv ikke med "den styrken" som denne personen har. Unnskyld, men det stemmer ikke.

Alder har faktisk ikke så mye å si for -erfaring-, men ja, for styrke. Men poenget med å stoppe en hest, er jo ei heller å bruke rå styrke? Dette trodde jeg var noe man lærte fra grunnen av.

Forresten, hvor er alle de menneskene som skal holde oppsyn om 16-års loven? Jeg red da visselig forbi både det ene og det andre av "lovshåndhevere" når jeg var under 16, men aldri fikk jeg høre noe om at det ikke var lov. Dog, det er noen år siden.

Det ville blitt stusselig på Glava-cupen o.l. om alle under 12/16 er uerfarne ryttere som ikke kan ha sin egen hest..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 01/03/2004 :  16:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er igrunn ganske enkelt: Man kan skille mellom erfaring: Man kan mye om hest og har ridd og håndtert hest mye, og modenhet= livserfaring.

At jenta har erfaring med hest er det ingen tvil om, men en 12 åring mangler endel modenhet i forhold til det og ha ansvaret for hesten alene. (De dagene hun har den) I dette legger jeg blandtannet at hesten må faktisk holdes ved like oppdragelsesmessis sett. Man må være konsekvent og holde på grenser. Og det jeg har sett av unge jenter så er slike ting vanskelig og forstå.

Ang jenta som var 10 år og hadde to hester... hun har neppe eneansvar for disse hestene når faren driver aktivt med hest! Det er ingenting i veien for at en 5 åring kan ha hest, om foreldre er hestekyndige og sitter med ansvaret. Hadde jeg hatt en datter på 10-12 år så klart hun kunne hatt hest på samme stall som meg om hun ville det. Hun måtte ha ansvar for møkking og trening og stell, men JEG ville sittet med ansvaret for hesten ve og vel og hestnes videre oppdragelse.

Jeg har hatt 12 år gammel hestepasser til min hest, det fungerte fint, hun var flink og nøye, men de overnevnte kvalifikasjonene manglet. OG! Hun ville aldri fått ridd hesten alene på tur. Jeg red alltid sammen med henne! Fordi i mine øyne har ingen 12åring noe som helst ute på tur å gjøre alene. Iallfall ikke en som har ridd en dag i uken i noen år. Er du oppvokst med hest kan du sikkert ta noen skogsturer på en trygg hest, men langs veier er utelukket.

Skal jeg ha en forrytter til min hest som skal ri alene, så skal den være over 16 år. Helst over 18.

Man trenger evnen til å forutse og forhindre , og man har ikke utviklet den evnen så godt enda i en alder av 12 år. Dette er noe som kommer over tid, med alder.
Gå til toppen av siden

Anti
» VIP

Skrevet - 12/03/2004 :  14:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
spør du meg er du kjemperfaren til å være bare tolv år. erfaring står i forhold til alder. hvis du skriver/sier at du er en erfaren rytter på tolv år så kan du godt det. da ser folk på at du er erfaren, men de stiller det også i forhold til alder. halvfor er en kjempefin start, jaffal hvis du får hjelp hos voksne. du er ung, men ikke uerfaren! lykke til! Gå til toppen av siden

Lille_moi
» VIP

Skrevet - 13/03/2004 :  22:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei! Jeg har hest på fôr og går i 8'ende klasse. Men jeg kan ikke på LANGT nær kalle meg erfaren! Jeg tror at når du blir litt eldre, så skjønner du hva erfaring er, og det ikke er ikke bare å kunne børste og stelle unge hester o.l. Jeg syns at erfaring har mer med modenhet og ansvarsbevissthet og gjøre. Når du er 12 år, tror jeg ikke du alltid klarer å skjønne alt det som ligger i å være "erfaren". Du kan være flink når du er 12 år, MEN; det betyr ikke at du er erfaren.

Jeg tror nok du kan klare å få en hest på halvfôr, men du må finne en hest som passer DEG, og som du føler deg trygg på.

Mvh Meg-http://godteripose.vze.com
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 21/03/2004 :  22:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
..kan vi ikke alle bli enige om at "erfaren" er et unøyaktig og intetsigende uttrykk? så hvis en skal sette inn en annonse der man søker hest på halvfor, så kan man istede skrive hvor gammel man er og hvor mye/lenge man har ridd?

..nå må dere ikke ha så sterke meninger da..!!
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 25/03/2004 :  22:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=) du kan godt ha hæst på fòr, ingen problemer=) bare du finner en du kommer godt overens me såh og får hjelp av andre(voksne, søsken, foreldre++)=) ikke hør på di andre. alder har ingen betyndning. selvfølgeli, du kjøper jo ikke et føll hæller?! da burde man nok ha voksen som kan hjelpe deg omtrent hver dag. sælv har æ ridd sia æ va 6år og husker alt æ har lært, og nu e æ snart 15år, å har ei varmblodstraver på halvfòr og steller og rir ei welsh mountain ponni. d e ikke så mye arbeid når du ska ha hæst på halvfòr bare du kan tingan, da går d helt greit. d va nu min mening...

mvh Tonje
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.