hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingster og deres mening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hingster og deres mening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  11:21:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare med forskjell på en 16-åring og en 18-åring da?
Jeg mener at alder ikke spiller noen rolle utenom på papirene..
Jeg er 100% sikker på at jeg er like tillitsfull og ansvarsfull som en som er 2 år eldre enn meg..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  12:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Det jeg tror Kurre mener er at hvis en hingst stikker av har det MYE større kosekvenser enn hvis en hoppe gjør det, for hvis hingsten bedekker hopper kan det ha fatale utfall! Slik kan det også oppstå uønskede x-ninger og ikke minst skader på både hingst og hoppe. 18års grense tror jeg ikke hadde noe med at alle som er 18 er mye mer ansvarsfulle o.l., men det juridiske hvis noe faktisk skjer! Da har hoppe-eier krav på erstantning, noe for eksempel en 16 åring da ikke er pliktet til å gi, siden h*n ikke er myndig. Dilemma Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  13:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det e umulig å beskrive direkte forskjella mellom ein 16åring og ein 18åring, men det har sej no engang slik at to år i alder oftast he ført med sej fleire erfaringa. Jo eldre ein blir jo meir energi legge man i å forstå verden rundt sej og ting blir klarere.
Ingen på 16 like å høre at dei ikkje e like godt egna til noke berre på grunn av trivielle ting som alder men ein endre sej. plutselig ein dag ser man tilbake på enkelthendelsa og forstår koffer ting blei gjort som det blei gjort på tross av kossen man huske å ha sett på det der og da.
Det juridiske e i mine auge ein viktig del av saken.
I og med at myndig alder i norge e 18år so e det det ein da måtte ha forholda sej til om ein eventuell lov hadde eksistert.
Det om det e individuelle forskjella mellom 16åringa og 18åringa e mej revnande likegyldig, poenget e berre at ein 18åring formellt sett e rekna som vaksen-det e ikkje ein 16åring.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men om du skulle skje noe er vel foreldrene dine der for deg og stiller opp?
Og de er da myndige;)

Opprinnelig postet av Alvanesen

Jo, det er klart, men det juridiske ville vært mye enklere om den som har ansvaret for hesten håndterte hesten når ulykken fant sted. Om det skulle bli noe ulykke da Jeg er ikke for en slik lov, for jeg er også 100% sikker på at jeg er like tillitsfull og ansvarsfull som en som er 2 år eldre enn meg, men når det kommer til det juridiske, så må jeg innrømem at det hadde vært greiere å være over 18 Umulig å få til en lov som skåner de uvitende uten å utelukke de under 18 som er erfarne og modne.

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  20:36:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Angående uønskede krysninger, så er det iflg min mening ganske sløvt å ikke sjekke om hoppa er drektig, om du har mistanke om den kan være tyvparret. Abortsprøyte er oppfunnet for hester også. Uønskede krysninger behøver altså ikke komme til. *sukk* Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej satt akkurat å tenkte på nettop det, Lisafi, og ej lure på om ikkje for eksempel gjensidige forsikring har med akkurat det i si forsikring for hingst.
Ikke helt sikker dog så ikkje siter mej på det.

LisaFi

Skrevet - 31/07/2006 :  01:33:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Carpe Nox! Du skriver jo vettuge innlegg, tror mange er enige med deg i innholdet, men det hadde vært mye bedre for oss å lese dem om du hadde holdt deg til enten bokmål eller nynorsk.

Jeg og meg, for eksempel, klarer du nok.... ;)
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  14:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
No er faktisk inlegga mine så nært som på reint nynorsk det kan bli uten å gå tilbake til Ivar Aasen. (reine gramatikk-fril og stavefeil ikkje medrekna.) Ej og mej e begge deler godkjent innenfor uformell skriftlig nynorsk. jeg og meg eller for den saks skyld eg og meg e ikkje berre totalt fremmed og falskt for mej å skrive, med det høre andre dialekter til og vil såleis plassere mej i eit anna område språkmessig enn der ej høre heime så det kjeme ej heller ikkje til å begynne med.
Foenkle og om nødvendig skrive rundt he ej ingen problemer med men bokmål skrive ej ikkje av prinsipp.
Beklager om nokon teke annstøt av mine tidligere innlegg fordi dei har vore for mykje på dialekt, men det har ej retta på.

Ingenting av det her har forøvrig noko som helst med hingst eller hingstehold å gjere.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  17:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har problemer å lese innleggene dine, ikke så lett når man har så forskjellige dialekter.

Nynorsk eller bokmål er fine ting.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  20:10:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker så lang tid på å tolke ej, mej, he og gud vet hva at jeg elegant hopper over disse innleggene :-) Det er synd, jeg går sikkert glipp av noe - og CarpeNox går kanskje glipp av ting vi kan bidra med. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme her.. orker egentlig ikke lese innleggene til CarpeNox da det blir for irriterende å lese.
Du har vel lært nynorsk eller bokmål i skolen så det er vel ikke så vanskelig å prøve å gjøre seg litt forståelig her på mix, prinsipp eller ei??
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 31/07/2006 :  23:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carpenox: du er jo ikke den eneste som ikke egentlig "snakker" bokmål i den forstand..
hvorfor er det så mye vanskeligere for deg?
jeg er sikker på at vi går glipp av mye vettugt når vi ikke orker å pløye oss gjennom "mej" og "dej"

edit for å legge til at dette ikke er frekt ment..

Redigert av - Reaper den 01/08/2006 00:02:16 Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  00:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke ment å såre deg på noen måte CarpeNox, men jeg strever også med å lese innleggene dine. Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 01/08/2006 :  00:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å gå litt tilbake inn på temaet.

På stallen hvor jeg holder til har vi 2 hingster jeg skal fortelle om nå.

Hingst nr 1 er en flott avlshingst og den snilleste hesten jeg har møtt!
han er snill dagen lang, og er rolig og avbalansert, han er til tømming 1-2 ganger i uken, og har skjønt at det er kun når han blir prestentert for en brunstig hoppe det gjelder.
han kan stå ved siden av andre hingster også, ikke en lyd fra hans side.

Hingst nr 2.
Han er den direkte motsetning.
Ordentlig frustrert gutt som ikke så mye kan se på en hoppe uten å hyle, kneise med nakken og stresse.
Han har ingenting å bidra med avlsmessig, og sånn som han er nå synes jeg faktisk ikke at det er forsvarlig for hans egen, eller noen andres del å holde han som hingst!
Han er rett å slett så stressa at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg, han kan ikke engang stå inne i hovedstallen uten å bråke, og reagerer kraftig hvis noen av hestene blir stelt og satt på stallgangen!

det er altså stor forskjell på hingster, jeg er til dels enig med Kurre, ikke når det gjelder alt, men mye er vettugt sagt!
Det eneste man kan gjøre er å vurdere hver hingst og eier individuellt, noen er skikket til å ha hingst, og noen hester kan uten problemer være hingster, mens noen ganger er ingen av partene forsvarlige!
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må seie meg heilt enig der ja med Reaper. Hingst for ein kvar pris kan i mange tilfeller koste for mykje i mine auger.

OT:
Ej lese mej igjennom dykkar dialekt-ord og klager ikkje. Vist ej og mej er for mykje forlangt så toler ej lenge å bli hoppa elegant over.
Ej gjere forøvrig ellers gladelig som Huygens, seier meininga mi og tar lærdom av andre.
Nynorsken min er ellers uformell men ikkje direkte godkjent fordi vanskelege ord er forenkla til bokmål.

Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.