hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Skjotta

Skrevet - 27/07/2006 :  19:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen nevnte en 18 ars grense for a eie hingst...

da vil jeg heller önske et "hingst sertifikat" at man er 18 ar garanterer ikke at man kan takle en hingst.

her er det ikke tillatt a bruke hingster pa organiserte rideturer, og det synes jeg er flott!

det jeg pröver a formidle her er att a eie en hingst er ett enormt ansvar. hopper og vallaker kan og være farlige, de er mye större og sterkere enn vi er, men en hingst har i tillegg drifter og hormoner som KAN "dra ned ett rullegardin" og DERSOM dette skjer kan konsekvensene være enorme. ikke bare kan hopper bedekkes som ikke skulle bedekkes, men mennesker og dyr kan bli skadet, og i verste fall dö.

jeg har mött nok av snille rolige og veltrente hingster. men a si at ALLE hingster er greie dyr, er det samme som a si at ALLE hingster er drapsmaskiner.

vær klar over risikoen du tar nar du eier/jobber med en hingst, og alt bör bli bra.

jeg har alltid lurt pa en ting: har kastrering noen effekt pa vekst/bygning? her blir somregel hester som ikke skal brukes i avl kastrert som aringer, men jeg synes fortsatt mange av dem har "hingstepreg" over seg.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:08:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare hingster som har drifter og hormoner og kan dra ned en "rullegardin" .. :-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:14:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare hingster som kan sprudle litt over av hormoner, og av den grunn bli noe uhåndterlige nei.. Hopper kan faktisk være verre å kontrollere enn hingster når de er i brunst, det kan jeg skrive under på!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 27/07/2006 :  23:03:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en hingst som er utrolig snill, innen for gården. han er5 år og blitt trent helt fra dag 1. han har ikke vært så mye utenfor:( mamma vil ha en hingst fordi det er litt futt i`n og viljen til å være med. Men han skaper mye problemer for oss -Vi må alltid tenke hvis,hva, hvor vi skal ha hoppene og hvor vi skal ha gutta osv...
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  23:21:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke bare hingster som har drifter og hormoner og kan dra ned en "rullegardin" .. :-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Kopi av melding:
Det er ikke bare hingster som kan sprudle litt over av hormoner, og av den grunn bli noe uhåndterlige nei.. Hopper kan faktisk være verre å kontrollere enn hingster når de er i brunst, det kan jeg skrive under på!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Tenkte akkurat det samme!

Therese
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sertifikat på hingst skulle det definitivt ha vert! Ej e btw veldig for det med at eiger burde vere over 18. Apropos det der med vekst so e det mange som blir anbefalt å holde hesten som hingst so lenge som mulig spesiellt visst dei e underutvikla. Om det berre e ei myte eller ei må fuglane vite-derom strides de lærde vistnok.

Ein anna ting med det å holde hingst e det med at manghe held hingstane sine nærmest totalt isolert fordi "det e ein hingst og han blir så vill rundt andre hesta".. Uansett kor snill og bedageleg hesten va til å begynne med so vil aldri resultatet bli bra med ein eiger som e dust-hingst, vallak eller hoppe...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:24:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Tror du er inne på noe der, CarpeNox.
Det er viktig, hvertfall i hingstens første leveår (gjerne til den skal innris og helst lenger) at den får stå i flokk med andre hester og bli oppdratt av dem om hva som er greit og hva som ikke er greit.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdretteren til Kairusen min he hovedavlshingsten sin i samme stall som hoppene sine men i egen paddock rett nedenfor deira(hoppene sin paddock)
No e koh-i-noor ein etterkvart eldre og meget fornuftig herremann men det he vistnok ikkje vore noke spesiellt av problemer der i gården.
Vidare he ho ein anna stall til unghingstane der det for tida står berre to hingsta(begge kåra men ikkje brukt noke spesiellt i avl enno)på henholdsvis 3 og 4 år. Kairo sto der intill april i år men han fikk som minstemann og pyse litt juling so han blei flytta til mej.
Det og funke veldi bra for dei fe utvikle sej som hesta og ikkje som fløyelsputer.. Ho helde dei sammen med hoppene til interessen for damer blir for stor btw.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  12:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
opprinnelig skrevet av Kyrre:

Hingster er IKKE som enhver annen hest.
En hingst er uansett oppdragelse og rase mer uberegnelig enn andre hester.
En hingst som ikke brukes i avl eller pgav bedring av prestasjoner på f eks travbanen bør alltid kastreres.
Det burde vært 18års grense for å eie og håndtere hingst.

synes jo det er morsomt at alle er enige i dette, mens alle de samme protesterer mot det jeg har a si, men men, det er vel "newbie" syndromet...

jeg har en ting til a legge frem som bevis ps mine meninger.

jeg vil fa pasta at svært mange av norges heste eiere er uansvarlige, og burde ikke fa eie hingst.

grunnen til at jeg pastar dette er at der i norge er mange ulovlige x-ninger. der er til og med en trad pa denne siden som heter "fjording-araber x-ning" HALLO!!! samma sören om disse bedekningene var uhell eller "uhell" ulovlig og uansvarlig var det uansett!!!!

lovbrudd er lovbrudd. desverre blir ikke denne typen lovbrudd straffet sa veldig, men forhapentligvis vil det endre seg.

jeg leser pa denne siden om fjording, döl, nordlandshest og til og med islandshest blandinger, og far frysninger pa ryggen. der er en grunn til at denne loven om blanding med disse rene og bevaringsverdige rasene finnes.

jeg har veldig sterke og uböyelige meninger om dette. jeg har vokst opp pa en gard der der ble avlet fjordinger, jeg har flere vintere hatt lagshingsten pa stall, eieren av garden (min onkels far) var en stor forkjemper for avl av rene fjordinger. visste dere at fjordingen en gang var nær utryddelse pga x avl?

en hver hingste eier som tillater ulovlige bedekninger bör miste retten til a eie ingst (MIN mening) og enhver hingsteeier som ikke kan kontrollere hingsten sin slik at han bedekker hopper i hytt og gevær, (I HYTT OG EVÆR, ikke en hoppe i löpet av 10 ar. men nar dette blir en "vane" sa bör noe gjöres) bör miste retten til a eie hingst. (igjen min mening)

denne siden er jo ett perfekt eksempel pa hvor mange ulovlige x-ninger der er i norge, og samme hvordan dere vrir det, sa kan jo ikke det benektes.

avl bör bare gjöres pa godkjente , karede, premierte eller velpresterte hingster (galopp og trav) hingstene som detter utenfor dette, bör kastreres, bade for deres egen skyld, eierens skyld, og all hoppe eiere i omradet i kring...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:15:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er nå ikke bare i Norge det er krysninger. Det er ikke noe erke-norsk fenomen :-) Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  13:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
men loven mot a krysse de "opprinnelige" rasene er ekrenorsk, og det er den som blir brutt.

vet du hva som foregar i amerika akkurat na?

de har store problemer pga en helt enorm mengde "uönskede" hester. hester som der teknisk sett ikke er noe galt med, bortsett fra at der ikke lenger er marked for disse "fasinerende blandingene" uten papirer. disse hestene ender enten opp pa ett jorde der de sakte men sikkert sulter i hjel, eller de ender pa ett slakterhus, og kjöttet blir eksportert til europa og japan.

der ligger na inne ett forslag om a forby all slakt av hester i amerika. dette kan resultere i to ting. enten vil 90 000 hester pr ar bli satt pa jorder for sakte men sikkert a sulte i hjel, ellers sa vil disse 90 000 hestene matte lide seg gjennom en lang tur til Mexico för de slaktes der.

denne enorme mengden uönskede hester er ett direkte resultat av overavl. i steden for a avle kvalitetshester med forbedring av rasen i tanke, sa avlers en hel haug av sanne "fantasi" hester. (tenk sa fint ett föll mellom hoppa mi og en araber hadde vært....*sukke drömme*)

er det sann dere vil ha det i noge og? hvorfor ikke sette litt pris pa den kvaliteten disse lovene garanterer oss? (dere akkurat na, men det kan jo hende jeg flytter hjem en dag)
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  16:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du hørt om Dansk Sportsponni Skjotta? Dette er forskjellige blandinger (ofte araber blod i dem) disse hestene er ofte ypperlige sprang hester, dressur hester, og rideskoleponni/lærehest, for ikke å glemme at de er gode i Mounted Games.

Ingen dum blanding det nei
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  16:32:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg sa da absolutt ingenting positivt for krysning av raser, jeg kommenterte bare at krysning av raser ikke er kun et norskt fenomen, slik jeg tolket at det ble skrevet. :-) Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  16:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du hört om denne?

http://lovdata.no/for/sf/ld/xd-19990113-0067.html

Krav til hingsten. paragraf 13

Organisert krysningsavl

"Hingst må ikke uten dispensasjon fra Landbruksdepartementet nyttes til hopper av andre raser med unntak av tilfeller som gjelder avl av varmblods ridehest eller organisert sportsponniavl i regi av de godkjente instanser. "

les den... Sports ponni er en lovlig mix. men hingstene ma fortsatt være godkjente og karede, og alle bedekkelser utenfor rasen ma fortsatt godkjennes.

jeg kjenner lovene om avl godt, men tviler pa om sa mange andre her gjör det.

Redigert av - Skjotta den 29/07/2006 16:35:40 Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 29/07/2006 :  16:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silje og tindra

dette er ett norskt forum.

slik jeg tolket ditt svar, tok jeg det til at "kan de sa kan vi"

beklager dersom jeg misforsto noe, og dermed sa noe du tolket fornærmende.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.