hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - usikker på kjøp av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 usikker på kjøp av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  01:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes "kit" høres ut som en ansvarlig og erfaren person når det gjelder hest, og har "magefølelse" for at det går riktig så bra.

Regner med at alle "prosedyrer" når det gjelder kjøp av hest gjennomføres, med veterinærundersøkelse - og JA - særlig av bein (m/bøyeprøver). "Lynnetest" er vel ikke det vanligste å gjøre, men en erfaren vet. kan si noe om dette.

Fikk selv råd da jeg for mange år siden skulle kjøpe hest: "Se først på øynene til hesten!" Hvis du og den får "kontakt" gjennom blikket, så er første stein lagt.

Bruk mye tid på å bli "venn" med hesten, ja, gjerne et år uten at du krever annet av den enn at dere har koselige turer, litt banetrening, bare for å gjøre dere kjent med hverandre i forskjellige gangarter, tempovekslinger og annet småtteri.

I vår familie har vi nettopp kjøpt hest (til min niese). Vi var og så på flere, og et par ganger måtte jeg si at "veeeel - jeg tror ikke at den hesten er den rette....." - og gjett om jeg måtte begrunne min skepsis.
I et tilfelle viste det seg at hesten var litt halt på begge forbein - og DET er vanskelig å oppdage uten grundig og dyktig veteinær. Men jeg fikk altså rett da jeg bemerket: Det er noe rart med det ene forbeinet - og så var det altså begge.
Men nå har vi funnet en hest som "ser" på deg med myke, kloke øyne, har helt OK bein, og viser alle tegn på å være "den rette".

Og dette er ikke en "gompegamp", men en araber. Men så har jeg også erfaringer med arabere gjennom mange år, selv om nl-hester liksom er blitt "hjertebarnet". Det vet alle som kjenner meg.

He he - det skal bli litt av en utfordring for meg i tiden fremover, når jeg skal instruere datter og niese, på henholdsvis 22 år gammel nl-dame og en 9-årig araber. Det som er litt artig, er at disse to rasene faktisk er "natur-raser" og vil kommunisere omtrmt likt i adferd.

Så altså "kit": GO FOR IT!
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  11:02:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Spurte om jeg kunne ha henne på prøve, men det gikk ikke siden de skulle få inn en ny hest til trening så fort de ble "kvitt ho".
Har ikke noen erfaring med løpshester, men har vært borti både heite og "nervevrak", det kan sikkert ikke sammenliknes med en tullerusk fullblods, men tror ikke denne hoppa er av det "verste slaget"
Det kjørte forbi en stor og bråkete trailer da jeg prøvered henne, hun leet ikke på et øre en gang..jeg var forberedt på at hun skulle hoppe alle veier som jeg er vandt til med min egen
Blir antagelig kjøp, så nå leter vi etter en veterinær i Enebakk-området..skal ha en grundig undersøkelse på henne
Tror også jeg skal prøve å ri henne en gang til :)

Takk for mange svar

http://archi.milady.biz
Redigert av - miliam den 29/07/2006 11:03:07 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  03:45:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke riktig hvordan jeg skal si det - men jeg mener at jeg på et eller annet vis har en "magefølelse" som har vist seg å stemme - ganske så ofte.

Så til deg "kit": - Jeg har en "god" magefølelse for deg og denne hesten.

Jeg tror nok at du allerede har bestemt deg, og her bare søker litt "støtte".
Det blir nok dere to!
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  15:38:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
takk for det ^___^
håper "magefølelsen" din stemmer denne gangen også

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 31/07/2006 :  00:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
da er det vel bare å si gratulerer med nesten ny hest da;):) Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  11:50:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Takk :D hun kommer antagligvis til helgen. (hvis hun går igjennom dyrlege-sjekken uten anmerkninger:) )
http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.