hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mocca21

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  17:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare spørre, men blir ikke dette litt for dumt...
Vi hører dårlige rykter om alle som en... men å sitte her inne å sier "jeg mener jeg har hørt eller jeg har hørt" også kommer det negative etter på.. å slik ble en fjer til 10 høns!!

synes inngen her inne kan si negativt om noen før de har bevis eller fakta.. det blir litt for... ja...

jeg mener ikke å rake ned på noen her inne...

jeg synes det er på tide å go ta at nabon er bedre en nabon... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  03:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig m Kurre;)

Føler vi som har skodde hester blir sett ned på i enkelte miljøer. Hesten min går uten sko om sommeren, men det er noe helt annet. Mykt gress under heste høvene i et par mnd på sommeren har ingen unghest vondt av=) men derimot resten av året, på asfalt, søle (tørre høver) også på stener. Ja det er ikke lite tilpasset disse høvene skal være.

Personlig synes eg barfot e litt oppskrytt! Hadde hesten min barfot noen uker pga en ikke så altfor god skoing før eg kjøpte han. Dette hadde resultert i sopp i høvene, og min skoer (som forøvrig kun skor barfot hester) mente hestebena hadde godt av dette.

hesten var selvfølgelig øm i bena en stund, og skal si vi tok noen svært forsiktige leieturer da.

men fungerte etterhvert greit nok. synes stegene hans ble kortere og bevegelsen mer hakkete etter skoene gikk av (nei, han haltet ikke) dette var en god stund etter skoene var av.

Så da skoene kom på igjen var det en lettelse og en hest med mer jord vinnende steg enn tidligere.

Det som skjokkerer meg er at barfot loven som sier helst beskjæring av høver hver 14 dag (hvertfall det eg har hørt) blir glemt. De fleste eg kjenner beskjærer hestene sine hver 6-8 uke

Og disse hestene beveger seg stivt, uten naturlig benløft.

mener ikke alle har det sånn, dette er bare noe eg selv har erfart, og sett med egne øyne.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  09:42:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Føler vi som har skodde hester blir sett ned på i enkelte miljøer.

Og det gjør ikke vi med hester uten sko

Kopi av melding:

Personlig synes eg barfot e litt oppskrytt! Hadde hesten min barfot noen uker pga en ikke så altfor god skoing før eg kjøpte han. Dette hadde resultert i sopp i høvene, og min skoer (som forøvrig kun skor barfot hester) mente hestebena hadde godt av dette.

Oppskrytt? Etter å ha hatt hesten uten sko noen uker, har man ingen forutsetninger for å uttale seg om dette.

Hva mener du med at hovslageren kun skor barfothester??? Man skor ikke barfothester. Det er jo det som er poenget.

Kopi av melding:

Det som skjokkerer meg er at barfot loven som sier helst beskjæring av høver hver 14 dag (hvertfall det eg har hørt) blir glemt. De fleste eg kjenner beskjærer hestene sine hver 6-8 uke

Hvilken lov??? Har aldri hørt om noen barfotlov. De fleste som har barfothester trimmer nok høvene minst hver 4. uke. Men det finnes ingen lov om det. Godt hestehold innebærer at hovene beskjæres ved behov. For en godt fungerende barfothest som får nok naturlig slitasje, kan dette bety så godt som aldri. Man sjekker selvfølgelig høvene hver dag for det. Andre må gjøre det hver uke. For hester som ikke får naturlig slitasje (eks. skodde hester) er 6 - 8 uker alt for lenge.

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  10:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya, at du gidder legge mer energi i å overbevise folk...
Tror du kan spare eg bryet, det glir ikke inn.

Ser mange mener vi som har barfothest ser ned på de, men hvem er Det som i omtrent hvert innlegg får servert eksempler på at det vi driver med er galt?
Bare spør jeg...

Har på ingen måte noen som helst problemer med å hoste opp like eksempler med skodde hester desverre.
Og da ikke fordi det er misshandling å sko hestene, men fordi det finnes så mange dårlige utøvere i faget.

Forresten når det gjelder råte, så tror jeg det rammer alle slags hester.
Skodd eller ikke, det tror jeg ikke er en årsak til akkurat det problemet.
På rideskolen her står det en hest som har så mye råte at den er halt, og ikke kan gå ut...
Ikke for at det har noe med saken å gjøre, men den går ikke barfot.

I alt hestehold kan man trekke fram dårlige eksempler og danne seg en mening deretter.
Synd at mange gjør dette, da det bare gir dårlig miljø.
I stede kan vi vel heller begynne å sette oss inn i ting, og så utale oss?

Anette Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Annie&Stirnir; Beklager innlegget ditt er dårlig og fullt av feil (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  23:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug: eg snakker kun om MINE erfaringer m barfot for MIN hest! Tydelig at du ikke skjønte innlegget ja. og om det var skrive feilene mine du kommenterte, så synes eg det e unødvendig og legge seg opp i. E vestlending,.så skriver dialekt! Dette e ingen gramatisk rett stil heller

Ja, han skor faktisk bare barfot hester, beskjærer dem, og det var han som fortalte meg om den barfotloven. Siden hesten min ikke er barfot lenger, bruker eg naturligvis ikke den skoeren.

Eg har faktisk satt meg nokså mye inn i barfot hestehold, fordi hesten min gikk barfot, og fordi eg kjenner endel folk som har hestene sine skoløs.

Det m sopp i høvene fikk eg høre fra min hovslager at det ble bedre når skoene var av, sånn e det!

Kritiserer ikke selve barfot hesteholdet, men eg mener at gangarts hester (islendinger) går bedre m sko pga tølten.

Og ja, eg mener vi som har hest m sko blir sett ned på i enkelte miljøer! , og da mener eg venner eg kjenner som påvirket meg til å ha hesten min barfot lengre enn planlagt.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  09:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Man SKOR IKKE barfothester!!!!!! En barfothest med sko er jo ikke en barfothest!! Det finnes heller ingen barfotLOV. Man anbefaler at høvene trimmes ofte (uansett sko eller ikke), men det er ingen LOV. Dette har du missforstått totalt eller du har brukt en "hovtrimmer" som er helt på jordet. Å ha hesten uten sko i noen uker, er ikke det samme som at du har hatt barfothest og derfor har greie på det.

Sopp eller ikke har heller ikke så mye med sko/ikke sko å gjøre. Men det er enklere å bli kvitt den uten sko, da man lettere kommer til med behandling.

På dette forumet er det vanlig (kall det en LOV om du vil) å skrive enten nynorsk eller bokmål. Dette for at folk fra alle kanter av landet skal kunne lese det man skriver. Det er fryktelig slitsomt å lese innlegg skrevet på dialekt. Skrivefeil kan man overse, så lenge man ser at personen faktisk prøver å skrive riktig.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  11:32:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
*Finne popcornbollen* En klassisk flamewar er aldri å forakte ;-) Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  13:17:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg vil smake popcorn med deg jeg Silje i stedenfor å debatere mer..
-En hosvslager som bare skor barfothester
-En skoløs hest er barfothest
-en "unghest" tar ikke skade av å gå noen uker uten sko på mykt gress
-sjokkerende barfotlov
-satt seg godt inn i det å ha barfothest pga av 2 uker uten sko
-"blir sett ned på i enkelte miljøer, velkommen til verden" (-: !
Forøvrig bryr jeg meg overhodet ikke om skrivefeil, jeg mente FAKTISKE feil

Silje; får jeg smake? Er det MED smør og salt... (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  14:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et spydig svar på innlegget Frøya

Det er tydelig at du ikke skjønner hva jeg snakker opp Desverre for deg så er det sånn her på vestlandet at vi har en skoer som skodde før, men har i det siste begynt å trimme høvene til skoløse (altså barfot) hester. Er det virkelig så provoserende for deg at jeg kaller det "sko barfot hest" ? hehe. Uttrykket "noen uker" var ment som 2mnd, og om ikke jeg merker forskjell på hesten da, så vet ikke jeg Kjenner og folk med barfot hest på samme stall som meg, så desverre så vet jeg endel om hvordan det er å ha barfothest

Og du måtte jo selvfølgelig misforstå det m sopp i høvene også du ja Han hadde sopp i høvene pga en dårlig skoing. Altså en skoing der han ikke ble beskjært, bare satt på nye sko, skjønner? Og da han gikk skoløs den tiden, så hjalp det for bena hans. Jeg sprayet han og med Optima.

Hvordan vet du at det ikke finnes noen Barfot lov i et miljø da? Det finnes nemlig det lokalt her, for dem som driver seriøst m skoløst.

Du lurte og på om jeg hadde en dårlig skoer? Han jeg hadde som skoer før har utdannet seg til å bli det! Og han er ikke dårlig til å sko eller trimme!

Håper du gir deg nå,
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er jeg ikke helt sikker på hvem som vet hva de snakker om. Det er veldig lett å misforstå deg om du ordlegger deg så uklart som du gjør.

1. Det er stor forskjell på å sko og trimme!
2. Det er forskjell på noen uker og 2 mnd og uansett er det ALT for kort tid til å ha tilegnet seg noen erfaring å snakke om når det gjelder barfothold.
3.At du "dessverre" vet noe om hvordan det er å ha barfothest viser kanskje at de andre på stallen heller ikke er så dyktige som de burde være.
4. Frøya påpekte bare at soppen ikke trengte å være sko/barfot-relatert, ser ikke hvor kritikken lå der?
5. Du var SJOKKERT (et sterkt ord) over at denne loven ikke ble fulgt! Barfotlov i et miljø? Nå må du gi deg... hvordan går det ann å komme på at det er det du mener???? Og da er jeg veldig nysgjerrig på hvem som har satt ned den loven og hvilken sertifisering/utdannelse de har?
6. En som er utdannet "skoer" liker nok å bli kalt Hovslager og de som driver seriøst med "skoløst" (med seriøst mener jeg MER enn bare å ta av skoene) liker å kalle det barfot.

Det er helt greit at du er engasjert, kjempeflott, men prøv å ordlegge deg litt mer presist, så slipper du at vi misforstår deg (-:
At du kaller barfottrim for å "sko barfothest" er bare et eksempel, det er ikke proserende bare helt forvirrende og dumt.
I tillegg synes jeg du kan ha en smule respekt ovenfor de du adresserer, du gikk hardt ut her i en annen debatt med frekke kommentarer, og at du sier "Håper du gir deg nå" til Frøya blir en SMULE barnslig. Dette er ikke en kamp, det er diskusjon og punkt nr.1 må være å ordlegge seg så alle forstår.
Innen emner som "Hvilken farve liker du på dekken?" hadde jeg ikke brydd meg, men dette er litt mer basert på fakta enn synsing.
Frøya er en person som har mye kunnskap om høver, du burde sjekke litt gamle emner og se det litt an før du sier slikt. Jeg er slett ikke enig i alt hun sier og mener, det er heller ikke poenget. Man kan sjekke ut litt hvem man svarer.... det har jeg gjort...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 26/07/2006 15:12:34 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Harneshaug.
Du kunne ikke dy deg, eller fikk du rett og slett ikke smake popcorn?

Bare for å ha det sagt, så oppfatter jeg også Frøya som en som har mye kunnskap om hov.
Enige i alt er vi neppe, men det er jo en helt annen sak.

Anette Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:38:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kjære annieogstirnir

Jeg forstår meget godt hva du mener. Men om du skal debatere sko/barfot må du i hvertfall sette deg sånn noen lunne inn i hva du snakker om.

Som sagt før har du ikke drevet med barfothest om du har prøvd i noen uker (2 mnd er for meg det samme som noen uker og er ALT for kort tid). Selv har jeg hatt barfothest i 3 år og har fortsatt MYE å lære.

Ang. sopp i høvene var det ikke kritikk (jeg forsto hva du mente). Det var kun ment som oppklarende info.

Ang. barfotloven må dette være noe som er svært lokalt i ditt miljø. Med andre ord ikke en Norsk Lov. Jeg har vært medlem på "barfotlista" i 3 år og vanker også i et miljø med barfothester (og skodde hester.) Jeg kjenner personlig over 40 stk. barfothester, men noen LOV om hvor ofte høvene skal trimmes (ikke skoes) finnes ikke.

Jeg har ikke sagt at hovtrimmeren din er dårlig. Bare at hvis han har fortalt deg at det finnes en barfotlov, er han helt på jordet ang. dette.

Til informasjon bor jeg selv på vestlandet OG har islandshester.

Redigert av - Fröya den 26/07/2006 15:50:15 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:43:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Harneshaug og Anettex: Er dere ikke enige med meg i alt

Ja, ja - skitt au. Kan jeg og få pop corn?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:06:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå var slettes ikke popcornbollen min ment som en spydighet mot anne&stirnir som noen ser ut til å tro, men som et sukk over takt og tone i de fleste innleggene i denne debatten, dog med få, hederlige unntak.

En hest dør ikke av å ha sko, en hest dør ikke av å gå barfot - men for noen er det en smertefull opplevelse og noen kan rett og slett ikke.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 26/07/2006 16:09:29 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.