hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg erfaren nok?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Er jeg erfaren nok?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  10:36:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Erfaring er noe man må ha mer rutine for å ha enn hva en 12 åring kan oppnå.

Kommer selvfølgelig ann på hva en legger i ordet erfaring. Å ha erfaring innen hester og ridning vil i mine øyne si at du har god innsikt, modenhet og viten innen hester og ridning. Dette er noe jeg mener du får etter å ha holdt på med hest i mange, mange år. Sett hestehold og ridning fra ulike nivåer i ridningen og fra ulike deler av livet. En ser f.eks. veldig annerledes på hester og ridning i en alder av 12 år, enn når man har fylt 20. Dessuten er du på ulike nivåer, og oppfatter ting veldig annerledes også. Vanskelig å si når du er erfaren, men å være erfaren er for meg en ganske høyt og vanskelig oppnåelig "status". Tror også man legger veldig ulike meninger om hva selve ordet erfaring betyr ut i fra hvor gammel du er og ut i fra hva du føler du kan. Da jeg var mindre kunne jeg f.eks. så og si alt om hester og ridning (trodde jeg iallfall). Tror det er ganske vanlig å tro. Når man så oppfatter at det overhode ikke stemmer ser en kanskje veldig annerledes på det.

Om en likevel er flink nok til å ha hest på halvfor er en annen sak. Det kommer veldig ann på hesten, og om eier har anledning til å hjelpe mye særlig i starten, og om det er andre på stallen som kan hjelpe og som er villige til å hjelpe hvis eier ikke er der. Uannsett hvilke erfaringer en skulle ha med gale unghester og krevende hingster så pass på at første forhest er en rolig og godt egnet hest (kanskje helst ponni om du er i en alder av 12 år), som er enkel å ha med å gjøre. Kan også være en ide og være mye i stallen også utenom når en har hesten. Kanskje være hestepasser, og gå "i læren" hos hesteeier. Kanskje til og med starte kun som hestepasser somk blir fulgt opp av eier til enhver tid.

Samtidig må jeg si at ikke alle 12 åringer er modne nok til å ta slikt ansvar. Dette er også noe som må vurderes fra individ til individ. Husk at det å holde hest er et stort ansvar, og en kan ikke legge fra seg ansvaret om f.eks. en morsom sammenkomst med venner dukker opp (hvor kanskje han superkjekke karen fra klassen over også dukker opp..), og det hølje regner ute. Ikke alle 12 åringer er voksene nok til å skjønne dette, og da er man ikke voksen nok til hest heller.

--
spoff

Redigert av spoff den 18/11/2003 11:25:23
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/11/2003 :  11:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
spoff: Hvorfor klarer du stadigvekk å si akkurat det jeg tenker at jeg burde sagt!??

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2003 :  10:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er når man tror man kan *alt* man innser at man ikke kan *alt* allikevel;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/11/2003 :  08:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen!

Kjære Adelo....

Skjønner jeg traff spiker,n på hodet, og at du trolig ikke er så gammel selv.....Jeg kan fortsette denne diskusjonen med deg når du er blitt "tørr bak øra"..

Hilsen en "Alders-diskriminerer"..
Gå til toppen av siden

Linn&stine

» VIP

Skrevet - 21/11/2003 :  14:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
DA ER DU LIKER GAMMEL SOM MEG!!!
JEG HAR OGSÅ SAMME PROBLEMET. JEG SYNTES AT VI ER ERFARENE NOK TIL Å HA HEST PÅ FOR!!!!!! LINNY:):):)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:12:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Linny: Lykke til. Lurer på om dere fremdeles syns dere er flinke når den hesten har tatt innersvingen på dere.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  16:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hør her! nå er jeg lei av at dere "diskriminerer" oss som er litt yngre. innimellom får jeg den oppfatning av at noen av dere er litt stolte av dere selv.Det er greit å si sin mening men ærlig talt. En gang må være den første ikke sant? vedder på at dere ikke var så gamle selv da dere begynte å stelle. Man lærer seg ikke alt om hesten på en dag. litt hver dag hele tiden. Tenk på alle juniorrytterne vi har her i norge. de har startet fra bånn av akkurat som oss og de fleste er i alderen 13-16 ca. de har holdt på med hest siden de var små. alle har ikke bodd på et ridesenter. Det tar tid å lære seg å ha riktig sits og alt det der. Så hør hva jeg sier nå. Det er ingen aldersgrense det er snakk om hjelpen.
Vet om en jeg hun fikk hest når hun var fire. på det første stevnet var hun 5 år. Hun havnet på juniorlandslaget. oslo horseshow og sånt.
Hvorfor? FORDI HUN BEGYNTE TIDLIG! Og jeg snakker bare om halvfor!

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  17:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Jeg tror de fleste her ikke sier direkte at dere ikke er flinke nok til å ha hest på for, men heller at ordet erfaren betyr noe som er langt mer enn hva en 12 åring kan ha.

Om du selv om du ikke kan gi deg tittelen erfaren kan ha hest på for er godt mulig. Men det kommer veldig ann på hvordan foravtalen er.

Jeg kan godt fortelle litt om første hesten jeg hadde på for. Jeg var 15 år, og fikk en fjording på for som er eid av kommunen (fjordingen lever fremdeles). På stallen hvor hesten står var den på den tiden en annen hest som også var eid av kommunen (kaldblodshest), og flere andre dyr som sauer, kaniner, katt og høner. Jeg hadde denne fjordingen på for en dag i uka. Veldig snill hest, som jeg tror aldri har gjort noen noe vondt. Første året jeg hadde denne hesten på for var jeg aldri alene i stallen. Fordelen med denne stallen var at den var bemannet til kl 16 med en ansatt hver dag. Da jeg kom før 1600 var det alltid noen som så til oss. Kl 16 kom hun andre som hadde den andre hesten på for (hun var voksen). Veldig ofte pleide vi to å dra på turer sammen, og om vi ønsket å ri på banen pleide hun ofte å hjelpe meg, og jeg hjalp henne litt i den grad jeg iallfall kunne (hendte hun hoppet, og jeg fungerte bra som banemannskap). I tillegg til å ha fjordingen på for en dag i uka var jeg i stallen hver dag ved siden og var hestepasser på kaldblodsen. Og etter at jeg hadde "bodd" i stallen i et år fikk jeg først lov til å være i stallen uten oppsyn, og jeg fikk ansvar for å låse stallen på kveldstid etter foring. Da var jeg 16 år.

For min del var det enormt lærerikt og ikke minst sosialt å få en så bra oppfølging (det var et utrolig bra miljø i denne stallen på den tida). Selvfølgelig fikk jeg mye hjelp etter at jeg fikk dra på turer alene (skjedde ikke så ofte, da det var mye morsommere å ri med noen), og være i stallen uten oppsyn, men det var jo veldig ansvarsfullt på den måten det ble gjort må jeg si. Selv om jeg aldri tenkte så mye over det da. Men jeg var vel aldri sur for at jeg aldri fikk være der alene. Tror jeg aldri tenkte over det en gang.. Var bare glad for å være i stallen når jeg kunne

Jeg var også hestepasser på flere skolehester på en rideskole før jeg byttet stall til denne hvor jeg fikk fjordingen på for.

Mitt tips vil være å begynne som hestepasser. En hesteeier som trenger forrytter er veldig ofte ute etter en avlaster slik at hesteeier får en fridag. I starten mener jeg det uannsett alder er viktig å ha endel hjelp. Det vil jeg også anbefale sterkt også, da det er utrolig mye å hente ut av dette. Som forrytter har du ofte ikke denne muligheten tilgjengelig, mens som hestepasser møter du hesteeier daglig, og det meste du gjør skjer under oppsyn. Hesteeier vil også tilføye deg mye kunnskap, og som belønning er det vanlig å få ri hesten litt. Det jeg har lært aller mest av opp gjennom årene er nettopp peridoen hvor jeg har vært hestepasser, og nærmest vært i "privat lære" hos den som eier hesten eller har ansvar for den.

Forøvrig.. Det finnes de som får hest i tidlig alder. Jeg vet.. Ofte er dette de som har hestevante foreldre, som kan hjelpe og følge opp hesten og barnet hver dag. Det er dette med oppfølgingen og at noen er ansvarlige som betyr noe om en skal ha hest eller ha hest på for. Om du er flink til å ri eller ikke kommer mer ann på hva hesten skal brukes til og hva du skal gjøre med hesten. Hest handler mer om ansvar enn erfaring. Og i en alder av 12 år vil jeg ikke si at du er erfaren, da dette i stor grad betyr at du er svært hestevant på alle områder. Det betyr ikke at du ikke er flink nok til å ha hest på for, og du kan godt være flink til å ri for din alder. Om du kan ha hest på for kommer ann på oppfølgingen du får, ansvaret hesteeier gir deg, hvordan hesten er og om det er ansvarlig å la deg bruke hesten på den måten du kommer til å bruke den på osv. Får du god oppfølging slik jeg fikk kan du helt sikkert ha hest på for, men du er ikke erfaren av den grunn. Men husk at veldig få forryttere har anledning til å få veldig god oppfølging, da hesteeier benytter forrytter for å få en fridag (veldig ofte).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 22/11/2003 17:23:40 Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  17:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke svare på om du er erfaren eller ikke, du skrev ganske lite. Det høres ut som at du er erfaren ved det du har vært borti, men jeg vet jo ikke hvordan du har håndtert hestene, eller hva du gjør i forskjellige situasjoner.

Men jeg tror du er klar for å bli fôrrytter!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Redigert av - colombus den 23/11/2003 20:48:13 Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 22/11/2003 :  21:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
du sier at du kan håndtere vanskelige hingster osv. Selv har vi mange jenter på stallen både yngre og eldre, og det jeg ser er at det er stor forskjell på hva de legger i at hesten er vanskelig, farlig osv. noen tror de er verdensmestere som kan alt, mens andre tror hester som skraper i bakken vil sparke dem.

noen ganger får de strigle hingsten også, men det er fordi han er verdens snilleste hingst i boksen og elsker å bli striglet, og kjenner alle hoppene i stallen slik at han ikke gidder bry seg så mye om dem utenom i brunsten selfølgelig.

uansett hvor vanskelige hester du har hatt med å gjøre kan ikke jeg bedømme deg ut fra det du skriver, hestehåndlag kan bare sees.
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  11:34:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok at du kan ha hest på halvfor, men da MÅ du finne en ROLIG, ERFAREN og SNILL hest!! Og vil ikke annbefale å ha hingst! Kan ikke si om du kalle deg en erfaren rytter eller ikke, for jeg har ikke sett deg ri og håndtere hester i de forskjellige situasjonene!! Du må nesten spørre instruktøren din om det... Ingen kan komme her å si at hun ikke er erfaren nok, for ingen her kan VITE det! Og det har IKKE noe med alderen og gjøre!! Men det er min meining!! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  16:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri vært alene når jeg holdt på med de hestene som jeg har skrevet om. Den hingsten som jeg skrev om den var jeg alene med et par ganger men aldri i førsten. jeg har gresset med den og børstet den alene. men eieren var der hver dag og hjalp meg ga meg gode råd osv.
nå kan jeg desverre ikke sidet samme om han som eide traveren. Den tok jeg meg av fordi han ikke haddde det godt. Noe som ble reflektert, Fremdeles blir den hesten stadig oversett. Forsømt rett og slett.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 24/11/2003 :  12:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei! Hvorfor ikke stille henne noen spoorsmaal om hestehold! Husk vaer aerlig, ikke juks deg selv. Situasjoner som disse vil du ikke bestandig faa tid til aa slaa opp svarene paa...

1)Hesten din begynner aa etter noen maaneder aa bite etter deg naar du saler paa... Han er sur, legger paa oorene og glefser etter deg. Han sur rompa til og truer med aa sparke naar du kommer med salen. Hva gjoor du??

2) Du mistenker at hesten din har sene skader, hva gjoor du?

3) Hvis hesten din refuserer foran ett hinder paa ett stevne, hve gjoor du?

4) En hest som bare staar inne i boksen og ikke gjoor noe arbeid skal ha mere hooy enn karftfor eller mer kraftfor enn hooy?

5) Hesten din sin bak sko blir veldig loos paa tur, og hekter seg fast i noe. Hesten er i ferd med aa faa panikk og du er langt hjemme fra. Hva gjoor du? og Hvordan?

6) Hva er sporer og hvordan fungerer de?

7) Du har en hest paa 3 aar, boor tennene raspes? Hvor oftei saafall? Av hvem?

8) Hesten din har ett kutt paa kneet sitt. Du kan ikke helt se hvor dypt det er, det bloor ikke saa VELDIG, men litt, men hesten halter. Hva gjoor du?

9) Hva er ett av de vanligste anti-infiserende middel aa vaske ett saar med?

10) En x-loopshest du rir blir veldig stresset paa tur og vil loope. Hva gjoor du med hendene dine?

11) Du skal slippe en hest paa beitet, og den er veldig spent paa aa komme ut. Hva gjoor du?

12)En hest stikker med deg paa tur. Hva gjoor du for aa stoppe den?

Du kan gjerne spoorre meg om du ikke helt skjoonte spoorsmaalene... mange har flere svar, men jeg vil vite hva DU hadde gjort i situasjonen. Da kan jeg utifra svarene dine se litt om din erfaring, og dine sterke og svake sider. Svar i hvertfall saa godt du kan, det er ikke mange det gaar ann aa svare veldig feil paa!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  15:13:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
GOD IDÉ BEAUTY!! Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  15:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Er du 12 år kan du godt finne deg en hest og ha på halv-for , men da må du lete etter en snill og litt roiligere hest/ponni.
selv ser jeg etter en for rytter til hesten min da henne trenger en mer ryttinert rytter på over 15 år.
Men jeg synes apsolutt at du kan ha hest/ponni på halfor men da er nokk det eneste anternativet og finne seg en snill og rolig (ponni)
Lykke til
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.