hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg erfaren nok?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Er jeg erfaren nok?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  15:19:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg er en jente på tolv år som har lyst på hest på 1/2 fÔr
Jeg har ridd siden jeg var 4-5 år. Går på sprang og dressurkurs en gang i uken. har stelt vanskelige unghester(Hingster)!
travere,varmblods,shettis ++ shettisen er ekstremt krevende og sparker og biter + må ri barbak.
traveren er klin gæren i huet, hingsten var vanskelig å håndtere og som dere sikkert skjønner så må man være bestemt! Jeg er sterk og klarer å takle ganske vanskelige hester om jeg får si det selv.
Men kan jeg skrive at jeg er en erfaren rytter? Jeg vet ganske mye om ridning + stelling,foring,ridning++ Hva er deres mening?

PS: takknemlig for all slags svar!

"Hesten skal respektere deg ikke frykte deg!"

xxxx

Skrevet - 15/11/2003 :  04:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Da du bare er 12 år gammel,kan du nok ikke skrive at du er erfaren....Personlig synes jeg du er for ung/uerfaren til å ha hest på for.Ha litt tålmodighet du...Øvelse gjør mester!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  11:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann! hadde selv hest på fôr da jeg var 12 men d var en veldig rolig nordlandshest og mamma og søstra mi hjalp meg kjempemye med henne. Synes ikke du kan kalle deg erfaren enda =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Adelo

Skrevet - 15/11/2003 :  23:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud dere, ho har ridd i over halvparten i livet sitt, håndtert hingster og klin gærne hester.. ho går under katogorien erfaren, det har ingenting med alder å gjøre (DUH!)
"å nei det er to måneder til jeg blir atten, sukk da kan jeg ikke kalle meg erfaren"
hvis dere spør meg (noe dere sikkert ikke gjør, men jeg sier det allikevel) er dere ganske patetiske... Jeg syntes du kan si du er erfaren, du er klar for hest på fôr når du føler deg klar. Pass på å ha en månedes prøvetid og ikke bind deg med en gang. så prøver du i en måned, funker det ikke så gjør det ikke det. Da får du heller vente litt. Jeg (14)har ridd hver uke i 1 1/2 år og jeg har hest på helfôr, vi fungerer kjempefint sammen og det går kjempebra. Det er min mening, og prøv og stol på deg selv i dette valget så går det bra. Det beste er å få en rolig os snill hest første gangen, så du ikke tar på deg mer enn nødvendig. Blås i de andre, det har ingenting med alder å gjøre men hva du mestrer og kan...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/11/2003 :  00:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Forslag fra min side:
Prøv å finne en snill og grei hest (bruker å være mest moro med dem..), og prøv deg litt fram, du kan jo evt ha hest på halvfôr først. I tillegg til å være flink med hest må du jo også ha tid til hesten :-) Da finner du jo selv også ut hvordan du føler at du omgås hester du har det hele og fulle ansvar for. Allier deg gjerne med en "voksen" (mamma, pappa, ridelærer etc) slik at du kan få hjelp..

Men, husk at det er mange som syns du er en tanke ung iallfall for hesten deres om du er en normalt stor 12-åring. Så ikke bli skuffet om noen ikke syns du passer til å ha akkurat deres hest på fôr.

Når alt dette er sagt, du skriver at du rir på kurs, hvorfor kan du ikke prate med ridelæreren din om dette?! Hun/Han vet antagelig veldig mye mer om ditt ridemessige og hestehåndteringsmessige nivå enn hva vi gjør, da vedkommende kan basere seg på det han/hun vet om deg fra ridetimer og antagelig også fra kjennskap til det du har holdt på med av hest i nærmiljøet!!
Vedkommende kan jo også ha noen gode forslag for hester/ponnier som du muligens kan få på hel eller halvfôr.

Vet ikke helt om dette var den typen svar du var på jakt etter da men..

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2003 :  03:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Adelo.....

INGEN på kun 12 år kan si seg erfaren i noe som helst!!Hva husker du fra de første 6 årene du levde da???????????????Du kunne knappt lese og skrive da du var fyllt 6....og da er du liksom erfaren blitt på de restrerende 6 årene...? Yeah,right...Vær nå realistisk da menneske!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  12:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
øøøh, har dere sett at hun skriver halvfôr (1/2fôr).

jeg husker ganske mye fra jeg var 2 jeg, ting fester seg til hukommelsen uansett om vi vet det eller ikke. f.eks. ei jente på stallen jeg red før er 10 år gammel. hun har to hester... ulurt? tror ikke det nei... faren hennes har jobbet til Geir Gulliksen og hun har ridd i hele sitt liv, er nesten født på hesteryggen. hun har lært alt hun kan av faren sin, og han kan gjøre underverker med en hest!

det er ikke alder det kommer an på, det er erfaring. når man har ridd i 6 år så vil jeg kalle det erfaring, jeg vil ikke se på alderen. pluss at hun vil ha på halvfôr, noe jeg synes er kjempelurt. da kan hun spørre hesteeier om hjelp, hun får litt av det ansvaret av å ha egen hest uten å binde seg helt til det.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  16:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
er ganske enig med deg Kristy, men du fikk det til å høres mer ut som om det er faren som er flink, ikke hun, jeg vet hun er kjempeflink, flinkere enn meg, jeg er 15(snart 16).
jeg mener at alder har ingenting å gjøre med erfaring!!
ei på stallen fikk seg en hingst da hun var 11-12 år(?)
øvelse gjør mester ja! men da da må du jo også ha øvelse ;)
jeg syns du er erfaren nok jeg :) det er jo eieren til hesten som bestemmer om du er erfaren nok for den hesten.....
hadde jeg hatt egen hest å trengte hestepasser ville jeg gjerne hatt deg som forvert;)

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2003 :  23:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,...igjen...

Vil bare minne om at å ha hest på HALV_FOR, også innebærer et stort ansvar.Du må kunne se an helsetilstanden til hesten,og ta riktig avgjørelse på om den feks.skal/skal ikke ris den dagen du har ansvaret!Og dette er bare en av mange avgjørelser du som for-rytter må ta de dagene du er ansvarlig..Men det forstår du ikke før du har eid en hest selv..

Og en ting til, vi har et reglemang som sier at det er en ALDERS_GRENSE for ryttere,på å konkurrere med feks.hingster,og det er ikke uten grunn......
Gå til toppen av siden

Adelo

Skrevet - 17/11/2003 :  12:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du at du aldersdiskriminerer nå Chess? Så en jente på 18 som hadde gjort akkurat de tingene som henne kunne kalles erfaren da, hva er forskjellen bortsett fra alderen? herregud det finnes de som finner det helt naturlig å ri... Du sier bare mange helt teite ting (unnskyld meg, men det er min mening). Ja jeg husker da jeg var seks kunne skrive flytende, de neste seks årene utviklet hjernen min faktisk seg (ikke alle er seks år hele livet, DUH), tenk da seks år er langt tid! Hun prater da ikke om å kjøpe seg en 2 år gammel uinridd hingst heller da menneske. Jeg syntes du høres erfaren nok ut, få deg en stødig og snill hest og du kommer til å få det kjempefint. Lykke til! Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  13:59:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Adelo: Syns du er barnslig og usaklig! Du må huske på at når du er 18 er du faktisk mye mer ansvarlig, for ikke snakke om mer voksen enn du var da du var 14!!! Jeg må ærlig innrømme at jeg har vanskelig for å tro at en jente på 12 år som ikke er overnaturlig hanskes med GALE travere og vanskelige unghingster! Normale travhester ja, den er jo grei. Men som tolvåring mangler du bla. fysisk styrke til å takle enkelte hester. Jeg har ridd hele mitt liv, og da mener jeg hele mitt liv, og jeg vet godt at som tolvåring ville jeg ikke greid å ri en stivtryna sprø traver eller håndtere vanskelige unghingster. Og jeg har hatt oppfølging hele veien. men skulle det nå ha seg at hun håndterer disse hestene vil jeg påstå at hestenes eier ikke er riktig klok... Jeg hadde ALDRI latt en tolvåring håndtere ettåringen min alene... Når du er tolv år mangler du som sagt styrke, og evnen til å tenke konsekvent og ansvarlig! Når du er tolv år er hest en rosenrød drøm der ingenting kan gå galt...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Adelo

Skrevet - 17/11/2003 :  14:25:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he, sorry ble revet med Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  15:35:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Klart det kan diskuterest om en 12-åring kan holde styr på unghester, hingster osv, men det er veldig forskjellig fra person til person. Selv begynte jeg å stelle en fjordinghingst da jeg var 12-13 år. Det er skremmende å tenke på nå, mye kunne gått galt viss den hingsten hadde oppført seg som en hingst, og ikke som en vallak. Det med ansvarsfølelse er veldig individuelt, og i noen tilfeller kan en tolvåring oppføre seg "lurere" enn en attenåring (ok...den var satt litt på spissen). Men det er jo bare snakk om 1/2fôr! Så lenge hesten er rolig og grei, og den hun skal dele hesten med er flink, så tror jeg det skal gå bra :) Lykke til! Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  17:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
mente ikke at hun ikke kunne ha hest på fôr d kan hu selvfølgelig! men man blir aldrig utlært når det gjelder hest, så hvordan kan hun på 12 år være erfaren da?

-sPikE-
Gå til toppen av siden

*Antalya*

Skrevet - 17/11/2003 :  19:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. selfølgelig er du erfaren....... det har ikke no med alder å gjøre men på hvilke erfARINGER DU HAR. du trenger jo ikke å skaffe deg den vanskligste hesten heller. at noen sier at du ikke er erfaren er bare tull.du fortjener hest på for.. lykke til. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  09:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg som har ridd hele mitt liv ser ikke på meg selv som erfaren en gang. Men det sier seg selv at en jente på tolv år ikke har nok fysisk styrke til å kunne takle div hester. Hun kan være flink, men skal man kalle seg erfaren syns jeg man skal ha vært borti det meste av hester, lært av mange forskjellige personer o.l.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.