hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Skjotta

Skrevet - 27/07/2006 :  02:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sier ikke at alle hingster er drapsmaskiner... bare at de har potensialet.

a eie og oppdra en hingst er ett enormt ansvar, og bör ikke taes lett pa. jeg har trent noen hingster her og der, men jeg har alltid bare tatt den forberedende treningen og sa sendt hesten videre til mere erfarne og kunnskapsrike mennesker som vet hva de driver med.

selvfölgelig finnes der hingster som er snille som lam. de fleste av disse (IKKE ALLE!!!) er hingster som aldri har bedekket en hoppe.

det gamle ordtaket: du kommanderer en vallak, ber en hoppe og konsulterer en hingst. har en del fore seg.

der er en grunn til at de fleste hingster blir kastrert. dersom hesten er vel trent sa blir den ikke doven. det enest som forandrer seg er at den ikke har hormoner som river og sliter.

hvor "naturlig" er ett liv som hingst, nar du blir nektet a fölge det sterkeste instinktet du har?
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 27/07/2006 :  07:34:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen til Nina som skrev det jeg tenkte Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  08:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si meg helt enig med deg Kurre. En skal alltid ha i tankene at en har med en hingst å gjøre og at som du sier, hormonene kan fort ta overhånd.

Synes du skrev et godt innlegg med gode argumenter. (Som vanlig kan jeg vel si).

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  09:47:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Personlig mener jeg, at skal en hingst ha muligheten til å forbli hingst, må ting legges til rette fra den kommer til verden. Alt for mange hesteeiere skal dulle og dalle med disse små nøstene, og det mener jeg er helt feil. La hingsteføllene være mest mulig i fred, uten menneskekontakt. La de kun ha menneskekontakt når de blir håndtert. Og kun nødvendig håndtering. Ikke pussing for å venne de til børster osv. Det er bare tull, man trenger ikke gjøre slikt med et føll. Hester kommer til verden med naturlig respekt for mennesker. Ihvertfall de fleste. Det beste er å beholde det slik. Med hingster må man i hele unghestperioden være konsekvekt, og aldri tolerere leking med mennesker.
Hvis man ser hingster med eiere på slep i leietommen er det kun fordi håndteringen ikke har vært riktig. Javel, det finnes unntak som selv den mest erfarne hingsteholder ikke klarer å håndtere, og som da selvfølgelig skal kastreres. Men de fleste blir slik fordi de er bortskjemte.
Et heeeeelt typisk eksempel. Man får et nusselig lite hingsteføll, og hele familien kommer for å se og klappe. Føllet blir fort nyskjerrig, og dytter litt på menneskene, sutter litt på gensere og andre klær. Og ikke minst eeelsker den å bli klødd. Den er jo så søt! Når denne krabaten blir litt større, dytter den fortsatt ned mennesker, nafser i klærne og har i det store og hele null respekt. Selvom den fortsatt kan være snill å stelle, løfte bein, tommekjøre osv. Menneskene svarer gjerne denne dårlige "hingste-oppførselen" med slag og straff, og hesten skjønner ikke "bæret", blir kanskje redd for hodet, og det ender med at den blir kastrert, fordi den er farlig. Hingster er jo det?
Det er så uendelig mange mennesker som ikke er i stand til å ha hingst, men som alikvel skal avle, og i mine øyne "ødelegge" hingsteføllene slik at de nesten er nødt til å bli kastrert som voksne (med ny eier) uansett. Feil håndtering som føll/unghest er svært vanskelig å korrigere. Det er også urettferdig overfor hesten at den plutselig skal få straff for noe som tidligere har vært greit.
Med hopper gir det ikke så store konsekvenser å dulle og dalle litt, og det er nok mer "koselig" for de fleste å ha hoppeføll.

Med tanke på løpshester tror jeg det i mange tilfeller er fordeler med hingst kontra vallak. Vallakene har sjelden samme "tæl". For de som bare skal ha en hobbyhest er nok det letteste og kanskje beste å eie hoppe eller vallak.

Jeg har hingster, fordi de også skal brukes i avl. Men i tillegg til avl, så er det igrunn "hobby"hester for meg. Jeg rir ikke på høyere nivå enn til at jeg kan kalle det noe annet :D
Det er ikke slik at jeg har de som hingster BARE fordi de skal brukes til avl. Jeg liker generelt hingster svært godt.
Barn og unge bør heller ikke håndtere hingster særlig, fordi de ikke klarer å være konsekvente nok.

Det var min mening ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:59:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Veldig enig med både Kurre og deg, Irene, kommer litt ann på synspunktet/bruket. Samtidig syntes jeg ikke alder er et tegn på kunnskap/viten. Kjenner mange eldre som jeg overhodet ikke kunne satt til å holde hingst, mens min gode venninne på 16 har full kontroll over en. Riktig nok isis, men alikevel. Jeg har gode erfaringer med hingster/Vallakker som har vært beholdt som hingster lenge, disse har hatt mer vilje, vært myye mer selvstendige o.l. Men man skal aldri glemme at det faktisk er en hingst, eller en hest for den saks skyld. Det er da de blir farlige, hopper som hingster
Redigert av - *sofie&lavageitene den 27/07/2006 11:00:13 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kan ikke en hoppe eller vallak bli en drapsmaskin?

hingster får et litt dårlig stempel fordi det finnes dårlig hingstehold her i landet også.

En hingst Aldante af ulstrup han er i avlstjeneste og han er snill som et lam, iallefall da jeg traff han.

Når han skulle bedekke og fikk på seg det faste hodelaget så var han hingst, ellers var han bare grei og han var mere opptatt av mat en damene.

En hingst som faller i feil hender bli farlig , samme som en hund som kommer i feil hender, eller en hoppe eller vallak som blir håndtert feil.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget når det gjelder mitt ønske om 18-års grense har å gjøre med den lovmessige delen av hesteholdet og hvor man skal legge ansvaret ved en evt ulykke.

Slike ting er alltid langt enklere om den som håndterer hingsten er myndig.

Hvor moden og ansvarsbevisst denne personen så er...se det er en helt annen sak.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:42:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kurre: Okei, vi er ikke helt enige, men jeg skal ikke gå innpå det - for som du sa det er ditt syn :-) Er forsåvidt enig i den lovmessige delen, og hvor man skal legge ansvaret, dog.

Generelt: Jeg må ha vært ekstremt heldig med de hingstene jeg har møtt!? Eller så prøvde noen å innbille meg at det var hingster, men egentlig var det valakker (men det er jo også litt merkelig siden samtlige er/har vært avlshingster i større og mindre grad)?

Felles for dem alle er at de har vært veloppdragne og fattet. De har stått i samme stall som hopper, uten å gå av skaftet. De blir ridd, mosjonert og tatt med ut på tur sammen med hopper (jada, når de er brunstige også) og de kan håndteres av de fleste - men man setter selvfølgelig ikke barn på jobben.

Jeg har ikke håndtert all verdens hingster, men jeg har vært borti fler enn man kan telle på en hånd, iallfall.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  12:11:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg var heller ikke heelt enig med alt Nina fikk frem, kanskje jeg også har vært heldig som Silje sier. Uansett, bra skrevet Nina.

Therese
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 27/07/2006 :  12:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har sett avlshingster av alle typer jeg, jobba på avlstasjon ei stund...

Det er veldig stor forkjell på hingstene. Noen kan være som Skjotta tydeligvis ser for seg, husker spesielt to, en varm og en kald. Den varme var en nyyydelig krabat, lysbrun med bliss og sokker, men med et temperament som at det var kun vi fast ansatte og driverne av stasjonen som kunne så mye som FORE den. Eierene var såpass redd for at hingsten a) skulle skade seg selv eller b) skade folk i nærheten, at de helst så at hesten IKKE var ute i luftegård en gang, fordi den som skulle fange den inn igjen måtte regne med både bit og spark. Det var en fryktelig krabat, han hadde skinnflate ører fra du kom inn i rommet der han sto, til du gikk ut igjen.
Akkurat denne tror jeg har opplevd noe som har gjort ham sånn, sier seg vel også selv at det å stå inne 24/7 gjør sitt med humøret. Hoppene var han heldigvis snill mot...

Den kalde var også treningshest, og den hadde vodlsomme drifter! Jeg kjørte denne en god del i trening, men han greidde å skille mellom det å bli tatt ut på formiddagen, for da var det trening, og på ettermiddagen, for da var det bedekning. Om ettermidagen kunne han nok ha skremt hvem som helst, for da visste han godt hva som skulle foregå, gikk på to og skrek som et rasende beist, helt til han kunne lande oppå ei hoppe vi hadde gjort klar. Selv om det faktisk er ønskelig at hesten er "gra" og vet å gjøre jobben sin i avlssammenheng, var det faktisk et problem, for han var så voldsom når han kom der på to bein, at mange hopper ble redd ham, og ikke ville stå, uansett hvor brunstige de var. Av denne grunn ble jeg nødt til å ta hingsten et par ganger, mens de som drev stedet tok hånd om hoppa og rettledning av utstyr... Men det som dere på tråden her kanskje ikke tror, er det faktum at det slett ikke var noe problem! Hesten gjorde det han skulle han! Ikke trampet han på meg om han måtte vente litt, ikke prøvde han å slite seg etc.. Men han brølte jo fælt da, siden han var ivrig, og det ser jo litt skummelt ut når de går på to sånn. Jeg hadde alltid en liten hjelm på, i tilfelle han skulle lange ut et forbein mens han gikk der, og en pisk i hånda just in case. Men nei, ikke noe problem.

Denne leide vi ut om morran, så han fikk gå ute etc, og han var da som hvilken som helst av de andre kaldblodshingstene på gården som ikke bedekte. Ivrig og litt stri og tung i hodet, men absolutt ikke noe problem!

Og så har vi de fleste andre hingstene som var innom da.. For ikke å snakke om deres egen hingst, som er en gentleman uten like! En gang driverne var borte, måtte jeg og hun andre som jobbet der, bedekke ei av deres egne hopper med denne hingsten. Da var det bare å smøre seg med tålmodighet, skal jeg si. Hesten ville først snuse og klø over hele hoppa, skikkelig søt! Og han brukte sikkert 20 min før han faktisk hoppet opp og gjorde jobben.
Denne er også helt "pusekatt" til daglig.

Det er ofte mye lyd i disse hingstene, men kun fåtallet av dem er vanskelige å ha med å gjøre.

Vi var ikke så fryktelig erfarne når vi startet å jobbe der, men med håndtering av hingster fra dag en, sunt bondevett og respekt for hestene, kan jeg ikke si at vi hadde et eneste uhell med en hingst på grunn av at den var hingst! Hoppene vi hadde i trening, og som var toppforede topptrenede dyr, var mye kvassere og uberegnelige dyr, i alle fall var det flere av dem som var det. Bråsnudde i trening, slo plutselig etter deg om morran når de skulle ut etc. Sånt gjorde hingstene mye skjeldnere!

Hingster er ålreite dyr!

Edit for å legge til at det jeg synes er greit, og grunnen til at jeg kaller hingstene "forutsigbare", er jo at det i de fleste tilfeller er forutsigbart at de kan være litt "hingstete"! Og da er man jo forberedt! Da er det verre med for eksempel hopper som er gode som gull hele vinteren, men som plutselig en vårdag skifter personlighet til et pissende, flatøret vesen som sparker etter sjenkel og går imot trykk isteden for å vike fra det..

Redigert av - LisaFi den 27/07/2006 12:24:46 Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  16:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej he ein to-års shagya hingst, håpet e å få han kåra til våren men om det ikkje skjer vil ej revurdere litt.
Det e mykje meire arbeid med ein hings når det kjeme til oppstalling, beite og sikkerhet i paddocken.
Det gjenge heller ikkje ann å skyve det under ein stol at ein 3,4,5,og heilt opp til 6-7år gammel hingst enno ikkje he stabilisert sej skikkelig å blitt voksen-dei kan når som helst finne på at dei skal vise sej litt ekstra for "flokken" i hallen, på bana eller kor ein måtte befinne sej ved å hisse sej opp meir enn forsvarlig-spesiellt om der e brunstige hopper i området.
Sjølvsagt kjeme alt ann på både hesten og rytteren/kusken men ein må ha det litt i bakhodet.
Mange he eit forstyrra syn på hingsta med at dei e farlige og uhandterlige og sitte dei på ein hest so smitte jo som kjent nervøsitet raskt-det med må ein huske på.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 27/07/2006 :  16:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å jeg er så enig så enig med deg! Jeg tror at det er et eller annet med norge og hingste hold. jeg har til og med hørt trenere si at ja den må vi kastrere for da voksern fortere!! Har man hørt sånn tull! ikke rart at folk blir redd/skremt hingster. Jeg mener at når en heste eier som har eid hesten siden den var liten plutselig finner ut at nei jeg kan ikke håndtere han lenger, da synes jeg at man burde selge hele hesten, for da har man gjort en grundig feil i oppdragelse av hesten!

Jeg må også si at jeg driver med løpshester og at jeg gjenntatte ganger har opplevd at hesten er blir mye striere og villere etter at den er blit kastrert!! Tenk dere det det finnes det og...
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 27/07/2006 :  16:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
glemte å si at det var til deg lisa fi Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  16:29:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Kurre, Irene A og Sofie.

En hingst er en hingst og det må ikke glemmes! Et veldig stort ansvar.
Hvordan hingsten er å håndtere har mye å si om oppdragelse. Hingster oppfører seg avogtil som opprørske tenåringer, sånn er det bare. De har mye testosteron i kroppen. Kan eier takle hingsten uten å føle at "hingsten er farlig" synes jeg at eier kan ha hesten som hingst.

Går hingsten opp på to mot eier, biter, sparker etc. Synes jeg ikke denne hingsten er verdt å ha som hingst.

Jeg for min del er pinlig nøye på hvordan jeg håndterer hesten min, og kan kalle meg selv veldig pirkete, streng og bestemt. Hingsten min får ikke hyle til hopper når vi er på leietur. Han får heller ikke "lene seg på meg" nappe etter meg eller trippe og steile. Merker jeg noen urolighet av negativ form, rygger jeg han et til to steg. Dette er min måte og "irettesette han på"

Folk kan si det de vil om denne metoden, men dette er en metode uten ubehageligheter for verken meg eller hesten. Hingsten er og veldig fin å leie og ri. Han har respekt for meg, og jeg for han, alikevel rir jeg aldri helt oppi en hoppe på tur. Det er trossalt en hest med baller jeg rir.

Redigert av - Stirnirogannie den 27/07/2006 16:39:15 Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  17:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har trent en hingt i et år nå. jeg er 15 år. han var lite håndtert som liten, og han hadde hatt to stalljenter før meg. begge var etter min mening redde for ham, og det gjorde ikke adferden hans bedre. eieren bryr seg ikkke så veldig mye om han. så jeg begynte med han i fjor, da stalljenta hans ikke ville mer. da var han tre år. jeg fant fort ut at han måtte få bruke hjernen sin og lære noe nytt. så vi begynte med tilvening av sal, hodelag, longering med to liner, gå tur osv. han var ikke enkel å ha med å gjøre. han hadde jo aldri lært å gå pent når han ble leid! så det var mye trening. og han ble bedre for hver dag. ingen i stallen vil la hestene sine stå sammen med han, så han må desverre stå alene.
det har ført til et litt spesielt bånd mellom oss. vi er en liten flokk, hvor jeg alltid er lederen. jeg tolererer ikke tull. jeg red ham inn selv, med hjelp av min søster som har ridd inn en god håndfull hester, og ei stallvenninne med mye dressurridning bak seg. det gikk veldig bra, og nå kan han gå på tur som en hvilken som helst ridehest.

men jeg er veldig nøye på at når jeg er i nærheten skal jeg ikke ha noe av "hingst-ing". altså ingen humring og krumming av nakken for å vise seg. da blir jeg streng og sier ifra at sånt er tull. men jeg er fullstending klar over at det er en hingst. vi rir aldri sammen med hopper eller andre hingster. det er en hingst, ja, men ikke en drapsmaskin. en hingst som har respekt for rytter er ikke, i mine øyne, direkte farlig.

Og jeg er i virkeligheten. jeg lever ikke i penny-klubben bøker hvor jenta og hingsten hennes hører sammen, og hingsten aldri gjør noe galt. derfor følger jeg alltid med når vi er ute å rir. møter vi noen i skogen, snur jeg og finner et sted unna stien hvor vi kan stå til den vi møter er forbi. jeg har nok funnet en av de "snille hingstene" som folk kaller det. hadde jeg ikke følt at jeg hadde mestret ham, ville jeg ikke fortsatt å trene han. sikkerheten kommer foran stoltheten.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.