hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - usikker på kjøp av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 usikker på kjøp av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

miliam

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  18:38:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Var å så på ei nydelig hoppe idag og står nå ovenfor et litt vanskelig valg. Hun er 4år og ferdig med galoppbanen, hvertfall profft.
Hun har en veldig bra stamtavle og er veldig ukomplisert. Aldri hatt noen skader, snill med dyrlege og smed osv.

Selv har jeg ridd i 8år, 6 av dem på rideskole. Har hatt ansvar for et føll det første året og har nå en egen hest som jeg har hatt i 1 1/2år nå.
Har stelt hest og jobbet med hestene hos pappaen min i de årene jeg har holdt på med hest (8år) Er 16, snart 17år. Er heldig og har stall hjemme :)

Det jeg da lurer på er hva dere syns om at jeg kjøper en 4åring som jeg skal trene opp. Hun har gått løp og sånn så er jo innridd..hun kan bare ingenting.
Har fått noen negative reaksjoner på om jeg kan nok og er erfaren nok for en 4åring.
Selv har jeg virkelig lyst til å prøve og som sagt så likte jeg hoppa godt.
Men vil ikke ødlegge henne ved å gjøre feil heller..alt i alt så er jeg bare usikker så hadde vært fint å høre noen av deres meninger :) selv om alle kanskje ikke er like positive

http://archi.milady.biz
Redigert av - miliam den 27/07/2006 18:43:14

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  18:52:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til å få hjelp med treningen da, eller må du gjøre alt aleine? Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  19:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
har god mulighet til å få hjelp :)
http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  19:08:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tja, da ville jeg nok valgt det jeg selv syntes var riktig. Follow your heart, but don't forget to listen to your brain too. Med andre ord - føler du at det er riktig, samt at det er praktisk mulig, hvorfor ikke?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  19:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker som du har iallfall litt erfaring med unghest, jeg sitter her å har fått første rett på unghesten jeg har på for sammen med en kaldblods.

Det er 90% sikkert at jeg kjøper henne, hun er 2år da, og kun trent av meg det siste året... Grunnen til at jeg kunne tenkt meg henne som første gangs hest er fordi jeg har kjent henne i over et år, altså fra hun var åring, så vi kjenner hverandre godt, og jeg vet jeg klarer håndtere henne, for ikke å snakke om hvordan hu var i vinter...

Men hvis føler at du har erfaringene som skal til tror jeg alt skal gå bra, den er jo 4år, men jeg er ingen expert
Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  21:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var å så på ei nydelig hoppe idag og står nå ovenfor et litt vanskelig valg. Hun er 4år og ferdig med galoppbanen, hvertfall profft.
Hun har en veldig bra stamtavle og er veldig ukomplisert. Aldri hatt noen skader, snill med dyrlege og smed osv.

Selv har jeg ridd i 8år, 6 av dem på rideskole. Har hatt ansvar for et føll det første året og har nå en egen hest som jeg har hatt i 1 1/2år nå.
Har stelt hest og jobbet med hestene hos pappaen min i de årene jeg har holdt på med hest (8år) Er 16, snart 17år. Er heldig og har stall hjemme :)

Det jeg da lurer på er hva dere syns om at jeg kjøper en 4åring som jeg skal trene opp. Hun har gått løp og sånn så er jo innridd..hun kan bare ingenting.
Har fått noen negative reaksjoner på om jeg kan nok og er erfaren nok for en 4åring.
Selv har jeg virkelig lyst til å prøve og som sagt så likte jeg hoppa godt.
Men vil ikke ødlegge henne ved å gjøre feil heller..alt i alt så er jeg bare usikker så hadde vært fint å høre noen av deres meninger :) selv om alle kanskje ikke er like positive

Opprinnelig postet av kit

Hvis du får hjelp når du trenger det tror jeg det skulle gå bra. Ei venninne av meg fikk en 5 årig dressurvalakk på helfôr for ca 1/2 år siden, som nesten ikke kunne noe. Og så vidt jeg vet går det kjempebra med dem=)
Bare vær sikker på at du har noen å spørre/hjelpe deg, om det skulle være noe..
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare bare med hester rett fra banen, og når den dessuten bare er 4 år.. Hmmm.. Jeg taler av erfaring, kjøpte en fersk 6åring når jeg selv hadde holdt på med hest i ca 8år, fikk god hjelp av trener og sånt, men hadde jeg hatt valget idag ville jeg ikke gjort det igjen.. Dessverre... Så jeg ville satset litt mer penger og kjøpt en 15åring som hadde gått noen klasser i sprang/dressur evt det du vil bruke hesten til og lært å ri skikkelig før du skal lære en hest alt..

Jaja. Det var litt det jeg mente, men du gjør jo såklart det som kjennes rett for deg.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  23:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du ridd ho da? hvis du føler at du takler hesten og kommer til å få mye hjelp ser jeg ikke no problem i at du kjøper en så ung hest;) men så veit jo ikke jeg hvordan du rir eller er rundt hester så det er bare du som kan gjøre det valget:)

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  08:57:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hmm.. min erfaring er at fullblodshester som kommer "rett fra banen" ofte kan være litt heite.
Ei veninne av meg kjøpte ei 5 årig fullblodshoppe som akkuratt var ferdig med løpskarieren, som sin første hest.
Hesten var veldig snill, rolig og grei på alle måter. Men når hun først satt den over i galopp, så hadde hun no chance til å stoppe den før hesten selv var sliten. Heldigvis fikk hun bra hjelp av noen med litt erfaring, og hesten går nå sprang på høyt nivå og er en drøm å ri.

Så.. Har du prøvd å ri henne?
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  10:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Takk for svar
Har prøvd å ri henne og hun var ganske rolig og oppmerksom på meg. Prøvde henne i skritt og trav, "ridebanen" var litt liten til galopp. Hun har blitt ridd i normalt tempo i galopp også, ikke bare ut på banen og full fres lissom
Var ikke noe problem og håndtere henne på noen måte.

armunpi

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  12:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes du da burde prøve å ri ho en gang til, i gallop også før du bestemmer deg for noe:) Gå til toppen av siden

ChristineOgOrion
» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  17:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke gjort det. Når du ikke har hadd hest før, synes jeg du skal kjøpe deg en eldre og mer erfaren hest, som kan du kan lære av. Som 12-åring [ ikke det at en 12-åring er i nærheten av hvor du ligger i livet ] kjøpte jeg meg en 6 år gammel ex-traver, fordi jeg elska hesten. Hadde hadd en new forest ponny på 19 år før, altså, fra jeg var 10, og til.. jaa, har han enda. Hesten var totalt ukomplisert, snill med alle og alt, å leie, børste, på henger, med vet./smed, osv. Og han var/er jo faktisk ganske grei å ri og. helt til du kommer deg opp i hurtig trav / gallopp. Da blir han altså så heit, og ingen kan hindre han i trippe eller snu rævva rett utti veien så vi nesten blir påkjørt osv.. Hesten kan være såå ukomplisert på alle andre måter, men når du begynner å ri han/henne hurtig, så blir de så heite etter den tiden de gikk i løp. Og når hesten er bare 4 år, og du ikke har hadd hest før, så tror jeg ikke at dette er det beste, for noen av dere. Hadde jeg fått valgt på nytt, hadde jeg ikke kjøpt hesten, uansett hvor "in love" jeg var.
Men føler du at dette er hesten for deg, og du har kontroll når dere gallopperer, osv. , så er jeg ikke negativ til dette. Men prøv henne en gang til, og denne gangen på et jorde, og gallopper. Om den fortsatt er der, kommer heitheta fram.
-Christine-
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  18:12:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Blir ikke førstegangshesten min har hatt utallige på fôr osv og for 1 1/2år siden kjøpte jeg meg en Dansk Varmblods på 8år :) Skal prøve å ri henne en gang til før jeg bestemmer meg helt tror jeg.
Igjen takk for svar

Reaper

Skrevet - 28/07/2006 :  18:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men prøv henne en gang til, og denne gangen på et jorde, og gallopper. Om den fortsatt er der, kommer heitheta fram.
-Christine-

Opprinnelig postet av christinepus

jeg tror ikke et jorde er et optimalt sted å sjekke om du har kontroll i galopp på, på et jorde kan jo selv den roligste hest bli het osv..
prøv heller å få ridd den i galopp på et annent sted som er litt mer kontrollert enn et jorde( du kan jo faktisk i værste fall miste fullstendig kontrollen over hesten)
om mulig få den transportert til en større ridebane/ridehus for å få prøvd den under andre forhold.
har du ingen mulighet for å kunne han den på prøve litt?
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  19:22:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Og hvis du bestemmer deg for kjøp; sjekk for guds skyld beina dens skikkelig før du henter den. Ellers kan det fort bli en dyrkjøpt erfaring Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  20:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
At du i det hele tatt tviler forteller meg at du er en ansvarsful person, som ikke tar lett på ting. Og det er bra

En ting er hvor lenge du har ridd, noe annet er hva erfaring du har mer håndtering av hester uteom det. Hva du vet som sykdom, skader, foring, stell osv. Du sier at faren din har stall, og at du har jobbet der. Da vil jeg tro at du har gode muligheter til å få hjelp med hesten. At du nå har hatt egen hest i 1 1/2 år er positivt og det går jo bra.

Men det som er vanskelig er at dette er en løpshest. Og du sier ikke noe om du har erfaring med løpshester? Eller om faren din har det. Løpshester har et ganske annet hode enn alle andre ehster, og det skal man være veldig obs på når man får en hest rett fra banen! Ofte må du trene ned for å unngå at hesten blir for ivrig i treningen, og derfor kan bli vanskelig å kontrollere. Den vil også sannsynligvis alltid, eller iallefall for veldig lenge, ha en instinktiv trang til å løpe fort når sjansen byr seg. Med god trening vil det ikke være noe problem, men mange hester som er oppvokst og trent for løp vil alltid ha denne lille tanken i bakhodet, om at det er løpe de skal. Vær derfor obs på at det kan bli en hest med masse gass, og som ikke er like lett å holde styr på alltd Og prøv henne på tur! Det er viktig at du ikke bare prøve henne på en liten bane, men at du får se hvordan hun oppfører seg på et større område, da kan du se hvor mye løpsinstinkt hun har, og hvordan hun er å kontrollere i galopp.

Desuten blir det nevnt bentøyet! Umåtelig viktig når du skal kjøpe hest rett fra banen! Hvorfor går hun ikke løp lenger? Selv om selger ikke vil si noe, kan det godt være en skade som setter stopper for videre karriere. Uansett har løpshester vært igjennom en veldig hard trening fra de er ganske unge, noe som påvirker mange resten av livet. Med alt hell finnes det ingen belastningsskader på denne hesten, men pass på allikevel! Få grundig undersøkelse!

At det er hoppe med god tavle taler positivt. Da kan du bruke i avl både til løpshester og ridehester!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.