hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkler på hesten min..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sjenkler på hesten min..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-Kvika-

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:09:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Jeg har en islandshoppe på 20år:) Hun kan ikke sjenkler da vi skal svinge.. Det vil jeg lære henne! Noen som kan hjelpe meg? Jeg har ikke ridebane.. Bare jorder som er rette noen steder og litt bortafor har jeg mulighet til storvolte.:D
Fra meg å hesten min:D

carambee

Skrevet - 30/07/2006 :  17:44:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du trenger ingen ridebane for å lære hesten å vike for press!
For det er nemlig det du vil lære henne. Å vike for press.

Det enkleste er å begynne på bakken. trykk med handa der hvor sjenkelen skulle vært. Bare hold presset helt til hun tenker på å flytte seg til siden. Da tar du hånda vekk med en gang. Når hun etterhvert begynner å sjønne at presset går vekk når hun flytter seg fra det er du langt på vei. Da kan du prøve å gjøre det fra hesteryggen.

Gjør det samme her. Litt sjenkel på den ene siden (på andre siden må du passe på å åpne slik at det er plass for henne å flytte seg dit).
Med en gang du kjenner hun bare tenker litt til siden så slutter du å gi sjenkel.

Slik må du trene like mye på begge sider. etterhvert så krever du mer og mer respons (først skal hun bare tenke til siden, til slutt skal hun flytte seg med føtter og alt).
Når hun sjønner denne vikingen for sjenkel skal det være ganske greit å overføre det til svinging.

Mulig dette ble rotete forklart. Bare si ifra hvis noe høres rart ut, eller virker uklart.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  18:02:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Greit forklart det;) Takk så mykket! :D Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/07/2006 :  18:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare husk ettergiften! Altså at du er rask å slutte med presset med en gang hun reagerer.
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  18:20:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
ja Og MYE ros og kos :D Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Men er det ikke hvis da tar å klemmer inn med høyre ben svinger den til høyre.. Det er det jeg har lært.. Hva er rett? Takk;) Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  01:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
I western er det vanlig å klemme med ene sjenkel, mens du 'åpner' på motsatt side ved å ikke ha noe som helst press på den siden. Du lukker altså på ene sida, og åpner på andre, for å vise hvor du vil at hesten skal gå. Slik lærte jeg det.

Når jeg rir bruker jeg begge sjenklene. Vil jeg til høyre orandrer jeg sitsen min, legger mer vekt på høyre side. Høyre sjenkel ligger ved gjordleiet, vestre sjenkel lengre bak. Høyre sjenkel bruker jeg til å presse lett, venstre sjenkel holdes rolig. Grunnen til at jeg legger vestre sjekel lengre bak, er for å kontrollere at bakparten ikke 'ramler ut', at jeg har en jevn bøy i hele hesten. Jeg støtter altså opp med venstre sjenkel. Når du svinger, skal du svinge (bøye) hesten rundt innvendig sjenkel, samtidig med at du støtter opp med utvendig. Innvendig sjenkel skal derfor ligge ved gjordeleiet, mens utvendig sjenkel er trukket litt tilbake. Slik prøv du å få til en jevn sving, med bøy i hele kroppen til hesten. Jeg har hatt god hjelp av å lese om voltesits, der står det godt forklart.

Når du lærer hesten dette fra bakken slik som Carambee forklarte, lærer du hesten i flytte seg for presset. Og det skal den også gjøre når du rir, siden den skal bøye seg om innvendig sjenkel. Derfor er det til veldig stor hjelp å lære hesten dette på bakken først, da går det mye bedre å lære hesten det når du rir også. En ting til, når du jobber på bakken, kan du lære ehsten å gå i en liten volte rundt deg. Slik lærer du ehsten å bøye seg rundt sjenkel senere. Du legger press ved gjorden (i starten kan det være du må legge presset på nakken/skulderen til hesten for at den skal skjønne), samtidig som du holder hodet inntil deg. Hesten må da bevege seg på en liten sirkel rundt deg. Bare husk å ta det rolig, ett skritt eller to er mer enn nok i starten. Poenget er bare å få hesten til å bevege seg på en liten volte, med bøy i kroppen.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 31/07/2006 :  08:02:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kvika: Mulig jeg misforsto hva du mente. Trodde du mente å svinge hesten. Du mente kanskje å bøye hesten på volte?

Isåfall blir mitt svar litt overflødig. Les heller Irriducubili sitt svar

-Kvika-

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  08:40:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Jeg mente og svinge, men voltA kommer etter vært.. :] Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  08:51:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Takk folkens! Jeg skal se åssen det går i dag:D Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  12:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg gjør forskjellig, men når jeg svinger prøver jeg å få bøy i kroppen til hesten. Ellers 'brekken den i to'. Jeg vil ha med meg hele hesten gjennom svingen, derfor rir jeg en sving på samme måte som jeg vil ri en volte. Ellers blir fort gjort at bakparten faller ut, og hesten 'knekker i to'.

Det er visst forskjellig hvordan man gjør dette her ja
Gå til toppen av siden

LilleAdele

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  14:36:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleAdele  Svar med kopi av melding
Jeg har et tips til deg!

Hvis du kan få ri litt på et jorde, så kan du jo lage deg en tenk ridebane der, som du kan øve litt volter og svinger på. Men jeg anbefaler deg virkelig å prøve ut voltesits! Jakob Kielland har skrevet masse om dette på sine ekspertsider på hest.no. Det er kanskje en litt annen måte å gjøre ting på, men det er helt fantastisk hvordan en rir med voltesitsen! Link til et svar der Jakob forklarer grunnleggende og grundig om voltesitsen: http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=1521&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=10#question

Håper dette kan hjelpe!

To be or not to be - that's the question. Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  18:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Dette var mye å lese, men skal lese det etter vært! :D Takk;) Takk til deg å Irriducibili! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.