hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Torpedo

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  13:55:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg skulle egentlig kjøpe en kaldblodshingst da jeg skulle kjøpe min første hest, men det ble vallak grunnet at jeg ikke klarte finne stallplass til hingsten. Jeg hørte med flere staller, men de fleste ville ikke ha inn hingster. De fleste svarene jeg fikk var at de ikke ville ha problemene hingstene bar med seg og at det var vrient med at dem ikke burde stå med hoppene. Jeg forstår dem Jo, men synd det er sånn. Får jeg meg en hingst noen gang, skal ikke den kastreres!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:15:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Sjølv har eg ein åringshingst, som sikkert alle veit, hehe Synes det er heilt greitt eg, då eg har avskilte bokser (altså hingsten står oppe, og marane står nede). Det einaste er beitemangel. Me har ein paddock, der Gorm brukar å gå, men me kan ikkje sleppe han på beite då han ikkje er vand med straumgjerde, og me har nokre naboar som MÅ flytte hestane sine til nabobeite til hestane mine.

Det er greitt med hingst så lenge den ikkje er farlig, eller kan virke truande for vanlige folk. Hingsten min "yppar" litt, men har forstått at EG er sjefen.
Eg skal halde Gorm som hingst, så lenge eg har han, og så lenge det går greitt. Synes det er for tidlig å kastrere ein to år gammal hingst eg, då den ikkje er ferdig utvakse i kroppen. Dette har eg lagt merke til med mange fjordhestar.

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  17:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hingster er farlige, samme hva mange tror.

selvfölgelig er der hingster som er svært velopdragne, pga at de har fatt svært god trening. men a si at de er forutsigbare er a lure seg selv.

hovedpoenget i hingst/vallak debatten er at der er nok av uönskede hester i denne verden. hvis man ikke har en hingst som er karet/premiert, sa bör man ikke avle den, og dersom man ikke skal avle pa hesten, sa er der ingen annen grunn en "statussymbol" til a ikke kastrere.

jeg har sett flere fæle ulykker som kunne vært unngatt. som hun som tok hingsten sin pa ridetur sammen med venninda sin og hesten hennes. hingsten bestemte seg for a bedekke hoppa, mens rytteren var pa... dette var en veltrent og velopdragen hingst til vanlig.

eller shettis hingsten som kom seg ut av gjærdet og bedekket naboens kalblodshoppe (aring hoppe)

a eie en hingst som aldri skal avles er uansvarlig i mine öyne, og ett perfekt eksempel pa det som pa engels kalles "BSS" eller "Black Stallion Syndrome"

Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  17:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg du skal være litt forsiktig i dine uttalelser Skjota. Jeg har selv jobbet med endel forskjellige hingster, og de er akkurat som andre hester, klart de har drifter og behov, men å si at en hingst med godt lynne er farlig, er som å si at menn er farlige! De er jo "hann dyr" de også.

Stikk innom vipen min, så får du selv se en hingst med godt lynne. Han kan leies bak hopper og ries bak hopper. For noen dager siden red jeg han i paddocken ved siden av en brunstig hoppe. Tror du han brydde seg? det eneste hingsten min gjorde var å humre.

Det er tydelig at du har vonde erfaringer med hingster, men skjær ikke alle over èn kam
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  17:50:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes også det er drøyt å kalle alle hingster farlige. Hvis man skal se sånn på det, er i grunn alle hester farlige, for uhell kan skje hvor som helst og når som helst, også når snille hester blir skremt blablabla...

For dem som har kontroll på hingsten sin, og glede av den som hingst, hvorfor i huleste skal man kastrere da, om man kan gi hesten et normalt liv?

På stallen til "svogeren" min, går hingstene også sammen ute. Stoore luftegårder, mye mat og mye bevegelse. Ok- noen bitesår til å begynne med, men harmoniske og sunne, blide hester som er gode kompiser! I år har de avlshingst der også, så gården er full av brunstige hopper. Treårshingstene står ved siden av hverandre i luftegårdene og jubler når damene går forbi, men krangler ikke med hverandre, og driver ikke med fanterier. Dette sikkert fordi de trenes såpass mye at det meste av overskudd går med til produksjon av muskler etc...?

Vi fikk nettopp nedover en av dem til stallen vår. Han kan leies på vanlig måte, dvs uten kjetting, uten hopp og spring etc. Han vrinsker til hopper av og til, men gjør aldri noe galt. Han elsker å kose, ligger i luftegården med bikkja vår over hele seg. Når han er "på jobb" , dvs leies,blir selt på, ridd eller kjørt, er det aldri noe tull. Dette er altså en stor treårs kaldblodshingst, og det er slike hingster jeg er vant til. Ikke det spøtt farligere enn de andre hestene våre.....

Redigert av - LisaFi den 26/07/2006 17:52:36 Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  17:54:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke si at det er uansvarlig å eie en hingst som er godt oppdratt. En hingst er også en hest, og så lenge de har blitt oppdratt av BÅDE flokken og menneske så skjønner de fleste hingster at det ikke bare er å forsyne seg når behovet plutselig melder seg.

Problemet oppstår ofte (har hvert fall jeg inntrykk av) når hingstene blir beholdt som hingster med tanke på avl. Hoppa står klar, bindt og kneblet på alle mulige måter for ikke å skade hingsten (satt litt på spissen) og det er bare for hingsten å hoppe opp. Hvordan kan denne hingsten da forstå at det ikke er lov å bedekke alle hopper den kommer over?

Men alt kommer an på hvordan hesten ar blitt oppdratt. En vallak eller hoppe kan være minst like farlige som en hingst. En hest er en hest, uansett hvilket kjønn den er!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  17:58:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg synes og det blir veldig drøyt å si at alle hingster er farlige, det blir for dumt å feie alle under en kam. Alle hester kan være farlig, ikke bare hingster. Jeg mener det er dårlig behandling som ofte gjør hestene farlig, i hvert fall i mange tilfeller. Jeg har jobbet med en del traver hingster, mange av dem var like snille som vallakene/hoppene. Så det stemmer nok ikke. Den snilleste hesten jeg noen gang har ridd var faktisk en hingst, lettridd og utrolig lydig!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  22:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nina sitter så tungt hun kan på hendene sine og kjemper intenst for ikke å skrive noe....
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  22:30:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nina sitter så tungt hun kan på hendene sine og kjemper intenst for ikke å skrive noe....

Opprinnelig postet av Kurre

Nei, kom med det. Jeg tror nemlig vi er hjertens enige, men at du får det ut bedre enn meg.

Hingster er ikke mer farlige enn andre. Hingster skal også oppdras, og ikke gå for lut og kaldt vann.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  22:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kurre

Få det ut

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  23:06:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kurre: Har en liten misstanke om at det er 3-4 stk. her som er veldig enig med deg

Therese

Redigert av - Eikdokka den 26/07/2006 23:06:55 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  23:37:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
He he... Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:37:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Som 12-åring begynte jeg å ri hingst - det gikk kjempefint, men i ettertid ser jeg at hadde den hingsten vært min, så ville jeg ikke latt en 12-åring ri den.

Med de hingstene jeg har vært borti har det stortsett alltid gått fint; de har vært rolige, stabile hester som har vært utrolig flotte brukshester og jeg har blitt lettere knyttet til to av disse enn jeg har til andre hester. Noen småepisoder har vi hatt tross mange forholdsregler og sikkerhetsrutinger. De problemene vi har hatt har ofte kommet av at andre ikke forstår hva det innebærer at hesten er hingst, og derfor kommer for nær eller er uoppmerksom ved ridning eller håndtering.

Men uansett hvor snill og grei og rolig og fantastisk hingsten er - så MÅ man ikke glemme at det er et vesen med egne drifter og enorme krefter. Hvis den først kommer for nær en annen hest, så kan det være gjort - "rullegardinen går ned i hodet på den" og du har ikke sjans til å stoppe den. Derfor: tenk alltid sikkerhet!

Så er det jo litt problemer mht oppstalling og beiter. Vi bor temmelig landlig og har mange og store paddocker, så for oss går dette bra. Men kan tenke meg det er litt verre i byene..?

Jeg fikk tilbud om å ha den gamle stellehesten min som flyttet for noen år siden på fòr. Her jeg bor er det ingen gode hestepasseremner, og jeg er avhengig av å ha et par dager fri fra hest hver uke. Denne fantastiske hesten som jeg mer enn noe annet vil ha, måtte jeg derfor takke nei til. Vi har flinke rytterer her som ville blitt fine fòrryttere, men de er for unge og mangler derfor en del styrke...

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fy dere er slemme som presser en gammel dame...
Veeel...det er mulig det er noen som er enig med meg..men ikke nødvendigvis veldig mange når jeg leser endel av innleggene her.

Dette er et tema jeg (I tillegg til så mange andre ) jeg brenner litt for...Både fordi jeg etter noen år i hesteverdenen har samlet på meg litt erfaringer,fordi jeg er "hingsteholder" som det så vakkert heter og kanskje fordi jeg er generelt sta,egen og hellig overbevist om at "jeg vet best"..nåvel,sjelden altid...men her er altsp hva jeg mener.Skal prøve å holde det nogenlunde ryddig,jeg er ikke villig til å få spyttet tilbake en masse argumenter for at jeg tar feil og at det bare er tull,dette er MITT syn,bygget på MINE erfaringer og akkurat på dette temaet er jeg ganske beinhard i hva jeg mener.(Så er dere advart)

Hingster er IKKE som enhver annen hest.
En hingst er uansett oppdragelse og rase mer uberegnelig enn andre hester.
En hingst som ikke brukes i avl eller pgav bedring av prestasjoner på f eks travbanen bør alltid kastreres.
Det burde vært 18års grense for å eie og håndtere hingst.

Dette bør nok fylles ut litt...

I en hingst er det mye hormoner.Det er som her tidligere nevnt "drifter" som kan komme til uttrykk mer eller mindre voldsomt.
Nei,alle hingster er IKKE farlige drapsmaskiner som når som helst kan eksplodere og gå løs på alt omkring seg,men det er like fullt ikke som å håndtere ei hoppe eller en valakk.

oppdragelsen har MUE å si. Veldig mye.En fornuftig håndtert hungst som vet hvor grensene går vil ofte være vel så grei å ha med å gjøre som en hvilken som helst annen hest.MEN konskvensene om noie skulle gå galt blir så veldig mye større.
En løs hingst kan forvolde stor skade.Ikke fordi den er sintere eller galere enn andre hester,men fordi den har ett mål med alt den gjør:Lage barn.
En løs hingst som har ferten av ei hoppe i brunst,eller kanskje til og med er i ferd med å "ta"henne er IKKE noe å leke med.

På Seljord under avlvisningen iår hadde min venninne en "noe" utrivelig opplevelse.
Hun står og pusser sin 4års hoppe.Rundt hjørnet kommer en 3års hingst med eier eller om det var leier på slep.
Hingsten går rett på hoppa til min evnninne og klatrer opp på henne.Eier henger på i tauet og prøver å dra den ned til liten nytte.Dette er altså en 3-årig isis,ikke det største og sterkeste i verden?
Ved felles innsats får de den ned og 2 mennesker sleper den med seg videre.

Under premieringen kommer 3 unge hingster seg løse.De braker sammen og at ingen ble skadet av folk eller dyr tror jeg vi kan takke høyere makter og kjapp inngripen fra bl annet Rune S for.

Jeg har selv hingst. Ikke den første jeg har og alle har vært meget vel oppdratt og fullstendig problemfrie i all håndtering. Men jeg glemmer ikke et øyeblikk at det er en hingst jeg har.Andre gjør bnemlig det,så det er alltid MITT ansvar å passe på. Når andre leier hoppa si bort for at "de kan vel hilse litt" eller rir rett opp i min hest med en annen hingst ("Se nå skal'n skikkelig tøffe seg as")så er det MITT ansvar som hingsteeier at det går bra.
For det er jeg som har valgt å ha hesten med baller.

Det er en trend innen "mitt miljøæ" at unge ryttere skal ri hingst nå for tiden.
Dette er stort sett dyktige ryttere,med endel erfaring innen hest.
Islandshesten er en rase avlet på gemytt gjennom uminnelige tider...allikevel ville jeg gjerne sett 18års grense for å ha hingst.På grunn av det ansvaret man da har og som disse yngre stort sett ikke forstår.
Slev om hesten er vel oppdratt og 99 av 100 ganger ikke vil røre på et øre er det allikevel en hingst.

En bekjent av meg kjøpte seg hingst her for en tid tilbake.
Denne hesten har jeg kjent fra den var svært ung.Den er hele veien håndtert av folk som så absolutt vet både hva det vil si å
håndtere hingst og hest generelt.Den er ridd gjennom flere år av profesjonell berider og absolutt ikke "dullet med" eller ikke blitt behandlet som en hest.
Nåværende eier er en meget dyktig rytter med lang hesteerfaring,dette er ikke dennes første hingst,vedkommende er absolutt ikke noen engstelig rytter.
på tur opplever denne at hesten "slår klikk". Blir stående på stedet,går opp på to,kommer ikke videre,den brøler og "trekker ned rullgardina".
Eier må tilslutt gå av og leie hesten,og var REDD for hva som skulle skje.om vedk kom til å miste kontrollen.
Hvorfor? De passerte en annen stall der det gikk hester ute i luftegården.

Denne hingsten ser andre hester,står sammen med andre hester og har helt klart et fullverdig og godt hesteliv,MEN har alle de hormoner som en hingst har (og skal ha).

Jeg stoler mye på min hest og den har et gemytt som er bortimot helt unikt.like fullt ville jeg ikke satt den bort til en mindreårig pg av ansvaret.

Er det en grunn til å beholde nøttene på,så for all del. Gjør det,men ofte har også jeg følelsen av (og nå kommer noen til å bite hodet av meg som de gjorde det sist jeg sa det her inne) at det har noe med status å gjøre.
Igjen vil jeg gjerne fremheve at dette gjelder IKKE i feks løpshestmiljøet,der ballene kan bety forskjellen mellom løpe eller ikke løpe. I tillegg er det STOR forskjell på en hest som blir håndtert av prfesjonelle og en hobbyhest tilhørende en eier som synes "den er så mye finere med sånn stor nakke på" (Ja,nå var jeg stygg og satte det på spissen,vet det )

Om jeg synes innlegget til Skjotta var kanskje VEL generaliserende og svartmalende så kom hun med et uttrykk jeg likte godt "Black Stallion Syndrome" Jeg tror det er mye sant i det.

Sånn,langt og rotete ble det...ikke fikk jeg sagt alt jeg ville heller...sinte ble nok mange også...det får heller være.
Jeg er IKKE ute etter å tråkke på noen eller å provosere (for en gangs skyld ) bare å mane til å tenke etter en gang ekstra.

None som husker saken med de to jentene (14 og 15 år tro?) som var på tur med to hingster da de plutselig braket sammen?
De red sammen til vanlig også...aldri vært noe bråk...gode venner...jentene var godt ridevant og kjente hestene...

En hest er like lykkelig (og antagelig ofte mer...) uten baller som med.

Kurre

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Masse skriveleifer,men jeg orker ikke redigere...dere får holde ut!
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.