hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  16:44:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg kjenner lovene om avl godt, men tviler pa om sa mange andre her gjör det.

Jeg tror de fleste her inne som faktisk avler er veldig klar over hva loven sier.
Det største problemet er nok de som ikke bryr seg om loven.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  16:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dette er ett norskt forum.

Næh, tuller du? ;-)

Kopi av melding:
slik jeg tolket ditt svar, tok jeg det til at "kan de sa kan vi"

Den er grei. Jeg mente bare at du fremstiller krysningsavl som noe særnorskt, og at det er feil - for krysningsavl forekommer overalt. Riktig eller ei (som du ser av en rekke andre poster så er jeg ikke for krysningsavl ..).
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  16:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
poenget i denne diskusjonen er jo da at det er tydelig at der er mange mange uansvarlige hingste eiere i norge, i og med at alle disse mixene er til. de er ikke alle orntlige uhell....

fra hva jeg har lest rundt forbi pa dette forumet er veldig mange av dem "planlagte uhell"
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  17:11:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hva er det du prøver å komme frem til?
Ja, det finnes mange uansvarlige hingste eiere. Og enda flere hoppe eiere som gjør alt for å få et avkom etter hoppa, bare de får bruke en hvilken som helst hingst de synes er fin. Dette er noe de fleste er veldig klar over, men det er ikke mye vi kan gjøre med det.

Jeg har faktisk sett flere planlagte "uhell" i virkeligheten enn det jeg har lest om her på mix.

Therese
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  17:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
18 års aldersgrense!!??

At en person er 18 betyr absolutt ikke an h*n er kompitent til å ta seg av en hingst. Må huske at det finnes vallaker og hopper som kan være minst like "vill" og "uregjerlig" som hingster. Det er nok mange fjortisser som er mer kompitent til å ta seg av hingster, eller hester generelt, enn voksne. Ofte er voksne mer ansvarsfulle enn barn/teenåringer, men jeg har erfart at unge jenter som får hest, ofte blir veldig ansvarsfull, de blir jo utrolig glad i hestene! Jeg selv er ikke spessielt ansvarsfull i andre sammenhenger enn hest.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:09:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
18 års aldersgrense!!??

At en person er 18 betyr absolutt ikke an h*n er kompitent til å ta seg av en hingst. Må huske at det finnes vallaker og hopper som kan være minst like "vill" og "uregjerlig" som hingster. Det er nok mange fjortisser som er mer kompitent til å ta seg av hingster, eller hester generelt, enn voksne. Ofte er voksne mer ansvarsfulle enn barn/teenåringer, men jeg har erfart at unge jenter som får hest, ofte blir veldig ansvarsfull, de blir jo utrolig glad i hestene! Jeg selv er ikke spessielt ansvarsfull i andre sammenhenger enn hest.

Opprinnelig postet av Åssmo

Så enig, så enig, Ida.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:44:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig i at 18 års aldersgrense ikke nødvendigvis betyr at h*n er flink nok til å ha en hingst, eller hvilken som helst annen hest.

Men jeg ville nok vært for en 20 års grense til og med, en aldersgrense ville vært en begynnelse på noe i allefall.

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har ikke jeg lest alle sidene i denne tråden, men for å kommentere det ang aldersgrense for å ha hingst.
Hva hvis man har ei avlshoppe og den får hingsteføll, skal man da pålegges å selge? VIl ikke prisene dumpes totalt da?? eller blir det mye hingsteslakt??

Hvis man er 16 år f.eks og hoppa di får et hingsteføll, hva skal man gjøre da??
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:57:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
[tull] Slike problemer finnes ikke inni den lille såpebobla vår [/tull]

Tror aldri noe sånn som aldersgrense vil bli innført, det er vel egentlig ganske så umulig å få til i utgangspunktet? Uansett kan vel en under 18/20 bare få en eldre til å stå som eier på hingsten.

Therese
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:06:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tror uansett det vil bli veldig vanskelig å få gjennomført noe sånt som en aldersgrense på å holde hingst. Uansett, mange unge hesteeiere har hesten registrert på foreldrene, da er man jo like langt. Det blir umulig å nekte dattrene til foreldre å holde på med hesten.

Linda B.

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  21:15:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Poenget når det gjelder mitt ønske om 18-års grense har å gjøre med den lovmessige delen av hesteholdet og hvor man skal legge ansvaret ved en evt ulykke.

Opprinnelig postet av Kurre

Hadde lite med modenhet og ansvarsbevissthet som dere ser. Bare for å påpekte at Kurre ikke henviste til det med sin 18-årslov, som det virker som Åssmo reagerte på

Jeg er selv 16 år, og skal ha hingst på helfôr til høsten. Tror det skal gå kjempefint, er moden og ansvarsbevisst for alderen, og hingsten er en av de "snille". Men må si meg enig med Kurre i at det hadde vært mer praktisk om jeg hadde vært myndig, i tilfelle det skulle skje noe. Man vet jo aldri.

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  23:30:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Men om du skulle skje noe er vel foreldrene dine der for deg og stiller opp?
Og de er da myndige;)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  23:53:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Nei, Jeg reagerte ikke på akkuratt det. Men aldersgrense generelt, for å holde hingst...

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  00:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej med sikta mest til den meir formelle delen av hingstehold når ej seie at ej e for 18års grense. Ein anna ting e det at det e forskjell på ein 16-åring og ein 18åring generellt sett. Sjølvsagt finne du unntak og sjølvsagt kan ei på 14 vere ansverleg og ha masse kunnskap-meir enn mange "vaksne" men ein slik lov ville ha favna alle som e under 18 og ikkje egna.
Vi kan ikkje inbille oss at det blir 100%perfekt eller at det alltid vil funke men ein kan ikkje la det halte å gå heller.
Sikkerhet innen handtering av dyr spesiellt so store dyr som hesta må stå i høysete.

Apropos det der med kryss-avl og lovverk so synes ej det e direkte arrogant å usmakelig å annta at folk ikkje kjenne til lovverket i den grad.
Uansvarleg hestehold generellt e noke ein til stadigheit jobbe for å forhindre å informere e bedre enn å hovere...
Ej he btw ikkje sett ein einaste person inne i dinne tråden her argumentere for kryss-avl og ej trur dei fleste he ein god ide om koffer ein onske å behalde reinrasa raser nettop reine.
Men veien til å få ein ønska rase he vore strødd med hesta av tildels ukjent opphav.
tilogmed fjordingen he ifølge div dna-testa araberblod i årene...
Og i ulike situasjona med rednings arbeide av trua hesteraser he ein ført inn blod av andre raser som ein veit av anten muntlege eller skriftlege kilder he vore brukt i tidligere tider-soleis he rasen nærmest vorte gjennopplivd nærmere begynnelsen av rasen enn det den ste oppført med i moderne stambøker...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  01:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg kjenner lovene om avl godt, men tviler pa om sa mange andre her gjör det.

Den var etter min personlige mening en smule freidig, eller hva Skjotta?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.