hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kvinne for retten i England etter "hovpleie".
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  20:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker den saken og jeg er redd hun ikke er dømt. I hvertfall ikke enda.
Hesten snek seg fordiktig frem over bakken. Ville helst ikke gå i det hele tatt.
Damen sa den var "litt lat" men det hadde den alltid vært.Og at han var litt "forsiktig" på nye steder.Hadde ei god venninne som sto og så på og holdt på å begynne å grine.Hun er ikke av den "bløte" typen,men sa det verste var at damen virkelig ikke greide å se at hesten hadde vondt.Riktig riktig vondt.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  20:19:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neimen hjelpe meg! Ja men det har da virkelig ingenting med barfot å gjøre, egentlig?
Ærlig talt... stakkars hest... Jeg er ikke så inne på Strasser, det min veileder sier (som selv har gått Strasser-kurs) er at det er for ekstremt, men at hun har gode resultat på å kurere lidelser, men at det er en metode man ikke bør bruke som vanlig trim
Jeg bruker kun Naturtrim-metoden (Jamie Jackson) og her er det bannlyst med dype inngrep. Det er vel ikke egentlig en ren beskjæringsmetode heller men en ide om hvordan man kan få hoven til å utnytte sin egen fulle styrke og tjene hesten på best mulig måte. Den går ut fra at alle hester er forskjellige og alle høver er forskjellige, det ligger mye forberedelse i å lese hestens bevegelser og måte å røre seg på før man starter å forme hoven. Sier forme jeg siden det er veldig lite skjæring. Man skal bare hjelpe hoven på vei til å finne sin naturlige fassong ut fra den hesten den sitter på.

(Hadde det bare vært så enkelt som det høres ut he he)

Den damen det er snakk om, praktiserer hun som barfottrimmer? Bare så jeg ikke skulle plumpe bort en gang..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  20:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hun gjorde det før ihvertfall. Det er ikke eier som hadde gjort det selv. Mener å huske at andre hester hun hadde "trimmet" også var halte/ødelagte, men det er jeg ikke sikker på. Hesten fra kåringen står nå i Sverige hos en annen barfot-entusiast (samme som nevnt i tidligere innlegg, som mistet hesten fordi den brakk beinet på isen), men får håpe at den nå får skikkelig hovpleie. Stakkars dyr...
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  21:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... skummelt, jeg må følge med litt i verden hører jeg. Har jo så lyst å reise på kurs men det er ALLTID en eller ennan som kritiserer den som skal være kursleder, "Å nei ikke dra til den, han er ikke flink- dra til den i stedenfor" og så visa versa om neste... Vil til Janita Nordli jeg men hun bor jo så laaaangt borte /-:
Tenk å vært fri og frank, stinn i gryn, dratt til USA og sertifisert seg... drømme drømme...

Irene A

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  21:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Ja, hadde jeg vært stinn av penger er det mye jeg skulle gjort og kjøpt ((o:
Kjøpt maaange spanske hester blant annet :D

Irene A

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:20:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm... skummelt, jeg må følge med litt i verden hører jeg. Har jo så lyst å reise på kurs men det er ALLTID en eller ennan som kritiserer den som skal være kursleder, "Å nei ikke dra til den, han er ikke flink- dra til den i stedenfor" og så visa versa om neste... Vil til Janita Nordli jeg men hun bor jo så laaaangt borte /-:
Tenk å vært fri og frank, stinn i gryn, dratt til USA og sertifisert seg... drømme drømme...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Hvis det er kurs du vil dra på – så dra! Ikke la vær å reis bare fordi noen snakker dritt om den treneren. Selvfølgelig skal man høre på råd, men som regel er det alltid noen som har en negativ oppfattelse av en trener. Det betyr ikke at man ikke har noe å lære fra vedkommende. Se selv, og gjør opp din egen oppfattning.
Jeg tror det er lurt å lære fra mange forskjellige, og selv ta til seg det man mener passer best til sitt bruk. Selv om en trener/trimmer gjør ting du syns er feil, kan det jo godt være at samme person har andre ting å lære deg som du får bruk for senere ((:

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er i grunnen helt sant! Hadde så lyst å dra på kurs med Dan Guerera (eh...nesten?), naturtrimmer fra USA som skal holde kurs på Selbu i høst. Var noen som annonserte på barfotlista, så kommer moderator inn å prøver å latterliggjøre personen og det han holder på med... Ble en skikkelig oppvask av det hele. Synes det var veldig arrogant gjort men man blir jo usikker og lurer på om det er verdt 100mil i bil og 4000,- kr
Skulle være 5 dager med fullt kjør, kadaverhøver, trimming og teori... å så gøy!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 23/07/2006 22:27:19 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  09:59:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Sukk.. Denne saken har vært oppe MANGE ganger før. For det første var faktisk hesten skodd på denne kåringen. For det andre hadde hesten vært alvorlig forfangen og var under rehabilitering. Den hadde IKKE blitt skadet av barfotbeskjæringen, den var syk fra før. Hesten fikk også svært gode karakterer på alle gangarter før veterinærsjekken. Rart siden hesten var så halt som vet.'en skulle ha det til.

Den største feilen som ble gjort her, var at eieren viste hesten på kåring for tidelig i forhold til den skaden den hadde fått i forbindelse med forfangenheten. Hun rådførte seg først med naturtrimmer som etter å ha sett røntgenbilder mente at hesten ikke kunne bli klar til kåringen. Dermed ble det prøvd med strassertrim i stede.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  10:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så noen lurte på hva jeg mente med mitt første innlegg tidlig i debatten.

Hver gang slike historier kommer opp, skal de brukes for det de er verdt av barfotmotstandere.
Synes det er ganske plagsomt at folk som ikke har satt seg inn i barfot, skal fortelle meg at jeg er dyremisshandler pga at en enkeltperson ( som driver med Strasser ) har blitt anmeldt for dyremisshandling.

En av de som rir min hest fikk virkelig passet påskrevet på et kurs hun red i vinter.
Hun red en av rideskolens hester, men nevnte at hun til vanlig red en barfothest.
Selvfølgelig hadde insturktøren lest om Strassertrimmeren i sør som ble anmelt av veterinæren, så da fikk forrytteren min en skikkelig lekse om hvor fæle vi er som ikke har sko på hesten.
Dyremisshandling av verste slag.

Til de som mener at barfot er barfot liksom, så er det ikke det.
Ikke alle trimmer etter Strassermetodene, og langt fra alle som bruker Strasser går til ekstreme inngrep i hoven som det blir framstilt.
Mine hester blir naturtrimmet, og fungerer supert.
Boots bruker vi kun når vi har behov for bedre feste på feks is.

Jeg har hatt skodde hester i mange år, og til tider har det ikke fungert like bra.
Tilgangen på gode hovslagere er dårlig.
Og huff så mye elendighet jeg har sett inne skodde hover også.
Likevel, jeg ser ikke på skoing som misshandling.
Men all verking / trimming av hover som ikke utøves riktig er skadelig.
Enten man avslutter med å sette på sko eller ikke.

Anette Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sukk.. Denne saken har vært oppe MANGE ganger før. For det første var faktisk hesten skodd på denne kåringen. For det andre hadde hesten vært alvorlig forfangen og var under rehabilitering. Den hadde IKKE blitt skadet av barfotbeskjæringen, den var syk fra før. Hesten fikk også svært gode karakterer på alle gangarter før veterinærsjekken. Rart siden hesten var så halt som vet.'en skulle ha det til.

Den største feilen som ble gjort her, var at eieren viste hesten på kåring for tidelig i forhold til den skaden den hadde fått i forbindelse med forfangenheten. Hun rådførte seg først med naturtrimmer som etter å ha sett røntgenbilder mente at hesten ikke kunne bli klar til kåringen. Dermed ble det prøvd med strassertrim i stede.

Opprinnelig postet av Fröya

For det første, jeg på min lille øy utenfor omverden hadde IKKE hørt om dette, synes det var helt greit det kom opp.
For det andre, ja! det var den største feilen at det for eieren var så viktig å vise hesten på kåring at hun satte hestens helse til side.
Om hun fikk beskjed først av naturtrimmer at hesten ikke ble klar og så tydde til en utøver av Strasser som da mente det motsatte betyr for meg at hun ikke hadde helt oversikt over hvor alvorlig problemet var eller hva det innebar?

Jeg forstår at en kåring er viktig for all del men jeg hadde ikke satt den foran hestens helse, men det er meg da...
Hvorfor ble den først Strassertrimmet og så skodd?

Jeg føler meg mer og mer som en "skap-barfot-holder". Jeg passer visst ikke inn noen plass da jeg ikke er inne i rett leir. Mitt hestehold er en mix av inspirasjon fra andre, gammel og ny lærdom, det forandrer seg etter hva jeg ser fungerer og ikke, det forandrer seg etterhvert som hestene gjør det, hva de trives med å ikke.

Selv om man har barfothest må man tåle at utøvere som ikke gjør det beste for hesten får kritikk. Akkurat som at smeder får kritikk om de gjør en dårlig jobb.
Jeg føler meg slett ikke uglesett om en dame i England eller her i Norge får pepper for slett utført jobb. Dr Hillary Strasser har gjort mye bra for hester i sin pleie, det er ikke dermed sagt at de som kopierer henne gjør det!
Grunnen til at det blir fokusert så negativt på hennes metoder (eller utføringen av de) er at den ER drastisk og kan gi drastiske konsekvenser for høvene om det blir gjort feil.
Jeg som har barfothest synes det er BRA at det blir fokusert på dårlig trim og at det er viktig at ikke slikt blir dekket over.
Det viktigste oppi det hele er ikke "bevegelsens" rykte men at hestene skal ha det bra.Dårlige hovslagere får pepper og passet påskrevet så da får dårlige barfottrimmere tåle det også.

Om man velger med eller uten sko skal ALLTID fokuset stå på hestens helse, IKKE på prinsipper. Det burde gjelde for begge "leire"
Mvh Helen

Kurre

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  13:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er veldig som du sriger i gradene hos meg om dagen!!
Høyt oppe på "like-listen" om dagen.

(Strasser heter for øvrig Hiltrud og Dr tittelen bygger på en avhandling skrevet tidlig på 70-tallet ang fordøyelsessystemet til flatfisk...(Bare for å gni det inn,hun begynte med sin "noe" radikale og svært omstridte hestevirksomhet i 1987...hvilken erfaring...)

Irene A

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:06:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
flatfisk *ler*

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:10:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svarte... kom rett fra VG.no og Hillary CLINTONS politiske karriere, eller mangel på... unnskyld (-:
Dette med fisken har jeg hørt før ja he he .... stakkars dame, jeg VET og har lest om konkrete tilfeller hvor hun har gjort bra saker for hestene, men hun skulle kanskje holdt litt bedre styr på disiplene?
Ikke vet jeg, Jesus klarte ikke å holde styr på bare 12... der var jammen en Judas der også (-;

Fröya

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  15:07:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg er selvfølgelig enig i at man må tåle kritikk dersom man gjør en dårlig jobb. Begynner bare å bli litt lei av denne saken med hingsten på Starum. Spesiellt siden den blir brukt på den måten det gjøres. Jeg vil på ingen måte forsvare verken strassertrimmen eller at man drar en halt hest på kåring. Men vil bare få fram at denne saken har flere sider enn slik den ble fremstilt her. For eksempel blir det aldri nevnt av barfotmotstandere at hesten faktisk var skodd. Hvorfor kan ikke jeg si med sikkerhet. Regner med at det ble gjort for sikkerhetskyld og at hesteeier egentlig visste at hesten ikke var helt klar. Dessuten skal jo hester helst være skodd på utstillinger/kåringer. Som sagt fikk hesten gode karakterer i alle gangarter under løsmønstring. Det var først etter at det kom fram hvem som trimmet høvene at hesten plutselig var halt. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  17:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags karakterer fikk den,hva slags underlag ble den da vist på?
Ikke snakk om at jeg går med på at det leveres inn anmeldelse fra en seriøs veterinær på en hest som ikke viser tydelig smerte og ubehag.
Det ville i så tilfelle kun slå tilbake på vet selv.

Damen ble i tillegg så vidt jeg hørte meldt for 3 tilfeller av dyremisshandel.Her er det altså ikke snakk om kun denne ene hesten.

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.